Opozorilo načrtovalcem garaž pod Vodnikovim trgom
Ljubljana, 2. november 2009 – »MO SLS Ljubljana odločno nasprotuje gradnji parkirišč pod ljubljansko osrednjo tržnico ter izreka podporo delovanju civilne iniciative »Tržnice ne damo«. Ob tem želimo predstaviti še nekatera nova dejstva, ki do zdaj v javni razpravi niso bila dovolj izpostavljena,« je danes ponovno poudaril v. d. predsednika MO SLS Ljubljana Aleš Primc.
Po besedah Jožeta Bevca, uslužbenca podjetja Ljubljanske tržnice v letih od 1971 do 1990, je kanalizacija, ki teče od Tromostovja do Zmajskega mosta, pod Plečnikovimi arkadami po letu 1970 odpovedala, zaradi česar so bili prodajalci vse odplake iz ribarnic in I. arkade primorani spuščati kar v Ljubljanico. Ker je bilo takšno stanje nevzdržno, so poklicali strokovnjake iz Mestne kanalizacije, ki so ugotovili posedanje terena zaradi podzemnih vodnih tokov izpod grajskega hriba. Da bi rešili to situacijo, so pri obnovi II. Plečnikove arkade v letih 1972–73 morali zgraditi posebno prečrpavališče kanalizacije, ki je omogočilo ponovno pošiljanje odplak naprej proti Zmajskemu mostu in je zdržalo vse do zadnje obnove Plečnikovih arkad v letih 1994–95.
Gradbinci so pri obnovah vseh arkad (med letoma 1973 in 1994) opažali, da je bil pod tlakom v arkadah bolj ali manj odplavljen podložni material. Izjemno slabo je bilo zlasti stanje pod tlakom I. in II. arkade, kjer je bilo na nekaterih mestih tudi več kot pol metra praznine. Na nekaterih predelnih stenah so zaradi tega posedanja nastale tudi razpoke, široke po več kot 5 cm.
Zadnja sanacija Plečnikovih arkad je bila izvedena v letih 1994–95 (zaključena 27. 10. 1995). Ob tej priložnosti so kanalizacijo rešili, tako da so zgradili dvoje prečrpavališč v zgornji kanal, ki poteka ob kostanjih na Vodnikovem trgu. Eno prečrpavališče je namenjeno ribarnici ter I. in II. arkadi, drugo pa III. in IV. arkadi ter sanitarijam pod Zmajskim mostom.
Bevec ob tem opozarja tudi na dejstvo, da so gradbinci pri tej sanaciji odkrili še to, da so bili vsi stebri pred Plečnikovimi arkadami postavljeni na preplitko in nestabilno podlago, zato so jih morali podzidati in jih s tem utrditi – sanirati.
»Glede na to, da se nekateri ljubljanski urbanisti navdušujejo nad izgradnjo parkirne garaže pod Vodnikovim trgom, je – poleg pomena izjemnega arheološkega bogastva, ki ga skriva Vodnikov trg – nujno opozoriti tudi na omenjena dejstva in jih upoštevati, da ne bo prepozno,« še pristavlja Aleš Primc.
Z zamišljeno izgradnjo (izkopom) bi se brez dvoma bistveno poslabšala tudi stabilnost zgodovinskih objektov v okolici, zaradi odkritja in restavriranja arheoloških izkopanin pa bi nastala nepopravljiva rana na zdaj čudovitem Vodnikovem trgu. Podobno rano že več kot 20 let gledamo ob Aškerčevi cesti (novi NUK). Ljubljanska tržnica je ena največjih znamenitosti Ljubljane in eden najpomembnejših družabnih prostorov v mestu, njeno dolgotrajno zaprtje pa bi nedvomno uničilo značilen ljubljanski mestni utrip.
Iz vseh navedenih razlogov v SLS odločno sporočamo – TRŽNICE NE DAMO!
»V MO SLS Ljubljana od ljubljanskega župana in Ministrstva za kulturo RS pričakujemo, da bosta prisluhnila našim argumentom, enako kot sta prisluhnila našemu pozivu k popravilu propadajoče grobnice dr. Ivana Šusteršiča na ljubljanskih Žalah, delu arhitekta Jožeta Plečnika. Za to se jim ob tej priložnosti zahvaljujemo, ob tem pa izražamo pričakovanje, da bodo dela izvedena v skladu z najvišjimi strokovnimi standardi,« zaključi Primc.