Pravilnik je sprejel minister za šolstvo in šport Milan Zver, na katerega so iz SLS naslovili več protestov, a za zdaj še nismo dobili uradnega odziva. Nade Skuk je pravilnik ocenila kot povsem nesistemski in nepravičen, saj posega na področja družinske politike, kmetijstva in podjetništva ter pravic posameznikov. Poudarila je tudi, da ukrep ne bo imel bistvenih finančnih učinkov, saj gre za majhno skupino ljudi, ki pa bodo zelo prizadeti. Po njenih informacijah bo ukrep povzročil tudi izpisovanje otrok iz vrtcev.
Nada Skuk je opozorila, da je v pravilniku sporno tudi to, da pritožbe na odločbe o plačilih vrtcev brez jasnih meril rešujejo župani, kar je tudi ustavno sporno, saj zaradi takšnega subjektivnega odločanja lahko pride do neenake obravnave državljanov, saj bi moral merila namreč določiti zakon in ne podzakonski predpis. Podpredsednica SLS je še opozorila, da so rešitve v pravilniku v neskladju s prioritetami vlade in koalicije na področju družinske politike ter podpiranja malih podjetnikov in razvoja podeželja. Pravilnik pa tudi ni bil medresorsko in koalicijsko usklajen.
Kmetovalec Janez Okoliš je poudaril, da kmetje ne želijo plačevati manj, kot bi jim bilo treba glede na dohodek, toda sedanji sistem tega ne omogoča. Ta sistem bo lahko vplival na povečanje sive ekonomije, saj bodo starši zaradi velikega povišanja zneskov otroke izpisali iz vrtcev. Sedanje ugotavljanje dohodka je krivično, Okoliš pa je napovedal tudi morebitno ustavno presojo pravilnika ter posredovanje pripomb varuhu človekovih pravic Matjažu Hanžku in predsedniku republike Janezu Drnovšku. "Stvar je krivična in kliče k rešitvi," je še dejal Okoliš.
Priloga_ povzetek javnega pisma Janeza Okoliša ministru za šolstvo in šport dr. Zveru_
V Uradnem listu RS št. 110/05 z dne 9.12.05 je bil objavljen Pravilnik o
spremembah in dopolnitvah Pravilnika o plačilih staršev za programe v vrtcih,
ki ga je izdal minister za šolstvo in šport dr. Milan Zver.
Najpomembnejša sprememba je v 4.a členu, ki določa, da se za kmete in podjetnike povečajo plačilni razredi za programe v vrtcih. Določeno je, da se za kmete na podlagi mesečnega dohodka na družinskega člana, izhajajoč iz odločbe o dohodnini, ugotovljeni plačilni razred poveča tako, da 100.000,00 tolarjev katastrskega dohodka (KD) pomeni 1 plačilni razred več, 200.000,00 tolarjev KD pomeni 2 plačilna razreda več, 300.000,00 tolarjev KD 3 plačilne razrede več in 500.000,00 tolarjev KD pomeni plačilo staršev 80% celotne cene programa, kar je najvišji plačilni razred in v tem primeru dohodek na družinskega člana sploh ni pomemben. V takem primeru se dohodek kmeta s takim pravilnikom izenači z nekom, ki ima milijonsko plačo, in to mesečno! Za podjetnike je določeno, da pomeni 20 milijonov tolarjev prihodka povečanje plačila za 1 razred, 40 mio tolarjev za 2 razreda, 60 mio tolarjev za 3 razrede več in 100 mio tolarjev 80% cene programa.
