Ljubljana, 14. julij 2011 – Na 30. redni seji Državnega zbora RS je poslanec SLS Gvido Kres predstavil stališče Poslanske skupine SLS glede predloga zakona o odvzemu premoženja nezakonitega izvora (ZOPNI) - prva obravnava, ki ga lahko preberete v nadaljevanju.
Kjer je volja, tam je moč, bi lahko rekli. Zakaj sem malo ciničen na samem začetku našega stališča? Naj vas spomnim na sprejemanje Zakona o ratifikaciji konvencije Sveta Evrope o pranju, odkrivanju, zasegu in zaplembi premoženjske koristi, pridobljene s kaznivim dejanjem, in o financiranju terorizma. 4. marca lanskega leta je Državni zbor RS ratificiral konvencijo s pridržkom, da ne bomo uporabljali četrtega odstavka 3. člena konvencije, ki se glasi_ "vsaka pogodbenica sprejme take zakonodajne ali druge morebitne ukrepe, s katerimi zagotovi, da pri težjem kaznivem dejanju ali dejanjih, ki jih opredeljuje nacionalna zakonodaja, storilec kaznivega dejanja izkaže izvor domnevne premoženjske koristi ali drugega premoženja, ki se lahko odvzame, če je taka zahteva skladna z načeli njene nacionalne zakonodaje." Ob razpravi v Državnem zboru RS smo edino poslanci takratne opozicije, se pravi poslanci SLS in poslanci SDS, nasprotovali takšnemu zadržku in se spraševali, čemu tako. V Slovenski ljudski stranki smo takrat dejali (citiram): "Nikakor takšnega zakona ne moremo podpreti, kajti v kolikor danes takšen zakon, kot je predlagan, podpremo, se Slovenija dejansko odreče bistvu te konvencije. In mislimo, da bi bilo prav, da ga zavrnemo in tudi zaradi mednarodnega ugleda Slovenije pripravimo takšen predlog zakona, ki tega izvzetka ne bo imel." Takrat se ni dalo, ker je bilo v nasprotju z Ustavo RS. Ali smo v tem času kaj spreminjali Ustavo RS - da bi jaz vedel, ne.
Torej, danes pa se ob isti Ustavi RS to da. Nas veseli, da stališča zorijo in da ste se tudi sami iz povolilne okupacije delitve plena posvetili tudi vsebinskim stvarem, tokrat iskreno in nič cinično. Očitno se nekatere stvari tudi v Sloveniji dajo premakniti z mrtve točke, vendar je žal tako, da se urejanje določene akutne družbene problematike lotimo šele takrat, ko je to skoraj prepozno. Kot da bi ugotovili, da je treba obnoviti hišo šele takrat, ko se zruši zadnja stena. A bolj pozno, kot nikoli.
V Slovenski ljudski stranki absolutno podpiramo vsebino in namen predloga zakona. Ta bo deležen podpore vseh naših poslancev. Možno ga je tekom postopka izboljšati in v SLS bomo sodelovali pri tem.
Pa naj v tem našem stališču predstavim pogled SLS še na en korak dlje od tega zakona. Ker se zadnje čase kaže volja in tudi konkretne rešitve problemov, ki se jih do sedaj ni moglo urejati, mislimo, da bi vsi skupaj morali začeti razmišljati še korak dlje. Ta predlog zakona je kljub vsemu vezan na razloge za sum, da je neka oseba storila kaznivo dejanje, šele takrat osebo lahko doletijo sankcije tega zakona. Menimo, da bi morali najti učinkovitejšo zakonsko rešitev tudi za primere, ko ne gre za nobene sume kaznivih dejanj in ima posameznik nesorazmerno veliko premoženje. Gre torej za vse primere, ko se je premoženje v preteklosti pridobilo na takšen ali drugačen način in ga oseba danes poseduje, nihče pa je ne vpraša, kako je do tega enormnega premoženja prišla. Vem, rekli boste, da te pristojnosti že ima Davčna uprava Republike Slovenije. Mogoče res, a je s sistemsko ureditvijo nekaj narobe, saj je očitno, da ne deluje. Po mnenju SLS bi naslednji korak, ki bi ga s skupnim naporom morali storiti, bil tak, ki bi omogočili učinkovitejšo podlago za preveritev nesorazmerno velikega premoženja.
V tem zakonskem predlogu se nam v tem trenutku odpira največje vprašanje, zakaj se finančna preiskava lahko opravi najdlje za obdobje 5 let pred letom, v katerem je bila uvedena preiskava. To se nam zdi popolnoma nelogično, take zadeve enostavno ne morejo zastarati, saj gre za celotno tranzicijsko obdobje oziroma za obdobje samostojne države, Republike Slovenije. Sprašujemo se, ali je to na nek način tiha abolicija vseh večjih privatizacijskih zgodb naše preteklosti, legitimiramo s to rešitvijo krajo oziroma kraje državnega premoženja? Se bodo tajkuni in »privatizerji« državnega premoženja zdaj na ta način končno lahko oddahnili? Vsekakor pričakujemo od pristojnega ministrstva oziroma predstavnika ministrstva ustrezno pojasnilo.
Kot sem že povedal, možno je tekom postopka predlog zakona izboljšati in v Slovenski ljudski stranki bomo pri tem sodelovali in v ta del vložili veliko napora in svojega znanja. In prepričan sem, da bomo to tudi izboljšali. Več pa v nadaljevanju ob naših individualnih razpravah. Kot rečeno, poslanci Slovenske ljudske stranke bomo predlagali zakon kot primernega potrdili za nadaljnjo obravnavo.