Ljubljana, 3. november 2010 - Poslanska skupina SLS je včeraj – v torek, 2. novembra, vložila amandmaje k predlogu Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2):
K 16. členu:
Vsebina:
V prvem odstavku se za besedami_ "osebnih in kapitalskih družb" črtajo vejica in besede_ "zavodov ter zadrug".
Obrazložitev:
Z amandmajem predlagamo črtanje vejice in besed_ zavodov ter zadrug iz besedila prvega odstavka. Zavodi, pa tudi zadruge, so ustanovljeni kot neprofitne organizacije za delovanje v interesu članov in jih ni mogoče primerjati z gospodarskimi družbami, katerih temeljni namen je ustvarjanje dobička. Nesprejemljivo je, da bi se člani, ki delujejo kot poslovodne osebe v teh organizacijah, morali zavarovati po teh določbah, saj plačujejo prispevke in davke ter prispevek za pokojninsko zavarovanje v skladu s svojo dejavnostjo, ki je za njih osnovna dejavnost in so za vodenje zadruge ali zavoda izbrani izmed enakopravnih članov.
K 24. členu:
Vsebina_
Druga alineja se spremeni tako, da se glasi_ "- prejemajo starševsko nadomestilo ali starševski dodatek,".
Obrazložitev:
Z amandmajem določamo, v skladu z zakonom o starševskem varstvu in družinskih prejemkih obdobja, ko se za zavarovanca ne prekine obvezno zavarovanje, saj določba, kot je zapisana v alineji v predlogu zakona, ni v skladu z določbami Zakona o SV in DP in kot taka lahko izloča nekatere upravičence.
Starševsko nadomestilo je po Zakonu o SV in DP nadomestilo plače oziroma osebni prejemek, ki izhaja iz zavarovanja za starševsko varstvo, starševski dodatek pa je po ZSV in DP (ZSDP-NPB4) denarna pomoč staršem, kadar po rojstvu otroka ti niso upravičeni do starševskega nadomestila.
Starševski dodatek prejemajo tisti, ki niso upravičeni do starševskega nadomestila, kot so npr. študentke - matere, zato sta to dve ločeni kategoriji starševskih zavarovancev, zato smo jih napisali alternativno (ali) in ne kumulativno (starševsko nadomestilo in starševski dodatek).
Za nov 24.a člen:
Vsebina_
Doda se nov 24.a člen, ki se glasi_
"24.a člen
(priznanje služenja vojaškega roka v pokojninsko dobo)
Moškemu, ki ni bil vključen v obvezno zavarovanje v času, ko je bil na služenju obveznega vojaškega roka, se čas dejanskega trajanja obveznega služenja vojaškega roka upošteva kot pokojninska doba."
Obrazložitev:
Dodatno predlagamo nov člen in ureditev, da se moškim, ki niso bili vključeni v obvezno zavarovanje v času, ko so bili na služenju obveznega vojaškega roka, lahko prizna povečana pokojninska doba za čas dejanskega trajanja obveznega služenja vojaškega roka.
K 27. členu:
Vsebina_
Peti in šesti odstavek se spremenita, tako da se glasita_
"(5) Pravico do starostne pokojnine pridobi tudi zavarovanec, ki je dopolnil 60 let starosti in 43 let pokojninske dobe, in zavarovanka, ki je dopolnila 58 let starosti in 41 let pokojninske dobe.
(6) Ne glede na določbo prejšnjega odstavka pridobita zavarovanec v prehodnem obdobju od leta 2011 do leta 2016, zavarovanka pa v prehodnem obdobju od leta 2011 do leta 2019, pravico do starostne pokojnine, če v posameznem koledarskem letu izpolnjujeta naslednje pogoje starosti in dopolnjene pokojninske dobe_
Obrazložitev:
Nesprejemljivo je, da se dokupljena doba ne bi priznavala v prehodnem obdobju, zato z amandmajem črtamo to določilo. Predlagamo tudi bolj postopno povečanje pogojev v prehodnem obdobju od 2011 do 2016 za moške in od 2011 do 2019 za ženske, kot postopno povečanje pogojev po 4 mesece starosti in pokojninske dobe za upokojitve po tem zakonu.
K 28. členu:
Vsebina_
Člen se spremeni, tako da se glasi_
(1) Zavarovancu, ki je skrbel za otroka v prvem letu otrokove starosti, se starostna meja za pridobitev pravice do starostne pokojnine, določena v prejšnjem členu, zniža za vsakega rojenega ali posvojenega otroka, ki ima državljanstvo Republike Slovenije, če ni z mednarodnimi pogodbami drugače določeno, za 8 mesecev.
