Poslanec SLS Janez Ribič: Razumemo namero ministrstva, da je to eden izmed načinov primerjanja kvalitete izobraževalnega procesa med šolami, vendar pa se je treba zavedati, da so učenci odraz učinkovitosti svojih učiteljev, zato bi bilo po našem mnenju treba uvesti predvsem evalvacijo kvalitete dela učiteljev
Ljubljana, 19. oktober 2011 – Danes je v nadaljevanju 32. redne seje Državnega zbora RS poslanec SLS Janez Ribič predstavil stališče PS SLS glede predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
Po slabih desetih mesecih je pred nami ponovno novela Zakona o osnovni šoli, in to že kar osma novela od začetka veljave osnovnega zakona, kar je po mnenju poslancev SLS že alarm za pripravo novega Zakona o osnovni šoli, ki bi celovito prenovil osnovnošolski sistem in s tem izboljšal njegovo kakovost ter učinkovitost. Spremembe, ki jih vsebuje predlagana novela, so precej obsežne. Težko je sicer trditi, da niso potrebne, pa vendar se pojavlja vprašanje o njeni smiselnosti, saj bodo predlagane spremembe neposredno ali posredno prizadele učence, učitelje in starše. Vprašanje je, ali so tako pogoste spremembe zakonodaje, ki zahtevajo nenehno prilagajanje vseh deležnikov, ki so v njo vpeti, koristne in dejansko pripomorejo k izboljšanju kakovosti učnega procesa, ali pa to povzroča le še večjo birokracijo in ukvarjanje s postranskimi zadevami, ki sicer dajejo podporo učnemu procesu, vendar pa je njihova povezava z izboljšanjem njegove kvalitete šibka.
Kot je že minister dejal, so bistvene spremembe, ki jih uveljavlja predlagana novela, ponovna uveljavitev številčne ocene v tretjem razredu osnovne šole, uveljavljajo se neobvezni izbirni predmeti, nacionalno preverjanje znanja pa se poleg šestega in devetega razreda uveljavlja tudi v tretjem in osmem razredu, posebno se ureja tudi status nadarjenih učencev. Ključne spremembe pa se tičejo predvsem uvajanja tujih jezikov, saj naj bi se po predlagani noveli prvi tuji jezik kot obvezen predmet uveljavil že v drugem razredu, drugi tuji jezik pa kot neobvezni izbirni predmet od četrtega razreda naprej. Naj spomnim, da smo konec prejšnjega leta sprejeli spremembo Zakona o osnovni šoli, s katero smo za dve leti prestavili izvajanje drugega tujega jezika v sedmem razredu osnovne šole. Po prvotni ureditvi, sprejeti leta 2007, naj bi se namreč takšna ureditev začela izvajati v šolskem letu 2011/2012. V PS SLS se sprašujemo, ali je bila omenjena novela zavajanje nas, poslancev, in celotne javnosti, saj takrat ni bilo nobenega govora o pripravi spremembe zakona, ki bo popolnoma spremenila sistem poučevanja tujih jezikov v osnovni šoli.
Predlagana ureditev torej uveljavlja zgodnejše poučevanje drugega tujega jezika, vendar se postavlja vprašanje, ali bo to pripomoglo k izboljšanju splošnega znanja tujih jezikov med učenci, saj naj bi bil drugi tuji jezik uveljavljen le kot neobvezni izbirni predmet. To pa pomeni, da bodo v sedmem razredu, ko bo drugi tuji jezik za vse učence obvezen, v neenakopravnem položaju, saj bodo v ta razred nekateri prišli s tremi leti predznanja drugega tujega jezika, medtem ko bodo ostali, ki so od četrtega do šestega razreda izbrali katerega izmed ostalih neobveznih izbirnih predmetov. Skratka, po naši oceni so stvari premalo dorečene. Ko sem že ravno pri neobveznih izbirnih predmetih, poslanci SLS se sprašujemo o smiselno predlagani ureditvi teh predmetov. Po našem mnenju bodo le še bolj obremenjevali predmetnik, medtem ko so učinki njihove uvedbe vprašljivi, saj se bo obremenitev učencev, ki so že sedaj obremenjeni praktično od jutra do večera, le še povečala. Očitno sta igra in počitek otroka le še sanje iz preteklost.
Nazadnje naj se še dotaknem nacionalnih preverjanj znanja, ki se s tem predlogom znanja uvajajo še v 3. in 8. razredu, kar bo nedvomno še bolj obremenilo učence in njihove starše, zaradi česar smo v PS SLS resno zaskrbljeni. Razumemo namero ministrstva, da je to eden izmed načinov primerjanja kvalitete izobraževalnega procesa med šolami, vendar pa se je treba zavedati, da so učenci odraz učinkovitosti svojih učiteljev, zato bi bilo po našem mnenju treba uvesti predvsem evalvacijo kvalitete dela učiteljev. Zakonu ne bomo nasprotovali.