Ljubljana, 31. avgust 2010 - Vodja Poslanske skupine SLS Jakob Presečnik je na današnji novinarski konferenci ob zaključku javne razprave predstavil pripombe in predloge izboljšav na predlog Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju. V SLS namreč že dlje časa poudarjamo, da se brez temeljitih strukturnih reform naši državi ne piše nič dobrega. Ena izmed takih je tudi pokojninska, kajti vsi se zavedamo, da finančno stanje pokojninske blagajne že dolgo ni več vzdržno, napovedi pa so še bolj črnoglede. Kljub naši načelni podpori pokojninski reformi si želimo, da nova pokojninska zakonodaja ne bi ustvarjala novih krivičnih situacij, temveč, da bi se vsaj najbolj očitne krivice in neenakosti nastale zaradi pokojninskih ali drugih predpisov v preteklih obdobjih, upoštevale in na nek način skušale poravnati ob upokojevanju v prihodnjih letih. S takšnimi popravki in nekaterimi drugimi potrebnimi popravki bi bil predlagani osnutek Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanj sprejemljiv tudi za Poslansko skupino SLS.
V nadaljevanju so navedeni bistveni predlogi in pripombe SLS na predlog Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2). Celoten dokument, ki ga je PS SLS poslala na Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeva s primeri in obrazložitvami pa lahko najdete v spodnji priponki. Prav tako si lahko ogledate tudi video posnetek novinarske konference vodje PS SLS Jakoba Presečnika na omenjeno temo.
Pripombe in predlogi Poslanske skupine SLS na predlog Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2):
1. Upoštevanje bonusa k upokojitveni starosti za vsakega otroka in ne le za prve tri
Predlagamo, da se izenačijo olajšave iz naslova starševstva za ženske, tako da bodo enake za vse otroke in ne le za prve tri, torej po osem mesecev za vsakega otroka ne glede na število otrok.
SLS pričakuje tudi, da se bodo starostne olajšave za otroke priznale ženskam ne glede na vrsto upokojitve, torej tako v primeru starostne kot tudi v primeru predčasne upokojitve.
Zavedati se je potrebno, da ima Republika Slovenija že tako demografske težave in razmeroma nizko rodnost. Prav današnji in jutrišnji otroci so tisti, ki bodo upokojencem v nadaljevanju neposredno zagotavljali izplačevanje pokojnin in s tem omogočali stabilnost dokladnega sistema. Omejitev priznavanja olajšave za četrtega ali nadaljnjega otroka je še posebno nesmiseln ob dejstvu, da v nobenem primeru ne posega v zahtevano delovno dobo, ki ostaja temeljni pogoj za starostno upokojitev, hkrati pa nosi napačno sporočilo, da četrti, peti in vsak nadaljnji otrok niso več družbeno priznani in potrebni.
2. Državna pokojnina_ že pridobljenih pravic upokojenci ne smejo izgubiti
Predlagamo, da se v novem pokojninskem zakonu določi, da vsem prejemnikom in vsem, ki jim je bila pravica do državne pokojnine priznana do uveljavitve novega zakona, ta pravica ostane. Vsem obstoječim upravičencem, ki bi jim novi zakon o socialnih transferjih omogočal drugačne pravice, pa naj se omogoči prosta izbira oziroma priznanje tiste pravice, ki je zanj ugodnejša. Vse izplačane državne pokojnine morajo seveda bremeniti izključno državni proračun.
V SLS zahtevamo jasen odgovor Vlade RS na naslednje vprašanje: Ali bodo z uveljavitvijo novega Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju vsi sedanji upravičenci do državne pokojnine ohranili pravice do vsaj tolikšne državne pokojnine kot doslej ali pa bodo nekateri dosedanji prejemniki državne pokojnine ostali brez tega prejemka in tako brez vsakega vira dohodka?
