Ljubljana, 3. februar 2011 - V nadaljevanju 24. redne seje Državnega zbora RS je poslanec SLS Janez Ribič predstavil stališče Poslanske skupine SLS do predloga zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o potnih listinah. Več si lahko preberete v nadaljevanju.
Spoštovane poslanke in poslanci,
v Poslanski skupini SLS se v popolnosti strinjamo z načinom urejanja vprašanja izdajanja dodatne potne listine. Vsem so znani zapleti s katerimi se soočajo ljudje, bolj kot ne nič krivi, zaradi vizumskih režimov na Bližnjem vzhodu. Pa ne samo tam, tudi Združene države Amerike imajo žal v praksi povsem drugačen odnos do ljudi, ki vstopajo v njihovo državo s, po njihovem mnenju seveda, sumljivimi žigi in vizumskimi pečati.
Vendar določeno stopnjo nadzora je smiselno ohraniti, zato je prav, da vlagatelj zahteve za drugo potno listino v svoji vlogi podrobno pojasni s kakšnimi težavami se sooča v praksi pri svojih potovanjih, predloži pa tudi dokazila za upravičenost do izdaje drugega potnega lista. Vseeno namreč ne moremo priti do stopnje, ko se bo druga potna listina pojavljala in uporabljala zgolj kot rezerva prvi. Namreč potrebno je vedeti, da se z vsako izdajo dodatne potne listine, povečamo tudi možnost njene zlorabe. Znano je namreč, da je slovenski potni list, v svetu kriminalnega podzemlja, če se tako izrazim, izredno cenjen, kajti omogoča vstop v relativno širok nabor držav brez potrebe po vizumu. Iz tega razloga bi bilo tudi smiselno, da z izgubo ali odtujitvijo ene listine, preneha veljavnost tudi drugi, veljavnost druge listine pa v nobenem primeru ni daljša kot veljavnost osnovne potne listine. Tudi praksa večine evropskih držav je, da ima druga listina krajšo dobo veljavnosti kot prva.
Poslanska skupina SLS ima tako nekaj pomislekov okoli dejstva, da predlagatelj ukrep o možnosti izdaje druge potne listine predstavlja kot možnost izdaje dveh istovetnih listin, ki pa se potem razlikujeta tako po datumu veljavnosti kot po fotografijah. Namen uveljavitve predlagane rešitve je po našem razumevanju olajšanj potovanja posameznikom, ki imajo težave na poti ali pa morajo dlje časa čakati na izdajo vizuma. V takšnih primerih potrebujejo zgolj nekakšen fizični duplikat in ne povsem samo svojo listino. Iz tega razloga se nam zdita smiselna trenutno predložena amandmaja Poslanske skupine SDS, ki predlagata, da se datuma veljavnosti obeh potnih listin ne razlikujeta, prav tako pa se ne razlikujeta obe fotografiji. V Poslanski skupini SLS smo sicer mnenja, da bi iz tega razloga morali ustvariti bazo fotografij na odložišču, kjer bi se hranile bistveno daljše obdobje kot do sedaj, ko jih hranijo samo eno leto.
Hkrati predlog zakona ureja tudi področje uradnega fotokopiranja potnih listin in vodenja ter povezovanja evidence potnih listin z Zakonom o varstvu osebnih podatkov, kjer je bila zakonodaja po mnenju SLS vse preveč ohlapna. Tudi bolj natančne definicije upravičencev do diplomatskih in službenih potnih listov so dobrodošle. Če povzamemo same učinke zakona, večinoma povzemamo dobro prakso ostalih razvitih držav.
Sicer pa ob tem, da imamo za državljane, ki veliko potujejo predvsem po službeni dolžnosti, že urejene diplomatske in službene potne listine, v SLS predvidevamo, da bo število državljank in državljanov, ki bodo resnično potrebovali še dodatni običajni potni list relativno nizko. Iz tega razloga bi si po mnenju Poslanske skupine SLS, iz vidika varnosti in preprečevanja zlorab lahko privoščili še nekoliko strožjo zakonodajo kot jo je tokrat v osnovi pripravil predlagatelj.
Hvala lepa!