Ljubljana, 5. marec 2010 - Danes je na nadaljevanju 14. redne seje DZ RS poslanec SLS Franc Pukšič predstavil mnenje Poslanske skupine SLS glede predloga Zakona o prenosu nalog v pristojnosti pokrajin, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
Razvojna paradigma Slovenije verjetno po tem, kar vidimo, kar poslušamo, očitno za to vladno koalicijo ne sloni na regionalizaciji, ampak na praznih besedah. Predlog Zakona o prenosu, ki ga imamo v tem paketu, je delo prejšnje vlade in ministra Žagarja. Govorim samo o zakonu prenosa pristojnosti, ki bi jih imele pokrajine. Predlog dela te Pahorjeve vlade je v teh 11 straneh, ampak enostransko tipkanih. Torej, če bi bilo dvostransko, bi bilo tega polovico manj. Torej, to je torej odgovor na resnost problema, s katerim se srečujemo. Danes je bilo govora tudi o tem, kakšni naj bi bili prenosi v nekaj letih in tako dalje. V tem zakonu, ki ima 420 členov o prenosu in pristojnostih, je v 419. členu zapisano, da "do začetka dela pristojnih pokrajinskih organov so za opravljanje s tem zakonom določenih nalog pokrajin pristojni organi in subjekti, ki jih opravljajo ob uveljavitvi tega zakona." Spomnim se, da je tudi prejšnja opozicija, zdajšnja koalicija nasprotovala predlogom za dvofazni prenos z upravnih enot. Tudi v koaliciji smo bili različnih stališč, različnega mnenja in večina nas je bila, da mora biti prenos enofazni. In zato je bilo to tudi nekako z opozicijo usklajeno in to je tudi v tem predlogu zakona o prenosu nalog na pokrajine.
Zelo konkretno in zelo točno je ta zakon, s 420 členi, tudi narejen. Projekcija prenosa kadrov, torej točno po pokrajinah, ki smo jih pač predlagali, mimogrede, maja 2007 in novembra 2007 sta bila torej oba svežnja te pokrajinske zakonodaje - prvi trije pa potem drugi trije zakoni vloženi. O tem se je izreklo 83 % vseh občin od 182 za ustanovitev, torej pozitivno za ustanovitev 14 pokrajin. Seveda zgodilo se pač ni, zaradi tega, ker 1. februarja 2008 opozicija ni podprla ustanovitve pokrajin, ker je potrebno 2/3 število prisotnih poslancev. Poglejte, projekcija prenosa kadrov Dolenjska, torej Dolenjsko-belokranjska 250, Koroška 150 itd., da vsega ne naštevam, torej prenos na pokrajine, bi šlo 4.200 ljudi. Torej 4.200 ljudi iz državnih institucij bi šlo torej s tem predlogom zakona, glede na naloge in pristojnosti torej na pokrajine. To seveda pomeni tudi 4.200 ljudi bi naj dnevno emigriralo v Ljubljano in bi seveda tudi s tem in gre tukaj v glavnem seveda za kader, visoko izobražen, torej s tem tudi pospešili ostajanje v manj razvitih pokrajinah, na območjih torej, kjer so živeli. Po šolanju bi se potem lahko vrnili v svoj kraj in seveda ta kraj s svojim znanjem tudi nadgrajevali in razvijali.
