Intervju z narodoslovko dr. Dušo Krnel Umek
Predstavljamo intervju s slovensko etnologinjo in arhivistko ter zavzeto raziskovalko slovenske etnogeneze dr. Dušo Krnel Umek. Aktivna je bila na mednarodnih konferencah Staroselci v Evropi, je pa tudi raziskovalka evropskega staroselstva - RES.
Stara Pravda

Torek, 25. Julij 2023 ob 12:21

Odpri galerijo

foto: Alenka Čas

Duša Krnel Umek, slovenska etnologinja in arhivistka, se je rodila 11. kimavca 1946 v Pivki. Po maturi na piranski gimnaziji je leta 1965 vpisala študij etnologije in umetnostne zgodovine na Filozofski fakulteti v Ljubljani ter diplomirala leta 1970 z nalogo Vas kot skupnost v Slovenski Istri. Takoj po diplomi je na Oddelku za etnologijo postala asistentka za narodno etnologijo. Bila je prva predsednica Slovenskega etnološkega društva.


Leta 1984 je doktorirala z disertacijo Skupnosti in družbeno razlikovanje v Vitanju od 70. let 19. stoletja do druge svetovne vojne, katere izsledki so bili leta 1987 objavljeni v delu Kruh in politika. Na področju bibliotekarstva je leta 1985 skupaj s soavtorjem Bernardom Rajhom iz mariborske Univerzitetne knjižnice dobila nagrado Kalanovega sklada za raziskovalno nalogo Domoznanska dejavnost v slovenskem knjižnično-informacijskem sistemu. Leta 1986 je bila imenovana za ravnateljico Pokrajinskega arhiva v Kopru, kjer je uspešno izpeljala prenovo dela bivšega samostana sv. Klare za potrebe arhiva, na področju arhivistike pa preučevala zgodovino inštitucij in leta 2007 dosegla naziv arhivske svetnice.


Leta 1992 jo je Izvršni svet Skupščine Skupnosti obalnih občin imenoval za predsednico delovne skupine za ustanovitev univerze v Kopru. Bila je tudi pobudnica ustanovitve Znanstveno-raziskovalnega središča Koper (leta 1995 je bila njegova v. d. direktorica). V letu 2000 je kot državna sekretarka R Slovenije na Ministrstvu za šolstvo, znanost in šport vodila pripravo prvega vladnega odloka o ustanovitvi Univerze na Primorskem.


V zadnjih dveh desetletjih se intenzivno ukvarja z vprašanjem izvora Slovencev. Sodelovala je v dolgoletnih aktivnostih mednarodne konference Staroselci v Evropi, je pa tudi članica ožje skupine raziskovalcev evropskega staroselstva (RES). Med njenimi deli posebej izpostavljamo knjigo Dokumenti o Slovencih ob Jadranu od leta 1797 do leta 2009, zbornik Slovensko-hrvaška meja v Istri : preteklost in sedanjost ter tri zbornike Slovensko staroselstvo in Istri. Je sourednica zbornikov Slovenci-kdo smo in od kdaj smo tu?, izmed katerih posebej izpostavljamo zbornik Staroselci v Alpah : izbrani prispevki. Pred slabim mesecem je skupaj z uredniškim odborom poskrbela za izdajo zanimivega dela Trstenjakov zbornik : zbornik znanstvenega simpozija ob 200. letnici rojstva Davorina Trstenjaka.

V Bovcu boste tudi letos imeli prispevek na posvetovanju “Slovenci, kdo smo in od kdaj smo tu?“ Očitno je, da ste zelo dejavni in nikakor ni videti, da bi vam zmanjkalo tem s katerimi se ukvarjate, sploh pa ne motiviranosti in elana.

Pred tridesetimi leti sem začela preučevati zgodovino državnih inštitucij v zadnjih dve sto letih na severnem Jadranu. To je bilo nadaljevanje mojih raziskav krajevnih skupnostih in drugih oblik družbenega povezovanja. Zato me je zanimalo vprašanje slovensko hrvaške meje v Istri od 13. stol dalje, kar je bila politično vroča tema in zaradi tega toliko bolj zanimiva. V slovensko etnogenezo, to je izvor slovenskega naroda, pa sem se bolj poglobila, ko me je pater Ivan Tomažič povabil na mednarodno konferenco »Izvor Indoevropejcev« v Ljubljani, potem pa me je dr. Jože Rant povabil v Bovec na posvetovanje »Slovenci, kdo smo in od kdaj smo tu«. Vsa tri področja so tesno povezana, zato je zame tovrstno raziskovanje še sedaj velika spodbuda, posebno, ker so mnogi viri na dosegu roke, česar v začetku mojega raziskovanja pred petdesetimi leti še ni bilo.

Zaupajte nam skrivnost, kako vam tako raznovrstno raziskovanje uspeva, prepričani smo namreč, da to zanima tudi številne mlajše ustvarjalce.

Obstaja veliko dobrih knjig, a splošnega recepta za vse ni. Pomembno je, da delaš to, kar te zanima in veseli in kakor pravi lep slovenski pregovor »Vsak je svoje sreče kovač«.

Opazno je, da vas v zadnjih desetletjih posebej zanima izvor Slovencev. Očitno je tudi, da trdno stojite na stališču, da smo Slovenci staroselci, domorodci na območju Srednje Evrope.

Z etnogenezo se sedaj v etnologiji pri nas nihče ne ukvarja, čeprav je temeljno področje etnološke vede. S poznavanjem izvora naroda je mogoče razumeti in razložiti posamezne sestavine v materialni, družbeni in duhovni kulturi. Delala sem v knjižničarstvu in v arhivistiki, kar mi je omogočilo, da sem bila neodvisna od projektov in recenzij, obenem pa sem več izvedela, kje iskati redke knjige in dokumente, kar je bistveno za tovrstno raziskovanje.

Tovrstna stališča med znanstveniki in strokovnjaki na področjih zgodovine, jezikoslovja, arheologije, pa tudi vaše etnologije niso ravno pogosta. Od kod izvirajo vaša drugačna spoznanja?

V uradno tezo zgodovinarjev o poznem prihodu Slovencev na Jadran sem zgodaj podvomila in ko so začela ponovno izhajati dela, v katerih so avtorji utemeljevali, da smo Slovenci domorodci – staroselci v srednji Evropi, sem začela preverjati vire, ki so jih navajali. Ugotovila sem, da je bilo vse do prve svetovne vojne popolnoma jasno, da smo Slovenci domorodci, da pa je v prvi in drugi Jugoslaviji prevladala teza o poznem prihodu Slovanov v 6. stol. in so le redki nadaljevali s tovrstnimi raziskavami.


A zakaj bi bil proces razvoja za Slovane drugačen od drugih Indoevropejcev? Odkritje in opis nekega ljudstva in njegovega jezika v zapisih avtorjev ob koncu antike in zgodnjem srednjem veku še ne pomeni, da jih pred tem ni bilo, je zapisal tuj znanstvenik. Tudi dejstvo, da smo Slovenci dobili svojo državo leta 1991, še ne pomeni, da pred tem Slovencev tu ni bilo, čeprav se je ozemlje na osrednjem delu več stoletij imenovalo Kranjska – tedaj so pisali Krajnska – in so bili njeni prebivalci Krajnci.

Narodoslovje in narodopisje sta vaši strokovni področji. Bi bilo pravilneje uporabiti imeni etnologija in etnografija?

Po razlagi v Slovarju slovenskega knjižnega jezika pomenijo vse štiri besede vedo o materialni, družbeni in duhovni kulturi posameznih ljudstev in narodov. Narodoslovje in narodopisje sta slovenski imeni za vedo, kar vsakdo razume, kaj pomeni ime etnologija pa je potrebno razložiti.


Beseda ethnos izhaja iz grščine in jo največkrat prevajajo kot ljudstvo, kar pa ne pomeni isto kot narod. Začetke oblikovanja evropskih narodov postavljalo v čas po razpadu Rimskega imperija, ali pa so bili tudi pred tem, je odvisno od definicij za posamezne stopnje družbenega razvoja in oblik povezovanja v skupnosti.

Nekako se ne moremo znebiti občutka, da dandanes v Sloveniji marsikoga moti celo že sama raba besede narod in vsega povezanega s tem. Kako vi to vidite in razumete?

