Ljubljana, 11. oktober 2011 – Danes je na 48. izredni seji Državnega zbora RS vodja PS SLS Jakob Presečnik predstavil stališče PS SLS glede predloga Zakona o spremembi in dopolnitvah Zakona o pravilih cestnega prometa. PS SLS ga podpira kot osnovo za nadaljnjo razpravo (ker je splošna razprava o predlogu), ob tem predlaga, da naj Vlada RS, ki opravlja tekoče posle, do druge obravnave pripravi seznam prekrškov, kjer bi lahko znižali kazni, saj PS SLS meni, da so nekatere kazni nesorazmerno visoke, saj so poslanci SLS že v obravnavi nove cestne zakonodaje opozarjali na previsoke kazni za nekatere manjše prekrške. Celotno vsebino stališča si lahko preberete v nadaljevanju.
V PS SLS smo že sami predlagali, da je treba za najhujše prekrške, ki imajo za posledico hude poškodbe in celo smrt, kot je na primer za vožnjo v nasprotno smer po avtocesti, nujno zagroziti dovolj visoke in učinkovite kazni, da bi učinkovale preprečevalno. Vendar to ni dovolj, ceste morajo biti varne in ustrezno označene, veliko vlogo pa igra tudi usposabljanje za varno vožnjo in vzgoja za nenasilno komunikacijo. Pri sprejemanju novih cestnih pravil smo imeli veliko pripomb in predlogov, ki pa v največji meri niso bili sprejeti. Opozarjali smo, da morajo biti kazni smiselne in sorazmerne, tako prekršku kot morebitnim posledicam. S predlagano novelo Zakona o pravilih cestnega prometa kolegi poslanci predlagajo, da bi se za majhne prekrške, s katerimi se neposredno ne ogroža varnost cestnega prometa in tudi s katerimi se ne povzroči škodljivih posledic v prometu, pri prvem storjenem prekršku namesto globe izrekel opomin. Če bi udeleženec cestnega prometa ponovil prekršek v obdobju enega leta in mu uradna oseba ne bi izrekla opozorila, pa bi se kaznoval s predpisano globo. Hkrati pa predlagana novela Zakona o pravilih cestnega prometa omogoča, da kršitelj pravil cestnega prometa, ki ne vloži sodnega varstva, plača polovico izrečene globe v roku 30 dni od pravnomočnosti plačilnega naloga, namesto v osmih dneh, kot to velja sedaj.
Predlagatelji navajajo, da so po mnenju nekaterih strokovnjakov kazni za cestno-prometne prekrške v Sloveniji nerazumno visoke. To sicer kaže tudi primerjava, ki jo imam za kazni v Sloveniji in kazni v Nemčiji za kar nekaj prekrškov. Kazni so pri nas višje celo od 2-krat do 10-krat, kar je nerazumno in da na prometno varnost še zdaleč nimajo toliko vpliva, kot nas skušajo prepričati vladni predstavniki. Nekateri strokovnjaki so mnenja, da se je prometna varnost v zadnjih 10 letih močno izboljšala, sankcije pa se kljub temu močno zaostrujejo.Zakonska novela posega v pred kratkim uveljavljene predpise, ki pa so dejansko povzročili veliko negodovanja in pripomb. Tudi na našo PS SLS se obračajo državljani in državljanke RS ter navajajo primere, ki dejansko kažejo na pretirano inkasantsko vnemo organov za pobiranje kazni za prekrške. Hkrati se hitrosti merijo na kratkih odsekih, primer je tudi na razdalji 150 metrov, kjer naj bi bile omejitve 50 km/h, kjer ni jasno, ali gre res za naselje. Kaznuje se nepravilno parkiranje, četudi ne ogroža prometa ali varnosti in na primer v središču mesta na pločniku za pešce. Kaznujejo se kolesarji in pešci - enako kot vozniki hitrih avtomobilov. Zato se upravičeno sprašujemo, kje je tu kriterij sorazmernosti ogrožanja varnosti in kako se uresničuje s takšnim načinom pobiranja kazni. Ker gre za velike obremenitve, velike zneske za plačilo kazni, ki prizadenejo državljanke in državljane RS, bi morali vse natančno doreči z zakonom, in ne prepuščati subjektivni presoji organov ob konkretnem primeru ali podzakonskim aktom. In vendar je nemogoče predvideti in zapisati vse mogoče primere. Poleg tega povsem zaupamo prometni policiji, gotovo je da le izvajajo tako napisane določbe zakonov, ki predvidevajo za vse enako kaznovanje. Zaradi nekaj kilometrov presežene hitrosti, omejitve izven naselja, kjer ni jasno kje se konča omejitev, na primer 50 km/h, smo prepričani, da se je po 1. 7. povsem pretiravalo in po nepotrebnem obremenilo že tako skromne dohodke s pobiranjem kazni.
V takšnih primerih je povsem dovolj, da se ob prvem prekršku izreče opomin. Že ob sprejemanju Zakona o cestah smo predlagali znižanje kazni za vožnjo po cestah, kjer je omejen lokalni promet, zato je nova kazen nesorazmerno visoka. Nujno pa je, da ostanejo zagrožene dovolj velike kazni in stranske kazni za najhujše prekrške, kot so vožnja v nasprotni smeri, vinjenost, pretirana prekoračitev dovoljene hitrosti, predvsem v gosto naseljenih krajih in podobni prekrški, ki lahko povzročijo najhujše posledice. Nadaljevati je treba s preventivno vzgojo že v osnovnih šolah, da bi s preventivo bolj učinkovito zagotovili varnost na cestah, zato smo poslanci SLS vložili dopolnilo, da se vzgoja in izobraževanje za varno udeležbo v cestnem prometu zagotavljata v programih predšolske vzgoje ter programih osnovnošolskega in srednješolskega izobraževanja. Učenje o varnem prometu se mora pričeti že v najmlajših otroških letih. Po našem mnenju je predlog zakona primerna podlaga za nadaljnjo razpravo. Ministrstvo oziroma Vlada RS pa naj do druge obravnave pripravita seznam prekrškov, kjer bi se kazni lahko razumno znižale.