Ljubljana, 23. september 2011 – Danes je v nadaljevanju 31. redne seje Državnega zbora RS, predsednik SLS mag. Radovan Žerjav predstavil stališče Poslanske skupine SLS glede predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o visokem šolstvu, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
Spremljanje kakovosti visokošolskih zavodov in učinkovitost njegovega delovanja z vidika porabe javnih sredstev sta dva izmed temeljnih pogojev za pripravo različnih strategij na področju visokega šolstva. Proces povečevanja avtonomije visokošolskih zavodov, tudi na področju njihovega financiranja, je naložil pretežni del bremena za uresničevanje strategije visokošolske politike visokošolskim zavodom samim, državi sami pa se je po drugi strani okrepila nadzorna funkcija spremljanja visokošolskega sistema, predvsem rezultatov visokošolskih zavodov in njihovih učinkov na družbo. Za izboljšanje nadzorne funkcije države so potrebne ustrezne podatkovne evidence, ki omogočajo objektivno ocenjevanje učinkovitosti in kakovosti slovenskega visokega šolstva, ugotavljanje pravic študentov iz javnih sredstev, načrtovanje politike in spremljanje delovanja visokega šolstva.
Poenotenje vseh evidenc s področja visokega šolstva ter njihova dopolnitev je glavni cilj predlagane novele Zakona o visokem šolstvu. Novela namreč oblikuje pravno podlago za evidenčni in analitski sistem visokega šolstva, na kratko EVŠ, osrednji del katerega predstavljajo evidence visokošolskih zavodov, študijskih programov, študentov in diplomantov ter izvajalcev visokošolske dejavnosti v visokem šolstvu, poleg tega pa še evidenca zasebnih visokošolskih zavodov ter evidenca prijavljenih za vpis in subvencioniranje bivanja v študentskih domovih.
Pomembna novost EVŠ-ja je tudi posredovanje podatkov s področja visokega šolstva drugim institucijam, s čimer se bodo zmanjšale nekatere administrativne ovire. EVŠ predstavlja torej neke vrste orožje proti fiktivnim vpisom študentov, kar v PS SLS podpiramo. Opozarjamo pa, da je ta problematika znana že dalj časa. Opozoriti je treba tudi na to, da novela Zakona o visokem šolstvu ni bila usklajena z univerzami, kar so konec junija potrdili tudi rektorjih štirih slovenskih univerz. Najbolj v nebo vpijoče pa se nam v PS SLS zdi dejstvo, da je novela bila napisana kot da ni odločbe Ustavnega sodišča RS z dne 14. aprila 2011, s katero je bilo ugotovljeno neskladje členov Zakona o visokem šolstvu z Ustavo RS, predvsem je bilo izpostavljeno vprašanje opredelitve javne službe ter določitve njenih pogojev. Vlada RS pa je dolžna to neskladje odpraviti v devetih mesecih, torej do januarja 2012.
V PS SLS ocenjujemo, da je takšno ravnanje nekdanje Vlade RS z ustavnopravnega vidika zelo vprašljivo. Gre namreč zato, da bodo kasnejše spremembe zakona o visokem šolstvu, s katerimi se bo odpravilo neskladje z Ustavo RS, kot je to ugotovilo Ustavno sodišče RS, vplivalo tudi na vsebino evidenc, ki jih opredeljuje danes obravnavana novela. V PS SLS poleg že izpostavljenih vprašanj ugotavljamo tudi, da je bil postopek priprave novele Zakona o visokem šolstvu preveč površen, kar se kaže tudi v mnenju Zakonodajno-pravne službe ter posledično v velikem število vsebinskih amandmajev, ki so bili potrebni za uskladitev z njenim mnenjem. Vendar kljub temu ocenjujemo, da je EVŠ, torej evidence, treba vzpostaviti čim prej, saj bo omogočil večjo preglednost slovenskega visokega šolstva, izboljšal pa se bo tudi nadzor nad porabo javnih sredstev za visoko šolstvo, kar je bistveno. Zato poslanci SLS sprejetju novele Zakona o visokem šolstvu ne bomo nasprotovali.