Besede rod, rodbina, rodovina, narod nas povezujejo z našimi koreninami. Avstralski domorodci – aborigini (aboridžini) menda poznajo 40 tisoč let svoje zgodovine, čeprav so bili po zahodnem pojmovanju nepismeni. Dva milijona Kitajcev ve, da je bil njihov prednik Konfucij izpred 2500 leti, japonska cesarska rodovina, ena najstarejših na svetu, naj bi bila po legendi stara več kot 2000 let, indijske Vede so stare več kot 3700 let, pri nas najdeno kolo z Ljubljanskega barja pa je staro 5150 let.


Ali so samo nam zbrisali spomin na našo zgodovino izpred 1500 leti in več. Radi bi nam vsilili še tezo, da smo narod samo zadnjih 170 let, torej manj vredni od drugih, ki se imajo za zgodovinske narode. Res je takrat Prešeren napisal kitico »Žive naj vsi narodi«, pa še kaj drugega, kar tudi skrivajo.

foto: Veronika Savnik

Leta 1996 ste, lahko bi rekli celo preroško, objavili članek »Multikultura, mednarodno in globalno so lahko tudi nedemokratični pojmi : ne le odmev«. Kaj porečete na to tematiko danes, po skoraj tridesetih letih?

Stanje je še slabše, kot je bilo tedaj. Iz napačne usmeritve, so za Slovence v Istri izšle samo škodljive posledice. Znanstveno usmeritev, ki je bila namenjena raziskovanju in razvoju Slovencev v Istri, so zamenjali za multikulturo in za kdo ve čigave interese. Niti projekt Slovenci v Istri ni bil sprejet, zato se mi je postavilo vprašanje slovenske narodne istovetnosti v Istri.


Pričakovali bi, da smo z ustanovitvijo lastne države Slovenci dobili tudi lasten državotvoren, narodno zaveden vodilni sloj, pa najsi bo to na političnem, gospodarskem, znanstvenem ali kulturnem področju. Interes globalnih nosilcev moči, ni gojenje raznolikosti narodov in kultur, ampak globalni trg enakih proizvodov za enako govoreče in misleče potrošnike – podložnike.


Zanimivo, da je istega leta 1996 izšla v ZDA knjiga »Kratka zgodovina vsega«, ki govori med drugim tudi o multikulturalizmu, ki so ga prevzele ameriške univerze in je »zelo elitna drža, ki nato zase trdi, da ni elitistična«. Čeprav razlagajo, da so vse kulture enakovredne, kar seveda ne drži, so »nestrpni do tistih, ki se ne strinjajo z njimi«, kajti »njihova drža je večvredna«, a »lažejo o svoji lastni identiteti«. To pelje v »razkorak vrednot« in »sesutje kultur«. V nasprotju z »Dobrim, Lepim in Resnico« ostane le »pusta dežela«.


Leta 1996 je izšla tudi prva knjiga Maria Alineija, o izvoru jezikov v Evropi, ki je pomembna za poznavanje izvora Slovencev. Napisal je: »Teorija o pozni selitvi Slovanov je v protislovju tudi s tradicionalno teorijo o navalu Indoevropejcev v bakreni dobi, glede na to, da ni mogel nihče še potrditi, kje naj bi se skrivali Slovani celih tri ali štiri tisoč let, preden bi se množično privalili v Evropo in jo zasedli skoraj do polovice«. Nekaj več o tem bom povedala letos v Bovcu.

Kaj pa pravite na pojav, da številni Slovenci že v pristnem osebnem občevanju – namerno ne želimo reči komunikaciji – uporabljajo celo pozdrave, ki so pravzaprav splošno žaljivi, še prav posebej pa bi morali biti žaljivi ravno za Slovence? V mislih imamo pozdrave kot so »serbus«, »servus«, »čau« in podobne?

Alinei piše, da je beseda čau (it. ciao) prišla v uporabo v Italiji po drugi svetovni vojni. Pozdrav izvira iz Benetk in je bil v uporabi že pred tem v narečjih severne Italije. Čau izvira iz dežele Veneto – slovensko ime je Benečija – in beneškega s'cia(v)o (izgovarja se šča(v)o).


Prvi zapis beneške narečne besede čau se je pojavil v prvem beneško – italijanskem slovarju Dizionario del dialetto veneziano leta 1829, ki ga je sestavil Giuseppe Boerio. Pred tem je bila beseda v komediji Benečana Carla Goldonija iz 18. stol., ki jo je uporabil v poitalijančeni obliki »schiavo«. Še starejša oblika, ki je bila v uporabi v 16. stol., je bila »schiavo vostro«, kot pozdrav slovesa v pismih. Ni pa mogoče določiti točnega časa, v katerem »schiavo« postane pozdrav. Glede na to sta lahko dve dataciji: ena »ante quem« (pred tem), ki je 16. stol. in druga »post quem« (po tem) zapisana omemba termina sclavus »schiavo« v 10. stol. To pomeni, da je beseda schiavo postala pozdrav med 10. in 16. stol.


Vendar pa ostaja nejasno, kako pojasniti še starejše obdobje, v katerem bi določili čas, ko je nastal izvorni etnonim »Slav«, »Slavus«. Prva navedba je grška iz 6. stol. Zato je verjetno, da je termin nastal pred 6. stol. Alinei piše da: »Gotovo izvira iz prazgodovine, to je iz časa, ko so si Sloveni (it. Slavi) dali to ime, ali so ga sprejeli od svojih sosedov«.


Že pred prvo svetovno vojno, zlasti pa v času fašizma, je bila beseda »ščavo« žaljivka, ki so jo italijanski okupatorji uporabljali za Slovence v Primorju. Zato je še toliko bolj nerazumljivo, zakaj so ga številni Slovenci za pozdrav sprejeli v novejšem času. Vse kaže, da spomin na okupatorje hitro zbledi, pa naj si bo to za zadnjih sto let ali za zadnjih 2 tisoč let, saj so v Ljubljani pred leti slavili 2 tisoč let rimske Emone, torej okupatorja izpred 2 tisoč leti.

Povejte nam nekaj več o vašem zadnjem projektu, o Trstenjakovem zborniku, ki je izšel pred nekaj tedni. Večina Slovencev najbrž sploh ne ve za koga gre.

Večina Slovencev res ne ve, kdo je bil Davorin Trstenjak, zato je bilo pomembno, da izide zbornik. Poleg znanega Antona Trstenjaka, je živel v 19. stol. še drugi Anton Trstenjak, pisatelj in gledališki zgodovinar, ki je napisal daljši spis o Francu Ks. vitezu Miklošiču, tedaj »najučenejšemu slavistu« v Evropi.


Zbornik prinaša prispevke, ki so jih pripravili udeleženci znanstvenega simpozija in spominske slovesnosti, ki sta bila leta 2017 ob 200-letnici rojstva Davorina Trstenjaka v Svetem Juriju ob Ščavnici. Bil je duhovnik, leposlovec, zgodovinar, arheolog, etnolog, liberalno – katoliški publicist in prvi predsednik Društva slovenskih pisateljev, Njegovo življenje in delovanje so avtorji predstavili v obsežnih in poglobljenih prispevkih, sestavljena je bila bibliografija njegovih del, ki obsega več kot pet sto enot, predstavljeni in popisani so bili arhivski viri, ki jih hrani Pokrajinski arhiv v Mariboru.


Njegovi prispevki so še danes pomembni za domorodno (avtohtonistično) teorijo in pri raziskavah etnogeneze, ki v Evropi in pri nas izvor Slovencev in Evropejcev prikazuje na novih znanstvenih dognanjih zelo podobnih Trstenjakovim. Utemeljeval je, da so staroselci v starem veku, ki so imeli imena Karni, Panonci, Noriki, Japodi, Veneti, Ambidravi, predniki današnjih Slovencev.


V zborniku je predstavljen del njegove bogate dediščine, ki je bila pozabljena ali zamolčana. Upamo, da bo to vzpodbuda za nove raziskave njegovega dela in del drugih pomembnih slovenskih raziskovalcev in znanstvenikov, ki jih premalo poznamo.

Najhlepša hvala za vaše zanimive odgovore. Naše uredništvo vam želi še obilo uspeha pri vašem raziskovanju, obenem pa tudi, da bi se o tem kar počnete s svojimi sodelavci, čimprej učili tudi v slovenskih šolah.

