Ljubljana, 2. marec 2010 - Danes je na nadaljevanju 14. redne seje DZ RS vodja PS SLS Jakob Presečnik predstavil mnenje Poslanske skupine SLS glede predloga Družinskega zakonika, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
V imenu poslancev Poslanske skupine Slovenske ljudske stranke naj takoj na začetku povem, da ne bomo podprli sprejetja Družinskega zakonika, v kolikor bodo v njem ostale sporne določbe, ki izenačujejo istospolne zveze z zakonsko zvezo moža in žene. Predvsem nasprotujemo 3. členu, ki neutemeljeno izenačuje istospolne zveze z zakonsko zvezo moža in žene, s čimer se posledično omogočajo posvojitve otrok tudi istospolnim partnerjem. Takšne določbe ne sledijo namenu zaščite pravice otrok, ampak se z njimi poskuša zgolj uveljaviti umetno pravico istospolnih partnerjev do posvojitve otrok.
Spoštovani gospod minister, kolegice in kolegi, v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke smo pričakovali, da bo Vlada RS vendarle umaknila sporne določbe iz predloga Družinskega zakonika. Nikakršnega utemeljenega razloga ni, da se s tako sporno spremembo odpirajo družbi nepotrebne ideološke razprave. Razlogi za takšno radikalno spremembo zakonske zveze v predlogu zakonika niso pravno utemeljeni in posledice za varstvo koristi otroka niso ustrezno raziskane. Zato je smiselna ohranitev obstoječe ureditve zakonske zveze kot skupnosti moža in žene, katere pomen je v vzpostavitvi okolja, medsebojne navezanosti in naklonjenosti med partnerjema in istočasno v zasnovanju potomstva. Sedaj veljavna ureditev zakonske zveze in pravnih razmerij v njej je namreč stvarno utemeljena. Temeljni interes vsake državne in družbene skupnosti, priznamo ali ne, je naravna reprodukcija, ta pa je po naravi stvari mogoča samo med partnerjema različnega spola. Ponovno poudarjam, da bi zakonik v prvi obravnavi z veseljem podprli, če ne bi bilo teh spornih določb, ki nimajo ničesar skupnega z namenom tega zakonika, namreč zaščito otrok in njihovih pravic.
Prepričani smo, da gre v določenih členih predvsem za urejanje pravic enih na račun drugih, v tem primeru na račun otrok. Torej, ni res in ne drži, da je osnovni namen zakonika zaščita koristi otrok, v tem spornem delu zagotovo ne.
Na javni predstavitvi mnenj v pismu ministru in v pismu predsednika Vlade RS je Slovenska ljudska stranka pozivala k umiku spornih določb, še do danes pa nismo prejeli nobenega pisnega odgovora. Takšna vsebina predloga novega Družinskega zakonika, ki z otrokovimi pravicami nima nobene povezave, kot je ta sporni člen, je za Poslansko skupino SLS nesprejemljiva. Neprimerno je sklicevanje predlagatelja zakonika na ustavno odločbo in jo posplošiti na vse spremembe, ki so v Družinskem zakoniku in ki spreminjajo definicijo družine ter na tej podlagi izenačujejo istospolne skupnosti s klasično zakonsko zvezo. In napačno je izenačevanje skupnosti moškega in ženske z istospolno skupnostjo. Res je, da Ustava RS določa enakopravnost, vendar so enakopravni lahko samo enaki na isti podlagi. Istospolni par po naravi ne more imeti skupnega otroka, zato v tem glede otrok takšna skupnost ne more biti enaka heteroseksualnemu paru, ker je bistvo sklenitve zakonske zveze ustvarjanje družine, to je rojevanje skupnih otrok.
Pozitivna zakonodaja bi morala ugled družini utrditi, ne pa s spornimi določbami dodatno razveljaviti inštitut, ki v vsakdanji borbi za preživetje ostaja edina varna točka za vsakega posameznika.
