Vsebina pisnega poslanskega vprašanja
Spoštovana ministrica,
vaše ministrstvo je v Uradnem listu RS št. 28/2009 z dne 10. 4. 2009 objavilo redni letni javni projektni razpis za sofinanciranje programskih vsebin medijev v letu 2009 (JPR16-MV-2009), za katerega se je razpisni rok zaključil 11. 5. 2009.
Prispele vloge je obravnavala strokovna komisija za ocenjevanje projektov, prispelih na javni razpis za sofinanciranje ustvarjanja programskih vsebin medijev. Predlog komisije pa je v nasprotju z 12. členom Pravilnika o izvedbi javnega poziva in javnega razpisa, saj ne vsebuje obrazložitev vsebinskih razlogov za predlagano odobritev ali zavrnitev posameznega programa ali projekta. Prav tako iz predloga ni razvidna povezava med kriteriji poziva ali razpisa in razlogi za predlagano odobritev ali zavrnitev.
Ministrico sprašujem, kdaj bomo dobili jasen in v skladu s pravilnikom oblikovan predlog izbranih projektov za sofinanciranje?
Ko bomo dobili jasen predlog, bomo lahko ocenili odločitve komisije, ker na osnovi sedanjih obrazložitev lahko sklepamo, da je komisija ravnala pristransko, nestrokovno in v nasprotju z razpisnimi merili ocenjevanja prispelih predlogov.
V večini primerov ocenjevanja gre za ovrednotenje pričakovanj in subjektivnih mnenj komisije ali posameznega člana komisije glede posameznih predlogov, manj pa za realno vrednotenje v vlogi navedenih dejstev in pojasnil.
V razpisu piše, da se pri radijskih in televizijskih programih sofinancira kulturne, umetniške, izobraževalne, strokovne, znanstvene ali podobne oddaje ter književna in gledališka dela, prirejena za radio in televizijo.
Nedopustno se mi zdi, da komisija pri predlogu radijske oddaje o kulturi ugotovi, da projekt ustreza "kulturnemu" in "medijskemu" delu vsebine razpisa, ni pa usmerjen v izpolnjevanje "političnega" dela vsebine. Pri nekaterih projektih je komisija ugotovila, da projekt ustreza večini kriterijem, a ne ključnemu (politični pluralizem).
Ministrico sprašujem, kaj bo storila, da bo denar medijem razdeljen pošteno, kajti ob prebiranju komentarjev in obrazložitev komisije se ne morem znebiti občutka, da je ves postopek namenjen zgolj in samo kot alibi za razdelitev proračunskih sredstev že vnaprej znanim medijem.
Odgovor ministrice za kulturo Majde Širca
Ministrstvo za kulturo je dne 10. 04. 2009 objavilo Redni letni javni projektni razpis za sofinanciranje programskih vsebin medijev v letu 2009, oznaka_ JPR 16–MV–2009 (Uradni list RS, št. 28/2009 z dne 10. 04. 2009 in Uradni list RS, št. 30/2009 z dne 17. 04. 2009; v nadaljevanju_ razpis). Namen razpisa je sofinanciranje oziroma podpora ustvarjanju in razširjanju programskih vsebin medijev, ki so v skladu s 4. členom Zakona o medijih (Uradni list RS, št. 110/2006 – Zmed-UPB1, 69/06 – ZOIPub, 36/08 – ZPOmK; v nadaljevanju_ ZMed-UPB1) pomembne za uresničevanje javnega interesa na področju medijev. Iz navedenega sledi, da je predmet razpisa sofinanciranje ustvarjanja programskih vsebin tiskanih medijev, radijskih programov, televizijskih programov in elektronskih publikacij.
Strokovna komisija je v skladu z 10. členom Pravilnika o izvedbi javnega poziva ali razpisa (Uradni list RS, št. 93/05; v nadaljevanju besedila_ Pravilnik) izvedla presojo in ocenjevanje vseh pravočasnih in popolnih vlog upravičenih oseb ter ovrednotila projekte glede na v razpisu objavljene kriterije. Pri izboru sofinanciranja projektov oz. programskih vsebin medijev je strokovna komisija upoštevala pomembnost projektov za uresničevanje javnega interesa na področju medijev v skladu s 4. členom ZMed-UPB1 in odločila na podlagi splošnih in prednostnih meril, določenih v besedilu razpisa. Skladno s 12. členom pravilnika je strokovna komisija pripravila predlog, ki je vseboval tudi obrazložitev vsebinskih razlogov za predlagano odobritev ali zavrnitev posameznega projekta iz katere je razvidna povezava med kriteriji razpisa in razlogi za predlagano odobritev ali zavrnitev. V skladu s 13. členom Pravilnika je ministrstvo obvestilo predlagatelje o dejstvih in okoliščinah, pomembnih za izdajo odločbe. Predlagatelji so imeli pisno možnost izjasniti se o predlogu, kar pomeni, da so lahko dobili še dodatne obrazložitve za njihov projekt.
Osmi odstavek 4. a člena ZMed-UPB1 določa, da mora pri obravnavanju projektov sofinanciranja programskih vsebin za uresničevanje ciljev iz drugega odstavka 4. a člena, strokovna komisija upoštevati pomen projekta za uresničevanje javnega interesa. Pri presoji meril, določenih v ZMed-UPB1 in podzakonskih aktov, strokovna komisija izhaja iz izsledkov rednih letnih raziskav stanja medijskega pluralizma v republiki Sloveniji. Glede dela strokovnih komisij še dodajamo, da so le-te v skladu s Pravilnikom o strokovnih komisijah (Uradni list RS, št. 109/02, 25/04 in 104/05) opredeljene kot posvetovalna telesa ministra, pristojnega za kulturo, za posamezno področje oziroma vidike kulture in so pri svojem delu samostojne. Gre za zunanje posvetovalno telo ministra, ki mu svetuje pri odločitvah, ki se nanašajo na področja oziroma vidike kulture, sestavljeno iz uglednih strokovnjakov s posameznih področij. Ne gre pozabiti, da je strokovna komisija sestavljena iz uglednih strokovnjakov, ki so seznanjeni tudi z drugimi študijami s področja medijev.
Strokovna komisija je na podlagi 14. člena Pravilnika oblikovala končni predlog, ki med drugim vključuje tudi pisno utemeljitev in predlog strokovne komisije o višini sofinanciranja programa ali projekta. V izbor za sofinanciranje je strokovna komisija glede na razpoložljiva sredstva predlagala tiste projekte, ki so na podlagi točkovanja meril ovrednoteni višje oz. na podlagi meril ocenjeni kot kvalitetni ali vrhunski. Ministrica je skladno s 15. členom Pravilnika izdala odločbo o financiranju projektov.
Naj še enkrat poudarimo, da gre za sofinanciranje programov oziroma projektov, kar pomeni, da ne gre za sredstva, s katerimi bi se financiralo prijavitelje oziroma izdajatelje medijev.