Na podlagi omenjenega Pravilnika so občine že izdale staršem nove odločbe o višini plačila vrtca za obdobje od 1.1.06 do 31.12.06. Na odločbo je sicer možna pritožba na pristojnega župana, kar pa ne zadrži obveznosti plačila!! Poleg tega stane pritožba kar 3.400,00 tolarjev. Kako naj župani razsojajo oziroma rešujejo pritožbe, če niso oni postavili pravil? Tak pravilnik se mi ne zdi pošten. In zakaj? Predvsem je pomembno to, da je KD administrativno določena proizvodna sposobnost kmetijskih zemljišč, ki je praviloma višja kot je tržna vrednost kmetijskih pridelkov, ki rastejo na teh zemljiščih ali enostavno povedano_ kmet je v določenem letu lahko pridobil nekaj denarja, lahko pa tudi malo ali nič - položnico za plačilo vrtca pa dobiš vsak mesec in ne enkrat letno! Poleg tega se po tem pravilniku katastrski dohodek pri izračunu višine plačila vrtca upošteva kar dvakrat. Enkrat v sklopu izračuna dohodka na osebo in drugič kot pribitek, ki nima absolutno nobene utemeljene podlage. Iz Pravilnika je moč sklepati, da avtorji ne poznajo, kaj KD sploh pomeni. 100.000,00 tolarjev KD letno dosegajo kmetije, ki imajo v povprečju 3 ha kmetijskih površin in približno 3 ha gozda. V primeru obravnave podjetnika je stvar podobna, saj 20 mio tolarjev letnega prihodka nikakor ne pomeni avtomatsko tudi takega zaslužka. Podjetniki z enakim prihodkom imajo lahko zelo različne dohodke na člana.
Iz samega Pravilnika nikakor ne morem izluščiti, kaj je bilo vodilo avtorjev le-tega! Vsekakor pa o pravičnosti pri določitvi višine plačila tu ni možno govoriti. Zato se lahko upravičeno vprašamo ali smo res vsi državljani enako obravnavani pred zakonom, kot je zapisano v Ustavi Republike Slovenije? Če navedemo še, da je KD (pomnožen z ustreznim večkratnikom) upoštevan tudi pri drugih socialnih in družinskih prejemkih kot npr. otroški dodatek, štipendije, lahko z gotovostjo trdim, da s(m)o mladi prevzemniki kmetij obravnavani nepravično. Potem se nikakor ne smemo čuditi, da kmetije izumirajo, da jih mladi nočejo prevzemati na svoje ime in ramena, saj jim bistveno znižajo višino otroškega dodatka, zmanjšajo možnost pridobitve štipendij njihovih otrok in sedaj po novem še bistveno zvišajo plačilo vrtca. Da ne govorim o rodnosti v Sloveniji, ki ji taki Pravilniki gotovo niso v prid. Upam si trditi, da država dobesedno prisili marsikoga v iskanje lukenj v zakonih npr. pri prepisih kmetij na mladega prevzemnika. Zelo »znani« so primeri namerne ločitve zakoncev in tako fiktivno povzročeno samohranilstvo in socialni problemi, pred čimer si država zatiska oči oz. tega sploh ne priznava.
Učinek Pravilnika ponazarjam s konkretnim primerom_ V družini s petimi družinskimi člani je povprečni bruto mesečni dohodek na člana 91.104,00 tolarjev, kar predstavlja 34,05% povprečne plače na zaposleno osebo v RS v letu 2004 ali 2. plačilni razred za vrtec. Ker KD znaša 313.086,00 tolarjev letno(in presega 300.000,00 tolarjev), se plačilo vrtca poveča za 3 plačilne razrede in pomeni razvrstitev v 5. plačilni razred ali 50% cene programa, v katerega je vključen otrok. V primeru, da je otrok vključen v skupino starosti od 1-3 leta (jasli), pomeni razlika med 2. in 5. plačilnim razredom 25.948,00 tolarjev mesečno oziroma 311.382,00 tolarjev letno oziroma več, kot je cel KD letno. Navedeni izračun je nare- jen za enega otroka. Če jih imaš v vrtcu več, se znesek še poveča. Rad bi poudaril, da se kmetje nikakor ne pritožujemo nad plačevanjem davkov in vrtca, vendar primerno našim realnim prihodkom.
Kaj pa v primeru, da je eden od staršev brezposeln oziroma aktiven iskalec zaposlitve? Menim, da trditev, ki se je v bližnji preteklosti pojavljala v javnosti, naj imajo brezposelni in kmetje otroke v varstvu kar doma, nima prave podlage. Ali naj brezposelna oseba vzame otroka s sabo na razgovor za službo? In kdo mu jamči, da bo dobil varstvo, ko bo dobil zaposlitev? In kmet? Ali naj vzame (npr. enoletnega) otroka s sabo na delo v gozd in na polje (s traktorjem) in ga izpostavlja nevarnosti? Verjetno so skoraj popolnoma minili časi, ko so otroke na kmetijah pazile dobre babice ali tete! Taka je pač realnost! Prepričan sem, da se bo marsikatera družina tudi zaradi tega znašla v veliki socialni stiski. Na podlagi vseh prej naštetih argumentov je po mojem mnenju potrebno navedeni pravilnik ukiniti, zato pozivam ministra k preklicu le-tega oziroma celotno vlado, da aktivno pristopi k celovitemu reševanju težav, ki jih povzroča KD na različnih področjih.
