Ljubljana, 9. februar 2011 – Danes so na 39. izredni seji Državnega zbora RS poslanca SLS Franc Pukšič in Gvido Kres ter vodja PS SLS Jakob Presečnik predstavili mnenje PS SLS in razpravljali o predlogu Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o volilni in referendumski kampanji. Mnenje in razpravo si lahko preberete v nadaljevanju.
Franc Pukšič: Torej, prvotni namen in cilj predlaganega Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o volilni in referendumski kampanji je bil v skladu z odločbo Ustavnega sodišča RS odprava neskladnosti zakona v zvezi z zagotavljanjem ustreznih proračunskih sredstev Državnemu svetu RS za referendumsko kampanjo.
Vlada je to prvotno namero in cilj predloga spremembe zakona enostavno izkoristila in nekorektno podtaknila tako kot kukavičje jajce še svoj del, da bi si za svoje delovanje pridobila iz proračunske blagajne še dodatna sredstva.
To ni ugotovitev samo Slovenske ljudske stranke in opozicije danes na odboru, pač pa je bila to ugotovitev tudi Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora Republike Slovenije. Zato smo pričakovali že danes na odboru, da se bo ministrica opredelila do stališča Zakonodajno-pravne službe, v smislu, da bo povedala, da ne podpirajo več tega zakona, ki so ga zakuhali. Zakonodajno-pravna služba je jasno in glasno povedala, če že Vlada RS podtika kot kukavičje jajce v ta zakon, da bi potem morala skladno z možnostjo tistih, ki so po zakonu in ustavi upravičeni predlagatelji raznih referendumov, tako 30 poslancev kot 40.000 volivk in volivcev, torej tudi o njih razmisliti. Vlada je šla še dlje, v svojem mnenju je zapisala, da tako poslanci nimajo ustavnopravnega položaja, zato ker 30 poslancev ni državni organ. Zakonodajno-pravna služba se je na to odzvala tako, da Vladi RS enostavno ni dala prav. Vlada je svoje kukavičje jajce prinesla v ta zakon izključno zaradi tega, da bi si pripravila pogoje, tako da bi imela dodaten denar za vladne referendumske kampanje. Drugič, da bi si s tem okrepila svojo prednostno izhodišče pred ostalimi akterji v referendumski kampanji ali drugače povedano, da bi z dodatnim denarjem slabila pogoje za demokratično nastopanje v kampanji.
V Slovenski ljudski stranki smo bili in bomo proti vsem zniževanjem standardov demokracije. In ker v tem primeru gre za zniževanje standardov demokracije, bomo proti temu zakonu. Kljub temu, da nas s tem pelje vlada v neko past v zvezi z upoštevanjem odločbe Ustavnega sodišča RS, ampak s tem kukavičjim jajcem pravzaprav pripelje zakon ponovno, po našem prepričanju, v neustavni položaj, to pomeni, iz enega neustavnega položaja v drugega. Vlada ima svojo možnost že ob sami predstavitvi zakona, tako preko predstavnika vlade kot preko predstavnikov ministrstev in tudi vključevanja vseh akterjev, ki želijo oziroma ki so vezani na določeno zakonodajo. V tem primeru se pa vidi, da ne gre za nič drugega kot enostavno za to, da iz proračuna še posebej potegne denar. Zato smo za zakonsko obravnavo v Slovenski ljudski stranki pripravili amandma, kjer vladi puščamo možnost sodelovanja v kampanji, vendar brez dodatnega denarja. Brez tega, da boste tudi na ta način še jemali tistim, ki že tako ali tako ničesar nimajo. Včasih so rekli, tam, kjer ničesar ni, še vojska ne vzame, ta vlada pa jemlje tudi tam.
Franc Pukšič: Tako kot sem že v samem stališču Slovenske ljudske stranke povedal, da smo pripravili k 2. členu amandma, in sicer se drugi in tretji odstavek črtata. Razlog je ta, da s sprejetim tem amandmajem vlada ostaja kot možen soorganizator v volilni kampanji, vendar ne more posebej koristiti denarja. Sedaj sem konkreten za državljanke in državljane, da bodo vedeli, za kakšen denar gre. Gre za okoli 100.000 evrov pri vsaki referendumski kampanji in toliko denarja so porabile največje politične stranke v zvezi z velikimi referendumskimi kampanjami, kot je recimo ta sporazum s Hrvaško, arbitražni sporazum, kjer smo izgubili oziroma bomo izgubili takšen del slovenskega ozemlja.
