Ljubljana, 26. januar 2010 - Danes je na nadaljevanju 13. redne seje DZ RS namestnik vodje PS SLS mag. Radovan Žerjav predstavil mnenje Poslanske skupine SLS glede predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o javnem naročanju, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
Pred nami je zakon, ki uvaja skoraj popolnoma identične spremembe kot predhodni zakon, o katerem smo že opravili razpravo. Zato so tudi naši pomisleki in razmišljanja popolnoma oziroma skoraj popolnoma enaki. Da se ne bom preveč ponavljal, naj izpostavim samo bistveno.
Ključni pomisleki, ki jih imamo, izhajajo iz razmerij med zagotavljanjem enih in drugih načel, na katerih temelji sistem javnega naročanja. Rešitve, ki so pred nami, povečini zasledujejo prave cilje in namene, vendar pa se sprašujemo, ali so razmerja med načeli, ki se kažejo v konkretnih rešitvah, prava. Teh odgovorov, žal, seveda nimamo in verjamemo, da jih bosta prinesla čas in praksa.
Urejanje plačilne discipline. Kot rečeno, ideja je zagotovo prava, vendar menimo, da bi se vlada problema morala lotiti na bolj sistemski način, sistematično. S to rešitvijo rešujemo le en segment problema, in sicer podizvajalce, ki delajo za tiste glavne izvajalce, ki so posel pridobili preko javnih naročil. Kaj pa vsi ostali upniki? Si ta problem ne zasluži celovite rešitve? Najbrž da, glede na plačilno nedisciplino, ki jo imamo v državi. Menimo, da v tem primeru gre za neke vrste obhod ali obvoz in da dajemo potuho tistim problematičnim, ki so sedaj izigravali plačilno disciplino, seveda na račun naročnikov, ki niso bili problematični, so vedno bili redni plačniki, in bodo sedaj reševali tudi še vse podizvajalce. Zagotovo je to lahko rešitev, ampak ne sistematična. Podpiramo, kot rečeno, rešitev, ki vsaj teoretično zagotavlja večjo transparentnost in konkurenčnost. Malim in srednjim podjetjem pa omogoča dostop do trga javnih naročil ter zmanjšuje možnost korupcije in klientelizma na področju javnega naročanja. Ali bodo te prednosti odtehtale dodatno administrativno delo in dodatne postopke, ki se jih na ta način vpeljuje, bomo videli tekom časa.
Ponovno ne morem mimo spremembe doslej veljavne rešitve v primeru ekonomsko najugodnejše ponudbe, določa, da mora biti delež cene, ne glede na vrsto in vrednost ostalih meril, najmanj 60 %. Mogoče je rešitev res preveč toga in bi bilo treba spremeniti zakonsko predpisano višino merila cene, vendar se z rešitvijo, ki določitev meril in ponderjev, ter s tem povezano odgovornost, prepušča popolnoma naročniku, žal ne strinjamo. Ta rešitev se nam zdi sporna. Predlagatelj v tem primeru očitno izhaja iz dobronamernosti naročnika. Vendar če bi bil to temeljni princip, potem pravil glede javnega naročanja sploh najbrž ne bi potrebovali.
Podpiramo rešitev, da se iz postopkov oddaje javnih naročil izloči ponudnik, ki je k ponudbi predložil neresnične izjave ali dokazila in ga je državna revizijska komisija oglobila zaradi navedenega prekrška, tako imenovano protikorupcijsko klavzulo oziroma uvrstitev ponudnikov, ki so podali neresnično izjavo v evidenco ponudnikov z negativnimi referencami. Podpiramo tudi sistemske rešitve glede instituta neveljavnosti pogodb in sicer ničnost in izpodbojnost. Predvsem za primere, kot so sklenitev pogodbe v nasprotju z odločitvami Državne revizijske komisije, sklenitev pogodbe brez predhodno izvedenega postopka javnega naročanja in primer, ko je podan utemeljen sum, da je pri sklepanju pogodb, izvedbe teh ali v zvezi z njimi prišlo do posameznih koruptivnih kaznivih dejanj.
V Poslanski skupini SLS bomo predlog zakona podprli. Hvala lepa.