Prispevek prof. dr. Ludvika Toplaka o arbitražnem sporazumu
SLS Slovenska ljudska stranka

Nedelja, 30. Maj 2010 ob 22:00

Glede mejnih vprašanj slovenska politika v zadnjih desetletjih ni izkoristila strokovnih argumentov, ki jih Sloveniji daje princip pravičnosti v mednarodnem pravu. Princip pravičnosti je upoštevan zlasti v pomorskem pravu, kjer je močnejši vpliv angleške pravne tradicije in kjer je pravičnost nad pravom kakor Biblija nad zakonom, kakor Bog nad kraljem. Tudi moderni veljavni britanski zakonik o civilnem postopku v drugem členu daje principu pravičnosti prednost pred pisanim zakonom in ga sodna praksa tudi upošteva.



Vrhunski hrvaški strokovnjaki



Zaradi pomanjkanja strokovnih argumentov je slovenska dnevna politika klonila pod pritiskom hrvaške zgodovinsko državotvorne in strokovno argumentirane politike. Le ta ves čas vključuje vrhunske strokovnjake za mednarodno pravo, kot so akad. prof. dr. Rudolf, akad. dr. Vladimir Ibler, prof. dr. Davor Vidas, prof. dr. Vukas in drugi. Ves čas se je posvetovala tudi z avstrijskimi in nemškimi mednarodnimi pravniki in diplomati, ki so se po potrebi posvetovali tudi s slovenskimi, doma prezrtimi kolegi. Državotvorna hrvaška politika selektivno gradi na principu mednarodnega prava, ki temelji na kontinentalni pravni tradiciji in principu »zadnje mirne posesti«, ki je tudi najmočnejši argument v prid hrvaškim zahtevam in računa s slovensko dnevno politiko brez strokovnih argumentov. Računa tudi na oportunizem stroke.



In pri nas?



V nasprotju s hrvaško prakso, slovenska politika stroko vključuje selektivno, upoštevaje politično lojalnost, in še to posamično in glede na pričakovanja. Od selektivno angažiranih strokovnjakov pa se pričakuje lojalnost. Zlasti osrednja slovenska politika namreč želi pragmatizem in voluntarizem, beži od strateških, državniških in državotvornih potez, daje prednost dnevnim političnim in trgovskim interesom nad nacionalnimi in državniškimi, stroko in kulturo pa izrablja za dekoracijo, tako danes kot v zgodovini. Reševanje mednarodnopravnih vprašanj zahteva kompleksen interdisciplinaren pristop, zahteva poznavanje prava, ekonomije, kulture in vrednot, ki determinirajo tudi princip pravičnosti. Selektivna politika, ki bi utesnjevala avtonomijo stroke angažiranih strokovnjakov, ki bi zato, dokler so v politiki, morali zaradi strankarske discipline zatajiti znanje in vest, je politika na kratke proge. Na to kažejo izkušnje.



Princip pravičnosti



Argumenti principa pravičnosti v mednarodnem pravu, pomembni za utemeljitev slovenske zahteve za teritorialni dostop do odprtega morja, so pisani v obsežnih knjigah in mednarodnih dokumentih. Za primer jih nekaj naštejmo.



1. Princip pravičnosti bi Sloveniji zagotavljal številne primerjalne prednosti, kot so_ zgodovinska, politična, katastrska, upravna, kulturna, cerkvena in gospodarska celovitost Piranskega zaliva zadnjih 700 let.



2. Princip pravičnosti zagotavlja Sloveniji pri teritorialnem dostopu do odprtega morja številne dodatne prednosti, upoštevaje zgodovinsko dejstvo, da so slovenske dežele v zaledju, danes združene v državi Republiki Sloveniji, vekomaj imele teritorialni dostop do odprtega morja, razen v obdobju fašizma.



3. Tudi diplomatski dokumenti, mednarodne pogodbe zadnja stoletja, vključno z osimskim sporazumom, so zato zagotavljali prednostno pravico Slovenije do teritorialnega stika z mednarodnimi vodami, ne glede na politične delitve.



