Ljubljana, 21. avgust 2009 - Podpredsednica SLS Olga Franca je danes sodelovala na novinarski konferenci na temo »Italijanski škandal s plinskim terminalom v Žavljah«, ki jo je organizirala Alpe Adria Green (AAG). Na njej je predstavila predvsem vidik negativnih vplivov plinskih terminalov na zdravje prebivalstva. »Gospodarski interesi ne smejo imeti prednosti pred zdravjem ljudi in okolja«, je pri tem opozorila Olga Franca, in spomnila, da je to tudi temeljno načelo Frankfurtske listine o okolju in zdravju iz leta 1989. »To nam zagotovo daje pravico, da se upiramo gradnji plinskega terminala v Žavljah v neposredni bližini slovenske obale«, pravi Franca. Italija je gradnji že dala zeleno luč, medtem ko Ministrstvo za okolje in prostor RS nima večjih pripomb na zadnje izsledke italijanskih raziskav, čeprav so v več točkah okoljsko sporne in nejasne, opozarja podpredsednica SLS Olga Franca. Italijanska dokumentacija po njenih besedah ne izkazuje strateške presoje vplivov na zdravje človeka, ki je segment presoje vplivov na okolje. »Slovenija je prejela le povzetek dodatnih študij, ki naj bi zajemale tudi vplive na zdravje ljudi, ne pa tudi tehnične dokumentacije v zvezi s tem, je še dodala Franca in pozvala Vlado RS, da zahteva celotno predmetno in drugo relevantno dokumentacijo.
SLS poziva slovenske poslance v Evropskem parlamentu, da se izjasnijo o svojem stališču glede gradnje plinskih terminalov v Tržaškem zalivu. „Slovenski javnosti naj povedo, kaj so in kaj še bodo storili v evropskih institucijah glede plinskega terminala v prid državljanom, ki so jih izvolili“ še poziva podpredsednica SLS Olga Franca, ki prav tako poziva Mestno občino Koper, naj na osnovi svoje izjave za medije z dne, 19. 9. 2007 (citirano: »Glede na to, da onesnažen zrak ogroža tudi zdravje prebivalcev Trsta, je potrebno poiskati poti za vzpostavitev stikov in sodelovanja z zdravstvenimi oblastmi ter s civilnimi združenji v Trstu ter skupaj voditi aktivnosti – tako na področju pridobivanja dodatnih podatkov in informacij kot tudi na področju ukrepanja z zmanjševanje onesnaženosti”.), pomaga s finančno podporo prvih 5.000 evrov organizaciji AAG. »Pričakovati torej je, da bo Mestna občina Koper v tem trenutku ponudila roko pomoči okoljevarstvenikom s finančno podporo za kritje stroškov sodnih postopkov;« pravi Franca.
SLS izraža zaskrbljenost za zdravje domačega priobalnega prebivalstva, za zdravje Slovencev v Italiji ter vse ostale tamkaj živeče prebivalstvo, ki že sedaj živi v nezdravem okolju (Žavlje, Škedenj itd.). „Tržaški zaliv je že zdaj problematičen z vidika prekomerne onesnaženosti, plinski terminal bo dogajanje v zalivu še bolj popestril in ustvaril dodaten pritisk na zelo šibek ekosistem,“ še opozarja podpredsednica SLS Olga Franca.
Velike nejasnosti se po besedah France pojavljajo tudi v zvezi s plinovodom, dolgim štirideset kilometrov, ki bo povezoval terminal s kopnim in za katerega še ni popolnoma jasno, ali bo potekal po kopnem ali po morskem dnu. Slednje namreč povzroči močno dviganje sedimenta, v katerem je precej živega srebra. Jasno je, da bi pri obratovanju terminala prišlo do vpliva na zdravje ljudi zaradi neposredne izpostavljenosti nevarnim kemikalijam, med katerimi so najpomembnejše klor, naftni derivati ter metil živo srebro, ki je za človeka najbolj toksična oblika živega srebra in se kopiči v organizmih ter koncentrira v prehranskih verigah. »Že majhno povečanje živega srebra v sedimentu in vodi močno poveča koncentracije metil živega srebra v ribah. Živo srebro, ki je visoko toksično pa negativno vpliva na razvoj zarodka,« izpostavlja Franca in izraža veliko zaskrbljenost, da bodo ribe izginile iz restavracij in iz naših vsakodnevnih jedilnikov!
Ob postavitvi plinskega terminala v Žavljah bi bil po besedah podpredsednice SLS ogrožen Debeli rtič, ki je že sedaj deležen onesnaženosti Miljskega zaliva. »In prav tu pa se načrtuje razširitve kapacitet za zdravljenje naših otrok, pravi Franca.
SLS poudarja tudi, da lokalno prebivalstvo vedno znova opozarja, da je dno Tržaškega zaliva izjemno obremenjeno z raznimi neaktiviranimi eksplozivnimi sredstvi iz časa druge svetovne vojne In da lahko kakršnekoli podvodne aktivnosti privedejo do večje nesreče.
Prav tako po besedah podpredsednice SLS Olge Franca še vedno ni jasno, kakšen vpliv bo imel terminal na slovenski turizem in slovenske ribiče. Prav gotovo bo terminal povzročil večji tovorni promet po zalivu in manevriranje ogromnih plinskih tankerjev, pričakuje pa se tudi večja prisotnost italijanske vojske v namen varovanja terminala. To bo znatno povečalo tudi izpostavljenost naftnim derivatom in biocidom.
“To so vse čezmejni vplivi, ki jih ne moremo izključiti,” pravi podpredsednica SLS Olga Franca in dodaja_ „Pristojni morajo zahtevati od italijanskih oblasti, da nujno dopolnijo tako izjemno pomemben segment ocene vpliva na zdravje ljudi“,