3. Obvezno služenje vojaškega roka naj se šteje v pokojninsko dobo
Predlagamo, da se v novem pokojninskem zakonu prizna pokojninska doba za čas dejanskega neprostovoljnega služenja vsem nekdanjim obveznikom služenja vojaškega roka in se jim tako vsaj prizna vsaj del pravic, ki veljajo za današnje poklicne vojake. Neplačani pokojninski prispevki oziroma pokojninska izplačila, vezana na priznano obdobje služenja vojaškega roka morajo bremeniti državni proračun.
V SLS smo prepričani, da bi se v pokojninsko dobo moralo šteti neprostovoljno služenje vojaškega roka tako v nekdanji skupni državi kot tudi v začetkih samostojne Slovenije. Če pokojninski sistem temelji na opravljanju dela, potem je upoštevanje obvezne vojaške službe v pokojninsko dobo več kot upravičeno. Med služenjem vojaškega roka moški ne le da niso mogli razpolagati s svojim časom vseh 24 dni na dan in vseh sedem dni v tednu; za to niso dobili niti plače niti niso bili pokojninsko zavarovani
Ne želimo si diskriminacije pri upokojevanju, da bi prišlo do delitve na tiste, ki so vojaški rok služili in na tiste, ki jim tega ni bilo potrebno. Zavedamo se, da bi takšen ukrep pomenil določeno finančno obremenitev države, vendar je naloga te iste države, da popravlja krivice, ki so nastale v nekdanjem sistemu, ne pa da jih preprosto zanemari.
4. Vsakemu zavarovancu (in upokojencu) omogočiti neposredni vpogled v vse njegove pretekle in tekoče zbrane podatke pri pokojninskem zavodu
V SLS pričakujemo, da bo z uveljavitvijo novega pokojninsko-invalidskega zakona zagotovljena pravica vsakemu zavarovancu oz. upokojencu do neposrednega elektronskega vpogleda (ob uporabi veljavnega digitalnega potrdila) v vse njegove zbrane podatke pri ZPIZ, zlasti o prijavah in odjavah v zavarovanje, pokojninski dobi, pokojninskih osnovah, plačanih prispevkih ter o že izplačanih prejemkih iz naslova pokojninskega in invalidskega zavarovanja. Zakon mora obvezno določiti tudi časovno obdobje za izvedbo in roke za vzpostavitev delovanja tega sistema. S takšnim zagotovljenim dostopom bi bilo omogočeno transparentno delovanje pokojninskega sistema, saj bi posameznik lahko sam preverjal tako prijave v zavarovanje, plačilo prispevkov in pokojninsko dobo, urejal in preskrbel pokojninskemu zavodu manjkajoče ali napačne podatke, bi bil izračun upokojitvene starosti in pokojninskih prejemkov pri upokojevanju mnogo enostavnejši in pravilnejši.
5. V pokojninsko osnovo za izračun pokojnine naj se štejejo vsi prejemki oziroma zavarovalne osnove zavarovancev, od katerih so bili plačani prispevki za pokojninsko in invalidsko zavarovanje.
Predlagamo, da se v pokojninsko osnovo za izračun pokojnine štejejo vsi prejemki oziroma zavarovalne osnove zavarovancev, ki so osnova za plačilo prispevkov, in od katerih so bili dejansko plačani prispevki za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. Tak ukrep bi v velikem obsegu poenostavil postopke in močno pripomogel k zmanjšanju obsega administrativnega dela na ZPIZ-u. Ta ureditev naj velja za obdobje od uveljavitve novega zakona, za preteklo obdobje pa vse od takrat, odkar zavezanci za dajanje podatkov sporočajo pokojninskemu zavodu podatke o plačanem prispevku za PIZ za vsakega zavarovanca z obrazcem M-4/M-8.
6. Vlada naj ponovno preuči določbe, ki se v predlogu zakona nanašajo na zavarovanje in upokojevanje kmetov in naj pri oblikovanju upošteva specifičnost opravljanja kmetijske dejavnosti v Sloveniji ter pri tem upošteva predloge, ki jih za to področje predlagajo in podpirajo praktično vse organizacije in inštitucije kmetov.