4. Princip nasledstva nekdanje Jugoslavije, ko je Socialistična republika Slovenija po ustavnih amandmajih v letu 1971 in Ustavi SFRJ leta 1974 bila »država« in kot takšna imela neomejen teritorialni stik z odprtim morjem (beseda »suverena« se je brisala).



5. Zgodovinsko-ekonomski argumenti v prid pravici do teritorialnega dostopa do odprtega morja so zlasti pravica slovenskih gospodarskih subjektov, da so koristili celotno teritorialno morje znotraj SFRJ neomejeno in enakopravno, enako v starejši zgodovini v okviru drugih političnih tvorb, ko je bila Slovenija pomorska država.



6. Razvojno-ekonomski razlogi. Vsako omejevanje teritorialnega dostopa Slovenije do odprtega morja omejuje Luko Koper ter celotno slovensko in mednarodno prometno zaledje, zlasti železnice. Omejevanje pravice do teritorialnega dostopa do odprtega morja bi bilo diskriminirano po pravu in v nasprotju z načelom pravičnosti, škodljivo za enakopraven status in razvoj jadranskih pristanišč in zaledja ter omejevalno za razvoj sodobne strateške preusmeritve v pomorski promet zaradi preobremenjenosti kopenskih poti.



7. Mednarodno strateški razlogi v prid Sloveniji so tudi enakopravnost narodov in držav po eni strani ter povečanje možnosti monopolnega dogovarjanja na Jadranu po drugi strani.



8. Ustavnopravni in etični argumenti proti arbitražnemu sporazumu so zlasti opredeljevanje na referendumu o mejah, tajna diplomacija in mešetarjenje o ustavno določenih kategorijah, kot je meja na dan 25. junija 1991, neupoštevanje odločbe ustavnega sodišča in sklepov parlamenta, postavljanje neinformiranih državljanov pred dejstvo, da se opredeljujejo o dogovorih tajne diplomacije.



9. Zgodovinski argument v prid slovenskim interesom je tudi politični razvoj slovenske nacionalne identitete in entitete, vključno z osamosvojitveno vojno in NOB, ki je bila na strani zmagovitih zaveznikov in ni kolaborirala s silami osi ter ni bila osvajalna.



10. Tudi kulturološki vidik Slovencev ter zavest pomorske države je v multikulturni skupnosti enakopravnih evropskih narodov pomemben vidik, potrjuje ga več deset variant ljudske pesmi Lepa Vida ter umetniške uprizoritve, vključno s Prešernom in Cankarjem. Nikoli tako aktualni kot prav danes niso bili Prešernovi verzi Lepa Vida je pri morju stala.



11. V diplomatski praksi se sukcesija države praviloma opravi na mednarodni konferenci, in ne z bilateralnimi dogovarjanji, saj bi mednarodna konferenca rešila številna vprašanja, tudi vprašanje zgodovinsko, pravno, politično in ekonomsko utemeljene pravice Slovenije do teritorialnega dostopa do mednarodnih voda.



Teritorialni stik z mednarodnimi vodami



In ne nazadnje, vprašanje teritorialnega stika z mednarodnimi vodami je samostojno pravno vprašanje, ni derivativna pravica in ne sme biti izvedena iz predhodnega reševanja kopenskih meja, ki se rešujejo po principu »zadnje mirne posesti« in glede katere se je dnevna slovenska politika v zadnjih dvajsetih letih obnašala nedržavotvorno, oportunistično.



Tudi javna razprava pred referendumom je izrazito politična in premalo strokovno argumentirana. Ljudje se zato opredeljujejo pod medijskim vplivom po domnevnih trenutnih koristih in zastraševanjih, kot jim jih tudi ponuja dnevna strankarska politika za oddani glas. Politični voluntarizem, strankarski prestiž in osebni interesi so prevladali nad nacionalnimi. Tudi v mednarodnih odnosih je politični voluntarizem v prid močnejšim, strokovni argumenti pa ščitijo tudi manjše. Podobno v Evropi, kjer mednarodna konstelacija političnih sil ni naklonjena najmanjšim. Zato Sloveniji preostane samo argumentirana pravičnost, pravo in izkazana državotvorna kultura naroda.



Vsi pravnostrokovni in zgodovinsko-politični argumenti govorijo v prid pravici Republike Slovenije do teritorialnega dostopa do odprtega morja, zlasti načelo pravičnosti, in zato je nedopustno gojiti pomisleke o pravicah, pridobljenih po pravu in pravičnosti. Posebej je politično in ustavnopravno nedopustno prelagati odgovornost za lastne napake na ljudstvo z referendumom in si po Pilatovem zgledu na ta način umiti roke. Takšno politično početje se lahko različno negativno kvalificira, zlasti politično, pravno in moralno.



Zadnji dve desetletji smo doživeli dve metodi reševanja mejnih vprašanj s Hrvaško: prva, rekli bi Drnovškova, to je politika pragmatičnega čakanja, in druga, rekli bi Pahorjeva, politika pragmatične akcije, politika rizičnega skakanja na glavo v bazen. Obema se očita nestrokovnost in politični voluntarizem.



Usodni politični voluntarizem



Politični voluntarizem osrednje slovenske politike je bil večkrat usoden za Slovence, ker je dajal prednost pragmatičnim, trgovskim, dnevnopolitičnim interesom pred nacionalnimi. Zahtevo državotvorno ozaveščenih Slovencev na Dunaju, v Gradcu in Celovcu, zapisano v deklaraciji Zedinjene Slovenije leta 1848 Kaj Slovenci od cesarja terjamo, ki jo je na cesarja naslovilo več kot 10.000 Slovencev, »gospodarjev in gospodaric«, je osrednja slovenska politika zavrnila češ, »to so oni samo tako napisali«.



Podobno oportunistično politiko je ponovila leta 1868, leta 1918 glede Maistra ter pozneje glede plebiscita na Koroškem, leta 1941 z ideološko politično delitvijo v Ljubljanski pokrajini ter leta 1945 glede Trsta, podobno leta 1954 ob priključitvi cone B. Tudi leta 1990 in 1991 je bilo čutiti pragmatične strahove pred »izgubo trgov in počitnic na morju«.



Kakor so ideološko determinirani politiki v socialistični Jugoslaviji verjeli v proletarski internacionalizem brez meja, se danes posamezniki, obremenjeni s kompleksom malega, dobrikajo »Evropski politiki« na škodo zgodovinskih interesov slovenskega naroda in države Slovenije s tem, da mešetarijo z obmejnimi teritoriji. Seveda za takšno početje Slovencem zainteresirani niso varčevali s komplimenti, da so »najpametniji«, »capo dei Balcani«, »Mesto Heroj«. Ugleden tuji diplomat sklepa_ »Slovenska politika se igra s svojo državo.« Zgodovina se ponavlja.



In kaj storiti glede arbitražnega sporazuma?



Prvič, na tehtnico je treba dati dnevne trgovske interese na eno stran ter dolgoročne, zgodovinske, nacionalne teritorialne interese dostopa do odprtega morja na drugo stran in sporazum zavrniti.



Drugič, treba je nastopiti s strokovnimi argumenti, po potrebi na mednarodni konferenci.



Prof. dr. Ludvik Toplak



predsednik Evropskega središča Maribor

Zadnje objave

Sat, 27. Oct 2018 at 18:12

1311 ogledov

V Škofji Loki z dobro voljo in delovno energijo vstopajo na lokalne volitve
Obiskal jih je tudi Robert Strah, županski kandidat SDS, in se zahvalil za podporo SLS pri kandidaturi za župana Škofje Loke. Zbrani člani in svetniški kandidati liste SLS v Škofji Loki pa so obljubili, da se bodo pri svojem delu maksimalno potrudili.

