Ljubljana, 18. junij 2009 - Danes je na nadaljevanju 7. redne seje DZ RS poslanec Gvido Kres predstavil mnenje Poslanske skupine SLS glede Predloga za začetek postopka za dopolnitev Ustavnega zakona za izvedbo Temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
V Poslanski skupini SLS smo mnenja, da je ustavni zakon primerna podlaga za dokončno rešitev problema ureditve statusa bivših državljanov bivše SFRJ kot tudi izvršitve ustavne odločbe iz leta 2003 in ga zato podpiramo. Obžalujemo le, da ni bil ustrezen ustavni zakon sprejet že prej, leta 2004, ko smo med prvimi dajali take pobude.
Le z ustavnim zakonom se lahko tudi ustrezno popravijo napake, ki so jih z izdajanjem odločb brez zakonske podlage zagrešili ministri za notranje zadeve, najprej takratni minister dr. Bohinc.
S sprejetjem ustavnega zakona Slovenija ponovno daje možnost ureditve statusa bivšim državljanom SFRJ v roku treh mesecev od uveljavitve zakona. Zakon določa kot osnovni pogoj za pridobitev dovoljenja za stalno prebivanje prijavljeno stalno prebivališče v Republiki Sloveniji na dan 23. 12. 1990, torej na dan plebiscita o neodvisnosti in samostojnosti Republike Slovenije. Ta datum je bil kot mejnik določen tudi v 13. členu ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine. Že od takrat dalje so vsi bivši državljani SFRJ vedeli, da bo nastala nova država in da si morajo v tej novi državi urediti ustrezni status - pridobiti državljanstvo ali se prijaviti kot tujci oziroma prijaviti začasno prebivališče. Prav je tudi, da se ugotovi, ali so dejansko ves ta čas bivali v Sloveniji.
Takratni minister Bohinc je namreč leta 2004 v informaciji o poteku reševanja statusa ob sprejemanju zakonov za ureditev statusa po sprejeti ustavni odločbi poročal, da od 25.000 takratnih državljanov bivše SFRJ nima urejenega statusa le še 4200 oseb, od tega okoli 1500 vojaških oseb.
V SLS smo vedno podpirali rešitve, ki bi dale možnost dokončne ureditve statusa vsem, vendar nikoli tega ne priznamo nekdanjim agresorjem na našo državo.
Menimo tudi, da morajo vsi, tako kot vsakdo, ki želi uveljaviti kakršnokoli pravico, tudi sami pokazati voljo in vložiti ustrezne zahtevke.
Vsem, ki ves ta čas niso želeli ali pokazali pripravljenosti, da v skladu z zakonodajo Republike Slovenije uredijo svoj status, po našem mnenju zagotovo ne pripadajo nikakršne olajšave v postopku, še posebej pa ne kakršnakoli odškodnina.
Lahko ocenimo, da njihovo ravnanje oziroma bolje neravnanje - njihova neaktivnost kaže le na preračunljivo kalkuliranje in nespoštovanje slovenske zakonodaje.
V SLS tudi vedno spoštujemo izvajanje ustavnih odločb, vendar le na podlagi ustreznih zakonov! Zakonodajalec in ustavodajalec v naši državi je po Ustavi Državni zbor RS!
Glede na različna mnenja pravnih strokovnjakov v zadnjem času pa ponovno poudarjamo, da se v SLS še vedno strinjamo s tistimi, ki zagovarjajo zakonsko podlago za izvedbo t.i. 8. točke sporne ustavne odločbe.
Poudarjamo, da v omenjeni sporni 8. točki odločbe namreč nikjer ne piše, da ni možno sprejemati ustavnega zakona za izvedbo odločbe in nikjer ne piše, da v postopku izdaje odločb o stalnem bivališču ni potrebno ugotavljati dejanskega stanja, kar v našem, pravnem redu nalaga Zakon o upravnem postopku!
Glede na to, da se z odločbami za nazaj nikoli nismo strinjali, ker so tudi dejansko in pravno neizvedljive, podpiramo tudi omejitev oziroma prepoved uveljavljanja odškodnin za nazaj. Z novimi odločbami bi lahko nekateri neupravičeno pridobili nov pravni temelj za uveljavljanje odškodnin. To je neodgovorno in nesprejemljivo. Prepričani smo tudi, da je v tem delu Ustavno sodišče RS pozabilo na presojo posledic za našo državo in s tem ogrozilo blaginjo državljanov Slovenije.
Pri tem pa ponovno poudarjamo, da spoštujemo tudi določilo o povračilu škode v 26. členu naše Ustave, ki omogoča in določa sodno varstvo za vse, ki se jim je morebiti v proceduri pred organi v Sloveniji zgodila krivica.
S sprejetjem tega zakona bo dokončno razrešena že skoraj dve desetletji stara problematika in več kot pet let neizpolnjena ustavna odločba, ki pa seveda ni edina, ki ni izpolnjena pri nas. Naj spomnimo, da je Ustavno sodišče razglasilo Mestno občino Koper za neustavno, na primer!
Zato podpiramo ustavni zakon in pričakujemo, da ga bodo podprli tudi vsi poslanci, ki zagovarjajo pravni red v naši državi in ustavno določeno delitev oblasti na tri veje.