25. mali srpan 2023, Uredništvo portala Pravda.si

Galerija slik

Zadnje objave

Thu, 28. Nov 2024 at 19:11

717 ogledov

Intervju z zapornikom iz Rogoze
Naše poslanstvo je obveščanje in ozaveščanje javnosti, zato smo se odločili sprejeti to priložnost in predstaviti vpogled v razmere, kakršne veljajo za zapornike, skladno z zakonodajo in pravicami.Zanimalo nas je kaj pesti zapornike in kakšne težave imajo pri prestajanju svoje kazni. Odprti oddelek Rogoza je podružnica Zavoda za prestajanje kazni Maribor in služi kot oddelek, v katerem so nastanjeni najbolj urejeni obsojenci, ki so že pridobili zunajzavodske ugodnosti. V procesu preverjanja so se že izkazali za zaupanja vredne in jim je v interesu, da tega zaupanja ne zlorabijo. Odprti oddelki zaporov služijo kot vmesna stopnja med običajnim zaporom in prostostjo. Gre za režim, v katerega stopijo kaznjenci, ki so prestali že večino kazni, oziroma pri njih ni utemeljenega suma za pobeg ali izogib prestajanju kazni.Slika: Organigram zavodov za prestajanje kazni v Republiki Sloveniji.Pogoji za intervjuZa izvedbo intervjuja smo zaprosili Upravo Republike Slovenije za izvrševanje kazenskih sankcij (URSIKS). Njihov odgovor je bil naslednji:"Spoštovani,vezano na vašo prošnjo za izvedbo intervjuja z obsojencem xxxxxxxxxxxxxxxxxx vam sporočamo, da se ta lahko izvede v sredo, 20. 11. 2024, ob 11. uri, v prostorih Zavoda za prestajanje kazni zapora Maribor, Odprti oddelek Rogoza.To soglasje se nanaša na pogovor z imenovanim obsojencem, ne pa tudi z drugimi obsojenci, kot je bilo z vaše strani dodatno izpostavljeno v telefonskem pogovoru, kot tudi ne na snemanje oddelka zapora.Prosimo, da pri izvedbi intervjuja upoštevate navodila tamkajšnjih zaposlenih in želje obsojenca glede morebitnega zakritja identitete.Želimo vam uspešno izvedbo pogovora in se priporočamo za obvestilo o objavi prispevka. Hvala že vnaprej."Omejitev snemanja notranjosti zapora je razumljiva z vidika varovanja zasebnosti zapornikov, skladno z določbami 51. člena ZIKS-1, ki zahteva zaščito istovetnosti in dostojanstva zaprtih obsojencev ter zagotavljanje varnosti v zavodih. Vendar lahko predstavlja problem, ko pride do ozaveščanja javnosti glede stanja v določenem zavodu. Vsekakor bomo v primeru bodočih prošenj za intervjuje s strani zapornikov zahtevali tudi snemanje samega zavoda brez izpostavljanja istovetnosti in ogrožanja dostojanstva obsojencev v zavodu.Intervju z zapornikomhttps://www.youtube.com/watch?v=SsQeKxlhTBQIntervju, izveden 20. listopada 2024 v sobi za obiske, je razkril več perečih vprašanj, ki jih zaporniki opažajo v vsakodnevnem življenju:1. Pomanjkanje dostopa do občilZaporniki so izrazili, da nimajo ustreznega dostopa do časopisov in televizije, kar otežuje njihovo seznanjanje z dogajanjem v družbi. Po 45. členu ZIKS-1 imajo zaporniki pravico do informacij, vendar je izvajanje te pravice pogosto odvisno od razpoložljivih sredstev v zavodu.45. člen (Pravica do obveščenosti)(1) Obsojenci imajo pravico do obveščenosti o zadevah javnega značaja. Zavod jim omogoča dostop do časopisov, revij, knjig, radia in televizije, v skladu z možnostmi zavoda.2. Omejene možnosti za pripravo hraneZaporniki opozarjajo na minimalne možnosti za pripravo hrane, kar vpliva na kakovost njihovega bivanja. Po 61. členu ZIKS-1 je zapornikom zagotovljena pravica do ustrezne prehrane, vendar zakonodaja ne predvideva, da bi morali imeti dostop do pripomočkov za pripravo lastnih obrokov. Je pa kot kaže to različno urejeno med različnimi Zavodi za prestajanje kazni zapora, kar deluje vsaj diskriminatorno. Pogoji bi morali biti povsod vsaj približno enaki.61. člen (Prehrana obsojencev)(1) Obsojencem se zagotavlja prehrana, ki je količinsko in kakovostno primerna za ohranjanje njihovega zdravja in delovne sposobnosti.3. Pomanjkanje športnih in izobraževalnih aktivnostiZaporniki se soočajo s pomanjkanjem programov, ki bi pripomogli k njihovemu psihofizičnemu zdravju in pripravi na življenje po prestani kazni. To je v nasprotju z 74. členom ZIKS-1, ki določa, da zavodi omogočijo dejavnosti, usmerjene v ohranjanje zdravja in pridobivanje veščin za življenje po zaporu.74. člen (Izobraževanje in prostočasne dejavnosti)(1) Zavod organizira izobraževalne, kulturne, športne in druge prostočasne dejavnosti, ki prispevajo k celovitemu razvoju osebnosti obsojencev in njihovi pripravi na življenje po prestani kazni.4. Razlike med zaprtimi in odprtimi oddelkiZaporniki na odprtih oddelkih opažajo, da so pogoji pogosto slabši kot v zaprtih, kar vzbuja občutek diskriminacije. 4. člen ZIKS-1 zagotavlja enako obravnavo vseh zapornikov, vendar praksa kaže na težave pri uresjedenju tega načela.4. člen (Enakost pred zakonom)(1) Pri izvrševanju kazenskih sankcij se zagotavlja enakost pred zakonom, ne glede na narodnost, raso, spol, jezik, veroizpoved, politično ali drugo prepričanje, premoženjsko stanje, rojstvo, izobrazbo, družbeni položaj ali katero koli drugo osebno okoliščino.Zakonske podlageRazmere, ki so jih izpostavili zaporniki, odpirajo vprašanja o spoštovanju zakonskih določil:51. člen ZIKS-1: Varovanje identitete in zasebnosti zapornikov.45. člen ZIKS-1: Pravica do informacij in dostopa do občil.61. člen ZIKS-1: Pravica do ustrezne prehrane.74. člen ZIKS-1: Pravica do športnih in izobraževalnih aktivnosti.4. člen ZIKS-1: Enaka obravnava zapornikov.Potrebne spremembeZaporniki so podali predloge za izboljšave, ki vključujejo:Več sredstev za programe resocializacije: Povečanje dostopa do športnih, izobraževalnih in usposabljanj za delo.Več kadra v zavodih: Dodaten kader bi omogočil boljšo podporo zapornikom in izvajanje programov.Podpora po prestani kazni: Sistematično zagotavljanje pomoči pri reintegraciji, da se zmanjša tveganje za ponovitve kaznivih dejanj.Naš cilj je sprožiti razpravo o teh vprašanjih in spodbuditi odločevalce, da se posvetijo potrebam zaporniškega sistema. Kljub določbam v zakonodaji, kot jih določa Zakon o izvrševanju kazenskih sankcij (ZIKS-1), je praksa pogosto omejena zaradi pomanjkanja sredstev in kadrovskih zmožnosti.Za zagotovitev učinkovitosti kazenskih sankcij je ključnega pomena, da se poleg disciplinskih ukrepov, ki jih določa zakon, okrepi tudi podpora resocializaciji. Kazenski sistem ne sme biti le kazen – mora postati priložnost za spremembo in pripravo na življenje zunaj zapora.ZaključekRazmere, opisane v tem intervjuju, kažejo na potrebo po večjih vlaganjih v zaporniški sistem. To vključuje:Izboljšanje osnovnih pogojev: Higienski standardi, dostop do prehrane in drugih osnovnih potreb.Razširitev izobraževalnih in rehabilitacijskih programov: Več športnih, kulturnih in delovnih dejavnosti za zapornike.Podpora ob vrnitvi v družbo: Sistematični načrti za prehod zapornikov nazaj v skupnost, da se zmanjša tveganje ponovitve kaznivih dejanj.Skladno z načeli ZIKS-1 je treba izboljšati tudi občevanje med zavodi, javnostjo in občili. Transparentnost ter spoštovanje pravic in dolžnosti vseh vpletenih sta ključna za delovanje sistema, ki bo varoval dostojanstvo posameznikov in hkrati prispeval k varnejši družbi.Le z zadostnimi sredstvi, usposobljenim kadrom in celostnim pristopom lahko kazenski sistem v Sloveniji postane resjedno pravičen in učinkovit.28. listopad 2024, Matej Lesjak