Sat, 27. Oct 2018 at 18:10

2254 ogledov

Pogovorni večer: Zakaj je krščanstvo tako pomembno za dobrobit družbe?
Slovenska ljudska stranka vljudno vabi na pogovorni večer ZAKAJ JE KRŠČANSTVO TAKO POMEMBNO ZA DOBROBIT DRUŽBE? Dogodek bo potekal v dvorani Slovenske matice, Kongresni trg 8, Ljubljana, in sicer v soboto, 3. novembra 2018, ob 19. uri. Skozi zgodovinski oris in kritično refleksijo sedanjosti se bomo vprašali, kako je krščanska misel, tako katoliška, kot protestantska, vplivala na pridobitve naprednih in uspešnih družb, ki jih cenimo še danes, in sicer tako verujoči, kot neverujoči. Osredotočili se bomo tudi na dobo razsvetljenstva in vzroke, ki vodijo Zahod k oddaljevanju od svoje lastne tradicije. Vprašali se bomo, kako se soočati z modernim tokom mišljenja in vsemi ostalimi izzivi, ki bodo neizogibni. Z nami bodo naslednji odlični gostje: dr. Stane Grandadr. Janez Šumradaddr. Jonatan Vinkler Pogovor bo povezoval: Matjaž Lulik Veselimo se srečanja z vami!

Thu, 25. Oct 2018 at 22:19

1697 ogledov

Predstavili kandidate skupne liste SLS in stranke Glas za otroke in družine za ljubljanski mestni svet
Na današnji novinarski konferenci v Ljubljani so se predstavili kandidati skupne liste  SLS in stranke Glas za otroke in družine za mestni svet MO Ljubljana. Nosilec skupne liste Janez Žagar, dr. Jože Osterc, Janez Podobnik, dr. Andrej Umek in Aleks Leo Vest so predstavili ključne poudarke, s katerimi SLS vstopa v kandidaturo za ljubljanske mestne svetnike. Izpostavili so prizadevanje za to, da za vožnjo po ljubljanski obvoznici ne bi več potrebovali vinjete in da se v Ljubljani za potrebe Ljubljančanov  in drugih prebivalcev vzpostavi tržnico in veletržnico z izključno slovensko lokalno pridelano hrano po sprejemljivih cenah. Prizadevali si bodo tudi za to, da bi ljubljanski mestni svet postal prostor spoštljive in odprte komunikacije. Aleš Primc in Polona Naglič pa sta v imenu stranke Glas za otroke in družine izpostavila prizadevanje, da bi Ljubljana postala družinam čim bolj prijazno mesto, da bi v prihodnje posebno pozornost namenili številnim upokojencem in drugim osamljenim ljudem in se zavzela za več rekreacijskih površin v Ljubljani tudi za domače ljubljenčke. Predsednik SLS Marjan Podobnik  pa je ob podpori kandidatom in kakovostni celotni listi izpostavil, da si bo skupaj s sodelavci prizadeval, da se SLS odpre mestu in da enako kot s podeželskim SLS zadiha tudi z mestnim pljučnim krilom. Čeprav je bilo v Ljubljani pod dosedanjim vodstvom župana Zorana Jankovića in njegove ekipe narejenega tudi veliko pozitivnega, SLS – tako kot SDS in NSi – podpira župansko kandidaturo Anžeta Logarja v prepričanju, da lahko dosedanje dobre projekte nadgradi, neoptimalne pa spremeni.

