Lahko rečem, da smo poslanci Slovenske ljudske stranke na nek način veseli, da je to že tretji predlog aktualnega predsednika Vlade RS za ministra za lokalno samoupravo in regionalno politiko v dveh letih, do katerega se opredeljujemo v Državnem zboru. Povsod v Evropi namreč velja, da desne vlade decentralizirajo, leve vlade pa centralizirajo države. V štirih letih vladanja desne vlade pri nas, se je naredilo za decentralizacijo bistveno več kot se je sedaj v dveh letih oz. skupaj v 14-ih letih vladanja levih vlad v Sloveniji. Zato je še dobro, da se minister v Službi Vlade RS za lokalno samoupravo in regionalno politiko menja na vsakih nekaj mesecev. Več je menjav, manj je opravljeno na področju centralizacije in posledično je manj škode tudi za prebivalce občin iz podeželja, ali bolje rečeno, izven Ljubljane!
(Šalo na stran.)
Konkretizirajmo z nekaterimi dejstvi_
(a) Regionalizacija
Glede na Vaše odgovore, spoštovana ga. kandidatka, začnemo z regionalizacijo_
1. Izjavili ste, da se vse aktivnosti uvajanja pokrajin še vedno nadaljujejo na osnovi strokovnih podlag, vendar še ni političnega konsenza. Prosim, da danes tukaj javno in glasno poveste katera od vaših koalicijskih strank nasprotuje, ne želi, noče pokrajinizacije oz. decentralizacije, ki seveda posledično pomeni skladen regionalni razvoj.
Izjavili ste, da če boste ministrica, si boste prizadevali, da do konsenza pride čimprej. Čas za prizadevanja je minil, spoštovana kandidatka, zdaj je nujno decentralizacijo izpeljati. Povejte do kdaj, do katerega datuma, jo boste izpeljali in kaj boste naredili, če do nje ne pride!
Med svojo predstavitvijo ste izjavili, da bo treba natančno določiti vsebino dela pokrajin. Sprašujem Vas, kje lahko poslanke in poslanci preberemo, kaj ste že dodali k predlaganim zakonom bivše vlade oz. bivšega ministra dr. Ivana Žagarja, in sicer_
Zakona o ustanovitvi pokrajin
Zakona o pokrajinah
Zakona o prenosu nalog v pristojnost pokrajin
Zakona o financiranju pokrajin
Zakona o pokrajinskih volitvah
Zakona o volilnih enotah za volitve v prve pokrajinske svete.
V teh predlogih zakonov so namreč zadeve že bile zelo jasno in konkretno dogovorjene. Zataknilo se je le - in to zaradi centralistične naravnanosti aktualnega predsednika vlade - pri številu pokrajin, ki je bilo sicer predhodno z njegovo lastno poslansko skupino SD usklajeno! Takrat se je g. Pahor ustrašil prevelikega uspeha Janševe vlade z izvedbo decentralizacije in je izdelanim rešitvam odrekel podporo. Če bi poslanci SD takrat ravnali državotvorno, kot smo ravnali poslanci SLS pri odločanju o pokojninski reformi, bi se dejansko vzpostavila decentralizacija in zagotovo ne bi bili v takšnem kreditnem krču, kot trenutno smo, tudi brezposelnost ne bi bila tako visoka, kot je sedaj, ko je na Zavodu za zaposlovanje RS prijavljenih več kot 110.000 državljanov!
Sprašujem Vas, gospa ministrica, katere nove rešitve v pokrajinski zakonodaji boste predlagali?
