Ljubljana, 21. julij 2011 - Poslanec SLS Franc Pukšič ostro zavrača navedbe v včerajšnjem odzivu Službe vlade RS za lokalno samoupravo in regionalno politiko (SVLR), da njegovo sporočilo za medije z dne, 19. 7. 2011, vsebuje obilico netočnosti ter da gre za "politično motivirane špekulacije", ki so sprožene zgolj zato, da "delajo škodo kohezijski politiki". Poslanec SLS Franc Pukšič poudarja, da se namreč naslanja na uradne podatke o črpanju sredstev kohezijske politike EU, ki so objavljeni na uradni spletni strani Strukturnih skladov EU v Sloveniji (http://www.eu-skladi.si/skladi/crpanje-evropskih-sredstev/podatki-o-crpanju). Poslanec SLS Franc Pukšič poudarja, da z njegove strani ni bilo nobenih zavajanj, pač pa to s svojimi izjavami počne ravno SVLR, saj v svoj zagovor in izgovor predstavlja podatke, ki govorijo o pravicah porabe, o preseganjih ciljev glede vrednosti potrjenih operacij, kar pa nikakor ni realen pokazatelj uspešnosti črpanja evropskih sredstev.
Podrobnejši odgovor poslanca SLS Franca Pukšiča ne včerajšnji zavajajoč pisni odziv SVLR na poslančeva opozorila glede slabega črpanja evropskih sredstev je obširneje podan v nadaljevanju.
Kot je razvidno v spodnji tabeli (Tabela 1), objavljeni na navedeni spletni strani, znaša odstotek certificiranih zahtevkov za povračilo na EK do 31. 5. 2011 glede na pravice porabe za obdobje 2007 - 2011 33,6 %, za obdobje 2007 - 2013 pa 21,9 %. Podatki o certificiranih zahtevkih za povračilo na EK so namreč podlaga za povračila iz proračuna EU v proračun RS. Velja še poudariti, da so ravno danes, 21. 7. 2011, ti podatki osveženi in vključujejo še podatke za mesec junij, ki so predstavljeni v Tabeli 2. »Vendar to nikakor ne potrjuje včerajšnjih izjav SVLR, da je črpanje uspešno, saj se ključni podatki niso bistveno spremenili.
Poslanec SLS Franc Pukšič opozarja, da so navedeni podatki o nizkem odstotku certificiranih zahtevkov so zelo resen problem, na kar sta že decembra lani v dopisu ministrstvom opozorila minister za finance dr. France Križanič in nekdanji minister za lokalno samoupravo in regionalno politiko dr. Henrik Gjerkeš. V dopisu sta namreč opozorila vsa ministrstva, ki Ministrstvu za finance RS posredujejo zahtevke za povračilo denarja, na zelo počasno pripravo zahtevkov za povračilo, na 400 milijonsko razliko med izplačili iz proračuna RS in povračili iz proračuna EU ter od ministrstev zahtevala "krizno upravljanje sredstev evropske kohezijske politike". Omenila sta celo možnost zaustavitve nekaterih projektov, do česar bi lahko prišlo, če se proces posredovanja zahtevkov na EK ne pospeši, saj država ni več sposobna financirati projektov EU v takšnem obsegu. Poleg tega je Ministrstvo za finance RS v mesecu marcu 2011 na Vlado RS poslalo dopis, v katerem opozarja na izjemno počasno pripravo zahtevkov za povračilo sredstev iz proračuna EU, saj so ministrstva do 1. marca 2011 pripravila za 43 milijonov evrov zahtevkov, medtem ko je znesek zaostankov znašal skoraj 232 milijonov evrov. Torej je problematika počasne priprave zahtevkov za povračilo in njihovega certificiranja zelo resna, temelji na uradnih dokumentih ministrstev in ni zgolj manever "politično motiviranih špekulacij" poslanca Pukšiča, kot se izgovarja SVLR. Dejstvo je torej, da s strani poslanca SLS Pukšiča ni bilo nobenih zavajanj, pač pa to s svojimi izjavami počne ravno SVLR, saj predstavlja podatke, ki govorijo o pravicah porabe, o preseganji ciljev glede vrednosti potrjenih operacij, kar pa nikakor ni realen pokazatelj uspešnosti črpanja evropskih sredstev.
Glede posameznih dejstev, ki jih je v točkah svojega včerajšnjega pisnega odziva navedla SVLR, pa so poslane SLS Franc Pukšiča odgovarja_
"1. SVLR_ Najaktualnejši podatki Evropske komisije o črpanju evropskih sredstev Slovenijo uvrščajo na šesto mesto med 27 državami članicami. Konec leta 2009 je Slovenija zasedala 12., konec leta 2010 pa 7. mesto. Dvig na lestvici v zadnjih letih priča o tem, da Slovenija uspešno črpa evropska sredstva."
