Ljubljana, 18. oktober 2011 – Danes je na 32. redni seji Državnega zbora RS vodja PS SLS Jakob Presečnik predstavil stališče PS SLS glede predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zaposlitveni rehabilitaciji zaposlovanja invalidov, ki si ga lahko v celoti preberete v nadaljevanju.
Predlog zakona je doživel burne razprave, saj je v poslovanje invalidskih podjetij in zaposlitvenih centrov prinesel precejšnje spremembe. Nasprotovanje so zlasti doživele pretirane zaostritve določb v zvezi s poročanjem prejemnikov sredstev zaradi zaposlenih invalidov, ter določbe o oprostitvah in ugodnostih pri plačevanju prispevkov zaradi zaposlovanja invalidov. Slednje so vezane na izpolnjevanje kvote zaposlenih invalidov, ki so bile z novelo dvignjene iz obstoječih 40 procentov na 50 procentov, kar od invalidskih podjetij, še zlasti v času gospodarske krize, zahteva precejšne strukturne spremembe in prilagoditve poslovnih strategij. V tretji obravnavi še vedno ostajajo nerešena pomembna vprašanja, ki so ključnega pomena za učinkovito poslovanje ali celo preživetje invalidskih podjetij, zlasti vprašanje začetka uporabe določb predloga zakona. Rezultati intenzivnih usklajevanj med zainteresiranimi stranmi so sprejeti amandmaji na seji odbora, ko skoraj vsem členom, ki povzemajo večino predlaganih amandmajev in izboljšujejo tekst zakona. Dolžnost mesečnega poročanja invalidskih podjetij, ki se je spremenilo v letno obveznost poročanja o pridobljenih in porabljenih sredstvih iz naslova državne pomoči, je zagotovo ena od pozitivnih sprejetih sprememb.
Poslanci PS SLS menimo, da je povsem nerealno pričakovanje, da se bodo invalidska podjetja uspela v času 15 dni od sprejema zakona ustrezno prilagoditi novim, zaostrenim zahtevam v zvezi z izpolnjevanjem kvote zaposlenih invalidov. V zelo kratkem času je namreč zelo težko zaposliti večje število invalidov, saj jih je treba za posamezno delo ustrezno usposobiti in jim zagotoviti ustrezna delovna mesta, kot podlago za širitev zaposlovanja pa oblikovati nove poslovne strategije. Temu primerno bi moral biti dvig kvote uveden postopoma, ali pa bi se moralo podjetjem omogočiti dovolj časa za prilagoditev novim zahtevam, na podlagi odloga začetka uporabe zakona. Invalidska podjetja ter zaposlitveni centri predstavljajo aktivne udeležence v sferi gospodarstva, ki se morajo razmeram slednjega prilagajati tako kot druga podjetja. Glede na trenutno stanje v gospodarstvu, ko se tudi podjetja, ki ne zaposlujejo invalidov soočajo z velikimi težavami ni treba posebej poudarjati, da se invalidska podjetja soočajo še z večjimi. Zato moramo ob obravnavi tega zakona pazljivo proučiti, ali bomo z njim res uvedli red na področju poslovanja teh podjetij ali pa s tem zakonom lahko ogrozimo 14 tisoč delovnih mest, kot se ocenjuje, da jih je v teh podjetjih.
V tem času moramo torej misliti tudi na zagotovitev ustreznih pogojev za ohranitev ali celo povečanje števila, velikega števila delovnih mest, tudi invalidskih. Zato podpiramo predlog amandmaja k 35. členu, ki hkrati omogoča, da se državna pomoč v invalidskih podjetjih od dneva uveljavitve tega zakona porablja izključno v okviru določil evropske uredbe, prehodno obdobje pa je namenjeno temu, da invalidska podjetja pridobijo čas za izpolnitev formalnega pogoja zaposlitve petdesetih procentov. Do takrat pa ostane pogoj 40 % zaposlenosti invalidov. V zvezi s trditvami, da se na računih v invalidskih podjetjih nahaja c.c.a. 17 milijonov evrov neporabljenih finančnih sredstev pa smo ugotovili, da gre za sredstva, ki so v veliki večini dejansko že zdavnaj porabljena, se pa še vedno nahajajo v bilancah invalidskih podjetjih kot dolgoročne, pasivne, časovne razmejitve. Zaradi predlaganih omejitev in zaostritev dovoljenih načinov uporabe je nastala nevarnost, da bo del morebiti neporabljenih sredstev še naprej ostal dejansko neporabljen. Sprejeti amandma na odboru k 36. členu rešuje omenjeni problem, ker je omogočil ločeno knjigovodenje neporabljenih državnih pomoči, ki so v evidencah že oblikovane in časovno razmejene in s tem omogoča podjetjem porabo morebitnih preostalih sredstev v skladu z zakonskimi nameni. Pričakujemo, da bo sprejet amandma k 35. členu in bomo zaradi vsega, kar sem navajal v PS SLS predlog zakona tudi podprli.