Branko Tomažič, državni svetnik Republike Slovenije (DS RS) za kmetijstvo in izvoljen svetnik Društva SKZ-Slovenska kmečka zveza pri Kmetijsko gozdarski zbornici Slovenije(KGZS ) je na sestanku pri predsedniku vladnega Strateškega sveta za debirokratizacijo g. Ivanu Simiču, sklicanega na pobudo Franca Kanglerja in Erne Skok (oba izvoljena svetnika Društva SKZ-Slovenska kmečka zveza pri KGZS) predstavil trenutno stanje birokracije na področju kmetijstva in podal tudi predloge za debirokratizacijo v kmetijstvu.
Kmetijstvo se namreč duši v papirologiji, podajanju poročil, spoštovanju rokov, napovedi, raznih kontrol ter evidenc in davčnih obremenitev, skratka administriranju. Debirokratizacija v kmetijstvu je res nujna in potrebna za razbremenitev postopkov, vodenja poročil, raznih birokratskih izjav in nenazadnje tudi zaradi finančnih ovir.
V mesecu decembru je Branko Tomažič na Komisiji za kmetijstvo DS RS glede na sklepe Vlade naslovil vprašanje na Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano (MKGP), » kakšna bo debirokratizacija v kmetijstvu«. Do danes odgovora ni prejel. Ob sprejemanju Zakona o kmetijstvu, ki je že sprejet na Vladi in gre v proceduro, pa se kmetijstvo še dodatno birokratizira. Ovire pri kmetovanju in finančna razbremenitev sta po mnenju Branka Tomažiča dva sklopa, ki jih do kmeta postavljajo na MKGP, Agencija za kmetijske trge in drugi.
1. Finančne ovire in razbremenitev
- vstop v DDV naj bo prostovoljen, ali pa zvišanje praga,
- ukinitev FADN PROGRAMA kot obliko knjigovodstva na kmetiji za potrebe države - EU, ki pridobijo EU sredstva za investicije in prevzem kmetij,
- vstop v sistem vodenja knjigovodstva na kmetiji naj bo prostovoljen,
- dopolnilne dejavnosti naj bodo obdavčene po osnovni dejavnosti, katastrskem dohodku, ali po pavšalu, pavšalna obdavčitev,
- neposredna plačila, denarne pomoči, ne bi smeli vključevati v dohodnino,
- komunalni prispevek in uporaba stavbnega zemljišča ter nezazidana stavbna zemljišča se prispevke oprosti za kmete,
- oprostitev dodatnega prispevka za zdravstveno zavarovanje za nosilce dopolnilnih dejavnosti na kmetiji,
- vodenje dobavnic na stojnicah pri prodaji sadja in zelenjave se iz novele Zakona o Kmetijstvu, ki je v sprejemanju se umakne,
- pridobivanje dovoljen, ali registracij poenostavit.
2. Ovire pri kmetovanju (kmetijska zakonodaja, odloki in uredbe)
Zakon o kmetijstvu in nova novela zakona, ki je mala ustava za kmetijstvo, postavlja kmetijstvo v okvire za kmetovanje in pridelovanje hrane. Res je, da se mora tudi v kmetijstvu spoštovati neka pravila glede narave, varne hrane ipd. , a na področju kmetijstva je veliko nerazumnih ovir, poročanj, evidenc, izobraževanj, poročil. To vse predstavlja ovira za mlade bodoče prevzemnike in starejše dodatno delo, ki ne prinaša nič pozitivnega. Danes se ugotavlja, da na večji kmetiji porabimo preveč časa za administracijo in je to prevelik strošek.
Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano je naš resor, vendar ne deluje v naš prid, vse kar v EU predpišejo, pri nas v Sloveniji še strožje postavimo. Naši birokrati v noben primeru ne ugovarjajo navodilom EU. To ni več stanovsko vprašanje, ampak že politično. Če je Vlada sprejela odločitev za debirokratizacijo gospodarstva, moramo tudi na kmetijskem področju temu slediti. Kmetijska zakonodaja, predvsem odloki in uredbe so tako popredalčkani, da rabimo sistemski pristop za debirokratizacijo v kmetijstvu.