Ljubljana, 4. februar 2011 - Vlada RS je v Državni zbor RS po nujnem postopku poslala predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o volilni in referendumski kampanji. Čeprav gre v osnovi za uskladitveni zakon, ki odpravlja neskladnosti zakona z Ustavo RS v delu, ki se nanaša na zagotavljanje ustreznih proračunskih sredstev Državnemu svetu RS za referendumsko kampanjo in s tem zagotavljanje učinkovitega izvajanja njegovih ustavnih nalog, je Vlada RS grobo zlorabila ta postopek in v novelo po ovinkih vnesla še predloge, ki bi oslabili demokratični dialog v času referendumskih kampanj. Sedaj namreč Vlada RS v zakon poskuša umestiti še dodatne člene, ki ji omogočajo nastopati kot organizatorka referendumskih kampanj in ji celo dovoljuje dodelitev posebnih proračunskih sredstev za potrebe organizacije in izpeljave teh kampanj.
"Gre za popolnoma absurdno situacijo, saj je Vlada RS že sedaj kot izvršilna veja oblasti deležna široke medijske pozornosti in ima prav vse možnosti predstavljati svoja stališča. Še bolj me skrbi člen, ki omogoča praktično "samododelitev" dodatnih sredstev iz proračuna neposredno vladnim službam za potrebe referendumske kampanje," je zgrožen poslanec SLS Franc Pukšič, ki še opozarja, da je ta predlog zakonske novele uvrščen kar na izredno sejo DZ RS, ki bo v sredo 9. februarja, kar še dodatno kaže na nenavadno hitenje vladne koalicije, da si izboljša svoj že tako prednostni izhodiščni položaj pred morebitnimi prihajajočimi referendumi. Poslanec SLS Franc Pukšič ob tem še opozarja, da v referendumski kampanjah že tako ali tako lahko nastopa vsa vladna koalicija prek vladnih koalicijskih strank, v kolikor pa bi zdaj možnost organizatorke referendumske kampanje dobila še uradno sama Vlada RS, pa bi svoj izhodiščno komunikacijsko prednost le še podvojila, kar pa bi ogrozilo okvir enakovrednega nastopanja v kampanji ter poslabšalo demokratični dialog. Predlagana zakonska rešitev tako ni v skladu z demokratično zahtevo in pravico po enakomerni zastopanosti vseh sodelujočih v referendumski kampanji, saj se z imenovanjem dodatnega vladnega organizatorja kampanje privilegira zagovor ene izmed strani v referendumski kampanji. Po mnenju PS SLS, gre v tem primeru za ustavno materijo, ki bi morala biti potrjena z dvotretjinsko večino v Državnem zboru RS.
Cilj predloga zakona je sicer izpolniti odločbo Ustavnega sodišča RS, ki je odločilo, da je šesti odstavek 4. člena Zakona o volilni in referendumski kampanji (Uradni list RS, št. 41/07) v neskladju z Ustavo RS, kolikor se nanaša na Državni svet RS. V SLS tej odločitvi ne oporekamo, saj Državni svet RS opravlja korekcijo zakonodajnega dela Državnega zbora RS. Iz takega ustavnega položaja Državnega sveta RS, ki vključuje tudi sodelovanje z Državnim zborom RS v zakonodajnem postopku, izhaja, da ima Državni svet RS legitimen interes volivce v referendumskem postopku seznaniti s svojimi stališči in z argumenti, zato je upravičen do določenih sredstev. V predlogu zakona pa je dodan še nov odstavek, ki Vladi RS omogoča, da s sklepom nameni sredstva za referendumsko kampanjo pristojni službi Vlade RS, kadar je ta organizator referendumske kampanje. Sredstva ne smejo presegati 25 odstotkov dopustne višine stroškov, ki jih lahko organizator kampanje lahko porabi, kar pomeni nekaj več kot 100.000 evrov po referendumu (0,25 x 1 707 951 (št. volilnih upravičencev pri referendumu o RTV) x 0,25 evrov).
Poslanska skupina SLS je tako že vložila amandmaje, ki črtajo člene v noveli zakona, povezane z organizacijo in financiranjem referendumske kampanje s strani Vlade RS. Vladni strani v SLS predlagamo, da v luči nujnega varčevanja, ne zapravlja še dodatno pri predstavljanju svojih stališč. Spomnimo, da referendumsko kampanjo lahko že sedaj organizira vsaka vladna stranka posebej in lahko zanjo nameni do 0,25 evra na volilnega upravičenca.
Predlog amandmajev k predlogu Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o volilni in referendumski kampanji (ZVRK-A) podajamo v nadaljevanju_
EPA 1492 - V
Številka: 004-01 / 10 - 0053 /
Ljubljana, 04.02.2011
PREGLED AMANDMAJEV
K predlogu Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o volilni in referendumski kampanji (ZVRK-A),
skrajšani postopek - druga obravnava, EPA 1492 - V, za matično delovno telo
K 1. členu
1. Člen se črta.
Predlagatelj_ SLS - Poslanska skupina Slovenske ljudske stranke
Vloženo: 04.02.2011
Vlada_
MDT_
Odločitev:
Obrazložitev:
Vlada Republike Slovenije je kot izvršilna veja oblasti in kot najpogostejši predlagatelj zakonodajnih sprememb v Republiki Sloveniji, ves čas pod drobnogledom medijev. Iz tega vidika imajo vse vladne službe in ministrstva zelo široke možnosti pri predstavljanju svojega dela in tako posredno že sedaj, čeprav izven zakonskih okvirjev, posredno sodelujejo v referendumskih kampanjah. S formalno uveljavitvijo vlade kot možne organizatorke referendumske kampanje, se vlado postavlja v privilegiran položaj nasproti ostalim udeležencem kampanje. Vladi bo tako omogočeno, da ob predvideni podpori koalicijskih strank, ki imajo tudi možnost biti organizatorke referendumske kampanje, še dodatno išče možnosti za agitiranje v prid svojim predlogom v sklopu referendumske kampanje. Ministri, ki so člani vlade, so po koalicijski pogodbi porazdeljeni po kvotah, ki si jih zagotovijo posamezne politične stranke. Tako lahko v referendumski kampanji povsem prosto sodelujejo v okviru strank, ki so jih predlagale, in na ta način predstavljajo svoja stališča. Prav tako lahko vsaka od služb Vlade RS organizira novinarske konference, srečanja z novinarji in predstavitve zakonodajnih predlogov in rešitev.
Predlagana zakonska rešitev ni v skladu z demokratično zahtevo in pravico po enakomerni zastopanosti vseh sodelujočih v referendumski kampanji, saj se z imenovanjem dodatnega vladnega organizatorja kampanje privilegira zagovor ene izmed strani v referendumski kampanji. Po mnenju Poslanske skupine SLS, gre v tem primeru za ustavno materijo, ki bi morala biti potrjena z dvotretjinsko večino v državnem zboru.
Opombe:
K 2. členu
1. V drugem odstavku se črta besedilo_ ", pristojna služba Vlade Republike Slovenije".
Predlagatelj_ SLS - Poslanska skupina Slovenske ljudske stranke
Vloženo: 04.02.2011
Vlada_
MDT_
Odločitev:
Obrazložitev:
V skladu z obrazložitvijo amandmaja pri prvem členu, Vlada RS oz. njene službe ne morejo organizirati referendumske kampanje.
Opombe:
2. Peti odstavek se črta.
Šesti odstavek se spremeni tako, da se glasi_ "Dosedanji sedmi odstavek postane osmi odstavek.".
Predlagatelj_ SLS - Poslanska skupina Slovenske ljudske stranke
Vloženo: 04.02.2011
Vlada_
MDT_
Odločitev:
Obrazložitev:
Prvotni namen in cilj predloga zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o volilni in referendumski kampanji je odprava neskladnosti zakona z ustavo v delu, ki se nanaša na zagotavljanje ustreznih proračunskih sredstev Državnemu svetu RS za referendumsko kampanjo in mu s tem zagotoviti učinkovito izvajanje njegovih ustavnih nalog. Po mnenju predlagatelja amandmaja je popolnoma absurdno, da se je uskladitveni zakonski predlog izkoristil še za dodatno uveljavitev Vlade RS kot organizatorke referendumske kampanje in še več, celo predvideva možnost dodatnega financiranja pristojne službe vlade za namen izvedbe referendumske kampanje iz proračunskih sredstev. Po mnenju predlagatelja amandmaja, Poslanske skupine SLS, gre za situacijo, ko si vlada zagotavlja še dodatna proračunska sredstva za "obrambo" svojih zakonodajnih predlogov, ki so v javnosti večinoma nepriljubljeni in se marsikateremu od njih obeta referendumska presoja. V luči trenutnega stanja slovenskih financ in vsesplošnih varčevalnih ukrepov pri javni porabi, je omogočanje zagotovitve dodatnih sredstev vladnim službam za namen referendumskih kampanj nehigienično. Predlagatelj zakonodajnih sprememb je zlorabil uskladitveni zakonodajni postopek za odpravo neskladnosti, ki jo narekuje odločba Ustavnega sodišča RS, in k predlogu zakona dodal rešitve, ki so v izključnem interesu samega predlagatelja na škodo državnega proračuna.
Opombe: