Ljubljana, 2. februar 2012 – Stališče PS SLS glede predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o javnih financah je na današnji 6. izredni seji Državnega zbora RS predstavil poslanec SLS Mihael Prevc, ki je med drugim poudaril_ »Nova koalicija, v kateri nastopa tudi SLS, se je zavezala k varčevanju in racionalizaciji. Slovenija si najbrž tolikšnih finančnih izdatkov za tekočo porabo preprosto ne more več privoščiti.« Celotno stališče pa si lahko preberete v nadaljevanju.
Spoštovani, tudi pri tej noveli zakona gre pravzaprav za predlog, ki je bil vložen že lani jeseni, a ga je prehitela takratna razpustitev Državnega zbora RS. V tistem času je zakon deloma, vsaj v okviru omejevanja javnega zadolževanja in dajanja državnih poroštev resnično sledil razmišljanju večine strank, da se postavi jasne zakonske okvire državnega zadolževanja. Danes pa je politična situacija nekoliko drugačna. Prav vse parlamentarne stranke so se namreč pred tedni dogovorile, da bodo v Ustavo RS jasno zapisale zgornjo dopustno mejo javnega dolga in opredelile raven javnih poroštev. Tudi pri tem predlogu novele zakona kot pri tistem prejšnjem o razvojnem načrtovanju gre za določene rešitve, ki si jih je zastavila odhajajoča Vlada RS v okviru upravljanja in vodenja javnih financ. Po našem prepričanju so to storili vsaj leto, če ne dve ali tri leta prepozno. Trenutno se sestavlja nova Vlada RS, ki si bo, upam, da že kmalu tudi na javnofinančnem področju pripravila svoje prednostne naloge. Žalostno bi bilo, da bi ravno ta zakon odhajajoča Vlada pustila kot del svoje neslavne zapuščine stanja javnih financ.
V SLS smo skoraj celotni minuli mandat opozarjali, da ni tolikšen problem v absolutni višini slovenskega javnega dolga, temveč v njegovem trendu naraščanja. To, da neki vladi uspe v samo treh letih podvojiti javni dolg države, se preprosto nikoli več ne sme zgoditi. Nihče nima mandata za tako potezo, če seveda ne gre res za izredno določeno stanje.
V SLS sicer razmišljamo še naprej, še dlje od izključno preprostega omejevanja državnih dolgov. Zavzeli se bomo za iskanje rešitev, ki bi na neki način visoke gospodarske aktivnosti zavezovala aktualno politiko, da oblikuje določene rezerve oziroma da včasih, ko je gospodarska rast visoka, aktivno dela na zmanjševanju obsega državne zadolžitve. Enako velja tudi za državna poroštva. Časi na svetovnih kapitalskih trgih so turbulentni. V območju Evropske unije se lahko zgodi marsikaj in v tem oziru se tudi naložbe, za katere jamči država, razmeroma hitro lahko spremenijo v dejansko finančno obremenitev že tako šibkega proračuna. Zato je nujna previdnost tudi na področju državnih poroštev. Ob vsem tem pa velja jasno povedati tudi naslednje. Nova koalicija, v kateri nastopa tudi SLS, se je zavezala k varčevanju in racionalizaciji.
Slovenija si najbrž tolikšnih finančnih izdatkov za tekočo porabo preprosto ne more več privoščiti. Poceni denarju na zunanjih trgih je dokončno "odklenkalo" in prav dobro se zavedamo, da je časov, ko smo trošili dve milijardi evrov več, kot je ustvarilo naše gospodarstvo, nepreklicno konec. Zato so povsem odveč strahovi opozicije, da se obnašamo nenačelno in si z zavrnitvijo tega zakona kakorkoli puščamo odprta vrata za kakršnokoli nadaljnje povečevanje proračunskih odhodkov. Ta koalicija je volivkam in volivcem obljubila racionalnejšo in učinkovitejšo državo, ki bo ustvarjala okolje za razvoj podjetništva in verjamem, da na tej zavezi stoji ali pa pade. V PS SLS torej pričakujemo, da bomo obravnavano stvar ustavno uredili, zato ne vidimo razloga za sprejem tega zakona. Tako bomo podprli sklep, da zakon ni primeren za nadaljnjo obravnavo.