2. V svojih odgovorih ste izjavili, da ste vse izkušnje iz t. i. Zakona o Pomurju vnesli v Zakon o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja. V poslanski skupini SLS v predlogu novele nismo zasledili nobenih konkretnih rešitev - samo interventne ukrepe vlade od primera do primera. Po našem mnenju je ta zakon zgolj pesek v oči Koroški, Beli Krajini in ostalim območjem, ki so jih gospodarske razmere in nespametno ravnanje te vlade pahnili v globoko krizo in neobvladljivo brezposelnost. Tudi sicer upam, da se Vam je glede tega zareklo, saj iz koristi pomurskega zakona nismo slišali drugega kot "državi zmanjkali milijoni evrov za obveznosti iz zakona za Pomurje", "Andrej Horvat poskrbel za več prijateljev " in podobno.
In še nekaj glede "revolucionarnega" Zakona o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja, gospa kandidatka_ Zakonodajno-pravna služba DZ je predlog zakona razcefrala po vseh členih, tako da samo upam, da imate toliko razuma, če boste postali ministrica, da boste to skropucalo umaknili iz obravnave. Ta novela namreč ne prinaša škode le slovenskim občinam in statističnim regijam, ampak Sloveniji kot celoti, in pomeni bistven korak nazaj od veljavne ureditve. Več o tem zakonu, o katerem ste na široko razpravljali na svoji predstavitvi, nima smisla govoriti in je škoda vsakega trenutka.
(b) Lokalna samouprava
1. Spoštovana kandidatka. Leto dni ste državna sekretarka na SVLR, kar pomeni, da ste najbolj odgovorni tudi za izvajanje zakonodaje na področju lokalne samouprave, torej tudi občin. Vaša izjava o analizah in učinkih Zakona o financiranju občin s stroškovnega vidika, v zvezi z razkorakom med stroški in prihodki, po vaše »sedežnih« občin (tega pojma zakonodaja ne pozna), me zato čudi in je popolnoma neprimerna, saj v RS vse občine delujejo po istih zakonih. Iz Vaše izjave lahko tako kvečjemu sklepamo, da nameravate s spremembo Zakona o financiranju občin ukiniti 110 slovenskih občin, ki so manjše od 5000 prebivalcev! To samo kaže, da se ne zavedate razvojne komponente, ki jo lokalna samouprava prinaša, in dokazujete, da ste popolnoma neprimerna kandidatka za pristojno ministrico na tem področju.
(c) Koriščenje evropskih sredstev
Spoštovana ga. kandidatka!
V SLS že dve leti opozarjamo na katastrofalno slabo koriščenje evropskih sredstev. Razlogi za to so_
1. želja te vladne koalicije od vsega začetka, da bi spremenili organ upravljanja OP-jev.
2. sprememba OP-jev s katero ta vlada želi zadovoljiti interese svojih lobijev na škodo ne-elitnega dela našega naroda in za katere, kolikor smo seznanjeni, še danes nimate soglasja EK.
3. ministrstva ne izvajajo razpisov ali pa jih prilagajajo konkretnim projektom (kot na primer Zoranu Jankoviču in Stožicah).
4. sprememba pravil - dodatno kompliciranje, dodatni stroški, zunanji ocenjevalci, netransparentni postopki, nenehno spreminjanje pravil, itd.. Uvedene poenostavitve, kot na primer uveljavljanje upravičenosti DDV, so prinesle številne birokratske ovire, časovne zamike in nedorečene prihodnje postopke.
L. 2010 se je formula n+3 končala, zato vas sprašujem koliko stotin milijonov evrov je v bruseljski blagajni ostalo in so za Slovenijo trajno izgubljeni?
Vaša izjava, ga. kandidatka, da do začetka leta 2009 iz evropskega proračuna nismo dobili nobenih sredstev, je popolnoma deplasirana, da ne rečem nesramna, saj bi Vi, kot strokovna sodelavka in državna sekretarka, morali vedeti, da so bili OP-ji izpogajani šele od julija do oktobra 2007 (in to med prvimi v EU) in da je bivša vlada v samo enem letu izvedla za 1,5 milijarde evrov razpisov. Ta vlada, katere članica si prizadevate postati, pa je v dveh letih razpisala zgolj 700 milijonov evrov, kar je tako rekoč 25 % realizacija bivše vlade, na letni ravni. Če bi bili korektni, bi priznali, da povrnjena sredstva s strani bruseljske blagajne v proračun RS izhajajo v glavnem iz razpisov prejšnje vlade, in sicer za odobrene večletne projekte, ki so se slučajno zaključili v času te vlade. Ta vlada pa je zgolj izkoristila priložnost in si pripela zasluge za uspešno, korektno in sistemsko delo prejšnje.
