Nadvojvod Slovenski Andrej Šiško je javnosti razkril tri aktivnosti Štajerske varde, ki so vse potekale na Osankarici na Pohorju, leta 2021, leta 2022 in leta 2023. Po njegovih besedah so se v nastavljeno past ujeli tako policisti, kot tudi sodnice in sodniki slovenskih sodišč.
Na današnji tiskovni konferenci Štajerske varde, Zedinjene Slovenske varde, Zveze DD Hervardi, in Društva Hervardi, je Nadvojvod slovenski ter Vojvod Štajerski Andrej Šiško – Hraber javno obelodanil, da so analitiki Vardine službe NOS ocenili, kaj lahko po uveljavitvi novel obeh spornih zakonov ZJRM in ZNDM pričakujejo v Vardi. Analize je podala odgovore na to, kaj bodo posamezni uradni organi naredili, z namenom, da onemogočijo delovanje Varde. Na podlagi te analize NOS, je Štajerska varda izvedla tri aktivnosti, vse na Osankarici na Pohorju, leta 2021, leta 2022 in leta 2023. Letos tega niso izvedli, ker so ocenili, da za to več ni potrebe. Ocena analitikov NOS je bila po njegovih besedah povsem pravilna in dejansko se je zgodilo vse, kar so vnaprej predvideli.
Skoraj dve leti po nastavljeni pasti, se je izkazalo, da so bile vse odločitve in izvedene »naloge policistov« oziroma izdani plačilni nalogi (v sarkastičnem smislu), zatem pa tudi sodbe vseh sodišč – Okrajnih in Višjih, – v nasprotju z Odločbo Ustavnega sodišča RS št. U-I-56/21-16, z dne 7. 12. 2023.
Po Šiškovih besedah je navedena odločba ustavnih sodnikov zelo pomembna, saj iz nje jasno izhaja naslednje:
»Zakonske določbe v svobodo združevanja ne posegajo, saj pobudnikom ne prepovedujejo združevanja v organizacije oziroma delovanja v njih, temveč jim prepovedujejo le določena ravnanja.« Z drugimi besedami: Združevanje ljudi v Štajersko vardo, Krajnsko vardo, Primorsko vardo ali katero drugo vardo ter v Zedinjeno Slovensko vardo ni prepovedano, niti ni prepovedano njihovo delovanje! Vse Varde, ki delujejo na ozemlju Republike Slovenije so glede na odločbo Ustavnega sodišča RS dovoljene in zakonite!
Iz ločenega pritrdilnega mnenja ustavnega sodnika Marka Šorlija pa glede paravojaških sil ali organizacij izrecno izhaja, da : »Organiziranje ali delovanje takšnih sil z nobenim pozitivnim predpisom ni izrecno prepovedano«!
Iz Ustavne odločbe tudi povsem jasno izhaja, da »zgolj sklicevanje inkriminacijske norme na videz posameznika, brez nadaljnje konkretizacije zakonskega znaka, z vidika načela zakonitosti iz 28. člena Ustave ne zadostuje. Vzbujanje videza, da se izvajajo naloge uradnih ali vojaških oseb, je treba ugotavljati v vsakem konkretnem primeru na podlagi drugih okoliščin (obnašanje, ravnanje, opozarjanje ipd.). Takšen videz se lahko ustvari samo z aktivnim ravnanjem, enakim ali podobnim izvajanju nalog uradnih ali vojaških oseb.«
»Tako kot to velja za tretji odstavek 11. člena ZJRM-1, so tudi zakonski znaki prekrška iz prvega odstavka 11.a člena ZJRM-1 lahko izpolnjeni samo ob ugotovljenem aktivnem ravnanju storilca, videz pa se presoja z vidika povprečnega posameznika.«
»Kumulativno naštevanje samostalnikov obnašanje, ravnanje, gibanje in zadrževanje samo po sebi ne zadostuje za dovolj določno opredelitev zakonskega znaka prekrška. Iz takšnega naštevanja pa izhaja, da se za izpolnitev zakonskih znakov zahteva aktivno ravnanje storilca.«
Nadvojvod Šiško je tudi pojasnil, da ustavni sodniki žal niso niti z besedo odgovorili na vprašanje zapisano v Pobudi za oceno ustavnosti v zvezi z 2. odstavkom 4. člena (naloge policije) Zakona o nalogah in pooblastilih policije (ZNPPol), ki se glasi: »(2) Policija pri opravljanju nalog sodeluje s posamezniki in skupnostjo ter izvaja preventivno dejavnost.« Pobudniki so se namreč spraševali, kako naj bi policija pri opravljanju nalog sodelovala s posamezniki, ali pa celo s skupnostjo, če pa obenem poskuša ravno to, z novelo zakona naravnost prepovedati. Po mnenju predstavnikov Štajerske varde, je ta odstavek novele napadanega zakona, pravno neusklajen in v nasprotju s krovnim Zakonom o nalogah in pooblastilih policije, kar je posledično v nasprotju s 153. členom (Usklajenost pravnih aktov) Ustave Republike Slovenije.« Po Šiškovem prepričanju ustavni sodniki na to konkretno vprašanje niso znali odgovoriti, saj v skladu z njegovimi besedami »ne moremo špekulirati z mislijo, da morda nanj niso hoteli odgovoriti«.