Tue, 26. Nov 2024 at 17:34

388 ogledov

Minister Poklukar praviloma ne spoštuje slovenske zakonodaje in Ustave
Upravno sodišče RS je v tožbi nekdanjega vršilca dolžnosti generalnega direktorja policije Boštjana Lindava ugotovilo, da je bil sklep uradniškega sveta, da sedanji generalni direktor policije Senad Jušić izpolnjuje pogoje za imenovanje, nezakonit.Sodišče je sklenilo, da iz obrazložitve sklepa uradniškega sveta ne izhaja, kateri so razlogi, ki so narekovali zaključek natečajne komisije, da Jušić izpolnjuje pogoje iz razpisa. "Na podlagi obrazložitve sklepa natečajne komisije ni mogoče ugotoviti, kako, zakaj oziroma na podlagi česa je omenjena komisija zaključila, da ima Jušić osem let delovnih izkušenj v javnem sektorju. To pomeni, da je v tem delu sklepa obrazložitev tako pomanjkljiva, da je sodišče ne more preizkusiti." Upravno sodišče je v sklepu zapisalo, da gre pri nezakonitem sklepu uradniškega sveta za "absolutno bistveno kršitev postopka". Ta del odločitve sodišča je že pravnomočen, saj zoper omenjeno odločbo ni možno vložiti pritožbe.Senad Jušić je policijo začasno prevzel svečana lansko leto, kimavca pa mu je Golobova vlada podelila mandat z vsemi pooblastili. Vse od njegovega imenovanja so v javnosti prisotni resni dvomi, ali Jušić sploh izpolnjuje pogoje za prevzem položaja generalnega direktorja policije. Moral bi namreč imeti osem let delovnih izkušenj na vodstvenih položajih, dejansko pa od prve zaposlitve leta 1991 nikoli ni bil med najbolj izpostavljenimi policisti, prav tako pa tudi ni vodil nobene enote. Senad Jušić velja za izbranca in zaveznika ministra za notranje zadeve Boštjana Poklukarja, ki je na vladi tudi vztrajal z njegovim imenovanjem na čelo policije. V policijskih vrstah velja za poslušen kader. Ravnanje ministra Poklukarja ni prvo dejanje pri katerem ni spoštoval zakonodaje Republike Slovenije in njene Ustave. Spomnimo, da je zoper ministra za notranje zadeve Poklukarja letos že bila podana uradna kazenska ovadba (SDT-Tu5-9/1/2024/DŠ/ms).General Zedinjene Slovenske varde Ivan Bolfek je namreč letos že dva krat kazensko ovadil ministra Poklukarja, njegova kazenska ovadba pa je bila dne 6. 8. 2024 odstopljena v obravnavo Okrožnemu državnemu tožilstvu v Ljubljani, zaradi zlorabe uradnega položaja in uradnih pravic po 257. členu KZ-1, nevestnega dela v službi po členu 258 KZ-1, zaradi grožnje po 135. členu KZ-1 ter kršitve enakopravnosti po 131. členu KZ-1.Od tedaj je minilo že 112 dni, naš notranji vir, ki ne želi biti imenovan, pa trdi, da ima ljubljansko okrožno tožilstvo navodila, da kazensko ovadbo zoper ministra Poklukarja drži shranjeno v enem izmed predalov omare v pisarni tožilstva.Vsekakor je bilo imenovanje generalnega direktorja policije Senada Jušića izvedeno na zahtevo ministra Poklukarja, kot kaže pa so bili ob tem kršeni enaki členi kazenskega zakonika, kot jih je zoper ministra v svoji kazenski ovadbi navedel že general Varde Ivan Bolfek.Glede na dogajanja v tem tednu, ko se veliko izjav vrti okrog »pravne države« in neenakopravnega obravnavanja državljanov RS na sodiščih, pa tudi na tožilstvih, lahko upravičeno pričakujemo, primeren odziv pristojnih organov glede ponavljajočega ravnanja ministra za notranje zadeve Boštjana Poklukarja, ki mu je kot kaže malo mar za veljavne zakone in Ustavo Republike Slovenije.Ali pa je »pravna država« dejansko nekaj, kar velja za nekatere, za druge pač ne …?!26. 11. 2024, Urban Gajšek