Preden zaključim, pa ne morem mimo 5. javnega poziva iz naslova prednostne usmeritve Regionalni razvojni programi, ki ga je izvajala SVLR pod odgovornostjo obeh Vaših predhodnikov, ministrice Ploštajnerjeve in ministra Gjerkeša. Gre za edinstven primer vodenja postopka, ki je idealen primer tega, kako se ti postopki naj NE vodijo_
- Najprej je bil objavljen razpis s točno določenimi razpisnimi roki, pri čemer je bil prvi rok preklican, ker SVLR ni dala pravočasnih navodil regijam in ni uspela izpeljati potrebnih postopkov potrjevanja izvedbenih načrtov. Vloge so se občinam vračale in jim povzročale nepotrebne stroške.
- Javno objavljeni roki za dopolnjevanje vlog in sprejem odločitev o sofinanciranju so bili s strani SVLR grobo kršeni. Namesto v 60 dneh ste občine blagovolili obvestiti o rezultatih razpisa šele v treh, štirih in celo več mesecih. Zanima me, kako boste to pojasnili nadzornim organom, zlasti tistim iz EU?
- Po prejemu pozitivnih sklepov ste v Službi ugotovili napake, imenovane »strokovne« komisije, zahtevali dodatne spremembe in dopolnitve vlog in celo preklicevali sklepe, kar je v celoti skregano z vsemi veljavnimi podzakonskimi akti.
- Potem so bile občinam obljubljene sofinancerske pogodbe v enem mesecu. Prejele so jih šele po javno objavljenem roku za oddajo zahtevkov za izplačilo. Namesto posredovanih pogodb je bil za mesec dni zamaknjen rok za oddajo teh zahtevkov.
- SVLR je tako za podpis pogodb v postopku javnega razpisa, objavljenega januarja 2010, potrebovala celih deset mesecev, občine pa smo morale o realizaciji projektov poročati v desetih, in tudi manj, dneh.
- V skladu z določili teh težko pričakovanih pogodb bi morale občine sofinancerska sredstva prejeti dan pred zapadlostjo. Dobile so jih s skoraj enomesečno zamudo, za premoščanje svojih obveznosti so morale najemati likvidnostna posojila, kar pomeni, da so jim nastali nepredvideni stroški.
Sprašujem Vas, ali je takšno vodenje postopkov tudi za vas tako opevana poenostavitev črpanja, visoka strokovnost, pomoč občinam, operativnost službe?
Kdaj boste, če boste postali ministrica, občinam povrnili stroške obresti na kratkoročne kredite zaradi vaših zaostankov?
Ali ste res pripravljeni prevzeti vso odgovornost za vse posledice, tudi finančne, ki bodo s strani EU nastale do RS zaradi nepravilnosti SVLR pri dodeljevanju evropskega denarja v okviru petega javnega poziva?
Na koncu Vas še sprašujem, kdaj bo objavljen 6. poziv (občine imajo namreč na zalogi še številne projekte, ki pomenijo njihovo razvojno priložnost) in kaj boste naredili zaradi katastrofalno slabega priliva iz bruseljske blagajne?
Veselim se Vaših odgovorov na vsa moja vprašanja, spoštovana gospa kandidatka, čeprav se bojim, da bodo odgovori zgolj pavšalni, podobni odgovorom, ki smo jih že slišali na odboru. Zaradi tega razloga in še mnogo drugih, bomo poslanci Slovenske ljudske stranke glasovali proti Vašemu imenovanju!
Hvala!