Ljubljana, 3. marec 2010 - Danes sta na nadaljevanju 14. redne seje DZ RS poslanec SLS Janez Ribič in namestnik vodje PS SLS mag. Radovan Žerjav predstavila mnenje Poslanske skupine SLS glede predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o trošarinah, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
Janez Ribič:
Po besedah predlagatelja je cilj zakona, ki je pred nami, z informatizacijo oziroma uvedbo računalniško podprtega sistema za gibanje in nadzor trošarinskih izdelkov na notranjem trgu v celoti uskladiti nacionalno zakonodajo z evropsko ter zagotoviti višje stabilne proračunske prihodke pri upočasnjeni gospodarski rasti.
S prvim ciljem v Slovenski ljudski stranki nimamo težav in ga v celoti podpiramo.
Kar pa se tiče cilja zagotoviti višje proračunske prihodke, pa v Slovenski ljudski stranki nismo prepričani, da so rešitve ravno najprimernejše. Eno so predvidene rešitve zvišanja trošarin na zalogo za alkohol, alkoholne pijače in cigarete, čemur v Slovenski ljudski stranki ne nasprotujemo, saj gre za izdelke, ki posredno in neposredno v slovenski družbi kot celoti in posameznim državljankam in državljanom prinašajo mnogo škode in gorja. Zato je po naši oceni omejevalni učinek porabe teh izdelkov zaradi dviga trošarin upravičen in pravzaprav zaželen. Z vidika države bi moral biti učinek na zagotavljanje proračunskih prihodkov iz tega naslova pravzaprav sekundarnega pomena, čeprav je vsekakor dobrodošel.
Drugo pa je področje spreminjanja zneskov trošarin energentov. Predlagatelj sam ugotavlja, da je glede na zneske, določene z veljavnim zakonom, in možnosti iz 66. člena zakona, da se ti zneski spremenijo za 50 %, vlada pri pogonskem gorivu - plinskem olju - že zelo blizu zgornji meji, ki se z uredbo ne sme preseči oziroma je ta že dosežena.
Seveda, to, da se z zakonom določijo novi zneski trošarine na višji ravni, samo po sebi ne pomeni dejanskega zvišanja trošarine, daje pa Vladi RS manevrski prostor za to. V Slovenski ljudski stranki se ne moremo strinjati z razmišljanjem, da se lahko skozi naftne derivate v državni proračun preusmeri neomejena količina denarja. Neomejeno dviganje trošarin po dolgem in počez ne more prinesti pravnega učinka, saj se na določeni točki zadeva lahko zalomi in prelomi. Ni res, kot trdi vlada, da se cena derivatov ne bo spreminjala, cena se spreminja vsaka dva tedna zaradi spreminjanja cen naftnih derivatov na svetovnem trgu. Res je le to, da vlada ne more več zviševati zneska trošarin, ker so te v enem letu dosegle maksimum. In posledično so se ob prejšnji uskladitvi cen naftnih derivatov cene teh celo znižale. V Slovenski ljudski stranki nasprotujemo takšni vladni trošarinski politiki, ki meni, da so trošarine na naftne derivate vreča, iz katere se državni proračun neomejeno polni. Omejitve so in te obstajajo pri uporabnikih teh derivatov, državljankah in državljanih Republike Slovenije, ki jim je uporaba teh derivatov nujna za opravljanje njihovih vsakodnevnih družinskih in življenjskih zadolžitev. Da ne omenjam tega, da njim se pa že dolgo prihodki ne zvišujejo s tempom, kakršnega je ubrala Vlada RS pri dviganju teh trošarin. Torej, če ne bo sprejet amandma k 37. členu tega zakona, ki ta dvig trošarin poskuša preprečiti, v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke predlaganega zakona ne bomo podprli. Hvala.
Mag. Radovan Žerjav:
Tudi sam se s tako trošarinsko politiko, predvsem, kar se tiče naftnih derivatov, seveda, ne strinjam. Smo ji že bili priča kdaj v zgodovini. Sam sem se intenzivno ukvarjal s to dejavnostjo, pa vem, da smo takrat z neumno trošarinsko politiko ustavili edino rafinerijo v Sloveniji, ker je bilo takrat vprašanje 2 tolarja po litru, da bi posodobili rafinerijo, ali pa ne 2 tolarja po litru. Preračunajte, 2 tolarja po litru je bilo takrat vprašanje, ali bomo pustili to rafinerijo ali ne, pa bi imeli danes svojo rafinerijo, pa ne. Kot sem dejal, s tem se preprosto ne strinjam.
