Ljubljana, 21. oktober 2009 - Danes je na nadaljevanju 10. redne seje DZ RS poslanec SLS Franc Bogovič predstavil mnenje Poslanske skupine SLS glede predloga Zakona o glavnem mestu Republike Slovenije, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
Državni zbor RS je že 26. februarja 2004 sprejel Zakon o glavnem mestu Republike Slovenije, ki je podlaga za ureditev razmerij in sodelovanje državnih organov in organov Mestne občine Ljubljana pri izvajanju nalog iz njihovih pristojnosti, ki se nanašajo na izvajanje nalog, pomembnih za razvoj glavnega mesta države in urejanje pogojev za delovanje državnih organov in organizacij ter predstavništev. Zakon temelji na dejstvu, da je glavno mesto Slovenije v skladu z ustavo (10. člen) eden od simbolov državnosti.
Mestna občina Ljubljana ima tudi sicer zaradi svoje zgodovine, geografske lege, demografskega položaja, strukture gospodarstva in prebivalstva poseben družbeno-kulturni, upravni in ekonomski pomen. S tega vidika predstavlja gravitacijski center oz. središče, v katerem je zaznana povečana frekvenca in obseg družbeno-ekonomskih dogajanj oz. dogodkov. Slednje za mestno občino nedvomno predstavlja tudi dodatno stroškovno in investicijsko razvojno obremenjenost, saj je primorana aktivno sodelovati v razvoju in vzdrževanju niza infrastrukturnih omrežij (tako cestnih, komunalnih, socialnih, institucionalnih, ipd), ki so namenjena tako rezidentom kot dnevnim ali občasnim migrantom, z njimi pa se zagotavljajo pogoji za uresničevanje funkcij Ljubljane kot glavnega mesta države.
S tem se seveda tudi v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke strinjamo in se sprašujemo, zakaj se ta zakon ne izvaja.
Še več, ne vidimo nobene potrebe po dopolnjevanju zakona, saj se obstoječi ne izvaja. Vsekakor se zadeve v Ljubljani premikajo, saj je Ljubljana eno samo gradbišče. Menimo pa, da so nekateri projekti zastavljeni prerazkošno in v tem šibkem finančnem položaju celotne države niso upravičeni in tudi ne dvigajo kakovosti življenja meščank in meščanov.
Po našem mnenju se kljub velikim razkošnim investicijam tudi meščani mesta Ljubljana srečujejo s takšnimi in drugačnimi socialnimi stiskami, ki jih je treba vsekakor prednostno urejati, kot so na primer socialna stanovanja.
V Slovenski ljudski stranki se strinjamo z vodstvom Mestne občine Ljubljana, da nastajajo dodatni stroški pri uresničevanju funkcij Ljubljane kot glavnega mesta države in vsekakor je treba te stroške mestni občini plačati. Najbolj pomembno se nam zdi, da se sredstva iz državnega proračuna namenijo za upravičene investicije in zagotoviti je treba tudi nadzor nad porabo teh sredstev.
Omenjene spremembe zakona ne zagotavljajo financiranja upravičenih projektov, temveč kar določajo višino sredstev iz državnega proračuna. V predlogu zakona pa tudi ni vgrajenih nobenih mehanizmov kontrole nad porabo dodeljenih sredstev.
V Slovenski ljudski stranki se zavedamo pomena Ljubljane kot glavnega mesta naše države in tudi Ljubljane kot evropske prestolnice, vendar bi bilo treba financiranje rešiti kompleksno in pregledno.
To pa lahko dosežemo z regionalizacijo Slovenije in s sprejemom celotne zakonodaje in ne samo s takšnimi spremembami zakonov. Danes govorimo o glavnem mestu, jutri bomo o Pomurju in se bomo v tem Državnem zboru RS na vsaki seji pogovarjali o rešitvi posameznih pokrajin in upamo, da ne bodo poslanci pričeli tekmovati med sabo, kdo bo prej vložil zakon o financiranju kakšne pokrajine.
Te zadeve je treba urediti kompleksno za območje celotne države in sprejeti potrebno zakonodajo o regijah, v tej zakonodaji pa je treba urediti status glavnega mesta naše države.
Podpiramo mesto Ljubljana in njene meščane in si želimo,.da se zadeve uredijo, vendar zaradi naštetih problemov in netransparentnosti ne bomo podprli priloženih sprememb zakona.
Dodeljevanje sredstev Mestni občini Ljubljana iz državnega proračuna brez javnega razpisa ne zagotavlja transparentnega poslovanja in sredstva, namenjena za financiranje funkcij glavnega mesta, morajo biti tudi namensko porabljena. Bojimo se, da so predlagane spremembe zakona namenjene izpolnjevanju obljub vladne koalicije ali poplačilu podpore na zadnjih volitvah. Sredstva, dodeljena iz državnega proračuna, pa bodo porabljena za projekte, od katerih bodo imeli koristi posamezniki, ne pa meščani in meščanke naše prestolnice.
Ko bo na poslanskih klopeh predlog zakona, ki bo omogočal financiranje potreb glavnega mesta po projektih na osnovi javnega razpisa in bo izrecno pogojeval, da so dodeljena sredstva namenska, pa bomo takšne spremembe v Slovenski ljudski stranki z veseljem podprli.