Ocenili smo tudi vire financiranja pokrajin. Ocenjeno je, da bi bilo tako imenovane primerne porabe, kot je pri občinah, okoli 773 milijonov in ostalih sredstev, približno 267 milijonov, kar je skupaj 1 milijardo evrov oziroma še dodatnih evropskih sredstev 200 milijonov, to pomeni nekaj čez milijardo 200 milijonov. In sedaj, če to primerjamo s predlogom, ki ga je ta vlada prinesla, pa pravi takole; poglejte, namesto 420 členov, namesto, torej nekaj centimetrov debelega gradiva, je ta vlada pripravila oceno stroškov prvega in drugega leta delovanja pokrajin, in sicer v spodnji tabeli so ocenjeni stroški delovanja pokrajinskih svetov, pokrajinskih uprav in izvajanja prenesenih nalog v prvem in drugem letu in kaj je ta vlada pripravila za prenesene naloge na pokrajine; cestno infrastrukturo v višini 38 milijonov, financiranja ustanov na področju kulture 23 milijonov. Skratka, za celotno Slovenije skupaj 97 milijonov. Če je seveda tako, potem se jaz z Barovičem torej strinjam 100 %, podpišem z obema rokama, da takšnih pokrajin res ne potrebujemo, ker to bi pa bila res izključno samo stroški delovanja tako pokrajinskih svetov kot pokrajinskih uprav in nič, nič popolnoma drugega. Tukaj pa smo torej s 119. členom zakona točno jasno, eksaktno zapisali, da se naredi ta prenos, kar je normalno. Imamo že prakso, tako smo ustanavljali občine in v roku, približno v šestih, devetih mesecih so se stvari prenesle iz tistih komunalnih občin na posamezne občine in tako so stvari funkcionirale. Tu pa seveda v prvem letu to, v drugem letu pa iz 97 milijonov predlagajo 146 milijonov in ne vem, dodajajo še zraven varovanje okolja, 11 milijonov pa izobraževalni poklici, na splošno, 20 milijonov. Skratka, popolnoma nepripravljeno in neresno. Zato me seveda še toliko bolj čudijo neki napotki s strani vlade, ki se čudi, da opozicija nekaj narekuje, diktira in ne vem kaj, sami pravzaprav niso pripravili ničesar in potem pravijo, da bodo torej z vlade prišle rešitve. Kdaj, vas sprašujem? Kdaj, kolegice in kolegi, boste prinesli z vlade rešitev? Pravite, da imate koncept. »Kdaj« je razlika med našim predlogom in vašim predlogom v konceptu. V konceptu financiranja in v konceptu pristojnosti. Ja, mi smo predlagali in predlagamo milijardo 200 in nekaj. Mi predlagamo 4 tisoč 200 ljudi, ki bi delali na regionalni ravni iz državne. Vi pa predlagate 100 milijonov, kar je proračun ene večje občine v Sloveniji. Tukaj je res konceptualna razlika, ampak to je približno tako, kot da bi se pogovarjali v otroškem vrtcu na eni strani, na drugi strani pa z nosilcem predmeta o diplomski nalogi. Tukaj so seveda razlike.
Nekateri danes očitate opoziciji, da naj ne pričakuje, da boste ta opozicijski predlog podprli. Saj nismo prišli zato, da bi pričakovali, da podprete opozicijski predlog. Že ob prvi predstavitvi zakona o pokrajinah sem povedal, da v Slovenski ljudski stranki pričakujemo, da ga boste pripravili, amandmirali in ponudili, glede na to, da imamo zakonodajo narejeno, imate končano delo, samo žemljico je treba prerezati in notri namazati marmelado ali med, tisto, kar vam bolj ustreza in ponuditi zajtrk in stvari bodo same od sebe stekle. Ponujamo vam podporo, vendar popolnoma vseeno, mi smo vam povedali, da nam je v Slovenski ljudski stranki v tem trenutku vseeno, ali pridete s katerim koli številom, vendar pridite in povejte. Res pa je, da se morate zmeniti, ampak to ni več naš problem. Podporo, tako kot sem že povedal, 2007, je dalo 83 % vseh občin, za ustanovitev teh 14 pokrajin. Teh 14 pokrajin ima premalo razvojnega naboja. Veliko razvojnega naboja imajo, tako kot imajo občine, ki so nastale in še vedno nastajajo, želijo nastajati, veliko razvojnega naboja. Če pogledamo eno izmed najmlajših, ki je nastala pred štirimi leti, sedaj se izteka prvi mandat, koliko razvojnega naboja ima ta občina napram prejšnji stari veliki gornjeradgonski občini mlada nova občina, občina Apače. Poglejmo samo ta primer in boste videli, da je v 4 letih več razvojnega naboja, kot je bilo prej v gornjeradgonski občini za Apače v treh mandatih. To je kvaliteta, ki bi jo dobili. Kolegice in kolegi, ni res, da s tem nastanejo stroški. Ja, strošek 1 evro proti, na drugi strani, dobljeni milijardi evrov. Jaz sem že opozoril na to, da boste milijardo zapravili z neizkoriščanjem evropskih sredstev. In zahtevali bomo od Pahorja resnično semafor, kjer bo pisalo, koliko sredstev se je vrnilo iz evropskega proračuna v slovenski proračun ter koliko je razpisov za izkoriščanje teh treh operativnih programov, torej 4,2 milijarde evrov.