Danes si odpiramo možnost, v kolikor bo seveda zakon sprejet, da bomo lahko trošarine na naftne derivate dvigovali za novih 50 %. Sedaj smo pač prišli do meje, ko pač to več ni možno. Treba je povedati, da smo v preteklosti trošarine, seveda, se strinjam, zaradi visokih cen surove nafte držali na minimumu. Je pa tudi res, da se ne spomnim, da bi ta vlada do sedaj kadar koli spustila trošarino, ampak jo neprestano dvigujemo. Kljub temu, da sedaj že kar nekaj časa surova nafta na svetovnem trgu raste in bo še rasla, najbrž. Težko je trditi, da bo sedaj nafta kar naenkrat spet začela drastično padati. Padla je in ponovno raste. Kljub temu si odpiramo možnost, da bomo te trošarine naftnih derivatov dvigovali.
Kakor koli obračamo, gre za obremenitev gospodarstva, tudi če imajo nekatere dejavnosti možnost za, kako bi rekel, 50 % znižanje, ampak 50 % od neke osnove, pa če je ta osnova višja, je tudi 50 % več. Tako da gre za obremenitev gospodarstva, transporta, gradbeništva, energetike in ne vem česa še vse. Gre za obremenitev fizičnih oseb, torej vseh nas.
Pred nekaj časa smo se pogovarjali o minimalnih plačah, ni dolgo nazaj, sedaj se pogovarjamo, kako bomo dvignili naftne derivate, da bomo seveda vsi, ki uporabljamo prevozna sredstva, plačevali več. Jaz menim, da to ni dobro in da je treba, kakor koli, pa nam to paše ali ne, začeti razbremenjevati gospodarstvo. Dogajajo se nam hude zgodbe. Zgodilo se nam je Gorenje, zgodila se nam je Mura in tako naprej. Zakaj? Delavci imajo nizke plače. Zato, ker preprosto gospodarske družbe niso v stanju plačati višje plače, zato ker so preveč obremenjene. Ergo - imamo predrago državo. Varčevanje pa nam nekako ne gre najbolje od rok. V izhodni strategiji smo predvideli 400 milijonov na letnem nivoju. Na 9 milijard je to 4,4 %, lepo vas prosim. Če nismo v stanju privarčevati več, ne bo dobro.
Postavlja se vprašanje tranzita. To je bilo danes že odprto. Menim, da bi morali voditi trošarinsko politiko na način, da bi tudi ves ta tranzit, ki se hočemo ali nočemo pelje skozi Slovenijo, da bi točili v Sloveniji, ne v Italiji in ne na Hrvaškem, ne v Avstriji. Takšno politiko bi morali voditi. Glede na to, da bodo tovornjaki tako ali tako prečkali našo državo, bodo povzročali onesnaževanje, bodo povzročali uničevanje avtocest in tako naprej. Torej, doseči je treba to, da bodo gorivo točili v Sloveniji, da bomo od njih pobrali trošarine. Nisem prepričan, da politika višanja trošarin pomeni tudi večji prihodek v državni proračun. Naredimo kdaj pametne izračune na to temo in se prepričajmo, ali je takšna politika prava; ali pa nas to ne zanima, pa je ta politika namenjena zgolj temu, da bomo pač čim bolj napolnili proračun, ozadje nas pa preprosto ne zanima.
Kje so naši avtoprevozniki, to me zanima. Spomnim se, tik pred volitvami so mi kot ministru skoraj kožo potegnili s telesa, po domače rečeno. Pa se nismo pogovarjali o drastičnem dvigovanju cestnin, pa se nismo pogovarjali o dvigovanju trošarin in tako naprej. Takrat so nas stiskali vse po vrsti, mene in tudi kolega Vizjaka, za koliko bomo znižali ne vem kakšne olajšave, za koliko bomo znižali cestnine, za koliko bomo znižali eno, drugo, tretje, četrto. V zadnjem letu se pogovarjamo samo o tem, kako bomo dvigovali, pa ni nikjer nikogar. Ali je tudi tu politika vmes? V avtoprevozniških zbornicah? Jaz tega ne razumem.
Še enkrat poudarjam, smo proti temu, da se vodi takšna trošarinska politika, ker menimo, da je napačna. Hvala lepa.