Odgovor poslanca SLS Franca Pukšiča: Podatki o tem, na katerem mestu se nahaja Slovenija pri črpanju evropskih sredstev, so povsem irelevantni in ne predstavljajo realne slike o črpanju. Primerjava z vsemi 27 državami članicami EU je neresna, saj stare države članice (EU-15) zaradi višje stopnje razvitosti nimajo tolikšne potrebe po črpanju evropskih sredstev, med tem ko so nove države članice (Bolgarija, Češka, Estonija, Latvija, Litva, Madžarska, Poljska, Romunija, Slovaška, Slovenija) bistveno bolj odvisne od evropskih sredstev. Če se že primerjamo, se primerjajmo z boljšimi!
Podatki o uspešnem črpanju evropskih sredstev v programskem obdobju 2004 - 2006 (uspešnost črpanja je v revizijskem poročilu potrdilo tudi Računsko sodišče RS), ki so nastali v mandatu prejšnje Vlade RS, jasno dokazujejo, da je s pravilnim pristopom in usmerjenostjo v investicije mogoče zelo uspešno črpati evropska sredstva. V tem obdobju je namreč Slovenija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj počrpala 95 % vseh sredstev, ki so bila na voljo, iz ostalih skladov pa 90 % razpoložljivih sredstev. Tudi 3,5-kratno povečanje razpoložljivih sredstev na približno 4,2 milijarde evrov, ki je bilo izpogajano za programsko obdobje 2007 -2013 ter za 1,5 milijarde potrjenih projektov z naslova operativnih programov, ki so bili pripravljeni v zadnjem letu mandata prejšnje vlade, priča o tem, da so občine in država izjemno uspešne pri pripravi projektov, ki jih je mogoče sofinancirati z evropskimi sredstvi.
"2. SVLR_ Z vidika obveznosti črpanja evropskih sredstev po posameznih letih (t.i. pravilo n+3/n+2) Slovenija že v tem trenutku presega cilje, napovedane za konec leta 2011. Do danes smo namreč v slovenski proračun povrnili več kot milijardo evrov, do konca leta 2011 jih moramo v proračun povrniti še za približno 641 milijonov evrov, do konca leta 2012 pa še dodatnih 660 milijonov evrov. Ob teh številkah lahko z gotovostjo trdimo, da nevarnosti za izgubo sredstev do konca leta 2012 ni."
Odgovor poslanca SLS Franca Pukšiča: V SLS se sprašujemo, kako Slovenija lahko sredi julija 2011 že presega cilje, ki so napovedani za konec leta 2011?! Od kod SVLR podatek, da "smo namreč v slovenski proračun povrnili več kot milijardo evrov"? Glede na podatke o certificiranih zahtevkih do 31. 5. 2011 je bilo v slovenski proračun povrnjenih 899.869.475 evrov (Tabela 1), do 30. 6. 2011 pa 986.063.106 evrov, kar ni več kot milijarda evrov!
Poleg tega je stavek že sam po sebi protisloven, saj SVLR za leto 2011 najprej govori o "preseganju ciljev", nato pa trdi, da "moramo" do konca 2011 povrniti še 641 milijonov evrov. Ob tako slabi dinamiki vračanja evropskih sredstev v proračun (ca. 900 milijonov v treh letih) je govor o 641 milijonih, ki bodo povrnjeni do konca leta 2011 nič manj kot iluzija! Kaj in kako pa bo s črpanjem sredstev v letu 2012 ob tako nizki dinamiki črpanja, pa se nobenemu ne more niti sanjati, kaj šele govoriti o tem, koliko milijonov bo počrpanih! Sprašujemo se, s kakšno odgovornostjo in gotovostjo lahko SVLR trdi, da bodo sredstva za leti 2011 in 2011 v skupni višini prek 1,3 milijarde evrov višini zanesljivo počrpana iz proračuna EU in da nam ne grozi izguba izpogajanih sredstev, ko pa v dveh in pol letih trajanja mandata sedanje Vlade RS iz proračuna EU v slovenski proračun ni natekla niti milijarda evrov! Z intenzivnostjo aktualne nove razvojne zavore ob pripravi aktualnega rebalansa proračuna za leto 2011, ko se najbolj zmanjšujejo sredstva za investicije, predvideno pa je tudi veliko zmanjšanje prihodkov iz proračuna EU, so takšne napovedi SVLR popolnoma nerealne in zavajajoče!
"3. SVLR_ Do danes smo potrdili projekte v skupni vrednosti 3,1 milijarde evrov, kar predstavlja 17 odstotkov več kot smo načrtovali za obdobje 2007-2011."