Drugo. Poglejte, zakaj temu nasprotujemo. Še se ni začela referendumska kampanja, pa je ministrstvo za delo, družino že izdalo zloženko o malem delu, za katero je že potrošilo okoli 6 tisoč evrov. Ministrstva in vlada seveda imajo dovolj denarja, da lahko tako ali drugače sodelujejo tudi z raznim materialom in seveda še preden se pravzaprav kampanja začne, kar je tudi po našem mnenju nekorektno in ni v skladu z načeli demokratičnosti, kaj šele z načeli politične kulture. Čeprav je danes en dan po kulturnem prazniku, bi pričakovali, da bi vsaj še danes mogoče kaj pomislili na kulturo, ne pa samo enkrat na leto in takrat so nas velike besede, z dejanji že naslednji pa vse to tudi povozimo.
Poglejte, vlada bi naj bila vlada državljank in državljanov Republike Slovenije. Vlada je sestavljena samo iz koalicije, torej tistih, ki sestavljajo koalicijo v tem Državnem zboru RS. Pa vendar bi vlada morala upoštevati interes vseh državljank in državljanov. Če se zgodi, da pride do referendumske kampanje, seveda lahko vlada tudi normalno sodeluje tudi preko svojih koalicijskih strank, kjer seveda njihovi ministri, ki nastopajo v imenu politične stranke, ki je prijavila kampanjo, razlagajo tudi svoja stališča, torej stališča vlade, ki so pa financirana tudi preko političnih strank. Politične stranke pa so seveda financirane tudi iz davkoplačevalskega denarja. To pomeni, da je nekorektno in nedemokratično, da bi vlada smela imeti še posebej za to namenjena sredstva. Posebej pa, seveda, tako kot sem že prej omenil, niti 30 poslancev ali 40 tisoč volivk in volivcev nima možnosti priti do proračunskega denarja.
Dejstvo je tudi to, da ima vlada pri predstavitvi, torej v celotnem postopku, zakonskem postopku veliko možnosti državljankam in državljanom razlagati, zakaj je ta predlog vlade pač dober, preko tiskovnih predstavnikov vlade, preko tiskovnih predstavnikov ministrstev in seveda ostalih vladnih služb. In še nekaj; na te tiskovne konference torej, ste že kdaj videli tiskovno konferenco vlade, na katero bi prišel eden ali dva novinarja? Tega ni. Torej na tiskovne konference vlade pridejo mediji, zakaj pridejo? Zato, ker je vlada v glavnem predlagatelj zakonodajnega postopka in seveda, ker ima vlada izvršilno moč in realno moč torej preko koalicijskih poslancev, zato druge skupine ali opozicija velikokrat ima odlične, dobre predloge, vendar do državljank in državljanov ne pridejo, ker jih pač mediji tudi ne pokrijejo. Zakaj jih ne pokrijejo, iz preprostega razloga, ker seveda opozicija lahko samo opozarja, nima pa izvršne moči, da bi lahko določene stvari spremenila. Če boste še dolgo oziroma saj ne boste več dolgo, ampak če boste tako naprej še dalje vladali, kot vladate, potem se vam bo zgodilo to, da boste čez kratek čas pristali na tisti strani, ko boste imeli tiskovne konference, pa bodo novinarji hodili mimo vas in seveda ne bodo spraševali, ker bodo vedeli, da ne boste imeli več nobene izvršne moči in seveda tudi, kam ste to državo pripeljali.
Na koncu, če že, korektno in načelno bi bilo, da vlada pač pripravi zakon zato, da se uresniči odločba Ustavnega sodišča RS, ne pa tako, kot sem rekel, da podtakne svoje kukavičje jajce. Če bi pa ta njeni podtik pomagal v katerem koraku v gospodarstvu plačilni disciplini, zmanjševanju brezposelnosti in tako dalje bi še človek razumel. Ampak ta vladni podtik kukavičjega jajca pomaga samo temu, da bo državljankam in državljanom še pri vsakem referendumu vzetih vsaj 100.000 evrov, namesto da bi to šlo za kakšne druge projekte, programe, kakor koli že. Bojim se, da boste ta denar vzeli iz občin oziroma iz postavk regionalnega razvoja, zato tudi žal katastrofalno spreminjate zakon o regionalnem razvoju. Čeprav piše v našem 2. členu Ustave, da ima oblast ljudstvo, pri nas bi lahko rekli, da temu ni tako. Dejansko je pri nas tako_ privilegirani lobiji je enako denar. Vlada ima oblast, jemlje si večjo, kot ji po zakonodaji in ustavi pripada. Torej, še dodatno si jo jemlje, enako denar, to pomeni, želi biti v tisti vrsti, kjer so posebni lobiji, posebni privilegiranci. S sprejemom našega amandmaja boste, bom rekel, iz sebe dali dol črno piko, da vam ne gre za nič drugega kot za denar in oškodovanje državljank in državljanov še dodatno pri vsaki referendumski kampanji. Zato bomo v Slovenski ljudski stranki podprli amandma k 2. členu. Upamo, da je tudi v tem Državnem zboru RS še kaj razuma, da na ta način vlada ostaja v kampanji. Pričakujem tudi, da se bo ministrica do tega opredelila, da je dovolj, da za to posebej denarja ne rabijo, ker ga imajo tako preko proračuna kot sama vlada, tiskovnega predstavnika in tako dalje in preko ministrstev ter, jasno, preko političnih strank, ki so tudi financirane iz proračuna. Hvala lepa.
