Ljubljana, 24. februar 2011 - Včeraj je PS SLS vložila amandmaje k predlogu Zakona o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja, s katerimi dopolnjuje 3., 11. in 20. člen predloga zakona. Vsebino amandmajev si lahko preberete v nadaljevanju.
Amandmaji k predlogu Zakona o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja (ZSRR-2)
K 3. členu:
Besedilo 4. alineje prvega odstavka se nadomesti z besedilom_
"- "izvedbeni načrt regionalnega razvojnega programa" je nabor usklajenih razvojnih projektov, ki predstavljajo uresničevanje regionalnega razvojnega programa,"
V 8. alineji prvega odstavka se črta zadnji stavek.
11. alineja prvega odstavka se črta.
Obrazložitev:
Dogovori za razvoj regije, kot jih predvideva predlog zakona, naj bi bili dvostranski akti, s katerimi se država in razvojna regija zavežeta k izvedbi regionalnega razvojnega programa. To pomeni, da izvedba regionalnega programa ne bo mogoča, če z njim ne bo soglašala Vlada RS. To bi zelo škodilo procesu decentralizacije! Nasprotno, vzpostavila bi se še večja centralizacija, kar predstavlja velik odmik od načela subsidiarnosti. Predlog zakona tudi določa, da se dogovori za razvoj regije sklepajo vsaka 4 leta, kar pomeni popolnoma nefleksibilen sistem, saj bodo na ta način marsikateri regionalni projekti izostali. Zato amandma iz predloga zakona izloča pojem "dogovor za razvoj regije" in ga nadomešča s pojmom "izvedbeni načrt regionalnega razvojnega programa", katerega predlog bo pripravila RRA, potrjeval pa ga bo razvojni svet regije. Izvedbeni načrt regionalnega razvojnega programa bo mogoče tudi sproti spreminjati, kar bo dejansko omogočilo decentralizacijo odločanja in ustrezno odzivanje na razmere v razvojni regiji. Gre za dokument, ki je že uveljavljen in ni nobenih pravih argumentov ali potrebe za njegovo spremembo.
Amandma iz predloga zakona izloča razlikovanje med regijskim in lokalnim projektom, saj status regijskega projekta določata vsebina in pomen projekta za regijo, kar ni odvisno od tega, ali ga izvaja ena ali deset občin. Tudi manjši projekt znotraj ene občine je lahko velika dodana vrednost razvoju celotne regije. Dikcija osme alineje iz predloga zakona zelo omejuje nabor regijskih projektov, zaradi česar bodo (ponovno) na slabšem manjše občine. Z amandmajem se odpravlja razlikovanje med regijskim in lokalnim projektom.
Spreminja se tudi dikcija definicije RRA, ki jo amandma definira kot pravno osebo javnega prava, ki opravlja splošne razvojne naloge v regiji.
Z amandmajem se iz predloga zakona izloča tudi pojem "regionalni menedžer", saj je uveljavitev takšne funkcije znotraj razvojnega sveta regije oz. znotraj regionalne RRA nepotrebna in neracionalna. Gre za uvajanje termina in usposobljenosti, ki pomeni zgolj dodatne stroške in nobene dodane vrednosti. Doslej je stroške dela RRA-jev krila Služba za lokalno samoupravo in regionalni razvoj (približno en zaposlen na RRA), kar je na letni ravni znašalo približno 1 milijon evrov. Glede na to, da predlog zakona predvideva zaposlitev štirih do petih regionalnih menedžerjev v enem RRA-ju, lahko to pomeni veliko povečanje stroškov dela, ki bo pretežno padlo na breme občin. V finančnih posledicah zakona namreč za leti 2011 in 2012 ni zagotovljenih nobenih dodatnih sredstev za sofinanciranje RRA-jev, za leto 2013 pa znesek dodatnih sredstev znaša 500.000 evrov, kar je bistveno premalo za sofinanciranje tolikšnega števila regionalnih menedžerjev, kot ga predvideva predlog zakona.
K 11. členu:
Tretji odstavek se spremeni tako, da se glasi_
"(3) Svet je ustanovljen, ko akt o ustanovitvi sprejme 90 odstotkov občinskih svetov občin, ki so vključene v regijo."
Četrti odstavek se spremeni tako, da se glasi_
"(4) Z aktom o ustanovitvi se določi število članov sveta, ki ne sme biti manjše od 16. Svet sestavljajo predstavniki občin, katerih število je enako številu občin, vključenih v regijo, osem predstavnikov članov združenj gospodarskih dejavnosti in štirje predstavniki članov nevladnih organizacij s sedežem v regiji. Predstavniki občin v svetu so župani. V regijah, v katerih tako določeno število članov ne doseže 16, so lahko predstavniki občin tudi podžupani. Predstavnike združenj gospodarskih dejavnosti v svetu imenujejo združenja gospodarskih dejavnosti. Predstavnike nevladnih organizacij v svetu imenujejo nevladne organizacije."
Obrazložitev:
Z amandmajem se zvišuje odstotek občinskih svetov, ki je potreben za sprejetje akta o ustanovitvi sveta s 60 odstotkov na 90 odstotkov. Amandma spreminja tudi sestavo razvojnega sveta regije.
V pretekli in sedanji finančni perspektivi se je izkazalo, kako pomembna je vloga vsake posamezne občine pri sprejemu in izvedbi regijskih projektov, izvedbenih načrtov regionalnih razvojnih programov in v povezavi s tem njihova vključitev v občinske proračune. To vlogo v sedanji finančni perspektivi uspešno udejanjajo župani občin, združeni v svetu regije. S tem, ko se vseh županov iz regije ne bi več neposredno vključevalo v odločanje o sprejemu in izvajanju izvedbenega načrta regionalnih razvojnih programov, bi zmanjšali interes za aktivno vključevanje v proces izdelave izvedbenih načrtov in izvajanja regijskih projektov, istočasno pa bi onemogočili izvedbo razvojnih projektov v regiji, saj je zanje treba zagotavljati tudi proračunska sredstva občin, kar pa je mogoče le na predlog županov občinskim svetom.
Amandma določa drugačno sestavo razvojnega sveta regije, kot je predvidena v predlogu zakona. V svet bodo vključeni vsi župani občin, ki so vključene v regijo, osem predstavnikov članov združenj gospodarskih dejavnosti in štirje predstavniki iz vrst članov nevladnih organizacij, ki imajo sedež v regiji. Minimalno število članov sveta bo 16. V najmanjših regijah, ki na predlagani način ne bi dosegle minimalnega števila članov, bodo lahko predstavniki občin tudi podžupani.
Z amandmajem se uresničujeta 2 cilja_
zagotoviti, da bodo v razvojnem svetu regije z župani zastopane VSE občine v regiji,
zagotoviti, da bo razvojni svet regije VEČINSKO sestavljen iz predstavnikov občin, saj se morajo občine s projekti na nivoju regije identificirati in jih tudi finančno podpreti ter realizirati.
K 20. členu:
Besedilo 20. člena se spremeni tako, da se glasi_
"(1) Za opravljanje nalog iz 18. člena tega zakona ustanovijo občine v regiji RRA kot javni zavod. Medsebojna razmerja med svetom in RRA se določijo s pogodbo.
(2) Pogodba mora vsebovati naslednje elemente_
- naziv in naslov sveta ter ime in naslov RRA,
- opredelitev območja razvojne regije, za katero bo RRA opravljala splošne naloge spodbujanja
skladnega regionalnega razvoja,
- podrobnejšo opredelitev razvojnih nalog iz prejšnjega odstavka,
- opredelitev višine, načina in terminskega načrta financiranja,
- način nadzora nad namensko porabo sredstev (dokazila, preverjanje namenske porabe
sredstev, obveščanje o morebitnih spremembah),
- opredelitev načina in časovnega okvira poročanja svetu.
(3) RRA se vpiše v evidenco RRA, ki jo vodi služba.
(4) Nadzor nad opravljanjem nalog, določenih s pogodbo, izvaja svet. Če se v nadzornem
postopku ugotovi, da RRA ne opravlja nalog, določenih s pogodbo, ali jih opravlja neustrezno,
postavi svet RRA rok za odpravo nepravilnosti. Če RRA v določenem roku ne odpravi
ugotovljenih nepravilnosti, se pogodba prekine, služba pa jo izbriše iz evidence RRA.
(5) Način vodenja evidence RRA in minimalne pogoje za opravljanje nalog RRA določi minister."
Obrazložitev:
Z amandmajem se uveljavlja ureditev, da mora biti RRA opredeljena kot javni zavod, ki ga ustanovijo vse občine, ki so vključene v regijo.
Določi se tudi, da svet razvojne regije z RRA sklene pogodbo za opravljanje splošnih razvojnih nalog na regionalni ravni. S tem se omogoči decentralizacijo odločanja o razvojni politiki v regiji in izboljšuje avtonomija sveta razvojne regije.
Obdobje, za katero je pogodba sklenjena, ni določeno, kar omogoča svetu razvojne regije fleksibilnost pri odločanju o RRA, s katero je sklenil pogodbo.
Nadzor nad opravljanjem nalog, ki so določene s pogodbo, prav tako opravlja svet, ki lahko pogodbo tudi enostransko prekine, če ugotovi, da se naloge, določene s pogodbo, ne opravljajo oz. se opravljajo neustrezno. Amandma določa tudi, da način vodenja evidence RRA in minimalne pogoje za opravljanja nalog RRA določi minister s podzakonskim aktom.