Odgovor poslanca SLS Franca Pukšiča: SVLR ponovno zavaja s podatki, ki se nepoznavalcem sistema kohezijske politike zdijo zelo vzpodbudni in všečni. Dejstvo je, da je prejšnja Vlada RS v zadnjem letu mandata razpisala in potrdila projekte v višini 1,5 milijarde evrov, aktualna Vlada RS pa je potrdila podobno višino sredstev v skoraj trikrat daljšem obdobju, kar pomeni, da je intenzivnost potrjevanja izjemno slaba. Medtem ko so bili v obdobju 2007 - 2008 pripravljeni 4 razpisi za regionalne razvojne spodbude in 2 razpisa za spodbude v obmejnem območju s Hrvaško, in medtem ko se je na t. i. 5. razpis oz. "Javni poziv za predložitev vlog za sofinanciranje operacij iz naslova prednostne usmeritve »Regionalni razvojni programi« razvojne prioritete »Razvoj regij« OP krepitve regionalnih razvojnih potencialov 2007-2013 za obdobje 2010 - 2012 " čakalo do leta 2010, zaradi česar so v marsikateri občini propadli že pripravljeni projekti, o novem - t. i. 6. razpisu pa ni bilo ne duha, ne sluha.
Na sistem črpanja evropskih sredstev je torej treba gledati skozi celotno programsko obdobje, saj se le tako realno vidi uspešnost črpanja. Dejstvo je tudi, da potrjeni projekti še ne pomenijo dejanske izvedbe projektov, kar pa je najbolj ogroženo z rezi v državni proračun, iz katerega se v prvi fazi financirajo projekti, za katere so pogodbe za sofinanciranje z evropskimi sredstvi že podpisane.
"5. SVLR_ Do danes smo med drugim podprli preko tisoč razvojnih projektov gospodarstva, več kot 10.500 brezposelnih osebam pomagali do ponovne zaposlitve, omogočili usposabljanje za več kot 30.000 ljudi, zagotovili podporo različnim ranljivim skupinam prebivalstva, itd."
Odgovor poslanca SLS Franca Pukšiča: S takšnimi populističnimi izjavami SVLR o odpiranju "množice" delovnih mest se zamegljuje dejstvo, da je v Sloveniji približno 110.000 brezposelnih, polovica katerih je izgubila zaposlitev v času trajanja mandata aktualne Vlade RS, le-to pa nikakor ni zgolj posledica »zunanjih« vzrokov - gospodarske in finančne krize, pač pa veliko tudi od nesposobnosti pridobivanja sredstev in sofinanciranja projektov, ki imajo multiplikativni učinek na gospodarstvo, predvsem na gradbeni sektor. Postavlja se vprašanje, koliko tisoč razvojnih projektov je zaradi predlaganega rebalansa proračuna ogroženih oz. nikoli ne bo zaživelo ter koliko manjših projektov, ki dajejo kruh malim in mikro podjetjem, je posledično ogroženih itd.
*******************************************************************************************************************
Poslanec SLS Franc Pukšič izraža utemeljeno bojazen, da bo z morebitnim sprejetjem rebalansa proračuna RS za leto 2011 višina sredstev, ki bodo za Slovenijo trajno izgubljena, še narasla. Izgovori SVLR o zapletenih postopkih pri izvajanju javnih naročil, zaradi česar je dinamika izvajanja projektov tako slaba, so popolnoma neupravičeni in posredno krivdo za nastalo situacijo pripisujejo še občinam. Občine so po Pukšičevih besedah praktično še edine, ki pripravljajo uspešne projekte in tudi po vseh svojih močeh skrbijo za njihovo izvajanje in financiranje, zato predstavlja zmanjševanje in odlaganje sredstev za sofinanciranje investicij, do katerih so občine upravičene na osnovi 21. in 23. člena »Zakona o financiranju občin, resno grožnjo za vse. Odgovora, kaj se bo zgodilo v primerih delno izvedenih investicij, ki jih občina ne bo mogla plačati, ni,« opozarja Pukšič.
Pukšič še poudarja, da je Odbor DZ RS za lokalno samoupravo in regionalni razvoj na 15. nujni seji, na kateri se je obravnavala problematika sprememb Operativnih programov kohezijske politike Cilja 1 v Sloveniji, sprejel sklepe, s katerimi se je Vladi RS jasno naložilo obveznost, da v okviru operativnih programov ne zmanjšuje sredstev za občine. Sklepe so podprli tudi poslanci koalicije.
Blokada podpisovanja pogodb o sofinanciranju za projekte, glede katerih so občine že dobile sklepe SVLR o soinvestiranju investicij občin na osnovi 21. in 23. člena Zakona o financiranju občin, je po Pukšičevem mnenju resnično zavrženo dejanje.