(2) Do znižanja starostne meje iz prejšnjega odstavka je upravičena ženska, razen če je pravico do denarnega nadomestila iz naslova starševstva užival moški. Če sta bila do denarnega nadomestila iz naslova starševstva upravičena oba, sta do znižanja starostne meje iz prejšnjega odstavka upravičena v sorazmernem delu.
(3) Ne glede na prvi odstavek tega člena se lahko starostna meja za posameznega otroka v letu 2011 zniža za enega otroka za 6 mesecev, v letu 2012 pa se lahko zniža za posameznega otroka za 7 mesecev.
(4) Starostna meja za pridobitev pravice do pokojnine za zavarovance iz prvega odstavka tega člena se lahko zniža največ do 56. leta starosti za ženske in do 58. leta starosti za moške."
Obrazložitev:
V amandmaju predlagamo novo besedilo člena, s katerim urejamo znižanje starostne meje za upokojitev za starše, prvenstveno za matere, za vse otroke po 8 mesecev, v prehodnem obdobju pa za 6 oz. 7 mesecev, brez omejitev in dodatno tudi sorazmernost uveljavitve pravice v primeru, če sta bila oba starša upravičena do prejemkov za čas skrbi za otroke.
V četrtem (4) odstavku določamo tudi omejitev, da se starostna meja za pridobitev pravice do pokojnine lahko zniža za zavarovance iz prvega odstavka največ do 56. leta starosti za ženske in do 58. leta starosti za moške, kot je to določeno tudi do sedaj, torej po ZPIZ-1.
Za nov 32.a člen:
Vsebina_
32.a člen
(vštevanje vajeniške dobe v pokojninsko dobo in pokojninsko osnovo)
"V pokojninsko dobo in v pokojninsko osnovo se šteje dejansko opravljen čas vajeniške dobe, ki je bila opravljena pri delodajalcu, ne glede na to, da je bila opravljena v času trajanja izobraževanja za poklic, za katerega se je vajenec usposabljal."
Obrazložitev:
Z novim členom dodajamo vštevanje vajeniške dobe v pokojninsko dobo in v pokojninsko osnovo. Vajenci, ki so opravljali vajeniško dobo pri delodajalcih, so ustvarjali dodano vrednost, nekateri so celo dobili nadomestila ali plačilo za delo, niso pa vsi vedeli, ali jim je delodajalec za ta čas plačeval tudi prispevke, zato je prav, da se vsem enako šteje dejansko opravljena vajeniška doba v pokojninsko dobo in v pokojninsko osnovo.
K 38. členu:
Vsebina_
Prvi in drugi odstavek se spremenita, tako da se glasita_
"(1) Predčasna pokojnina se odmeri glede na dopolnjeno pokojninsko dobo od pokojninske osnove tako kot starostna pokojnina, nato pa se za vsak manjkajoči mesec do dopolnitve pogojev za pridobitev starostne pokojnine zniža za 0,3 %.
(2) Znižanje pokojnine velja do dopolnitve pogojev za pridobitev starostne pokojnine."
Obrazložitev:
Z amandmajem določamo podoben princip, kot velja za izplačevanje 20 % predčasne ali starostne pokojnine (bonus) za zavarovance, ki ostanejo v zavarovanju tudi po izpolnitvi pogojev v zavarovanju, znižanje za 0,3 % (malus) za vsak mesec do manjkajoče starosti le do izpolnitve pogoja zahtevane starosti.
Taka ureditev je bolj pravična do zavarovancev v prehodnem obdobju zlasti do tistih, ki so ali bodo izgubili delo, pa se morajo upokojiti, ne morejo delati naprej, da bi zaslužili "bonuse". Nepravično je, da komur bo manjkal do izpolnitve pogoja starosti ob enaki pokojninski dobi npr. le en mesec, bo imel 0,3 % zmanjšanja do konca življenja, komur pa bo manjkalo npr. celo leto, bo imel zmanjšano pokojnino za 3,6 % do konca življenja. Z drugimi zmanjšanji, ki jih prinaša nov zakon, je to še dodatno krivično do tistih, ki so praktično večino pogojev že izpolnili. Z našim predlogom pa bo znižanje veljalo le do izpolnitve pogoja starosti, po izpolnitvi pogojev pa oba prejemata glede na delovno dobo, "normalno", kot bi jo dobila ob dejanski izpolnitvi pogojev. Namen malusov in bonusov - spodbuditi zavarovance, da bi delali do zahtevane starosti - je dosežen, saj za višino odmere še vedno velja dosežena delovna doba, za vse in za navedena primera enako, ki se obračuna po 37. členu, samo za čas do izpolnitve pogojev veljajo bonusi ali malusi, daljša pokojninska doba pa tudi po 37. členu prinese večjo odmero tistemu, ki se bo odločil dlje delati, torej tudi po izpolnitvi pogojev.