Janez Okoliš, Stari trg pri Ložu
Nada Skuk je opozorila, da je v pravilniku sporno tudi to, da pritožbe na odločbe o plačilih vrtcev brez jasnih meril rešujejo župani, kar je tudi ustavno sporno, saj zaradi takšnega subjektivnega odločanja lahko pride do neenake obravnave državljanov, saj bi moral merila namreč določiti zakon in ne podzakonski predpis. Podpredsednica SLS je še opozorila, da so rešitve v pravilniku v neskladju s prioritetami vlade in koalicije na področju družinske politike ter podpiranja malih podjetnikov in razvoja podeželja. Pravilnik pa tudi ni bil medresorsko in koalicijsko usklajen.
Kmetovalec Janez Okoliš je poudaril, da kmetje ne želijo plačevati manj, kot bi jim bilo treba glede na dohodek, toda sedanji sistem tega ne omogoča. Ta sistem bo lahko vplival na povečanje sive ekonomije, saj bodo starši zaradi velikega povišanja zneskov otroke izpisali iz vrtcev. Sedanje ugotavljanje dohodka je krivično, Okoliš pa je napovedal tudi morebitno ustavno presojo pravilnika ter posredovanje pripomb varuhu človekovih pravic Matjažu Hanžku in predsedniku republike Janezu Drnovšku. "Stvar je krivična in kliče k rešitvi," je še dejal Okoliš.
Priloga_ povzetek javnega pisma Janeza Okoliša ministru za šolstvo in šport dr. Zveru_
V Uradnem listu RS št. 110/05 z dne 9.12.05 je bil objavljen Pravilnik o
spremembah in dopolnitvah Pravilnika o plačilih staršev za programe v vrtcih,
ki ga je izdal minister za šolstvo in šport dr. Milan Zver.
Najpomembnejša sprememba je v 4.a členu, ki določa, da se za kmete in podjetnike povečajo plačilni razredi za programe v vrtcih. Določeno je, da se za kmete na podlagi mesečnega dohodka na družinskega člana, izhajajoč iz odločbe o dohodnini, ugotovljeni plačilni razred poveča tako, da 100.000,00 tolarjev katastrskega dohodka (KD) pomeni 1 plačilni razred več, 200.000,00 tolarjev KD pomeni 2 plačilna razreda več, 300.000,00 tolarjev KD 3 plačilne razrede več in 500.000,00 tolarjev KD pomeni plačilo staršev 80% celotne cene programa, kar je najvišji plačilni razred in v tem primeru dohodek na družinskega člana sploh ni pomemben. V takem primeru se dohodek kmeta s takim pravilnikom izenači z nekom, ki ima milijonsko plačo, in to mesečno! Za podjetnike je določeno, da pomeni 20 milijonov tolarjev prihodka povečanje plačila za 1 razred, 40 mio tolarjev za 2 razreda, 60 mio tolarjev za 3 razrede več in 100 mio tolarjev 80% cene programa.
Na podlagi omenjenega Pravilnika so občine že izdale staršem nove odločbe o višini plačila vrtca za obdobje od 1.1.06 do 31.12.06. Na odločbo je sicer možna pritožba na pristojnega župana, kar pa ne zadrži obveznosti plačila!! Poleg tega stane pritožba kar 3.400,00 tolarjev. Kako naj župani razsojajo oziroma rešujejo pritožbe, če niso oni postavili pravil? Tak pravilnik se mi ne zdi pošten. In zakaj? Predvsem je pomembno to, da je KD administrativno določena proizvodna sposobnost kmetijskih zemljišč, ki je praviloma višja kot je tržna vrednost kmetijskih pridelkov, ki rastejo na teh zemljiščih ali enostavno povedano_ kmet je v določenem letu lahko pridobil nekaj denarja, lahko pa tudi malo ali nič - položnico za plačilo vrtca pa dobiš vsak mesec in ne enkrat letno! Poleg tega se po tem pravilniku katastrski dohodek pri izračunu višine plačila vrtca upošteva kar dvakrat. Enkrat v sklopu izračuna dohodka na osebo in drugič kot pribitek, ki nima absolutno nobene utemeljene podlage. Iz Pravilnika je moč sklepati, da avtorji ne poznajo, kaj KD sploh pomeni. 100.000,00 tolarjev KD letno dosegajo kmetije, ki imajo v povprečju 3 ha kmetijskih površin in približno 3 ha gozda. V primeru obravnave podjetnika je stvar podobna, saj 20 mio tolarjev letnega prihodka nikakor ne pomeni avtomatsko tudi takega zaslužka. Podjetniki z enakim prihodkom imajo lahko zelo različne dohodke na člana.
