Ljubljana, 7. marec 2011 – Danes je na nadaljevanju 25. redne seje Državnega zbora RS poslanec SLS Franc Pukšič predstavil mnenje Poslanske skupine SLS glede predloga Zakona o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
Zakon o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja v takšni obliki regionalnega razvoja ne bo prinesel, pač pa bodo njegovi učinki ravno nasprotni, in naj že kar na začetku povem, da poslanci Slovenske ljudske stranke predlaganega zakona ne bomo podprli. V poslanski skupini Slovenske ljudske stranke smo bili že v prvi obravnavi zakona začudeni nad potezo vlade, da je v državni zbor vložila zakon, ki je neusklajen z obema reprezentativnima združenjema občin, Skupnostjo občin Slovenije in Združenjem občin Slovenije, medtem ko v največji meri zadeva prav občine. Obnova sistema bi namreč morala temeljiti na preverjanju uspešnosti veljavne ureditve, v ta postopek pa bi vsekakor morale biti vključene občine, kot glavni nosilci regionalnega razvoja, saj same v praksi najbolj vidijo pomanjkljivosti obstoječega sistema in lahko na osnovi svojih izkušenj predlagajo učinkovite ukrepe. V poslanski skupini Slovenske ljudske stranke se nam zdi tako ignorantski odnos do občin, ki znatno sofinancirajo regionalne projekte, in ki dejansko skrbijo za ustrezno izvajanje regionalne politike, malodane nesramen. Vlada je sicer tekom zakonodajnega postopka poskušala popraviti vtis, da se je z omenjenima združenjema, predvsem z Združenjem občin, uskladila, v resnici pa je šlo zgolj za nekakšen gnil kompromis, pri katerem je bilo Združenje občin stisnjeno v kot in je predlagane vladne amandmaje glede sestave razvojnega sveta regije, sprejelo. Vlada je namreč sledila načelu "vzemi ali pusti", tako da Združenje druge možnosti ni imelo. V poslanski skupini Slovenske ljudske stranke smo se zelo aktivno vključili v postopek sprejemanja zakona, saj smo pri obravnavi zakona na matičnem delovnem telesu vložili kar 25 amandmajev, s katerim bi se zakon nedvomno izboljšal in približal ljudem ter okrepil regionalni razvoj. Vendar nam zaradi vehementnega odnosa nekaterih poslancev koalicije ni preostalo drugega kot to, da smo skupaj s poslanci SDS zapustili sejo odbora za lokalno samoupravo in regionalni razvoj, saj so bili vsi naši amandmaji popolnoma ignorirani. Podobno se je zgodilo tudi na seji državnega zbora, ko smo vložili 14 amandmajev, s katerimi smo pač želeli rešiti kar se je rešiti sploh še dalo. V tretji obravnavi vlagamo amandmaje še k trem členom, vendar se bojim, da bodo doživeli podobno usodo kot so jo doživeli ostali naši amandmaji.
Poslanci Slovenske ljudske stranke predlaganemu zakonu nasprotujemo iz več razlogov.
Prvi razlog je ta, da se s predlogom zakona bistveno zmanjšuje vloga županij in županov pri soodločanju o razvoju v posamezni regiji, medtem ko delež sredstev za financiranje splošnih nalog v regiji še vedno znaša 40%, kar bodo seveda morale pokriti občine. To je svojevrsten paradoks, saj se nekomu, ki prispeva sorazmerno velik del sredstev za izvajanje aktivnosti regionalnega razvoja, znotraj kolektivnega organa, t. i. razvojnega sveta regije, odvzemajo pravice pri odločanju, saj bodo v tem organu imele le 2/5 glasovalnih pravic. Pri tem se upravičeno pojavlja skrb, da bodo manjše občine popolnoma izključene iz postopka soodločanja.
Drugi razlog, zaradi katerega poslanci Slovenske ljudske stranske ne podpiramo zakona je ta, da v predlogu zakona niso določeni nobeni viri regionalnih spodbud, kot je to določeno v obstoječem zakonu, ki predvideva 1,5% BDP-ja za regionalne spodbude do leta 2013. Zato se pojavlja bojazen, da se bo že tako katastrofalno črpanje evropskih sredstev še poslabšalo.
Tretji razlog našega nasprotovanja zakonu je ta, da v zakonu nimamo nikjer predvidenih dveh kohezijskih regij, Vzhodne in Zahodne Slovenije. Delitev Slovenije na takšen način bi namreč posamezni kohezijski regiji v prihodnosti omogočilo neposredno črpanje sredstev iz evropskih skladov tudi v novi finančni perspektivi v obdobju 2014 do 2020, brez posredovanja Ljubljane. V poslanski skupini Slovenske ljudske stranke smo prepričani, da bi takšna ureditev morala biti jasno zapisana tudi v zakonu, tovrstna ureditev v evropski Uredbi po našem mnenju ni dovolj za izvajanje ustrezne kohezijske politike, saj uredba predvideva zgolj delitev Slovenije na 2 kohezijski regiji, ne določa pa nobenih organov kohezijske regije ter njihove pristojnosti, ki bi dejansko omogočile decentralizacijo pri upravljanju programov EU po načelu subsidiarnosti.
Naslednji razlog, zaradi katerega nasprotujemo zakonu je tako imenovani dogovor za razvoj regij, s katerim se po našem mnenju zgolj še povečuje stopnja centralizacije, saj bodo regionalni razvojni programi morali prestati blagoslov vlade, kar po našem mnenju vodi v centralizacijo, in se nikakor ne približuje potrebam prebivalcev razvojne regije. S sprejemanjem dogovorov za razvoj regij vsake 4 leta pa se določa popolnoma nefleksibilen sistem, ki onemogoča odzivanje na razmere v razvojni regiji, zaradi česar obstaja bojazen, da bodo marsikateri regionalni projekti izostali. V naši poslanski skupini smo prepričani, da je mogoče ustrezne ukrepe za izboljšanje in spodbujanje regionalnega razvoja mogoče doseči z že uveljavljenimi izvedbenimi načrti regionalnih razvojnih programov. Zato smo poslanci Slovenske ljudske stranke tudi vložili amandma, s katerim bi se dogovor za razvoj regije nadomestil z izvedbenim načrtom regionalnega razvojnega programa, ki bi ga pripravila regionalna razvojna agencija, potrdil pa bi ga razvojni svet regije. Prepričani smo, da bi to dejansko omogočilo decentralizacijo pri odločanju, z možnostjo spreminjanja izvedbenega načrta pa bi se omogočilo ustrezno odzivanje na razmere v razvojni regiji. Z dogovori za razvoj regij to ne bo mogoče!
Razlogov za naše nasprotovanje je še več, vendar bomo o njih razpravljali še v nadaljnji razpravi o amandmajih. Kljub temu, da je bil zakon tekom zakonodajnega postopka nekoliko spremenjen, poslanci Slovenske ljudske stranke ostajamo trdno na stališču, da bi se dalo stanje na področju regionalnega razvoja izboljšati s spremembami nekaterih členov trenutno veljavnega zakona o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja in ocenjujemo, da bo takšen zakon prinesel več škode kot koristi. Takšnega zakona, ki bi ga lahko imenovali kar Zakon o centralizaciji regionalnega razvoja, ne želimo in ga ne potrebujemo! Poslanci Slovenske ljudske stranke bomo sprejetju predlaganega zakona, v primeru nesprejetja naših amandmajev, ostro nasprotovali.