Ljubljana, 19. oktober 2011 – V nadaljevanju 32. redne seje Državnega zbora RS je poslanec SLS Janez Ribič predstavil stališče PS SLS glede predloga Zakona o vrednotenju in priznavanju izobraževanja, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
Pred nami je predlog Zakona o vrednotenju in priznavanju izobraževanja, ki nadomešča veljavni zakon z rahlo spremenjenim imenom. To je Zakon o priznavanju in vrednotenju izobraževanja, ki je v uporabi od leta 2005. Veljavni zakon je uvedel dvotirnost priznavanja in vrednotenja izobraževanja po vzoru ureditve v večini evropskih držav. Dvotirnost se namreč kaže v postopkih priznavanja dveh temeljnih pravic in sicer pravice do nadaljevanja izobraževanja, na višji ali enaki ravni ter pravice do opravljanja poklica, za katerega je bil imetnik usposobljen. Za priznavanje izobraževanja za namen zaposlitve v Republiki Sloveniji je pristojno Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo RS, medtem ko je za priznavanje, s katerim želi imetnik tuje listine o izobraževanju nadaljevati študij pri nas, pristojna tista izobraževalna institucija, na katero se takšen posameznik vpisuje. Postopki priznavanja se vodijo v skladu z ZUP, rezultat česar je seveda upravna odločba, ki odloči o pravicah in obveznostih imetnika tuje listine.
Bistvena značilnost predlaganega zakona je prehod od koncepta priznavanja tujega izobraževanja in ugotavljanja enakovrednost v konceptu sprejemanja oziroma na vrednotenje tujega izobraževanja. Neizpodbitno je namreč dejstvo, da si je imetnik tuje listine o izobraževanju z zaključkom izobraževanja že pridobil določene pravice, zato je tudi nelogično, da se pri nas v upravnem postopku ponovno ugotavlja ta pridobljena pravica. Predlagani zakon odpravlja upravni postopek priznavanja in vrednotenja izobraževanja, kar poenostavlja postopke in odpravlja administrativne ovire. Predlog zakona se torej usmerja na izobraževanje v državi izvora in na le morebitno bistveno razliko med izvirno in primerljivo izobrazbo v Sloveniji, ki se bo ugotavljala v mnenju o tujem izobraževanju. Odpravlja se tudi postopek za enakovrednost tujega naziva strokovne izobrazbe oziroma znanstvenega naslova, ureja se uporaba strokovnega oziroma znanstvenega naslova, saj se bo lahko tovrsten naslov uporabljal v skladu s predpisi države, ki je ta naslov podelila. V PS SLS ocenjujemo, da so predlagane spremembe dovolj dobre in potrebne ter bodo izboljšale obravnavo tujega izobraževanja, zato sprejetju predlaganega zakona ne bomo nasprotovali.