Roditelji, ki se sprašujete, kaj naj storite s svojimi rojenci, ste lahko pomirjeni. Interes otrok zagotovo ni ne testiranje in ne cepljenje. Njihov interes je znanje posredovano na svoboden način, pridobivali pa ga bodo preko praktičnih izkušenj.
Sreda, 8. december 2021 ob 16:38
Številni roditelji, ki se sprašujete, kaj naj storite s svojimi rojenci, ste lahko pomirjeni. Interes otrok zagotovo ni ne testiranje in ne cepljenje. Njihov interes je šolanje, kjer jim bo znanje posredovano na svoboden način, pridobivali pa ga bodo preko praktičnih izkušenj in doživetij.
Na Krasu že deluje šola za otroke od 5. do 21. leta, v kateri so na prvo mesto postavljeni interesi otrok. Ta šola ni edina tovrstna v Sloveniji, vsekakor pa predstavlja vzorčen primer za celo kopico novih šol, ki bodo predvidoma vzklile do jeseni prihodnje leto.
Kraševci pravijo, da je njihov moto podpirati svet, kjer sta integriteta in morala vsakega človeka na tem svetu, na prvem mestu. Podpirati svet, kjer so poštenost, srčnost, edinstvenost, svoboda, spoštovanje in predvsem ljubezen, najvišje vrednote. Podpirati svet, v katerem odrasli, kot dober zgled, skupaj z otroci na tej zemlji soustvarjajo kakovostnejši prostor za lepše bivanje.
Šola oziroma izobraževalni zavod polno deluje tri mesece. Pričeli so namreč enako kot ostale javne šole 1. kimavca 2021. Svoj program so poimenovali I AM FREE school, naš dom izobraževanja, slovensko pa bi ga lahko imenovali Svobodna šola. Angleško ime ima, ker je mednarodna šola, kajti vključuje mentorje, otroke in roditelje različnih narodnosti.
Letos spomladi so se na Krasu zbrali roditelji, ki so se zavedli, da svojih rojencev ne morejo več prepuščati v milost ali nemilost državi.
V iskanju poti med javnim in zasebnim šolanjem so se odločili odpreti zasebni zavod – Izobraževalni zavod POT DO ZNANJA, Sežana. S tem so postavili formalno-pravno obliko, v kateri in s katero lahko nastopajo v komunikaciji s komercialnimi institucijami oziroma državo.
Večina roditeljev je že dolgo v sebi čutila, da je s sistemom kot takim »nekaj narobe« in da ni skladnosti med napisanimi »cilji« ter njihovo izvedbo. Vsak na svoj način so že dalj časa iskali rešitve, ki bi njihove rojence dejansko opolnomočile in razvijale njihove resjedne sposobnosti.
Za zgled so vzeli model svobodne šole »Sudburry Valley School«, saj so jim bili principi, ki jih predstavljajo tovrstne svobodne šole izredno blizu.
Na temelju teh osnov so nastala »Načela in razvijanje sposobnosti šolskega izobraževalnega programa I AM FREE school.
Ta načela so:
1. Učenje preko lastne motivacije.
2. Vsi predmeti/delavnice so enakovredne.
3. Opazovanje lastnega razvoja in ovrednotenje.
4. Poučevanje sloni na podlagi interesa.
5. Spontano ustvarjanje skupin na podlagi skupnega zanimanja.
6. Vsi se lahko učimo in vsi lahko učijo.
7. Roditelji so aktivno vključeni v vzgojo, razvoj in izobraževanje.
8. Vsi člani šolske skupnosti sodelujejo v oblikovanju in izvajanju šolskih dejavnosti.
9. Šola je del lokalne skupnosti.
Sposobnosti, ki jih v šoli razvijajo:
1. Skrbeti zase in za druge.
2. Delati kakor, da si že tisto, kar bi rad postal.
3. Vztrajati skladno s seboj.
4. Ustvarjalnost.
5. Poglobiti se v znanje.
6. Zaupati v svoje znanje in sposobnosti.
7. Veselje do učenja.
8. Intelektualna enakovrednost.
9. Etično in moralno zavedanje.
10. Iskanje božanskega v sebi in drugih.
11. Šola je življenje in življenje je šola.
Vsi, ki so del šolanja v svobodni šoli, imajo enake pravice, dolžnosti in odgovornosti. Vsi imajo enako veljavo na podlagi svojih lastnih sposobnosti in znanj. V šoli lahko vsakdo razvija svoje talente in se uči ob pridobivanju zaupanja drug do drugega. V šoli se učijo kako priti do odločitve in kako postati odgovoren za svojo odločitev.
Znanje je proces, ki nas oblikuje od rojstva do smrti. Vsak otrok in mladostnik je dolžan pridobiti znanja in vedenja, saj ta proces oblikuje njegova čustva, občutke, prepričanja, dušo, duh in telo, primerno za življenje v družbi in resjeden razvoj. Otroštvo, najstništvo in mladost je čas, kjer je potrebno največ vlaganj, da se lahko pripravimo na odrasla leta. Znanje se v teh letih poveže z vsemi našimi sferami, ki so nivoji človeškega razvoja: telesni nivo, nivo vitalnosti oz. energetska raven, duševna in duhovna raven.
Vse to je mogoče, če so v tem procesu razvoja prisotni predvsem starši in ožja družina ter skupnost domačih ljudi.
Zato so si Kraševci zamislili ter vzpostavili šolo, ki stoji na treh stebrih s podporo lokalne skupnosti:
- družina;
- otroci-najstniki-mladi;
- mentorji.
Vsi ti skupaj sodelujejo in rastejo preko medsebojnih odnosov, spoštovanja in izkušnje.
Dokler starši in mentorji ne bodo zavezniki pri šolski vzgoji, otrok okrog sebe ne bo imel skupnosti odgovornih ljudi. V tem obdobju potrebujemo to, da vsak otrok, najstnik in mlad spozna sebe, svoje talente, svoj potencial, svoje ideje, čustva in svojo ustvarjalnost. Šele takrat nam bo uspelo pripeljati mladega do odgovornosti za svoje življenje, okolje in do sogovornikov. Korajža oziroma samozavest je mogoča samo, če vemo kdo smo, kaj si želimo in brez strahu delujemo in živimo sebe, ne glede na naše šibke točke.
Svobodna šola je čudovit proces, ki zato, da se lahko razvija, raste in omogoča proces naravnega učenja, zahteva trdno jedro visoko ozaveščenih živih ljudi, ki so opolnomočeni na vseh življenjskih področjih. Na ta način nudijo varno, ljubeče in spoštljivo okolje, da se lahko potenciali rojencev popolnoma razvijajo, hkrati pa se prične proces celjenja in zdravljenja vseh vrst ran. Šele po tem se začne graditi izobraževanje.
Pri portalu Pravda.si vidimo primer Svobodne šole s Krasa, kot primer dobre prakse, ki v tem času zanima veliko roditeljev, zato bomo s snovalci in mentorji šole v kratkem naredili intervju, v katerem bomo šolo in njeno delovanje še podrobneje predstavili.
Vid Terglav, 08. gruden 2021
Dec 10, 2021