V nadaljevanju je Nadvojvod Šiško predstavil višino zakonsko določenih kazni, ki v primeru Zakona o varstvu javnega reda in miru (ZJRM-1A) znese od 1.500 do 2.500 € na posameznika, prav tako pa je enaka kazen predpisana tudi v primeru Zakona o nadzoru državne meje (ZNDM-2E). Na konkretnem primeru je to ponazoril sledeče: »Oče in sin, ki sta lastnika parcele v bližini državne meje, če sta oblečena v maskirna oblačila in vzbujata videz, da opravljata naloge vojske ali policije, sta lahko oba skupaj kaznovana z 10.000 € kazni«!
Ali pa drug primer: »Če bi deset pripadnikov Štajerske varde v bližini državne meje nabiralo gobe, bi jih policisti, glede na konkretne izkušnje, lahko kaznovali v skupni višini 50.000 € kazni. Sodišče bi potem to kazen potrdilo, kar tudi dokazujejo dosedanje konkretne izkušnje oziroma sodna praksa.« Zato je lahko slovenski javnosti bolj jasno, zakaj se pripadniki Varde po uveljavitvi obeh zakonov, vsaj v vidnem smislu, niso bolj aktivno vključevali v nadzor državne meje. Dejansko to ne pomeni, da se niso vključevali, samo vidni niso bili tako, kot so bili pred tem.
V drugem delu tiskovne konference je Nadvojvod Šiško predstavil štiri konkretne primere, ko so bili štirje pripadniki Štajerske varde kaznovani s kaznimi med 1.500 in 2.00o € na posameznika, ko so na Osankarici na Pohorju prižgali sveče pri spomeniku padlim borcem Pohorskega bataljona ali pa so tam položili venec. Konkretne primer je zaradi zaščite osebnih podatkov poimenoval Primer Edi, Primer Andrej, Primer Čezma in Primer Tomislav.
Pripadniki Štajerske varde so pri tem bili s strani policije in sodišč obravnavani povsem različno – eni so bili kaznovani, drugi pa niso bili niti obravnavani. Po Šiškovih besedah je šlo za očitno diskriminacijo v zvezi s temi postopki.
Policisti v konkretnih navedenih primerih vseh pripadnikov Varde oblečenih v uniforme niso obravnavali enako. Konkretno naj ne bi obravnavali Nadvojvoda Slovenskega Andreja Šiška – Hrabra in generala Ivana Bolfeka, ki sta bila v vseh primerih prisotna, nekatere druge (glej zgornje primere) pa so obravnavali in kaznovali. S tem so ti vpleteni policisti po trditvah Štajerske varde storili kaznivo dejanje kršitve enakopravnosti po 1. in 3. odstavku 131. člena KZ RS.
»(1) Kdor zaradi razlike v narodnosti, /…/ političnem ali drugačnem prepričanju, /…/ družbenem položaju ali kakšni drugi okoliščini prikrajša koga za katero izmed človekovih pravic ali temeljnih svoboščin, /…/ ali kdor na podlagi takšnega razlikovanja komu da kakšno posebno pravico ali ugodnost, se kaznuje z denarno kaznijo ali z zaporom do enega leta.
(3) Če stori dejanje iz prvega ali drugega odstavka tega člena uradna oseba z zlorabo uradnega položaja ali uradnih pravic, se kaznuje z zaporom do treh let.«
Zaradi konkretnih zakonskih kršitev enakopravnosti, bodo za konkretne policiste osumljene storitve navedenega kaznivega dejanja, zahtevali zaporno kazen v višini treh let.
Edi in Andrej sta dva izmed kaznovanih pripadnikov Štajerska varde po določbah novega Zakona o varstvu javnega reda in miru (ZJRM-1A). Oba sta bila tudi med vlagatelji Pobude za oceno ustavnosti Zakona o dopolnitvah Zakona o nadzoru državne meje (ZNDM-2E) ter Zakona o dopolnitvah Zakona o varstvu javnega reda in miru (ZJRM-1A), ki je bila dne 12. 02. 2021 vložena na Ustavno sodišče RS.
