Ljubljana, 22. april 2010 – V nadaljevanju 16. redne seje DZ RS je poslanec SLS Janez Ribič predstavil mnenje Poslanske skupine SLS glede letnega plana razvoja in obnavljanja avtocest za leto 2010, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke bomo podprli letni program za leto 2010, saj je nujno nadaljevati z izgradnjo in pospešiti dokončanje avtocest. Kljub temu pa imamo nekaj pripomb. Letni plan odstopa od predvidenega načrta financiranja v Resoluciji o nacionalnem programu izgradnje avtocest v Republiki Sloveniji, res pa je, da se je enako dogajalo tudi v prejšnjih letih. Zakonodajno-pravna služba opozarja, da bi morala vlada predlagati ustrezne zakonske spremembe Zakona o zagotovitvi namenskih sredstev za gradnjo državnih cest in spremembo Resolucije o nacionalnem programu izgradnje avtocest. Pojasniti je treba tudi vrednostna razhajanja pri podatkih v podpoglavju 8.1. Tudi v letošnjem proračunu Republike Slovenije ni predvidenih investicijskih transferjev, obenem pa se izpad teh sredstev za nemoteno izvajanje letnega plana nadomešča z zadolževanjem, ki predstavlja ključni vir financiranja Resolucije o nacionalnem programu izgradnje avtocest. Zaskrbljujoča je finančna vzdržnost avtocestnega programa. Vsako podaljšanje rokov, odlašanje in nedokončanje odsekov dodatno poveča stroške. Dodatno ogroža projekt vsakoletno dodatno zadolževanje, v letošnjem letu 297,81 milijonov evrov, ter odločitev vlade za preusmeritev sredstev s področja cestne infrastrukture na področje javne železniške infrastrukture. Vlada bi morala poiskati nove zanesljive vire financiranja dokončanja avtocest, tudi iz evropskih sredstev, ki so na voljo in se ne koristijo dovolj. Glede na odločitev, da namenska sredstva ne bodo več vir financiranja gradnje avtocestnega omrežja, je nujno treba sprejeti ustrezne ukrepe za prilagoditev na spremenjeni način financiranja, da se bo zbralo dovolj potrebnih sredstev, med drugim tudi za uvedbo elektronskega cestninskega sistema, ki prinaša več sredstev. Za financiranje cestnih odsekov, ki se ne cestninijo, je treba zagotoviti ustrezne druge načine financiranja, na primer javno-zasebno partnerstvo. Nujna je dograditev avtocestnega priključka Šmarje Sap na odsek avtoceste Malence - Šmarje Sap, odseka ceste Dravograd - Arja vas kot sestavnega dela tretje razvojne osi ter odseka ceste Draženci - Gruškovje. Prepočasno je umeščanje tras cest v prostor, še zlasti na prioritetnih razvojnih oseh, in prepočasna priprava ustrezne zakonodaje, ki bi omogočila učinkovitejše in hitrejše postopke. Izgradnja avtocest je eden boljših in najpomembnejših projektov v naši državi. S tem projektom smo dobesedno oživeli gospodarstvo v Sloveniji ob osamosvojitvi ter odprli državljanom in podjetnikom pot v svet. Fizična realizacija Resolucije o nacionalnem programu izgradnje avtocest je bila lani večja od načrtovane, kar je posledica predčasne izgradnje nekaterih cestnih odsekov in njihove predaje prometu, na primer na prekmurskem kraku, za kar ima gotovo zasluge prejšnja vlada in takratni minister za promet mag. Radovan Žerjav in zahteve Prekmurcev v tistem delu Slovenije.
Na moje poslansko vprašanje je minister za promet v svojem odgovoru v mesecu marcu obljubil za avtocesto na odseku Draženci - Gruškovje, da za nadaljevanje gradnje tečejo ustrezni postopki za izvedbo, ker gre za dodatni program, ki nima terminskih in finančnih opredelitev, vendar to ni ovira za to, da bi tega programa ne peljali naprej. Zatrdil je, da izgradnja avtocestnega odseka v pričakovanih rokih ni ogrožena. V poslanski skupini upamo, da bo letni program danes potrjen in da bo čim prej sprejet tudi državni prostorski načrt, ki bo omogočil pridobivanje zemljišč, gradbena dovoljenja, da bo končno dograjen tisti manjši košček Pyhrnske avtoceste, ki edini v Sloveniji še ni dograjen.
Poslanci Slovenske ljudske stranke obljubljamo, da bomo ministra za promet držali za besedo, zato bomo podprli tudi letni program izgradnje avtocest za leto 2010. Hvala.