Iz samega Pravilnika nikakor ne morem izluščiti, kaj je bilo vodilo avtorjev le-tega! Vsekakor pa o pravičnosti pri določitvi višine plačila tu ni možno govoriti. Zato se lahko upravičeno vprašamo ali smo res vsi državljani enako obravnavani pred zakonom, kot je zapisano v Ustavi Republike Slovenije? Če navedemo še, da je KD (pomnožen z ustreznim večkratnikom) upoštevan tudi pri drugih socialnih in družinskih prejemkih kot npr. otroški dodatek, štipendije, lahko z gotovostjo trdim, da s(m)o mladi prevzemniki kmetij obravnavani nepravično. Potem se nikakor ne smemo čuditi, da kmetije izumirajo, da jih mladi nočejo prevzemati na svoje ime in ramena, saj jim bistveno znižajo višino otroškega dodatka, zmanjšajo možnost pridobitve štipendij njihovih otrok in sedaj po novem še bistveno zvišajo plačilo vrtca. Da ne govorim o rodnosti v Sloveniji, ki ji taki Pravilniki gotovo niso v prid. Upam si trditi, da država dobesedno prisili marsikoga v iskanje lukenj v zakonih npr. pri prepisih kmetij na mladega prevzemnika. Zelo »znani« so primeri namerne ločitve zakoncev in tako fiktivno povzročeno samohranilstvo in socialni problemi, pred čimer si država zatiska oči oz. tega sploh ne priznava.
Učinek Pravilnika ponazarjam s konkretnim primerom_ V družini s petimi družinskimi člani je povprečni bruto mesečni dohodek na člana 91.104,00 tolarjev, kar predstavlja 34,05% povprečne plače na zaposleno osebo v RS v letu 2004 ali 2. plačilni razred za vrtec. Ker KD znaša 313.086,00 tolarjev letno(in presega 300.000,00 tolarjev), se plačilo vrtca poveča za 3 plačilne razrede in pomeni razvrstitev v 5. plačilni razred ali 50% cene programa, v katerega je vključen otrok. V primeru, da je otrok vključen v skupino starosti od 1-3 leta (jasli), pomeni razlika med 2. in 5. plačilnim razredom 25.948,00 tolarjev mesečno oziroma 311.382,00 tolarjev letno oziroma več, kot je cel KD letno. Navedeni izračun je nare- jen za enega otroka. Če jih imaš v vrtcu več, se znesek še poveča. Rad bi poudaril, da se kmetje nikakor ne pritožujemo nad plačevanjem davkov in vrtca, vendar primerno našim realnim prihodkom.
Kaj pa v primeru, da je eden od staršev brezposeln oziroma aktiven iskalec zaposlitve? Menim, da trditev, ki se je v bližnji preteklosti pojavljala v javnosti, naj imajo brezposelni in kmetje otroke v varstvu kar doma, nima prave podlage. Ali naj brezposelna oseba vzame otroka s sabo na razgovor za službo? In kdo mu jamči, da bo dobil varstvo, ko bo dobil zaposlitev? In kmet? Ali naj vzame (npr. enoletnega) otroka s sabo na delo v gozd in na polje (s traktorjem) in ga izpostavlja nevarnosti? Verjetno so skoraj popolnoma minili časi, ko so otroke na kmetijah pazile dobre babice ali tete! Taka je pač realnost! Prepričan sem, da se bo marsikatera družina tudi zaradi tega znašla v veliki socialni stiski. Na podlagi vseh prej naštetih argumentov je po mojem mnenju potrebno navedeni pravilnik ukiniti, zato pozivam ministra k preklicu le-tega oziroma celotno vlado, da aktivno pristopi k celovitemu reševanju težav, ki jih povzroča KD na različnih področjih.
Janez Okoliš, Stari trg pri Ložu