Vsebina pisnega poslanskega vprašanja:
S sklepom Vlade RS je bil dne 30. julija 2009 sprejet Aneks št. 1 k Splošnem dogovoru za pogodbeno leto 2009. Ta s sabo prinaša neenakomerne finančne posledice na področju zdravstva, predvsem v škodo primarnega zdravstvenega varstva oz. zdravstvenih domov. Kritje finančnih izgub v zdravstvenih domovih, ki so se že pokazale kot posledica sprejetega aneksa, je ključnega pomena, predvsem vprašanje, kdo je tisti, ki bo izgube zavezan poravnati.
S sprejetimi ukrepi naj bi se dosegla večja finančna stabilnost Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije. V okviru tega je Ministrstvo za zdravje podprlo predvideno zniževanje vrednotenja programov zdravstvenih storitev za 2,5 %, kar pomeni prihranek ZZZS v višini 42,5 milijona evrov. Ob tem pa je treba poudariti, da so se s tem sredstva s strani ZZZS-ja zdravstvenim domovom s tem bistveno zmanjšala, ker_
- so se vsi plačilni razredi, ki so podlaga za kalkulacijo programov oz. cen zdravstvih storitev, z izjemo plačnega razreda za specialista klinične psihologije, znižali za en plačilni razred,
- so se znižala sredstva za dodatke po kolektivni pogodbi, vračunane v vrednost programov oziroma cene zdravstvenih storitev,
- se v obdobju od 1. 4. 2009 do 30. 11. 2009 dodatek za delovno uspešnost ne obračunava,
- se vkalkulirana sredstva v cenah zdravstvenih storitev za amortizacijo znižajo za 20 %,
- se sredstva za regres, jubilejne nagrade, odpravnine in solidarnostne pomoči, vračunane v vrednost programov, znižajo za 33,98 evrov na planiranega delavca iz delovnih ur.
Zavedamo se nujnosti varčevalnih ukrepov, ki v ničemer ne spreminjajo obsega pravic uporabnikov niti priznanih pravic iz naslova kolektivnih pogodb zaposlenih v zdravstveni dejavnosti, razen ukinitve delovne uspešnosti in zamika odprave plačnih nesorazmerij. Znižanje kalkulativnih elementov v standardih za delo ambulant pa se odraža v znižanju prihodkov zdravstvenih domov v višini preko 6 %, skupaj z že prej sprejetim 2,5 % znižanjem cen zdravstvenih storitev.
Zaradi sprejetega Aneksa št. 1 se bo delež izdatkov za osnovno zdravstveno varstvo v letu 2009 še znižal, ker bo vpliv sprejetih znižanj priznanih plačilnih razredov in dodatkov bistveno večji v zdravstvenih domovih, ki imajo v strukturi stroškov že sedaj skoraj 70 % delež stroškov dela. V zdravstvenih domovih bo tako neizbežno prihajalo do presežka odhodkov nad prihodki, kljub varčevalnim ukrepom.
Na podlagi navedenega sprašujem ministra za zdravje Boruta Miklavčiča naslednje_
- Zaradi nastale neugodne situacije v večini zdravstvenih domov nas zanima, kdo bo pokril izgube, ki bodo ob sedanji zakonski ureditvi nastajale tudi v prihodnje, v kolikor se ne bo zmanjševal standard osnovnih zdravstvenih storitev. Občinam, ki so ustanoviteljice javnih zavodov - zdravstvenih domov, zakon nalaga zagotavljanje prostorskih pogojev dela, zato pričakujemo, da bodo izgube, nastale kot posledica sprejetega Aneksa št. 1., pokrite iz državnega proračuna.
Odgovor ministra za zdravstvo dr. Boruta Miklavčiča:
Zdravstveni domovi so v letu 2008 izkazali presežek v višini 25 milijonov EUR. Ukrepi, ki jih je v okviru Aneksa 1 k Splošnemu dogovoru 2009 sprejela Vlada RS so bili namenjeni ublažitvi posledic splošne krize, ki se je odražala tudi na poslovanju javne zdravstvene blagajne - ZZZS, ki je plačnik zdravstvenih storitev. Namen ukrepov je med drugim bil tudi, da se omilijo povišani stroški dela iz naslova uskladitve plač javnih uslužbencev skladno s prehodom na nov plačni sistem. Prihranke bi bilo možno dosegati z bolj učinkovito in sodobnejšo organizacijo in optimizacijo poslovanja.
Morebitne izgube lahko zdravstveni domovi tako pokrijejo iz presežkov, oblikovanih v preteklih letih. Sicer pa izgubo krije ustanovitelj, ki je v primeru zdravstvenih domov občina.