Predlagamo, da se pri oblikovanju določb s področja kmetijstva preučijo in upoštevajo predlogi, ki jih je za to področje vladi že posredovala KGZS in ki so jih podprli_ Zveza slovenske podeželske mladine, Zveza kmetic Slovenije, Sindikat kmetov Slovenije in Zadružna zveza Slovenije. Posredovane so bile na Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve RS in na Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano RS kot resornemu organu.
Predvsem pa se s predlogom reforme ne smejo ukiniti pridobljene pravice, kot so_
- že dokupljeni pogoji na podlagi dosedanjih predpisov, ki se morajo upoštevati tudi po uveljavitvi novih predpisov;
- Republika Slovenija ostane zavezanec za plačilo prispevkov delodajalca za pokojninsko in invalidsko zavarovanje za zavarovance, ki opravljajo kmetijsko dejavnost na območjih s posebnimi pogoji za opravljanje primarne kmetijske dejavnosti;
- pravica kmečkih zavarovancev do državne pokojnine;
- pravica upokojencev po prejšnjem starostnem zavarovanju kmetov;
- priznavanje in ustrezna ureditev statusa kmetov, ki so stopili v ukrep zgodnjega upokojevanja kmetov.
Poleg tega predlagamo, da se preuči in ustrezno uredi :
- primerljivost položaja družbenikov v zadrugah in zavodih z družbeniki v osebnih in kapitalskih družbah glede obveznega zavarovanja kmetov po tem naslovu;
- pravica upokojencev po prejšnjem starostnem zavarovanju kmetov do letnega in varstvenega dodatka.
Obrazložitev:
Vlada naj pri oblikovanju določb s področja kmetijske dejavnosti sodeluje s predstavniki oziroma institucijami, ki predstavljajo slovenskega kmeta. V preteklem obdobju se je z različnimi ukrepi skušalo obdržati kmetijska gospodarstva in vzpodbuditi mlade prevzemnike, da bi nadaljevali s kmetijsko dejavnostjo. Z nepremišljenimi dodatnimi obremenitvami kmetijstva se bodo dodatno poslabšali pogoji za kmetovanje in s tem tudi razmere za življenje na podeželju.
Prav tako ni primerljiv položaj družbenikov kmetov, ki se združujejo v zadrugah ali zavodih v interesu opravljanja dejavnosti in boljšega položaja kmetijstva, z družbeniki v osebnih in kapitalskih družbah po ZGD-1, katerih namen je "Pridobitna dejavnost..., ki se opravlja na trgu zaradi pridobivanja dobička".
7. Predlagamo, da Vlada preuči in ustrezno podaljša prehodno obdobje do dokončne uveljavitve novih določb glede pridobitve pravice do upokojitve oziroma pridobitve pravice do pokojnine.
Glede na številne spremembe dosedanjih predpisov in na različne pogoje, ki so se zahtevali oziroma olajšave, ki so se upoštevale pri starostnem oziroma poklicnem upokojevanju, je potrebno dobro preučiti način in obdobje v katerem naj se dokončno uveljavijo nove določbe za pridobitev pravice do upokojitve, oziroma pravice do pokojnine, da se ne bodo ponavljale napake in da ne bodo nastale nove krivice za vse, ki bodo v kratkem ali celo že izpolnjujejo pogoje za upokojitev oziroma do pokojnine po dosedanjih predpisih.
V SLS pričakujemo, da bo vlada znala prisluhniti in upoštevati smiselne in utemeljene predloge, ne glede na to, ali prihajajo iz vrst koalicije, opozicije ali s strani socialnih partnerjev. Vlada lahko računa na pozitivno držo poslancev SLS k predlaganemu pokojninskemu zakonu le v primeru, če bo pri pripravi končnega osnutka Zakona upoštevala zgoraj navedena stališča in predloge poslanske skupine SLS in tudi druge konstruktivne predloge, ki jih bodo zastopali poslanci SLS v času parlamentarne obravnave tega zakona.