Franc Pukšič: Hvala lepa. Zdi se mi, da je bil nekorektno povzet naš amandma oziroma obtožba s strani koalicije, češ da se ne zavzemamo za ureditev financiranja tudi ostalih, to pomeni ali 40.000 podpisov državljank in državljanov ali 30 poslancev, ampak samo nasprotujemo tej ubogi vladi, da ne bi smela imeti dodatnega denarja, da bi aktivno sodelovala v referendumski kampanji. Torej do sedaj te možnosti dodatnih sredstev ni imela. Očitki, ki so leteli s strani ministrice na prejšnjo vlado, pa si poglejmo, ministrica, kako je potekala referendumska kampanja s strani vaše vlade v zvezi z arbitražnim sporazumom. Vse politične stranke so vam sledile tako po celotni grafični podobi, kot pač po vsebini in tako dalje in tako dalje, to, kar se je dogajalo na vladi.
Ampak dejstvo je, da za informiranje to možnost, sem tudi prej povedal, ima vlada in imajo ministrstva in poglejmo, kaj pomeni teh 100.000 evrov za posamezno referendumsko kampanjo. Državljanke in državljani, da boste vedeli, ko vas bo mesec dni bombardirala s trikrat po dvajsetsekundnim spotom televizija, bo plačano iz vašega žepa, torej cel mesec približno trikrat po dvajset sekund, to so seveda veliki, dolgi spoti, bodo plačani iz tega denarja. Do sedaj si nobena politična stranka ni mogla česa takšnega privoščiti, nobena, pa tudi LDS ne takrat, ko je imela 43 poslancev. Sedaj pa bodo prav zaradi tega lahko politične stranke namenile več denarja prav za papirnato kampanjo in za druge zadeve, ker bodo preko vlade imele dodatnih 100.000 evrov. To je dejstvo. To je korektno in to povejte. Gre vam za to, da boste peljali prav že napovedane referendume, možne referendume, seveda z velikim denarjem. Kje vi vidite enakost pred zakonom v tej državi? To je približno tako, kot sem že nekoč rekel, če pade temperatura na minus 20 in sta dva oba brez kape in boste rekli, da jim bomo dali kapo. Obema. V redu. Ampak tisti, ki je gol in bos, bo tudi zaradi tega zmrznil. Tisti, ki je v plašču, bo pa zaradi tega preživel. Skratka, ni korektno. In še več.
Veste, nekateri pravniki so se že začeli spraševati, danes je bilo o tem nekaj rečeno, vemo, kdo so predlagatelji referenduma. Sedaj vemo, da bi na ta način vlada rada postala dodatni organizator volilne kampanje. Torej, izključno zaradi denarja in podpore svojim političnim koalicijskim strankam. Verjetno je tudi recesija v njihovih blagajnah, pa je to razlog. Ampak vendarle se postavlja vprašanje, in mislim, da bo še kar nekaj črnila prelitega, ali s tem ni Vlada RS celo posegla v 90. člen Ustave v zadnji odstavek, ko pravi, da se referendum ureja z zakonom, ki ga sprejme Državni zbor RS z dvotretjinsko večino glasov navzočih poslancev. Torej, ne bom tega trdil, ampak vendarle nekateri pravniki so nas na to že opozorili in verjetno bo okoli tega tudi še kaj rečeno. Dejstvo pa je, da s tem dejansko vlada tako rekoč tudi posega, bom rekel, v to našo vejo oblasti Državnega zbora RS in se z dodatnim denarjem zopet, tako kot sem že v stališču povedal, kupuje pravzaprav neko prednost. Kdo je že vladar tega sveta? Tisti, ki ima denar. Hvala lepa.
Gvido Kres_ Predlagani zakon sledi odločbi Ustavnega sodišča, ki je ugotovilo, da je šesti odstavek 4. člena Zakona o volilni in referendumski kampanji v neskladju z Ustavo, če se nanaša na Državni svet RS. Zagotavljanje sredstev naj bi bilo urejeno in po uveljavitvi predlagane spremembe se Državnemu svetu RS na njegovo zahtevo tudi ta sredstva odobrijo. Do tukaj vse lepo in prav, ampak Vlada RS je zelo hitro pristavila piskrček. Vsako povečanje od tega se mi zdi nesprejemljivo v tem času. Zato smo v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke predlagali amandmaje, ki bi na koncu koncev ohranili le tisti del novele, ki sledi določbi Ustavnega sodišča RS. Moje mnenje je, da naj vlada svoje stališče zagovarja v kampanji preko koalicijskih strank, stranke za to dobivajo sredstva, za take namene naj se načrtujejo sredstva. Če pa sredstev ni, da se takšna kampanja pelje, so pač pa načrtovalci in tisti, ki vodijo politiko strank in vlade, sami odgovorni.
Na tak način, da vlada dobi še dodatna sredstva, se sigurno ruši ta enakopraven položaj na tem delu in zaradi tega odločitev in predloge, ki smo jih dali v Slovenski ljudski stranki, tudi popolnoma podpiram in mislim, da bi bilo v tem času katera koli sredstva, ki bi se dodatno povečevala, popolnoma nesprejemljiva, razen tistega, kar je že dogovorjeno in kar je treba v skladu z zakonodajo tudi izvajati in zagotavljati. Hvala lepa.
Jakob Presečnik: Torej naj uvodoma le rečem to, kar se sliši v tej današnji razpravi, da kar z levo roko podpisujemo v opoziciji zahteve oziroma predloge za izvedbo referendumov, takih in drugačnih, potrebnih in nepotrebnih. Naj povem, da nisem pristaš referendumov kar za vsako zadevo, ob vsaki priložnosti in da tudi glede na to, da sem že dolgo v tej hiši pa ne vem na pamet, ampak bi moral iti prešteti, ampak bi zelo hitro končal s preštevanjem mojih podpisov, danim k zahtevi za izvedbo referenduma. Tako da to uvodoma.
Sicer pa glede tega zakona bi rekel naslednje. Da sicer poenostavljeno rečeno, moje mnenje je, da rezultat potem na referendumu, odločitev na referendumu ni premo sorazmeren vloženim sredstvom v kampanji. To zagotovo. Ampak je rezultat zagotovo odvisen in to najbolj odvisen od kvalitete in pa družbene sprejemljivosti rešitve, o kateri se odloča na referendumu in tega se moramo zavedati in v tem primeru se tudi strinjam s tem, da moramo biti toliko odgovorni, da vsake odločitve ne damo na referendum, ampak da je Državni zbor RS tisti, ki mora o stvareh dokončno in pa odgovorno odločati.
Zdaj pa glede same te spremembe zakona. Dejstvo je, da je vlada tu izkoristila odločbo Ustavnega sodišča RS. To me moti. Jaz sem sicer pristaš tega, da je treba odločbo Ustavnega sodišča RS spoštovati.
Pri naslednji točki očitno ne bomo. Ampak vlada kot rečeno je primaknila svoj piskrček in se vključila v to zadevo. Dejstvo je, da ima koalicija bistveno več, torej več sredstev, tam je več tudi poslanskih skupin oziroma političnih strank in ima že v osnovi več možnosti za predstavitev svojih stališč v javnosti. Tudi na koncu koncev z vključevanjem v te kampanje, z vključevanjem ministrov in pa vsem aparatom po posameznih ministrstvih in seveda posledično, ker je političnih strank v koaliciji in poslancev več v koaliciji, ima koalicija tudi že v osnovi več denarja za samo referendumsko kampanjo. Zaradi tega se mi zdi, da ni bilo popolnoma korektno to, da je vlada pripeljala zraven še svoj piskrček ob odločbo Ustavnega sodišča. Čeprav bi lahko tudi komentiral to, koliko sredstev naj pripada tudi konec koncev Državnemu svetu RS, zaradi tega, da lahko svojo kampanjo vodi. Vendar kot rečeno, odločba Ustavnega sodišča RS je taka, kot je. Mi jo spoštujemo, tudi jaz. Vendar se ne morem strinjati s tem dodatkom, ki ga je vlada dodala. Hvala lepa.