K 140. členu:
Vsebina_
Besedilo petega odstavka se spremeni, tako da se glasi_
"(5) Zavod zavarovancu, ki v koledarskem letu dopolni 58 let starosti, po uradni dolžnosti posreduje informativni izračun, ki vsebuje informacije o pričakovanem datumu njegove možne predčasne ali starostne upokojitve ter o pričakovani višini njegove predčasne oziroma starostne pokojnine na podlagi podatkov iz matične evidence."
Obrazložitev:
Z amandmajem določamo obveznost zavoda, da po uradni dolžnosti seznani zavarovanca, ki je dopolnil 58 let, o možnostih in pogojih ter višini za predčasno ali starostno pokojnino.
K 140. členu:
Vsebina_
Dodajo se novi šesti, sedmi, osmi in deveti odstavek, ki se glasijo_
"(6) Zavod mora zavarovancu omogočiti vpogled v matično evidenco in v njegov informativni račun.
(7) Informativni račun zavarovanca vsebuje vse podatke, ki so vsebovani v matični evidenci zavarovanca, ki vplivajo na izračun pogojev za predčasno ali starostno pokojnino in na informativni izračun pričakovane višine njegove predčasne oziroma starostne pokojnine.
(8) Zavod z vzpostavitvijo informacijskega sistema omogoči zavarovancu dostop do osebnih podatkov iz matične evidence in do informativnega izračuna neposredno z elektronskim vpogledom, na osebno pisno ali ustno zahtevo zavarovanca pa mu izračun posreduje v pisni obliki.
(9) Način dostopa zavarovancu do matične evidence in do informativnih izračunov podrobneje predpiše minister, pristojen za pokojninsko in invalidsko zavarovanje s podzakonskim aktom."
Obrazložitev:
Z amandmajem določamo obveznost zavodu, da omogoči elektronski vpogled zavarovancem v njihove osebne podatke in elektronski dostop do informativnih izračunov. Zavarovanec mora biti in ima pravico biti seznanjen zlasti o datumu izpolnjevanja pogojev za predčasno ali starostno upokojitev in do alternativnih izračunov pokojnine ob upoštevanju podatkov iz matične evidence, ki se zbirajo in so podlaga za izračun pogojev.
V matični evidenci se zbirajo vsi podatki zavarovanca, zavod mora le omogočiti dostop zavarovancem do teh podatkov in do izračunov, ki so jih sicer tudi dolžni pošiljati na željo zavarovancev v skladu s 5. odstavkom, vendar je prav, da bi imeli možnost dostopa do izračuna pričakovane višine in do izračuna pogojev za predčasno ali starostno pokojnino kadar koli. Tako se bodo zavarovanci lažje odločali o svoji upokojitvi in višini pokojnine, prav tako pa bodo lahko ažurno kontrolirali dejanski status svojega zavarovanja kot tudi druge svoje podatke, vnesene v matično evidenco zavarovancev.
V novem devetem odstavku tudi določamo, da način dostopa zavarovancu do matične evidence in do informativnih izračunov podrobneje predpiše minister, pristojen za pokojninsko in invalidsko zavarovanje s podzakonskim aktom.
K 155. členu:
Vsebina_
Doda se nov peti odstavek, ki se glasi_
"(5) Republika Slovenija je zavezanec za plačilo prispevkov za vse zaposlene delavce v invalidskih podjetjih, če ta zaposlujejo najmanj polovico invalidov."
Obrazložitev:
Invalidska podjetja težko organizirajo delo zaradi specifičnosti zaposlenih, še posebej, kadar imajo najmanj polovico delavcev, ki so invalidi. Invalidska podjetja so posebna kategorija v slovenskem podjetništvu, zato je za njih taka določba opravičljiva, saj jim bo omogočala nadaljevanje poslovanja.
