Ljubljana, 19. november 2009 – V današnjem odzivu na mnenje Vlade RS glede razpisa predhodnega posvetovalnega referenduma in vprašanja, ki bi bilo na njem zastavljeno, je predsednik SLS mag. Radovan Žerjav ponovil, da »SLS vztraja, da je predhodni posvetovalni referendum zgolj najdražja javnomnenjska anketa, ki nikogar pravno-formalno ne zavezuje.« Obenem je poudaril, da je za SLS predhodni posvetovalni referendum smiseln le, če bo poleg že izpolnjene zahteve po jasnem in eksplicitnem vprašanju o podpori ali nepodpori arbitražnemu sporazumu izpolnjena tudi zahteva, da se na referendumu postavi državljanom tudi dodatno vsebinsko vprašanje: »Ali ste za to, da Slovenija podpre vstop Hrvaške v Evropsko unijo, vendar pod pogojem, da se ta umakne s slovenskega ozemlja in morja in da Slovenija ohrani teritorialni stik z odprtim morjem?«. S tem bi Slovenke in Slovenci konkretno in vsebinsko odgovorili na vprašanje, na kakšen način reševati mejno vprašanje.
V SLS ponovno poudarjamo, da arbitražni sporazum ni dober in ima lahko škodljive posledice za Slovenijo ter vztrajamo, da bi bilo poleg oblikovanja drugačne vsebine arbitražnega sporazuma treba arbitražni postopek tudi zaključiti pred vstopom Hrvaške v Evropsko unijo. Zato SLS predlaga, da Državni zbor RS z dvotretjinsko večino sprejme sklep, da bo Slovenija ratificirala hrvaški pridružitveni sporazum k Evropski uniji šele po zaključku arbitraže. »Namreč, čas, ki je potreben od podpisa pridružitvenega sporazuma s strani Hrvaške in do ratifikacije tega pridružitvenega sporazuma v vseh državah članicah Evropske unije, je dovoljšen, da se ta arbitražni postopek zaključi, če je za to seveda volja,« poudarja mag. Radovan Žerjav.
V SLS prav tako poudarjamo, da je ob dejstvu, da se bo po dikciji arbitražnega sporazuma meja na morju in na kopnem določala izključno po načelu mednarodnega prava, nujno, da Slovenija v memorandum, ki ga predvideva arbitražni sporazum, kot temeljno slovensko izhodišče navede stanje, kakršno je bilo ob nastanku prve Jugoslavije 1918, saj je njena naslednica 1991. leta razpadla. Kot dodatna zgodovinska in mednarodno pravno relevantna dejstva pa naj se navede tudi zadnjo mednarodno priznano mejo, to je južno mejo Cone B STO na reki Mirni, in mejo zgodovinske občine Piran s katastrskima občinama Kaštel in Savudrija, ki sta bili v nasprotju z Londonskim memorandumom odvzeti občini Piran in priključeni občini Buje.
SLS ponavlja, da arbitražni sporazum prinaša škodljive posledice za Slovenijo, saj bo država zelo verjetno izgubila dele svojega ozemlja na območju od Istre do Prekmurja in teritorialni stik z mednarodnimi vodami. Izguba teritorialnega stika z mednarodnimi vodami pomeni, da bi Slovenija izgubila status pomorske države, kar bi imelo tudi škodljive in nepopravljive posledice za Luko Koper in posledično tudi drugo slovensko gospodarstvo. »O potrebnosti naknadnega zakonodajnega referenduma se bomo tako odločali naknadno. Ta odločitev bo odvisna tudi od dogodkov in postopkov, ki se bodo dogajali v naslednjih dneh, tednih, morda tudi mesecih,« je še napovedal predsednik SLS mag. Radovan Žerjav.