Thu, 25. Oct 2018 at 22:15

1597 ogledov

SLS v Zagorju ob Savi z doslej najmočnejšo listo
SLS Zagorje ob Savi je danes na novinarski konferenci v Gostišču Ribnik predstavila županskega kandidata SLS, kandidatno listo za občinske svetnike ter Razvojni program SLS za občino Zagorje ob Savi. Primož Jelševar, direktor Inštituta dr. Antona Korošca je povedal, da gre za doslej najmočnejšo listo, na kateri je sedem direktorjev oz. lastnikov uspešnih zagorskih podjetij, trije sedanji in več nekdanjih predsednikov KS, guverner Rotary Slovenija, predsednica Zveze kmetic Slovenije, predsedniki športnih društev in ugledni gospodarji kmetijskih gospodarstev ter drugi uspešni Zagorjani. Ker nas poznate, pa je njihov slogan. Županski kandidat Alojz Slavko Jelševar je oče štirih otrok, glasbenik in dolgoletni direktor visokotehnološkega podjetja JE&GR. Kot je dejal, je čas, da Občina Zagorje dobi drzen razvojni program in ambiciozno ekipo, ki ga bo uresničila. Zagorje mora imeti po njegovih besedah posluh za ustvarjanje delovnih mest prihodnosti – to pa so okoljsko ozaveščena podjetja, ki ustvarjajo visoko dodano vrednost. Iztok Živko, direktor družbe Tevel iz Kisovca je predstavil projekt energetsko samozadostne Občine Zagorje ob Savi, ki bi bila lahko največja takšna občina in tako zgled v Evropi. Ker je v občini ponovno povišana raven PM10 delcev, je nujno potrebna sprememba miselnosti. Tako kot je bil eden od znanilcev drugačnega načina razmišljanja projekt Manj svečk za manj grobov, ki so ga začeli člani zagorske SLS in so ga povzeli tudi drugi kraji po Sloveniji, bi bili lahko v Zagorju zgled drugim občinam, kjer bi s serijo manjših vetrnih in plinskih elektrarn ter hidroelektrarn na zasebnih površinah ustvarili dovolj električne energije za potrebe vseh zagorskih gospodinjstev. Janez Lipec, guverner Rotary district 1912, ki pokriva Slovenijo in Makedonijo, si želi, da se Zagorje odpre navzven in izkoristi tržno nišo razvoja turizma. Aktivno je treba podpreti lokalne šole, da bodo zagotavljale potrebe trga dela prihodnosti. Izkoristiti  je treba naravne potenciale in ljudi, ki imajo znanje, voljo in delovne navade, takšnih pa je v Zagorju dovolj. Delo mora znova postati vrednota. Neda Starman Ržišnik, predsednica Konjeniškega kluba Vajkard Valvasor je predstavila projekt razvoja termalnega in eko turizma v Zagorski dolini s postavitvijo informacijskih tabel in zemljevidov ter odprtjem turistično informativne pisarne in info točke v Zagorje. Predstavila je idejni projekt obnove Medijskih toplic kot ekskluzivnih term v stilu časa Vajkarda Valvasorja, ki bi bile povezane z obnovljenim Medijskim Gradom, kjer bi se izvajale grajske poroke. Boštjan Ocepek, predsednik krajevne skupnosti Šentlambert, je povedal, da mu je program SLS zelo blizu, saj temelji na enakomernem razvoju vseh krajev v občini. Tudi za Občino Zagorje bi bilo dobro, da bi namenila več sredstev za obnovo cest in družbenega življenja na okoliških vaseh. Te so sicer lepo urejene tudi zaradi veliko prostovoljnega dela, ki ga naredijo krajani.