Seveda na takšen način se zagnusi ljudem vse, pa tudi pokrajine, tako kot sedaj delate samo pri regionalnem razvoju, razpis, ki je bil in potem ga prekličete. Poglejte, za mesec dni pravite, da to ne bo vplivalo. 30. marec, potem imate dva meseca, da izdate odločbe, je 30. maj. Potem podpis pogodb in seveda rokovno možnost pritožbe. Kaj, če se kdo pritoži? Potem je konec. Če se pa ne pritoži, pa ostane subjektom, občinam za izvedbo projekta 3 in pol mesece. Ker 30. septembra zahtevate, da že izstavimo zahtevke za plačilo na SVLR. Ali se res lahko tako igrate? Ali res se lahko v teh kriznih časih, ko dejansko primanjkuje denarja, na drugi strani pa je velik kup denarja, pa ga nočemo, nočete, ne pustite, da bi ga izkoristili, pa so programi, pa vse je pri vas - aja, en problem je, očitno vas je premalo, torej niste imeli časa pregledati. To, da so občine pripravile in kaj že - aja, gradbena dovoljenja, saj to pa ni nekaj takšnega. To dobiš tako, na tržnico greš in ga kupiš. Enostavno ni za razumeti, zakaj se to dogaja v tej naši preljubi državi. Mogoče je odgovor na to - jaz sem prej rekel, da že eno leto in štiri mesece imate vlado v rokah, pa glede na to, da je predsednik vlade rekel, da želi nadaljevati delo pri pripravi zakonodaje za oblikovanje regij, tako da bo dosegel dvotretjinsko večino v tem visokem domu in s tem ustanovitev pokrajin kot instrumenta odpravljanje razvojnih nesoglasij. Torej se strinjate, da so razvojna nesoglasja. Kakšna bi šele bila, če občin ne bi imeli? Niti pomisliti ne upam, niti pomisliti ne upam. Ampak kljub temu je minilo že dve leti, ko je takratni predsednik stranke SD Borut Pahor rekel takole_ kot je še dejal, je potrebno več časa, to je bilo 28. januarja, torej več časa, da se pripravi kakovostna zakonodaja. Pri tem je poudaril zlasti Zakon o financiranju pokrajin in o prenosu. V redu. Dve leti je od tega, kar je to izjavil. Poslušajte, danes, po dveh letih je ostal živ. Ne živ v tem smislu, fizičnem, ampak živ kot predsednik vlade, še vedno. Ampak dve leti časa, po dveh letih pa pride njegova vlada z enajstimi enostransko tipkanimi stranmi. Torej, boljšo, kot pa mi samo z enim zakonom o prenosu nalog, ki je debel pet centimetrov. To je bilo, vem, ker sem bil takrat v koaliciji, še kako težko doseči, da so ministri - seveda, kar takrat, ko so ministri, mislijo, da bodo ministri za vekomaj in bodo večno na tem položaju - prenesli nekaj na nižjo raven, na regionalno raven, kjer bi stvar bistveno drugače in bolje potekala.
Enostavno človek pač tega v tej državi ne razume. Povedali smo vam, da vam ponujamo roko podpore, vi v koaliciji pa se morate samo odločiti, ali boste še kaj naredili ali ne. Če pa ne, pa tudi povedati, kdo za kaj odgovarja. Ali pa lahko pred državljankami in državljani, kar pa je očitno paradigma nove vlade, Zaresa še posebej, samo lažete in govorite neresnice, za kar pa ni nobene odgovornosti oziroma dogaja se pač to, kar se dogaja. Danes je po podatkih že preko 100 tisoč brezposelnih in seveda vse ostalo, kar, žal, k temu sodi.
V Slovenski ljudski stranki bomo predlog Zakona o prenosu nalog v pristojnost pokrajin podprli. Vi v koaliciji pa dajte dodatne predloge oziroma amandmirajte, dopolnite ga in tudi to bomo v Slovenski ljudski stranki podprli.