Ljubljana, 25. november 2009 - Danes je na nadaljevanju 11. redne seje DZ RS namestnik vodje PS SLS mag. Radovan Žerjav predstavil mnenje Poslanske skupine SLS glede predloga Zakona o izvrševanju proračunov 2010 in 2011, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
Tako kot ob sprejemanju vseh proračunov do sedaj je tudi tokrat pred nami predlog zakona o izvrševanju proračunov, ki je glede na naravo državnega proračuna nujen pogoj za uveljavitev tega in za njegovo izvrševanje.
Zakon vsebuje vsebine, ki so po Zakonu o javnih financah potrebne in obvezne. Tako imenovani ZIPRO vsebuje precej pomembnih določb, npr. določa obseg zadolževanja, obseg poroštev, zadolžitev, določbe o prerazporejanju pravic porabe, o načrtih razvojnih programov, plačilnih rokih, itd.
To je očitno v nekem čudnem smislu postal tudi nadzakon. Predlagatelj si namreč z določbami tega zakona dovoli obhajati in negirati določbe drugih zakonov. V Slovenski ljudski stranki temu nasprotujemo, saj menimo, da gre v takšnih primerih za zlorabo in ne za uveljavljeno pravno rešitev, ko z lex specialis drugače urejamo stvari, ki so zapisane v sistemskem zakonu.
V mislih imam 39. člen tega zakona in določanje povprečnine za slovenske občine. Torej gre določanje povprečnih stroškov za opravljanje nalog občin, ki jih morajo te opravljati na podlagi zakonov. Naj poudarim recimo nalogo zagotavljanja javnih služb in izvajanje javnih programov na področjih predšolske vzgoje, osnovnega šolstva in športa, primarnega zdravstvenega varstva in zdravstvenega zavarovanja, socialnega varstva, kulture.
Zakaj to izpostavljam? Z ravnanjem, ko vlada samovoljno, v nasprotju z zakonom o financiranju občin, določa višino povprečnine, se zelo jasno kaze centralistični odnos te vlade do lokalnih skupnosti, predvsem pa do njenih prebivalcev. Ta primer je le eden v nizu prizadevanj, kako posameznike, ljudi, konkretne probleme in težave na mikro nivoju, nivoju lokalnih skupnosti odrezati od centralistične, vase zagledane in samozadostne politične elite in oblasti. Čemu drugemu so namreč namenjeni vsi poskusi odstranitve kakršnih koli lokalnih funkcionarjev iz parlamentarnih klopi? Čemu so potemtakem namenjeni poskusi spreminjanja volilne zakonodaje, ki bi po predlagani rešitvi vrata v parlament odprla le izbrani politični eliti oz. predstavnikom največjih centrov v regiji? Čemu potemtakem takšen ne-interes po vzpostavitvi drugega nivoja lokalne samouprave in s tem decentralizacije naše države?
V poslanskih skupinah opozicije smo, da bi opozorili na ta nedopusten odnos, sicer pripravili amandma k predvideni rešitvi določitve povprečnine. Vendar, ker v Slovenski ljudski stranki nasprotujemo predlogoma proračunov, tudi tega spremljajočega zakona ne bomo podprli.