Thu, 17. Oct 2024 at 09:30

1505 ogledov

Andrej Šiško je izdal novo, 5. knjigo Sloven(c)i in Slovenije, 3/III. del, Razčlenjevanje ter razkritje laži in zavajanj
Andrej Šiško je pravkar izdal svojo najnovejšo knjigo, ki šteje kar 599 strani. Knjiga je del njegove priljubljene zbirke Sloven(c)i in Slovenije, ki se osredotoča na raziskovanje, analizo in refleksijo o slovenskem prostoru, zgodovini ter identiteti. Gre za 3. zvezek 3. dela, ki nosi naslov Razčlenjevanje ter razkritje laži in zavajanj. To je že peta knjiga omenjene zbirke, ki obravnava zelo pomembna vprašanja slovenske istovetnosti in zgodovine. Vrnitev k našemu pravemu imenu Sloveni ne SlovaniVprašanje narodnega imena je za Slovence več kot le akademska razprava ali zgodovinska anekdota. Naše ime je globoko povezano z našo istovetnostjo, zgodovino in omiko. Že desetletja se pojavljajo trditve, da je ime Slovenci mlajša različica, ki naj bi se uveljavila šele po letu 1848, medtem ko naj bi bilo ime Slovani tisto, ki označuje naše najstarejše prednike. A nova raziskovanja in razprave razkrivajo drugačno zgodovinsko sliko, ki jasno zavrača veljavnost in celo nesmisel ter zavajanje teh trditev.Zgodovinski viri, zlasti pisni zapisi iz 6. stoletja, kažejo, da se je ime Sloveni pojavilo že zelo zgodaj kot avtoetnonim – torej ime, ki so ga naši predniki uporabljali sami zase. Ta naziv se je ohranjal skozi stoletja in označeval skupnost ljudi, ki je živela na območjih današnje Slovenije in širše Srednje Evrope. Poleg Slovencev so ime Sloveni uporabljali tudi naši bližnji sorodniki Slovaki, kar kaže na globoko povezanost teh dveh narodov. Prav tako so ime Sloveni v prvem tisočletju našega štetja uporabljali prebivalci severne Rusije – predvsem današnjih Pskovske in Nogorodske oblasti. Naš jezik je bil ves ta čas imenovan "slovenski", kar potrjuje, da so se predniki današnjih Slovencev in Slovakov ves čas identificirali s tem imenom. Oboji imenujemo svoje ženske predstavnice Slovenke, kar velja tako za ime Sloveni, kot tudi za imeni Slovenci in Slovaki. In oboji smo ves čas doma na Slovenskem ali v Sloveniji. Slovenija namreč nikakor ni novo ime, marveč je nedvomno obstajalo že v srednjem veku.Medtem ko je bilo ime Sloveni dokazano v uporabi več kot tisočletje, pa je ime Slovani povsem nova, mlada in umetna »pridobitev«. V slovenščino je bilo vpeljano šele v 19. stoletju, zlasti pod vplivom češkega panslavizma. Češki jezuit Josef Dobrowsky, znan kot "oče slavistike", je s svojim delom na novo oblikoval poimenovanje t. i. slovanskih narodov in s tem uvedel termin Slovani. Ta izraz je imel namen povezati različna slovenska ljudstva v enotno jezikovno in kulturno skupnost, a je za Slovence pomenil oddaljitev od našega izvirnega zgodovinskega imena, s čimer nam je bila povzročena velika narodna škoda. V tem obdobju je soobstajalo več imen za naše prednike: poleg domačega imena Sloveni, še rusko ime Slavjani, hrvaško ime Slaveni in češko ime Slovani. Vsa ta tri imena so bila tedaj novo ustvarjena, za razliko od našega zgodovinskega domačega imena Sloveni.V zvezi s tem se pojavlja tehtno vprašanje: Zakaj bi Slovenci opustili svoje izvirno ime Sloveni, ki nas povezuje s koreninami in zgodovino, ter prevzeli umetno ustvarjeno ime Slovani, ki nam ga je uvedel tuji jezikovni in kulturni vpliv?del kazala knjige Sloven(c)i in Slovenije 3/III. delIme in istovetnost/identiteta – več kot le besedeIme ni le beseda, ampak odsev narodne istovetnosti in samozavedanja. Izguba izvirnega imena lahko vodi v izgubo narodne samozavesti in v izkrivljanje zgodovine. Mnogi zgodovinarji in jezikoslovci, med njimi zlasti Jernej Kopitar in Franc Miklošič, so že v preteklosti opozarjali na pomembnost ohranjanja domorodnih narodnih imen. Po njihovem mnenju bi se Slovenci morali vrniti k uporabi imena Sloveni, saj to odraža naše dejanske korenine in zgodovinski razvoj.V starih pisnih virih je ime Sloveni prisotno že v 6. stoletju in se v različnih oblikah ohranja vse do danes. Tudi v Prekmurju in v Beneški Sloveniji še danes najdemo različice tega imena, kar potrjuje njegovo dolgotrajno uporabo med različnimi slovenskimi skupnostmi. Ime Slovenci je sicer bolj razširjena različica, vendar je v osnovi le izpeljanka iz imena Sloveni. Dejansko gre za soimeni, saj ju je že Primož Trubar uporabil v istem stavku. Oba izraza sta bila skozi zgodovino soobstoječa in sta izhajala iz istega korena – besede »slovo« oziroma »beseda«, kar pomeni »tisti, ki govorijo razumljivo« oziroma »ljudje slova«, ali »ljudje razumljive besede«.Zmeda, ki jo je prineslo ime SlovaniKo se je v 19. stoletju pod češkim vplivom začelo uveljavljati ime Slovani, je prišlo do zmede. Novo ime, ki ga je posvojila tudi slovenščina, je zameglilo razliko med splošnim pojmom t. i slovanskih narodov, dejansko slovenskih narodov in posebnim imenom, ki je skozi stoletja označevalo Slovence in Slovake. Po mnenju avtorja spisa o narodnem imenu Sloveni je ta sprememba povzročila, da smo Slovenci izgubili del svoje zgodovinske prepoznavnosti. Z uporabo tujega imena Slovani naj bi si spodrezali svoje korenine in pozabili na lastno zgodovinsko vlogo, ki je bila ključna za oblikovanje narodne identitete.Avtor knjige opozarja, da je bil prehod na ime Slovani uvajan postopoma po letu 1813, ko se je ime prvič pojavilo v slovenščini v delu Janeza Nepomuka Primica Nemshko-slovenske branja. Novo, od Čehov prevzeto ime Slovani je bilo zatem prvič objavljeno v 29. številki Novic dne 17. 7. 1844 na strani 115 v članku z naslovom Sled Ciriloviga obreda (ritus) na Krajnskim. V naslednjih številkah Novic so bila v raznih člankih zapisana vsa tri nova tuja imena: rusko Slavjani, češko Slovani in hervatsko Slaveni. Ni bilo nikakršnega reda, vladala je predvsem zmeda.Čeprav je trajalo več desetletij, da je novo ime postalo splošno sprejeto, je bilo v začetku 20. stoletja utrjeno v slovenskem jezikovnem in kulturnem prostoru. Vendar pa se mnogi še danes sprašujejo, ali je bila ta sprememba res potrebna in kakšne posledice ima za našo zgodovinsko in tudi siceršnjo samopodobo.Avtor knjige Andrej Šiško je prepričan, da so posledice katastrofalne. Uporaba imena Slovani škodi samo Slovenom/Slovencem in Slovenom/Slovakom ter nikomur drugemu. Z uporabo tega imena so bile obema narodoma, ki sta nekoč bila en narod in matica ter izvor vseh ostalih slovenskih narodov, spodrezane korenine lastne istovetnosti. Uporaba imena Slovani (enako velja za imena Slavjani ter Slaveni in ostale različice), koristi vsem mlajšim narodom, ki so se razvili iz Slovenov, svoj jezik in narod pa so pozneje poimenovali z drugačnim imenom (npr. Čehi, Poljaki, Srbi, Bolgari, Rusi …). Zaradi takega pristopa in odnosa do zgodovine ter etnogeneze, so zadnji postali prvi in prvi zadnji.Šiško je v zvezi s tem zapisal:»Zaradi netočnega, napačnega, anahronističnega in škodljivega prevoda imena dežele Slovenija (Sclavonia, Sclavinia, Sclavania, Sclavia) ter ljudstva, naroda ali etnične skupine v latinščini imenovanega Sclavi, v grščini Sclabenoi, Sthlabenoi, v nemščini die Slaven ipd., v slovenskem jeziku pa Sloveni, Slovenci, v izmišljene, novo iznajdene Slovane, ki so umetni akademski konstrukt oziroma pojem šele iz začetka 19. stoletja, so si lahko Slovene/Slovence in Slovenijo prisvojili vsi tako imenovani Slovani. Za Hrvate pomeni Sclavi Hrvati, za Srbe pomeni Sclavi Srbi, za Čehe pomeni Sclavi Čehi, Za Poljake pomeni Sclavi Poljaki, za Slovence pa pomeni Sclavi Slovani in obenem karkoli, tudi Srbi, Hrvati, Bolgari, Čehi, Poljaki, le Slovenci ne!Ob takem pristopu in odnosu ni niti najmanj čudno, da nazadnje zgodovinarji Slovence predstavljajo kot nezgodovinski in najmlajši narod, vsi ostali »Slovani«, vključno s Srbi in Hrvati pa bi naj imeli bleščečo in starodavno zgodovino. Pojem Slovani, kot ga razumemo in uporabljamo dandanes, je za zgodovino Slovencev izrazito škodljiv in nevaren, saj naše prednike postavlja v skrajno neenakopraven, pravzaprav v naravnost podrejen položaj nasproti vsem našim sosedom. V razmerju do Nemcev (Avstrijcev) in Italijanov, naj bi bili naši predniki pritepenci iz Pripjatskih močvirij izza Karpatov, ki bi jim naj ukradli njihovo ozemlje, v razmerju do južnih sosedov, pa bi naj bili nezgodovinski narod, brez lastne državnosti in zgodovine, zgolj del brezoblične »slovanske mase«, ki bi se naj najpozneje oblikoval v narod. Hrvati in Srbi naj bi po tem napačnem razumevanju zgodovinskih dejstev bili narod že davno pred Slovenci in naj bi obenem imeli tudi več svojih jeder etnogeneze in državnosti.Resjeda je dejansko obratna! Slovanov v zgodovini nikoli ni bilo, bili pa so Sloveni (Sclavi, Sclaveni, Slavi). Njihovi neposredni, pristni, še živeči potomci smo zgolj in samo Slovenci ter Slovaki, Slovinci/Pomorjanci ob Baltiku pa so žal izumrli v prejšnjem stoletju. Slovene/Slovence oziroma vsaj dele Slovenov so si podvrgli Rimljani/Latinci/Italijani, Grki, Nemci, in ob koncu 1. tisočletja še Madžari. Prav tako pa so si njihova obsežna ozemlja podvrgli tudi Čehi in Poljaki (Lahi), Rusi, Hervati, Serbi in Bolgari, ki pa so pravzaprav kot etnos ali narod nastali šele po mešanju z njimi.Prav mi, danes živeči rodovi Slovenov/Slovencev, imamo možnost, da potem, ko smo uspeli razvozlati zmedo pojmov usode polno za Slovence, podtaknjeno kukavičje jajce izločimo iz lastnega gnezda in se vrnemo nazaj k svojim koreninam. Seveda je to zahtevno delo, saj bo po 150 letnem obdobju težko spremeniti ustaljene miselne vzorce, šolske zablode, podtaknjene nesmisle in laži ter ignorirati na tisoče knjig v slovenskem jeziku, ki fantazirajo o Slovanih in slovanskem jeziku …Imamo to možnost in obenem izziv, tudi odgovornost do svojih prednikov ter do lastnih potomcev. Imamo možnost, da sami sebi in vsemu svetu dokažemo, da smo pravi častni in čestiti, sloveči in slavni, ljudje razumljivega, pravilnega govora, ljudje slova/besede, dane besede – Sloveni, Slovenci, matica in izvir največjega ljudstva v Evropi!«zadnja stran platnic knjige Sloven(c)i in Slovenije 3/III. delKdo smo danes? Sloveni ali Slovani?Vprašanje, ali smo Sloveni ali Slovani, ni zgolj jezikovno vprašanje, ampak gre za bistvo naše istovetnosti. Kot narod, ki je skozi stoletja ohranil svojo omiko, jezik in običaje, imamo pravico in dolžnost, da se zavedamo svoje zgodovinske dediščine. Čeprav so drugi slovenski narodi sprejeli ime Slovani, smo prav mi – Slovenci – najstarejši nosilci izvirnega imena Sloveni.Zgodovinska dejstva kažejo, da je bilo ime Slovani uvedeno kot zunanji eksonim, medtem ko je bilo ime Sloveni naš avtohtoni endonim, ki so ga uporabljali naši predniki. Vrnitev k imenu Sloveni bi pomenila ponovno vzpostavitev vezi s predniki in poudarjanje našega zgodovinskega pomena v Srednji Evropi. Medtem ko so drugi narodi, kot so Čehi, Poljaki in Rusi, prevzeli drugačna imena, smo prav Slovenci ohranili svojo izvirno besedo, ki nas veže na naše korenine.Prihodnost slovenskega imenaDanes, ko se Slovenci zavedamo pomena lastne istovetnosti, je pomembno, da se vprašamo: Ali je čas, da ponovno obudimo svoje izvirno ime Sloveni? Ime, ki nas ne povezuje le z našo zgodovino, ampak nam omogoča, da se postavimo kot matica in izvor mnogih drugih slovenskih narodov. Z opustitvijo tujega imena Slovani in vrnitvijo k Slovenom bi Slovenci ponovno prevzeli svojo vlogo naroda, ki je bistveno prispeval k razvoju slovenske/slovanske skupnosti v Evropi.Kje se vidimo v prihodnosti?Vprašanje narodnega imena je ključno za našo prihodnost. Ali bomo ostali pri umetno ustvarjenem imenu Slovani, ali pa bomo ponovno oživili svoje pravo ime Sloveni in s tem obnovili svojo zgodovinsko istovetnost? Odgovor na to vprašanje bo določal, kako bomo kot narod dojemali sami sebe in kako nas bodo dojemali drugi.Samo s spoštovanjem do lastne zgodovine, zavedanjem svojih korenin in vrnitvijo k izvirnemu imenu Sloveni, lahko Slovenci zgradimo trdno prihodnost, temelječo na lastni identiteti, ki se je skozi stoletja ohranila kljub zunanjim vplivom in izzivom. V današnjem obdobju globalizacije in »izgubljenih rodov/generacij«, je to za naš narod ključnega pomena.17. vinotok 2024, Samo Korošec

