Članek
ODVETNIK DOMEN GORENŠEK O IZSTOPU IZ MEDNARODNE ORGANIZACIJE
Objavljeno Jan 19, 2023
"Večkrat me vprašate kako izstopiti iz kakšne mednarodne organizacije, če ta izstopa ne predvidi v svojih aktih. OK. Primer WHO. 54. člen Dunajske konvencije o pravu mednarodnih pogodb določa, da lahko država odstopi od pogodbe v skladu s postopki, določenimi v pogodbi, ali s soglasjem drugih držav članic, ki jih pogodba zavezuje. Za nas in v tem trenutku/času, pa je bistven 62. člen Konvencije, ki državam omogoča, da odstopijo od pogodbe zaradi nepredvidene "bistvene spremembe okoliščin".
Eno pikico pa so se spremenile okoliščine, mar ne? Čeprav se ta konvencija tehnično ne uporablja za Združene narode, pa so njena načela splošno sprejeta kot običajno mednarodno pravo. Nobeni državi ni potrebno biti na silo članica neke organizacije in prav takšne primere rešuje Dunajska konvencija. Prosim zapomnite si to!
Nekaj drugega je Evropska unija. Ta kar sama ponuja prostovoljni izstop in sicer na podlagi 50. člena Pogodbe o Evropski uniji. Ta določba, ki se v prevodu glasi: "Vsaka država članica se lahko odloči za izstop iz unije v skladu s svojim ustavnim redom", je bila uveljavljena z Lizbonsko pogodbo in prav te določbe se je poslužilo Združeno kraljestvo. Zdelo se je nemogoče, a se je zgodilo. Vse se da, če je le volja politike.
Voljo naroda nam je sicer domača politika v vmesnem času v precejšnji meri omejila (referendum), a sem prepričan, da ni pogojev za prepoved referenduma. V Sloveniji ima oblast ljudstvo. Tako je zapisano v drugem odstavku 3. člena ustave. Državljanke in državljani oblast izvršujemo neposredno in z volitvami. Kaj pomeni neposredno izvrševanje oblasti? Enostavno.
Gre za najvišjo obliko izvrševanja oblasti ljudstva - Referendum. 90. člen Ustave RS govori le še o naknadnem zakonodajnem referendumu, ki ga razpiše Državni zbor in sicer glede uveljavitve zakona, ki ga je sprejel, če to zahteva najmanj štirideset tisoč volivcev. Referenduma pa ni dopustno razpisati O zakonih o:
- nujnih ukrepih za zagotovitev obrambe države, varnosti ali odprave posledic naravnih nesreč,
- davkih, carinah in drugih obveznih dajatvah ter o zakonu, ki se sprejema za izvrševanje državnega proračuna,
- ratifikaciji mednarodnih pogodb,
- o zakonih, ki dpravljajo protiustavnost na področju človekovih pravic in temeljnih svoboščin ali drugo protiustavnost.
Zelo široko in vsakokratni oblasti ter sestavi ustavnega sodišča zastavljeni pojmi za presojo, mar ne? Vsak sam naj si prebere še Zakon o referendumu in o ljudski iniciativi. Verjemite, povsem jasno vam bo, kako strašljivo nam je politika omejila izvrševanje neposredne oblasti, ki nam jo zagotavlja drugi odstavek 3. člena Ustave in zakaj smo priča zgolj referendumom o politično oportunih zakonih, na katerih ljudje večinoma sploh ne vedo kako naj glasujejo. To jim na reality show predreferendumskih soočenjih pove kar ena ali druga politična opcija. In nato se volivci odpravijo na volišča... Kot ovčke.
Pa je referendum o izstopu iz EU sploh mogoč? Seveda. Prepričan sem, da v konkretnem primeru prevlada 3. člen Ustave. Posebej ob spoznanju in upoštevanju dejstva, da EU več ne izpolnjuje pogojev, ki jih za omejitev suverenosti Slovenije zahteva 3a člen Ustave. Ta organizacija namreč zadnja leta s svojimi pravnimi akti in dejanji krši temeljne in državljanom Slovenije z Ustavo zagotovljene človekove pravice.
Nadaljnje članstvo v takšni organizaciji je posledično v samem bistvu v neskladju z Ustavo RS kot temeljnim in hierarhično najvišjim aktom naše države in njenim 3a členom, ki zgolj izjemoma dopušča prenos izvrševanja dela suverenih pravic na mednarodne organizacije, ki morajo temeljiti na spoštovanju človekovih pravic in temeljnih svoboščin, demokracije in načel pravne države. To so torej predpogoji za članstvo. So še izpolnjeni?
Zapomnite si to nit.
Vse dobro!"
------
Vir: Domen Gorenšek (Twitter, 18. januar 2023): https://twitter.com/Domen_G/status/1615834017709924355
Prednaročilo knjige Domna Gorenška (izide 31. januarja 2023): Pisma iz distopije: https://www.sanje.si/pisma-iz-distopije.html

Primer WHO. 54. člen Dunajske konvencije o pravu mednarodnih pogodb določa, da lahko država odstopi od pogodbe v skladu s postopki, določenimi v pogodbi, ali s soglasjem drugih držav članic, ki jih pogodba zavezuje. Za nas in v tem trenutku/času, pa je bistven 62. člen Konvencije, ki državam omogoča, da odstopijo od pogodbe zaradi nepredvidene "bistvene spremembe okoliščin".