K 261. členu:
Vsebina_
Besedilo šestega (6) odstavka se spremeni, tako da se glasi_
"(6) Letna provizija za upravljanje pokojninskega sklada se določi v odstotku od povprečne letne čiste vrednosti sredstev pokojninskega sklada v skladu z določbami 307. člena tega zakona in upoštevaje naložbeno politiko pokojninskega sklada ne sme znašati več kot 1 %."
Obrazložitev:
Ob znižanju vstopnih in izstopnih provizij, ki so enkratnega značaja, se zgornja meja letnih stroškov upravljavcev pokojninskih skladov postavlja previsoko in se s tem neposredno zmanjšuje donos zavarovancem, ki bodo tako imeli manjši interes za varčevanje za starost. Visoka provizija deluje destimulativno.
Provizije za upravljanje znašajo (za komercialne sklade) od 1,25 do 1,50 % za npr. ZVPSJU, ki ga upravlja KAD in je namenjen le javnim uslužbencem, pa ima provizijo 0,5 %. Po svetu se provizija giblje od 0,1 % do 3 %. Razlika je ogromna in je odvisna od agresivnosti sklada. Največja koncentracija provizij je okoli 0,85 % (od 0,6 % do 1 %). Zato je najprimerneje in primerljivo s podobnimi skladi, da se kot maksimalna provizija opredeli 1 % (za primerjavo gl. Tapia, W. in Yermo, J.: Fees in individual account pension systems_ A cross-country comparison).
K 405. členu:
Vsebina_
Doda se nov tretji (3) odstavek, ki se glasi_
"Osebe, ki so do uveljavitve tega zakona izpolnile pogoje za državno pokojnino, in osebe, ki že prejemajo državno pokojnino po 59. členu ZPIZ-1, ter osebe iz prvega odstavka tega člena ohranijo pravico do državne pokojnine in jo prejemajo tudi po uveljavitvi tega zakona."
Obrazložitev:
Z amandmajem določamo, da so osebe, ki so do uveljavitve tega zakona izpolnile pogoje, in tiste, ki že prejemajo državno pokojnino po veljavnem zakonu ZPIZ -1, ter osebe, ki bodo do 31. maja 2011 izpolnile pogoje in vložile zahtevo za pridobitev pravice do državne pokojnine po 59. členu ZPIZ-1, upravičene do državne pokojnine tudi po uveljavitvi tega zakona, torej do konca svojega življenja.
Za tiste, za katere je državna pokojnina edini vir preživljanja, bo še vedno veljal tudi nov sistem socialne pomoči, torej bodo prejeli razliko do minimalnega (zagotovljenega) dohodka, ostali pa le to minimalno pokojnino.
Nesprejemljivo, nezakonito in nehumano je, da se upravičencem odvzema že pridobljena pravica (155. člen Ustave RS). Strinjamo se, da sistemsko v nov pokojninski sistem tak prejemek ne sodi, zato naj bi se v bodoče tak dohodek poimenoval npr. "minimalni univerzalni dohodek" za vse osebe starejše od 65 let, ki nimajo drugih dohodkov, niti ne najmanj 15 let dobe, kar je v bistvu bolj sprejemljivo in humano, kot če bi morali vsako leto znova prositi za socialno pomoč. Tak dohodek bi bil povsem v skladu z določbami ustave o socialni državi in v duhu države blaginje.
K 412. členu:
Vsebina_
Člen se spremeni, tako da se glasi_
"(rok za vzpostavitev informacijskega sistema za vpogled v informativne izračune)
Zavod vzpostavi informacijski sistem, ki bo podlaga za izdajo informativnih izračunov iz petega odstavka ter za vpogled zavarovancev v osebno matično evidenco in v informativne izračune na podlagi šestega, sedmega in osmega odstavka 140. člena, do 1. januarja 2014."
Obrazložitev:
Z amandmajem določamo rok za vzpostavitev informacijskega sistema zavoda, ki bo podlaga za izdajo informativnih izračunov iz 5. odstavka 140. člena tega zakona in za vpogled zavarovancev v matično evidenco in informativne izračune iz 6., 7. in 8. odstavka 140. člena. Predvidevamo namreč, da za določbo v 5. odstavku že obstaja možnost, ker je bilo možno že po ZPIZ-1 dobiti neke vrste informativne izračune v času pred dejansko upokojitvijo.