Škoda je, da se zaradi takih spornih določb v javnosti ne razpravlja dovolj o strokovnih rešitvah in boljših, hitrejših postopkih urejanja drugih družinskih razmerij, ko je poseg v družino zaradi koristi otroka pa vendarle nujen, zaradi predolgih postopkov pa lahko pusti tudi nepopravljive posledice na otrocih. Še posebej podpiramo uvedbo zagovornika otrokovih pravic in prepoved telesnega kaznovanja otrok. Podpiramo novost, to je družinsko mediacijo, ki se lahko opravi pred, med in po koncu sodnega postopka in to glede vseh družinsko pravno spornih vprašanj. Mediacijo naj bi izvajali center za socialno delo in sodišča, lahko pa se dovoljenje podeli tudi drugi fizični ali pravni osebi. Predlagamo, da se glede tega določbe še proučijo in izboljšajo, da se ne bodo postopki podvajali in da ne bodo predolgi. Najbolj verjetno bodo najpogosteje obravnavani spori v zvezi z varstvom in vzgojo otrok, ob razvezi zakonske zveze ali po razpadu zunajzakonske skupnosti, ki so za otroke vedno najbolj stresni in trajajo predolgo. Še bolj pomembno pa se nam zdi, da bi bilo svetovanje družini možno, preden pride do takih razmer, da je edini izhod razveza. Uveden sistem predhodnega svetovanja obstoječim družinam bi lahko rešil marsikateri zakon. Stroka pri tem opozarja, da običajno prisilno svetovanje ne prinese rezultatov. Vseeno pa predstavlja možnost, s katero pridejo starši do določenih informacij, ki lahko privedejo k bolj ugodni rešitvi za otroka. Tudi strokovni delavci s področja socialnega varstva pričakujejo boljše rešitve, ki naj bi jih prinesla predlagana delitev pristojnosti za odločanje o ukrepih na centre za socialno delo ter sodišča, ki je namenjena hitri zaščiti otroka, kadar je otrok tako hudo ogrožen, da je edini izhod, da se ga takoj odvzame staršem. Vse te novosti prinašajo možnost za bolj učinkovito pomoč in zaščito otroka, seveda pod pogojem, da se tudi v praksi dejansko dosledno in strokovno izvaja. Pri tem pa v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke ponovno opozarjamo, da pri nas primanjkuje specialnih družinskih sodišč, kjer bodo izvedenci, ki jih je trenutno premalo, lahko hitro in strokovno odločali v korist otroka. To je zelo občutljivo področje, saj gre za poseganje v zasebnost, poseganje v družino. Zato pričakujemo, da bo Vlada RS poskrbela za uvedbo specialnih družinskih sodišč, saj so redna sodišča že sedaj preobremenjena, glede na sedanje sodne zaostane. Brez tega ukrepa izvrševanje še tako lepo zapisanih določb ne bo uresničeno.
Spoštovani. V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke menimo, da smo se prav zaradi zaostrene ekonomske situacije znašli tudi v krizi vrednot. Po našem prepričanju je namreč tradicionalna družina še vedno temeljna celica družbe. S sprejetjem novega družinskega zakonika, v katerem sedanja vladna koalicija predlaga možnost, da lahko posvojijo otroke tudi istospolni partnerji, pa bi družino in zakonsko zvezo povsem razvrednotili. Vladna koalicija skuša prepričati javnost, da ima podatke o istospolnih skupnostih, ki naj bi živeli z otroki in da zgolj poskuša zakonsko urediti nekaj, kar naj bi že tako ali tako bila praksa v slovenskem družbenem prostoru. Odgovor z Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve na postavljeno poslansko vprašanje poslanskega kolega iz naše poslanske skupine pa je, da s podatki o otrocih v istospolnih skupnostih sploh ne razpolagajo. Edini številčni podatek je, kot pravijo, da je bilo v Sloveniji do nekje januarja letošnjega leta registriranih 30 istospolnih skupnosti. Zato ponovno na tem mestu v Poslanski skupini SLS sprašujemo koalicijo, sprašujemo Vlado RS, na osnovi katerih podatkov je koalicija prepričana v svoj prav, da želijo brez družbenega konsenza in brez podpore javnosti uzakoniti nekaj, kar nima nobene osnove ne v raziskavah ne v dejanskih številkah. Ugotavljamo torej, da želi Vlada Republike Slovenije v predlogu Družinskega zakonika le urediti pravice istospolnih skupnosti na račun pravic otrok. V kolikor je treba kaj popraviti ali urediti glede razmerij v istospolnih zvezah glede premoženjsko pravnih zadev, dedovanja, socialne varnosti in podobno, naj se to uredi, ne more pa biti to razlog za izenačevanje zakonske zveze moža in žene z istospolnimi zvezami in jih ne moremo enačiti s tradicionalno naravno družino. Pravice otrok ne smejo trpeti na račun pravic drugih, v tem primeru istospolnih partnerskih skupnosti, zato ne moremo podpreti zakonika, ki vsebuje take določbe.
V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke, ki je krščansko ljudska demokratična stranka, bomo brezpogojno podpirali zakonsko zvezo, družino in njeno pozitivno diskriminacijo, saj je to temeljna družbena skupina, v kateri otroci najbolj naravno pridobijo življenjsko pomembne vrednote, izkušnje in znanja. Družina, ki otroku nudi moško in žensko vzgojno dimenzijo, je nenadomestljiva, vsaka druga možnost pa v neenakopraven položaj postavi predvsem otroka.
Kot sem uvodoma že poudaril, predloga Družinskega zakonika v prvi obravnavi v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke ne bomo podprli. Nadaljnja podpora pa bo odvisna od sprejema oziroma nesprejema ustreznih dopolnil oziroma amandmajev.