Pripadnik Štajerske varde Edi, ki je bil zaradi prižiganja sveče oob spomeniku padlim borcem Pohorskega bataljona na Osankarici kaznovan z 2.450,00 evri kazni.
Tedanji pomočnik komandirja PP Slovenska Bistrica, Jasmin Alić je domnevni prekršek, ki bi ga naj storil Edi, utemeljeval z razlago, da so navzoči nosili »uniforme v izgledu vojaške uniforme«. Ni povedal ničesar konkretnega, marveč je zgolj prebral člen zakona in nič drugega. Na izrecno vprašanje vpletenih, kaj točno so naredili oziroma s katerim dejanjem so storili prekršek, pa tega ni znal pojasniti ali komentirati. Edi je bil obsojen na Okrajnem sodišču Maribor, sodba pa je bila potrjena še na Višjem sodišču Maribor (Sodba št. PRp 253/2022 Višjega sodišča Maribor z dne 9. 11. 2022 v zvezi s sodbo Okrajnega sodišča Maribor št. ZSV 764/2021 z dne 06. 09. 2022). Vrhovno Državno tožilstvo pa je zavrnilo Edijevo zahtevo za varstvo zakonitosti.
Edi je na tiskovni konferenci povedal, da ga sodišče v Mariboru sploh ni obravnavalo tako. Kot bi ga moralo in da niti ni bil zaslišan, lahko je zgolj podal pripombe na pričanje vpletenih policistov. Čeprav je večkrat povedal, da je bil na Osankarici prisoten, kot del odposlanstva Društva Hervardi tega očitno nihče ni niti želel slišati, niti ni slišal, nedvomno pa jih v sodbi ni navedlo niti Okrajno sodišče Maribor, čeprav bi jih moralo. Enako je bilo tudi v Primeru Andrej (Okrajno sodišče Maribor, št. ZSV 765/2021).
Pravzaprav se je zelo podobno zgodilo tudi leta 2022, prav tako na Osankarici, v Primeru Čezma (Okrajno sodišče Maribor, sodba št.: 2211-23/2022/16 (3F694-003)) in v Primeru Tomislav (Okrajno sodišče Maribor, sodba št.: 2211-21/2022/16 (3F6910-03).
V navedenih primerih so bili pripadniki Štajerske varde obsojeni brez točne obrazložitve v sodbi, kar je nedopustno in nevzdržno. Ker so bile vse sodbe izrečene v nasprotju z Odločbo Ustavnega sodišča RS, bodo v Štajerski vardi zahtevali njihovo razveljavitev in vračilo že plačanih kazni več tisoč evrov.
Nadvojvod Slovenski in Vojvod Štajerski Andrej Šiško - Hraber: "Morda bomo sedaj na svojih pohodih uporabljali takšne sekire, saj tega orodja policija in vojska ne uporabljata pri izvajanju svojih nalog. Tako nas polcisti ne bodo zamenjevali in ne bodo dojemali "ustvarjanja videza", da opravljamo naloge policije ali vojske ... "
Zatem je spregovoril tudi general Ivan Bolfek, ki je povedal, da je Poveljstvo Zedinjene Slovenske varde lansko leto več krat želelo vzpostaviti stik z Ministrstvom za notranje zadeve RS. Poslali so jim tudi uradno pobudo za sodelovanje na podlagi veljavnega Zakona o organiziranosti in delu policije in sicer na podlagi 2., 35. in 36. člena ZODPol. 35. člen zakona (partnersko sodelovanje za zagotavljanje večje varnosti) v zvezi s tem določa, da območne policijske postaje sodelujejo tudi z drugimi organizacijami in civilno družbo, katerih dejavnost je usmerjena k zagotavljanju večje varnosti oziroma k spodbujanju varnostnega samoorganiziranja prebivalcev, ter jim v okviru svojih pristojnosti in možnosti nudijo pomoč. Dejansko se niti MNZ RS, niti minister Boštjan Pokljukar nista odzvala na njihovo pobudo, kar pomeni, da ne spoštujeta temeljnega zakona o delovanju policije. Zato je general Ivan Bolfek v imenu Štajerske varde zahteval takojšen odstop nesposobnega in ignorantskega ministra za notranje zadeve.
»Minister Boštjan Poklukar naj takoj odstopi, saj ne spoštuje Zakona o delu in organiziranosti policije, ignorira zakoniti predlog Slovenske varde za sodelovanje z vojsko ter policijo pri nadziranju državne meje in ker ne ve, kako obvarovati svojo državo«, je sklenil general Ivan Bolfek.
Val Krajnc, 17. prosinec 2024