Ljubljana, 10. maj 2012 – Poslanec SLS Mihael Prevc je na današnji 13. izredni seji DZ RS predstavil stališče PS SLS glede predloga Zakona za uravnoteženje javnih financ, o katerem je povedal_ »Brez tega zakona so roke politike zvezane, nimamo podlage, da bi sploh lahko karkoli privarčevali.« Več o stališču pa si preberite v nadaljevanju.
Glede na to, da gre pri obravnavanem zakonu za poseg v kar petinštiridesetih zakonov, bom predstavil samo splošno stališče PS SLS, o podrobnostih pa bomo v SLS spregovorili potem med samo razpravo. Skratka, po dosedanji razpravi, predvsem o razpravi o Rebalansu proračuna opažamo, da vendarle gre za določeno zbližanje naših stališč. Opozicija je sicer ostra, je kritična, tudi do odločitev sprejetih v minulih mandatih, opravlja svojo vlogo nadzornika, kar je seveda prav. Toda z vidika argumentacije okoli same vsebine rebalansa in Zakona o uravnoteženju javnih financ smo po dosedanji razpravi v SLS še toliko bolj prepričani, da je to kar delamo prava pot. V SLS smo podrobno prisluhnili kritikam opozicije in delu strokovne javnosti predvsem iz razloga, da bi morebiti pa vendarle dobili še kakšno idejo, kakšno alternativno rešitev, ki ne bi prizadela že tako šibkega gospodarstva in bi nam prihranila kakšen evro, ki ga ne bi bilo treba vzeti na področju socialnega varstva, družinske politike in tako dalje. Vendar moram reči, da konkretnih oziroma varčevalno naravnanih rešitev ni in jih tudi ni bilo do sedaj.
Gospodarska kriza, ki je zajela razviti svet, vemo, da je specifična. Ne izhaja iz klasičnih gospodarskih ciklov, temveč je njeno ozadje dolžniške narave. Zato se jo žal ne bo rešilo samo z dodatnimi finančnimi injekcijami v gospodarstvo, pa če to še tako ponavljamo. