Ljubljana, 3. maj 2011 – Danes je v nadaljevanju 27. redne seje Državnega zbora RS poslanec SLS Janez Ribič predstavil stališče Poslanske skupine SLS glede predloga Zakona o tujcih, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
Spoštovane poslanke in poslanci ter vsi ostali navzoči.
Tujci imajo v Sloveniji v skladu z mednarodnimi pogodbami vse pravice zagotovljene z našo Ustavo RS in z zakoni, razen tistih, ki jih imajo po Ustavi RS ali po zakonu samo državljani Republike Slovenije. To je zapisano v 13. členu Ustave RS. V 68. členu pa je določeno, da tujci lahko pridobivajo lastninsko pravico na nepremičninah pod pogoji, ki jih določa zakon. Zato lahko rečemo, da je za tujce v naši državi ustrezno poskrbljeno že vse od osamosvojitve. Cilj predloga zakona, ki ga danes obravnavamo pa je uskladitev slovenskega pravnega reda s pravnim redom Evropske unije. Zakon zagotavlja več pravic državljanov Evropske unije in njihovim družinskim članom. Prenašajo se v zakon nekatere določbe direktiv Sveta Evropske unije, kot so določbe glede vračanja nezakonito prebivajočih državljanov tretjih držav, glede vstopa in prebivanja državljanov tretjih držav za namene visoko kvalificirane zaposlitve, ter glede sankcij in ukrepov zoper delodajalce nezakonito prebivajočih državljanov tretjih držav. Prenašajo se tudi uredbe Evropskega sveta in parlamenta Evropske unije ter spremembe konvencije o izvajanju schengenskega sporazuma in uredbe Evropskega sveta v zvezi z gibanjem oseb z vizumom za dolgoročno prebivanje, zato poslanci Slovenske ljudske stranke pričakujemo, da bo nov zakon prinesel dovolj učinkovite določbe, da se ne bo moglo več zgoditi nezakonito zaposlovanje tujcev kot smo mu bili priča v gradbenih podjetjih v primeru delavcev iz Bosne in Hercegovine. Ponovno želimo tudi poudariti, da je v tem zakonu treba urediti nadzor za preprečevanje nezakonitega izsiljevanja in zaposlovanja tujcev, kot smo opozorili pri Zakonu o zaposlovanju tujcev, saj smo prepričani, da se ob preprečevanju dela na črno ne more tega dovolj učinkovito urediti. Pričakujemo tudi, da bo zakon zagotovil boljšo preglednost in predvsem nadzor nad prisiljevanjem tujcev ter pridobivanjem vizumom in dovoljenj za prebivanjem tujcev, saj je preventiva vedno bolj učinkovita in bolj poceni kot reševanje težav z nezakonitim prisiljevanjem kasneje. Podpiramo, da daje ta zakon pravno podlago, da se tujcu, ki je nezakonit na ozemlju Republike Slovenije izda odločbo, s katero mu bo določeno, da v določenem roku prostovoljno zapusti RS, razen v izjemnih primerih kadar obstaja nevarnost pobega in možnost določitve prepovedi vstopa tujcev, ki se ni prostovoljno vrnil v postavljenem roku in ga je bilo treba odstraniti iz ozemlja Slovenije. Glede varovanja pravic tujcem, ki so žrtve nezakonitega zaposlovanja, pa je treba določbe oblikovati previdno, saj so to lahko neke vrste olajševalne okoliščine in zato je lahko spodbuda tujcem, da se bodo posluževali dela na črno, da bodo tako lahko enostavno prišli do vizuma za bivanje in delo v Sloveniji. Dobro je treba proučiti posledice, da ne bodo take določbe dosegle ravno nasprotnega učinka od želenega, torej, da bodo povzročile več zaposlovanja in prebivanja tujcev na črno v Sloveniji. Zdi se nam razumem predlog varuhinje človekovih pravic in podpiramo njen predlog k 49. členu, da se omogoči združevanje družine oziroma staršev z mladoletnimi neporočenimi otroki brez pogojev enoletnega bivanja. Nerazumno je, da se ob vseh liberaliziranih pogojih ravno družinam oziroma otrokom tujcev omejujejo pravice. Tudi glede pravice otrok brez spremstva se strinjamo, da morajo imeti posebno skrbno obravnavo, vendar se nam pri tem postavlja vprašanja, v koliko primerih in v katerih pa se otroci lahko brez staršev pri nas pojavijo sami kot tujci, kako lahko tuji otroci sami pridejo k nami, kako je to mogoče. Strinjamo se sicer, da je treba pred vračilom še posebej mladoletnega otroka preveriti, ali so pogoji in ali se ima sploh kam varno vrniti. Seveda velja enako za vse tujce. Storiti pa je treba vse, da se prepreči nezakoniti vstop tujcem že na meji. Glede možnosti zaposlovanja tujcev in uvedbe modre karte, pridobivanjem dovoljen za prebivanje za visokokvalificirane delavce smo mnenja, da je treba pred tem omogočiti prekvalifikacijo domačim nezaposlenim delavcem in predvsem izobrazbo mladim, da bomo imeli dovolj svoje visokokvalificirane delovne sile, zato smo poslanci Slovenske ljudske stranke vložili amandmaje k Zakonu o štipendiranju, s katerimi predlagamo vrnitev štipendij za dijake, olajšavo za pridobitev štipendij za več družin in za več možnosti izjemnim študentom. Ni razumno, za Slovensko ljudsko stranko je celo nesprejemljivo, da omejujemo državljanom dostop do izobrazbe, hkrati pa tujcem olajšujemo dostop do naših delovnih mest. S takega vidika sta za to za nas oba zakona, čeprav potrebna, nesprejemljiva, zato upamo, da bo Vlada RS oziroma koalicija prisluhnila tem pripombam iz današnje razprave in oba zakona ustrezno uskladila. Tudi v ta zakon predlagamo varovalko, vsako leto je treba izdelati evidenco potreb po visokokvalificirani tuji delovni sili in vedno dati prednost domačim strokovnjakom.