Wed, 2. Oct 2024 at 10:41

625 ogledov

Iran z 200 raketami napadel Izrael, ta pa je generalnemu sekretarju ZN Antoniu Guterresu prepovedal vstop v državo
Islamska revolucionarna garda je po včerajšnjem večernem napadu na Izrael sporočila, da je to odgovor na uboj vodij Hezbolaha Hasana Nasrallaha in Hamasa Ismaila Hanije. Ob tem so Izrael opozorili, naj ne poskuša s povračilnim napadom, saj bodo nanj odgovorili še siloviteje. Dodali so še, da so njihove zračne sile ciljale "pomembna oporišča" v Izraelu."Iran je nocoj storil veliko napako, ki jo bo drago plačal," je v odzivu na iranski napad obljubil izraelski premier Benjamin Netanjahu. Dodal je, da se bodo držali načela: "Napadli bomo vsakega, ki bo napadel nas. To velja za vse."Iran je v svojem napadu na Izrael uporabil tudi nove hipersonične rakete Kheybarshekan ali Fattah I. »To so najsodobnejše rakete takšnega dosega, ki jih ima Iran," je za Deutsche Welle dejal Fabianom Hinzem, vojaški strokovnjak na Mednarodnem inštitutu za strateške študije v Londonu.Ime rakete, ki jo je Teheran predstavil šele lani, v arabščini pomeni "osvajalec" oz. "prinašalec zmage", pa navaja Sky News.Po navedbah izraelskih obrambnih sil (IDF) je bila sicer med iranskim raketnim napadom in izraelsko obrambo ubit najmanj en človek. V Jerihu je namreč umrl Palestinec, je za CNN dejal mednarodni tiskovni predstavnik IDF Nadav Shoshani.Bolnišnica v Jerihu, mestu na zasedenem Zahodnem bregu, je sporočila, da je Palestinec umrl zaradi poškodb, ki jih je povzročil šrapnel prestreznega izstrelka, ki ga je Izrael izstrelil, da bi preprečil napad.eksplozija v enem izmed izraelskih mest ob iranskem napadu z balističnimi raketami. Foto: ReutersMedtem so se arabski prebivalci Gaze po raketiranju zgrnili na ulice in proslavili dejanje Irana. "Videli smo, da del teh raket dejansko cilja na koridor Netzarim v osrednjem delu Gaze, ki je bil postavljen, da bi ločil severno Gazo od južne," so dejali tamkajšnji prebivalci. Tudi palestinsko teroristično gibanje Hamas je pozdravilo raketni napad na Izrael.Izrael je na libanonskem ozemlju sprožil operacijo 'Severna puščica'Pripadniki izraelskih oboroženih sil v vaseh ob meji izvajajo "usmerjene kopenske napade" na infrastrukturo terorističnega gibanja Hezbolah ob podpori zračnih sil in topništva, je ponoči potrdila izraelska vojska. Nikakor ne gre za napad na prebivalce Libanona, marveč zgolj na pripadnike teroristične šiitske milice Hezbolah, ki nenehno napada obmejna naselja na severu Izraela."Izraelske obrambne sile so začele usmerjene kopenske napade na podlagi natančnih obveščevalnih podatkov. Ti cilji se nahajajo v vaseh blizu meje in predstavljajo neposredno grožnjo skupnostim na severu Izraela. Vojska deluje po metodičnem načrtu, za katerega se je pripravljala v zadnjih mesecih," je IDF sporočila na družbenem omrežju.Izrael generalnemu sekretarju Združenih narodov Antoniu Guterresu prepovedal vstop v državoIzraelske oblasti so danes prepovedale vstop v državo generalnemu sekretarju Združenih narodov Antoniu Guterresu in ga razglasile za nezaželeno osebo. Kot razlog za to početje, je Izraelski zunanji minister Izrael Kac navedel, da Guterres ni nedvoumno obsodil iranskega raketnega napada na Izrael."Kdor ne more nedvoumno obsoditi gnusnega iranskega napada na Izrael, kot so to storile skoraj vse države sveta, si ne zasluži stopiti na izraelska tla," je minister Kac zapisal na omrežju X. Prvega moža ZN-a Guterresa je označil za protiizraelskega generalnega sekretarja, ki podpira teroriste, posiljevalce in morilce. Očital mu je tudi, da nikoli ni obsodil Hamasovega vdora na jug Izraela sedmega vinotoka lani.Val Krajnc, 2. vinotok 2024

Fri, 20. Sep 2024 at 11:30

622 ogledov

Kdo hoče ubiti predsedniškega kandidata ZDA Donalda Trumpa?
Varnostna tveganja, povezana s kampanjo predsedniškega kandidata Donalda Trumpa, so sprožila številna vprašanja o sposobnosti Tajne službe. Ta je zadolžena za varovanje predsedniških kandidatov, vendar je v zadnjih mesecih prišlo do treh večjih varnostnih incidentov, ki so razkrili resne pomanjkljivosti. Najnovejši incident se je zgodil na zborovanju v Arizoni, kjer je šest ljudi poročalo o nenavadnih simptomih, vključno z bolečinami v očeh in začasno izgubo vida.Kaj se dogaja?Kako lahko v eni izmed najvarnejših držav na svetu pride do treh varnostnih incidentov v obdobju treh mesecev? **13. julij 2024, Butler, Pennsylvania:**Mladi strelec Thomas Matthew Crooks je z očetovo puško AR-15 streljal na Trumpa iz razdalje 100 metrov med njegovim govorom. Trump je bil ranjen v uho, eden izmed gledalcev je bil ubit, dva pa ranjena. Crooks je izstrelil osem nabojev, preden ga je ustavila Tajna služba. Zaradi pomanjkljivosti pri usklajevanju med Tajno službo, FBI in lokalno policijo je sledila obsežna preiskava, ki je razkrila vrsto napak v varnostnih protokolih.Slika: Mrtev Matthew Crooks na strehi skupaj s pripadniki specialnih enot policije (Vir: Business Today)Slika: Trump vstane in dvigne roko po preživelem atentatu (vir: Reuters)Po neuspelem atentatu so potekala zaslišanja predstavnikov Tajne službe, FBI in lokalne policije pred Kongresom. Kimberly Cheatle, takratna direktorica Tajne službe, je bila zamenjana, saj je pod prisego lagala o prošnjah za dodatno varnost, ki so jih poslali Trumpovi sodelavci. Zaslišanja so razkrila slabo koordinacijo med varnostnimi agencijami, kar je povzročilo vrsto kritičnih napak, vključno s pomanjkljivimi varnostnimi pregledi in neustrezno komunikacijo na dan dogodka.https://www.youtube.com/watch?v=t4Qi7pfBxzQPomembno kongresno zaslišanje Kimberly Cheatle - direktorice Tajne službe**15. september 2024, West Palm Beach, Florida:**Drugi poskus atentata se je zgodil med Trumpovo igro golfa, ko je strelec Ryan Wesley Routh, oborožen z jurišno puško tipa kalašnik in z namontirano kamero GoPro, poskusil priti v neposredno bližino Trumpa. Tajna služba je tokrat pravočasno reagirala, vendar je napadalec kljub temu uspel pobegniti. Aretirali so ga kasneje v njegovem vozilu. Napadalec je izražal nestrinjanje s Trumpovim stališčem glede vojne v Ukrajini, kar je sprožilo dodatna vprašanja o motivih za napad.Slika: Ryan Wesley Routh je bil nekoč podpornik Donalda Trumpa, sedaj pa goreč podpornik druge strani. Donald Trumpa je označil za grožnjo demokraciji (Vir: World Israel news)https://www.youtube.com/watch?v=LFQj7pl3W9IWest Palm Beach poskus atentata **12. september 2024, Tucson, Arizona:**Najbolj nenavaden incident se je zgodil na Trumpovem zboru v Tucsonu, Arizona. Šest ljudi, ki so stali za Trumpom na odru, je po govoru poročalo o srbenju, bolečinah v očeh in začasni izgubi vida. Mayra Rodriguez, znana Trumpova podpornica, je bila ena izmed žrtev tega incidenta. V preteklosti je Rodriguez delala kot direktorica klinike Planned Parenthood in je postala znana žvižgačica po tem, ko je razkrila nepravilnosti v kliniki. Po 17 letih dela je bila odpuščena in je postala zagovornica pravic nerojenih otrok ter Trumpova podpornica. Njeno mesto na odru ob Trumpu je bilo simbolično, a po incidentu se je znašla med poškodovanimi. Druge žrtve so želele ostati anonimne, vendar so potrdile podobne simptome. Ni izključena možnost načrtnega javnega napada na to vidno podpornico.https://www.youtube.com/watch?v=k6_MTBoQG6YMayra Rodriguez in ostale žrtveTajna služba ni preiskovala primera, saj ni bilo neposrednih dokazov o napadu na Trumpa. Sumi se lahko na biološko, kemično ali energetsko orožje. Tajna služba na tovrstnih dogodkih uporablja senzorje za zaznavanje jedrskih, radioloških, kemičnih in bioloških groženj, vendar ni jasno, ali imajo tehnologijo za zaznavanje usmerjenih energetskih orožij, kot so laserji ali mikrovalovna orožja, ki bi lahko povzročila podobne simptome.Vsi ti incidenti postavljajo resna vprašanja o varnosti Donalda Trumpa in širšem političnem nasilju v ZDA. Ali gre za splet okoliščin, povezanih s povečano politično polarizacijo, ali za načrtovane napade? Tajna služba in FBI preiskujeta možne povezave z domačimi in tujimi napadalci, medtem ko javnost zahteva boljše varnostne ukrepe.Prihodnost sveta na kocki volitev ZDATe volitve bodo imele daljnosežne posledice ne le za ZDA, temveč tudi za cel svet. ZDA kot globalna supersila igrajo ključno vlogo v reševanju konfliktov in oblikovanju mednarodnih odnosov. Njihova dejanja imajo vpliv na trenutno napeto geopolitično situacijo, še posebej na vzhodu Evrope, Tajvanu in na Bližnjem vzhodu.Na vzhodu Evrope, zlasti v konfliktu med Rusijo in Ukrajino, so ZDA ključna podpornica Ukrajine, pri čemer ponujajo vojaško in diplomatsko podporo. Trump je v preteklosti zavzemal bolj pragmatično politiko do Rusije, kar bi lahko v prihodnje spremenilo dinamiko konflikta, medtem ko bi drugi kandidati, kot je Kamala Harris, lahko nadaljevali z bolj tradicionalno ameriško podporo Ukrajini in zvezi NATO.Slika:Geopolitična slika sveta se vedno bolj nagiba v smer večpolarnega ravnovesja. Bodoča in obstoječa zavezništva se bodo vzpostavila oziroma utrdila glede na varnostno okolje. (Vir: ABC.com)Poleg tega se povečuje napetost med ZDA in Kitajsko zaradi vprašanja Tajvana, kjer ZDA podpirajo njegovo neodvisnost, Kitajska pa trdi, da gre za njeno ozemlje. ZDA igrajo ključno vlogo pri vzdrževanju stabilnosti v regiji Indo-Pacifika, in izid volitev bi lahko drastično vplival na odnos do Kitajske, bodisi z nadaljevanjem pritiskov ali z iskanjem diplomatskih rešitev.Na Bližnjem vzhodu so ZDA vključene v kompleksne varnostne in diplomatske odnose, od podpore Izraelu do sodelovanja z arabskimi državami v boju proti terorizmu in ohranjanju stabilnosti v regiji. Različni predsedniški kandidati predstavljajo različne pristope k tej regiji, od bolj agresivnih vojaških posegov do osredotočanja na diplomatske rešitve in energetske interese.Na teh izjemno polariziranih volitvah se bo odločalo o prihodnosti ZDA kot vodilne sile v globalni politiki. Zmaga kateregakoli kandidata bo imela daljnosežne posledice ne le za notranjo politiko ZDA, ampak tudi za svetovne odnose. Medtem ko ena stran zagovarja nadaljevanje tradicionalnih zavezništev in vloge ZDA kot branilke zahodnih vrednot, druga stran ponuja radikalne spremembe, ki lahko korenito spremenijo obstoječe svetovne geopolitične dinamike.Kocka bo padla 5. listopada/novembra 2024.Val Krajnc, 20 kimavec 2024

Mon, 16. Sep 2024 at 13:57

654 ogledov

Slovenski domorodci so v Žalcu v Deželi Štajerski priredili družabno-izobraževalni Tabor
Domorodne omike in narodne dediščine ne sme nikoli prekriti prah časa in pozabe je sporočilo s Tabora slovenskih domorodcev.Domorodna Skupnost Zedinjenih Slovenskih Dežel – DSZSD je na Tabor povabila svoje člene in členice ter vse, ki želijo sodelovati pri aktivnem spreminjanju slovenske družbe. Družabno-izobraževalni Tabor je potekal v petek in soboto 13. ter 14. kimavca 2024 na območju Bio Parka Nivo v Žalcu v Deželi Štajerski.Domorodci in domorodke so se na istem prizorišču srečali že lansko leto, tokrat pa so prvič organizirali Tabor Domorodne Skupnosti Zedinjenih Slovenskih Dežel (DSZSD) zato, da so se v živo pogovorili o trenutnih izjemno težkih družbenih okoliščinah in iz teh okoliščin izhajajočih predlogih o nadaljnjem delovanju domorodcev.Kljub izjemno mrzlem, deževnem in vetrovnemu vremenu se je v dveh dneh zbralo okrog sto domorodk in domorodcev, ki so vremensko neprijeten dan preživeli pod tamkajšnjim kozolcem v prijetnem vzdušju. Glede na to, da je temperatura padla za kar 25 stopinj celzija, na samo 7 stopinj, se je Tabora udeležilo presenetljivo število udeležencev. Marsikdo izmed domorodcev, ki bi se v primeru lepega vremena najbrž udeležil tega srečanja, je zaradi vremenskih razmer zagotovo ostal doma. Le slab kilometer od prizorišča Tabora so namreč bile znova poplavljene kleti številnih hiš.V uvodnem nagovoru je Ivan Bolfek poudaril bistvo Tabora. To je potreba po usklajenem delovanju tako znotraj DSZSD, kot tudi v širšem družbenem okolju. V ta namen so na Tabor povabili tudi predstavnike drugih skupnosti, a se je na vabilo odzvalo zgolj gibanje OPS.Ivan Bolfek - DSZSDBolfek je v svojem govoru izpostavil, da imamo vsi privilegij, da si z današnjim dnem in v prihodnosti vzamemo nazaj tisto, kar nam pripada, tisto kar je naše, a so nam zahrbtno in s prevaro ukradli ... to pa je dostojno življenje in dejstvoo, da smo pred zakonom res vsi enaki:»Imamo pravico, da jo (družbo) s skupnimi močmi, povezani in zedinjeni spremenimo tako, kot si sami želimo. Da bomo v njej zadovoljni, srečni in svobodni ter jo bomo z veseljem zapustili svojim potomcem. Točno to moramo narediti s skupnimi močmi. A tega ne moremo narediti preko Facebooka, ali preprosto z domačega kavča. Moramo se v živo povezati in zgraditi mrežo dejavnih ljudi, katerih cilj je spremeniti obstoječo družbo s katero smo nezadovoljni ter ustvariti novo boljšo družbo, takšno v kateri bomo z veseljem bivali.«Dodal je, da v takšni družbi in v takšni državi, kot je sedanja Republika Slovenija nočejo in ne bodo živeli. Vseeno je ali jo kdo imenuje korporacija ali država ali butalska skupnost. »To ni in ne more biti niti naša družba, niti naša domovina in, če hočete, niti naša država, pa naj se imenuje kakorkoli hoče«.Po uvodnem nagovoru je Primož Durjava prebral finančno poročilo o delovanju DSZSD v zadnjem letu in pol. S podanim poročilom je domorodkam in domorodcem sporočil, da DSZSD za uspešno delovanje potrebuje celovito in aktivno podporo čim večjega števila dejavnih domorodnih členov in členic.Primož Durjava - DSZSDNato je Andrej Šiško v spodbudnem in navdihujočem govoru poudaril zavedanje, ki naj krasi domorodke in domorodce v DSZSD. Med drugim je dejal:»Zgodovina slovenskih dežel Koroške, Štajerske, Krajnske, Primorja, Prekmurja, Bezjaške Slovenije in Beneške Slovenije, je prepletena z zgodbami o veličastni vztrajnosti, izjemnem pogumu in iskreni narodni zavesti tudi v najhujših trenutkih slovenske zgodovine. Je tudi zgodba o številnih človeških usodah, žrtvah, o rekah prelite krvi, o pregnanih, o uničenih življenjih in premoženju. Mi, današnji domorodci, smo nosilci spomina, obenem pa tudi tisti, ki te zgodbe znova oživljamo, saj se jih zelo dobro zavedamo. Obudili smo jih iz zgodovinskega sna in jih ponovno priklicali v zavest našega naroda, naših ljudi, saj je to nujno potrebno. Deželi Štajerska in Krajnska sta bili že simbolično oživljeni s strani členov in členic naše skupnosti, kar je znak, da je duh naših prednikov res ohranjen v nas, v današnjih rodovih Slovencev. Naše delovanje je močno sporočilo, da zgodovinske resjede, domorodne omike in narodne dediščine ne sme nikoli prekriti prah časa in pozabe. Obenem pa tudi znak, da smo se iz lastne preteklosti tudi nekaj naučili, ter bomo to s pridom uporabili pri oblikovanju prihodnosti.«Šiško je v svojem govoru vseskozi poudarjal pomen družbeno pozitivnih vrednot, kot so povezanost, spoštovanje do preteklosti in odgovornost do prihodnosti ter dodal: »Vsako naše dejanje, vsak naš nadaljnji korak k oživitvi in krepitvi delovanja naših dežel, je korak k ponovnemu vzpostavljanju slovenske narodne zavesti in ponosa, je korak k vzpostavitvi in izgradnji poštene, pravične in svobodne družbe svobodnih ljudi. Nikar ne izgubimo volje ali zagona. Do tega niti nimamo pravice! Naša pot je plemenita in zato izjemno pomembna. Zavedajmo se, da nismo sami – ob strani nam stojijo vsi tisti, ki cenijo našo zgodovino in omiko, vsi tisi, ki si želijo, da bi slovenska istovetnost ostala trdna in neomajna, tudi v prihodnjih stoletjih. Vsi tisti, ki si želijo spremembe in boljšo skupnost, boljšo družbo, boljšo domovino. Tudi, če sedaj tega še niso prepoznali, se bo to zanesljivo zgodilo v prihodnosti. Pomembno je, da v naši domovini obstaja neuničljiv svetilnik, ki je viden daleč naokrog, tudi v tuje dežele.«Andrej Šiško - DSZSDGovor za katerega je Šiško dejal, da bo v celoti objavljen v letošnji 10 številki glasnika Domorodec, in tudi na spletnem mestu DSZSD v rubriki Občila – https://domorodnaskupnost.si/obcila/, je zaključil z naslednjimi besedami: »Naj nas vodi prepričanje, da je naše delo nekaj velikega. Da nismo samo ohranjevalci preteklosti, ampak tudi ustvarjalci prihodnosti. Vztrajajmo v svoji viziji, krepimo vezi med slovenskimi deželami, med svobodnimi ljudmi teh področij in utrjujmo njihovo mesto v sami srčiki našega naroda. Z našo predanostjo in zvestobo koreninam bo slovenska domorodna omika še naprej cvetela. Neizogibno bo nastopila prava pomlad in lipa bo spet ozelenela!Naj bo naša moč neomajna, naša vizija jasna in naša skupnost trdna. Bodimo ponosni na svoje poslanstvo, kajti vi ste tisti, mi vsi skupaj smo tisti, ki zedinjeni ohranjamo in gradimo prihodnost slovenskega naroda, prihodnost slovenskih domorodcev, prihodnost naših otrok in vnukov! Iz preteklosti, skozi sedanjost, za bodočnost! Od zmage do zmage – naprej!«Primož Durjava je na koncu programa naredil kratko analizo stanja v vzporednih družbenih skupnostih. Spomnil je na preživeto COVID histerijo in opozoril, da bosta val nasilja in histerija, ki jo bodo ustvarili v prihodnosti, še mnogo hujša, kot sta bila v obdobju COVID-a. »Tako zločinsko in genocidno delovanje vladajočih nad vladanimi ni v zgodovini nič novega. 20. stoletje je prepolno podobnih totalitarističnih režimov.«V zaključku je Durjava opisal zamisel delovanja skupine Državljanski nadzor nad delom uradnih oseb in najavil, da bo to zamisel podrobneje opisal v razpravi, ki bo sledila. Dodal je še, da je pomembno vedeti, kako mednarodni pravni instrumenti, kot tudi Ustava RS in mnogi notranji zakonski predpisi urejajo področje državljanskega nadzora ter dajejo ljudem tudi pravno podlago za zakonito delovanje na tem področju.Bojan Strašek, 16. kimavec 2024
Teme
domorodci etnologija narodoslovje Slovenci SLOVENIJA slovenskidomorodci staroselci Trstenjakovzbornik

Prijatelji

NAJBOLJ OBISKANO

Intervju z narodoslovko dr. Dušo Krnel Umek