Ljubljana, 13. september 2009 – V današnjem nadaljevanju seje strokovne skupine SLS za zunanjo politiko in zunanjih strokovnjakov je bil oblikovan predlog sklepov odbora DZ RS za zunanjo politiko in odbora DZ RS za evropske zadeve, ki jih bo v nadaljevanju seje predlagala SLS (predlog sklepov pošiljamo v prilogi). SLS pričakuje odgovorno odločanje članov obeh pristojnih parlamentarnih odborov, saj bi potrditev deblokade hrvaških pogajanj za vstop Hrvaške v EU brez sprejetja predlaganih sklepov pomenilo igranje s slovenskimi vitalnimi interesi, vključno z realno verjetnostjo, da bi Slovenija izgubila teritorialni stik z mednarodnimi vodami.
SLS poziva slovensko strokovno in politično javnost ne glede na siceršnje razlike v političnih, svetovno nazorskih in drugih opredelitvah, da v tem odločilnem času enotno podpre prizadevanja za ohranitev slovenskega ozemlja in morja in še posebno statusa Slovenije kot pomorske države.
SLS: PREDLOG SKLEPOV Odbora Državnega zbora RS za zunanjo politiko (OZP) in Odbora Državnega zbora RS za evropske zadeve (OEZ)
A/ Odbor DZ RS za zunanjo politiko in Odbor DZ RS za evropske zadeve ugotavljata_
Iz pisma predsednice Vlade Republike Hrvaške (RH) švedskemu Predsedstvu Sveta EU z dne 11. 9. 2009 izhaja uradno priznanje Republike Hrvaške, da pravni akti in drugi dokumenti ter zemljevidi, ki jih je RH predložila v pogajalska izhodišča z EU in zoper katere je Republika Slovenija vložila pridržke (priloga: seznam pridržkov), nimajo pravnih učinkov, kar je skladno tudi z mednarodnopravno veljavno določbo 3. točke mnenja štev. 3 arbitražne komisije mirovne konference o Jugoslaviji; pravno nična so tudi vsa ravnanja, ki so storjena po 25. 6. 1991 na območjih, na katere se citirani dokumenti in zemljevidi nanašajo (priloga: seznam diplomatskih not RS);
Po 11. 9. 2009 Republika Hrvaška ne sme izvajati dejanj ali izvrševati predpisov, ki so navedeni v prejšnji točki in jih je RH priznala kot pravno nične; na teh območjih kopna in morja se uporabljajo le predpisi, ki so bili v veljavi do 25. 6. 1991 oziroma so bili sprejeti kot nadaljevanje teh predpisov.
B/ Vlado RS pooblaščata, da švedskemu Predsedstvu Sveta EU posreduje naslednja stališča:
Republika Slovenija (RS) se strinja z uradno izjavo predsednice Vlade RH, da so vsi predpisi, dokumenti in zemljevidi, na katere je v pogajalskih izhodiščih RH z EU podala RS pridržke, pravno nični;
Mejni spor rešuje mednarodna arbitraža, kot jo je predlagala Evropska komisija, ter se nadaljuje po dopolnjenem predlogu, ki se je končal 15. 6. 2009 z zavrnitvijo RH (priloga Sporazum o reševanju spora z dopolnitvami RS);
Poleg možnosti bilateralne sklenitve sporazuma o meji se v arbitražnem postopku lahko uporabljajo tudi druge mednarodno predvidene metode mediacije, konciliacije in ankete prebivalstva;
Pred umikom zadržkov Republike Slovenije k posameznim pogajalskim poglavjem mora Republika Hrvaška izjavo predsednice vlade RH in soglasje k arbitraži, navedeni v prejšnji točki, potrditi v Saboru Republike Hrvaške;
Mejni spor med državama mora biti dokončno rešen pred ratifikacijo vstopa Republike Hrvaške v EU v Državnem zboru RS.
C/1. Vlado Republike Slovenije zavezujeta, da po uradni izjavi predsednice Vlade RH in ob ničnosti predpisov Republike Hrvaške in neveljavnosti storjenih dejanj po 25. 6. 1991 na miren način nemudoma začne z vzpostavitvijo stanja na dan osamosvojitve (odstranitev hrvaških kontrolnih točk v Sečovljah in Hotizi, odstranitev hrvaškega školjčišča v Piranskem zalivu …);
Vlado Republike Slovenije zavezujeta, da v postopku arbitraže ali bilateralnega sporazumevanja o meji upošteva stanje na dan 25. 6. 1991, sklep Državnega zbora RS z dne 18. 2. 2009, zgodovinsko občino Piran, nedoločeno mejo na območju cone B STO in nerazdeljen morski akvatorij te cone. V pogajanja mora biti vključena odločitev o celotni kopenski meji in meji na morju, ki mora obvezno vsebovati brezpogojno zahtevo Slovenije za ohranitev stika slovenskih teritorialnih voda z odprtim morjem; v arbitražnem postopku se mora poleg mednarodnega prava upoštevati načelo pravičnosti (Aequo Et Bono), kot je predvideno tudi v 38. členu statuta IJC.
D/ Slovensko soglasje o umiku zadržkov je sprejeto s potrditvijo teh sklepov v DZ RS.