Thu, 25. Oct 2018 at 22:14

2557 ogledov

SLS samozavestno na lokalnih volitvah: »Ker nas poznate«
Na predstavitvi v Kobilju je županske kandidate podprl predsednik SLS Marjan Podobnik in predstavil glavne vsebinske poudarke delovanja SLS. Povedal je, da je SLS stranka, ki spoštuje sočloveka, družino, delo, lastnino in domovino in je odprta za vse, razen za podpornike skrajnih stališč. Izpostavil je uspešnost dela županov in občinskih svetnikov SLS, kar je tudi razlog za optimizem pred prihajajočimi volitvami. SLS je imela doslej 32 županov izvoljenih na svoji listi, skupaj z neodvisnimi in skupnimi kandidati s podporo SLS pa je v Klubu županov SLS sodelovalo 42 županj in županov. Podobnik je izrazil pričakovanje, da bo Klub županov SLS tudi v prihodnje ostal številčno najmočnejši. Sledila je predstavitev Roberta Ščapa, župana Občine Kobilje, Cvetke Ficko, županje Občine Grad, Ludvika Novaka, župana Občine Puconci, Franca Horvata, župana Občine Tišina in Antona Törnarja,  župana Občine Črenšovci. Župani so bili enotni, da je treba povečati sredstva za takoimenovano povprečnino, s čimer bi zagotovili intenzivnejši razvoj tudi manjših podeželskih in obmejnih občin. Zavzeli so se tudi za čimprejšnjo ustanovitev pokrajin ter prenos dela državnih pristojnosti in sredstev z državne ravni na prihodnje pokrajine. Marjan Podobnik je predstavljena prizadevanja županje in županov v celoti podprl. Kasneje se je predsednik SLS v občini Kidričevo srečal s kandidatom SLS za župana Damjanom Medvedom in kandidati SLS za občinski svet ter podprl njihovo kandidaturo.

Thu, 25. Oct 2018 at 22:12

2047 ogledov

Dr. Darinka Fakin že petič za županjo Občine Majšperk
Dr. Darinka Fakin živi z možem Brankom in sinom Tomažem v Majšperku. Funkcijo županje opravlja nepoklicno, saj je kot redna profesorica zaposlena na Univerzi v Mariboru, Fakulteti za strojništvo, na Oddelku za Oblikovanje in tekstilne materiale. Osnovno šolo je obiskovala v Majšperku in nadaljevala šolanje na Gimnaziji Dušana Kvedra Ptuj. Dodiplomski študij je končala na takratni Tehniški fakulteti Maribor in se leta 1985 zaposlila v Tovarni volnenih izdelkov v Majšperku. Med delom je kot mlada raziskovalka končala tudi magistrski študij. Po več kot 15-letnem delu v industriji se je leta 2000 zaposlila na Fakulteti za strojništvo, kjer je leta 2004 tudi doktorirala. Med delom je vseskozi aktivna tudi na raziskovalnem področju, je avtorica ali soavtorica številnih izvirnih znanstvenih člankov, patentov, raziskovalnih nalog, elaboratov, študij, strokovnih člankov, avtorica in soavtorica učbenikov in navodil za vaje. V lokalno politiko se je vključila že leta 1994, ko je nastala naša Občina Majšperk. V prvem mandatu je bila predsednica Občinskega sveta, v drugem podžupanja in sedaj opravlja že četrti mandat funkcijo županje. Ta funkcija ji predstavlja velik izziv, saj vemo, da je uvedba lokalne samouprave prinesla tudi lokalnemu okolju velike priložnosti. To se opazi skoraj na vsakem koraku. V teh letih so izvedli številne pomembne investicije na področju infrastrukture, izobraževanja, športa, kulture, turizma, gospodarstva, varovanja in urejanja okolja ter na področju delovanja društev. Vse to jim je uspelo, ker so bili sposobni delati skupaj.
Teme
arhiv

Prijatelji

SLS Sv. Trojica v Slovenskih GoricahSLS Sv. Jurij v Slovenskih goricahSLS Sveta AnaSLS ŠentiljSLS PesnicaSLS LenartSLS KungotaSLS CerkvenjakSLS BenediktSLS PivkaSLS PostojnaSLS SežanaAnton  ŠkofSLS KoperSLS KomenSLS IzolaSLS DivačaSLS Hrpelje-KozinaSLS Ilirska BistricaSLS Gornji GradSLS LjubnoSLS LučeSLS MozirjeSLS NazarjeSLS Rečica ob SavinjiSLS Šmartno ob PakiSLS ŠoštanjSLS VelenjeSLS Središče ob DraviSLS CirkulaneSLS DestrnikSLS Dornava

NAJBOLJ OBISKANO

Prispevek prof. dr. Ludvika Toplaka o arbitražnem sporazumu