Ljubljana, 29. januar 2010 - Danes je na nadaljevanju 13. redne seje DZ RS poslanec SLS Franc Pukšič predstavil mnenje Poslanske skupine SLS glede predloga Zakona o gradnji prioritetnih odsekov železniških prog v Republiki Sloveniji, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
Letos bo minilo že 210 let, odkar se je rodil naš največji pesnik, dr. France Prešeren, pa nekaj več kot 160 let, odkar je umrl. Dr. France Prešeren je napisal tudi pesem Železna cesta_ "Bliža se železna cesta, nje se ljubca veselim, iz Ljubljane v druga mesta kakor tiček odletim." Kolegice in kolegi, pred torej 150-imi leti približno je bila ta pesem napisana. Danes tukaj v tej dvorani pa se pogovarjamo, da je treba iz Murske Sobote do Kopra 8 ur pa pol potovati po tej železni cesti. Kaj se je zgodilo? Človek pravzaprav ne more verjeti, zato bomo v Slovenski ljudski stranki predlog Zakona o gradnji prioritetnih odsekov železniških prog v Republiki Sloveniji podprli.
V Poslanski skupini SLS smo prepričani, da tako kot je bilo nujno zgraditi avtoceste v naši novi državi, se moramo po končanju tega pomembnega projekta lotiti tudi obnove in širitve železniške infrastrukture. Znano je, da smo se v državi prioritetno odločali za gradnjo avtocest in se je zaradi številnih vzrokov in notranjih razmer v Slovenskih železnicah država lotila te priprave zakonodaje bistveno prepozno. Iz normativnega programa vlade je razvidno, da je v pripravi Resolucija o nacionalnem programu razvoja javne železniške infrastrukture in to je tudi glavni argument vlade, zakaj nasprotuje temu predlogu zakona. Pravzaprav ne moreš verjeti. Dva dni nazaj so na neki televizijski oddaji predstavniki vladne koalicije zatrjevali, da bodo za tretjo razvojno perspektivo Slovenije, ki bi naj bila daljša, in seveda predlog tega zakona rekonstrukcije oziroma gradnje prioritetnih odsekov železniških prog je torej na daljši rok, ni
vezan na en mandat, ker ne more biti, da bodo izhajali v soglasju tudi s strani opozicije. Tokrat imate ponovno priložnost, vendar, žal, kot iz same resolucije, o kateri smo prej govorili, iz 2006, enotna vozovnica, enotna karta za prevoz v državi ni narejeno, v opoziciji predlagamo predlog zakona, ki ima zavezujoče namene oziroma temelje kot pa sama resolucija. Lahko bi rekli, da je resolucija truplo, zakon pa glava nad tem truplom.
Pravijo - beseda vladnih predstavnikov s strani ministrstva - da je v pripravi tudi zakon o zagotavljanju sredstev za investicije v javno železniško opremo. Seveda vas sprašujem, koliko sredstev, približno 400 milijonov evrov je na razpolago iz tretjega operativnega programa "Razvoj okolja in prometne infrastrukture", prav 400 milijonov za železniško infrastrukturo. Kolikor vem, je bilo izkoriščenih okoli 9 %. Ali so razpisi za izkoriščenje teh 400 milijonov pripravljeni oziroma objavljeni oziroma do kdaj boste po operativnem programu "Razvoj okoljske in prometne infrastrukture" izkoristili sredstva, ki so na razpolago, ki so v bruseljski blagajni?
Na osnovi analize obstoječega stanja železniške infrastrukture analize izvajanja investicij določenih v nacionalnem programu, sprejetem v letu 1996, kot tudi na osnovi spremenjenih izhodišč, glede na vključitev v Evropsko unijo in same prometne in transportne politike Evropske unije, ki vključuje tudi železniški sistem skupnosti, je že dalj časa jasno, da je treba pripraviti prav nov nacionalni program, ki bo v največji meri vključeval vse te ugotovitve in rezultate s posameznih področij. Treba pa je smiselno določiti postopke, priprave državnih postopkov prostorskih načrtov, s katerimi se načrtuje določene vrste omrežij in objektov prometne, energetske in vodne infrastrukture ter vprašanje pridobivanja zemljišč zanjo. In to na enovit način, tako pospešiti gradnjo strateško pomembne linijske infrastrukture, torej tudi železniške. Da ne bo prihajalo, tako kot je prihajalo pri avtocestnem programu, do sistema, da so tisti, ki so bili pri informaciji, odkupovali zemljišča, kmetijska zemljišča, potem pa z izsiljevanjem države oddajali oziroma prodajali po nekaj 100-kratnem faktorju. Tudi tukaj bi s strani Ministrstva za promet pričakovali, da boste naredili analizo in seveda proti tudi takšnim potegnili določene sankcije, ki so pač potrebne. V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke verjamemo v dober namen ter postopke pospešitve, zato bomo zakon podprli kot osnovo za nadaljnjo obravnavo. Od vlade in vladne koalicije pa pričakujemo, ker je to prva obravnava, torej korektno sodelovanje in dopolnitev, ne pa zavrnitev, ker to ne pelje nikamor.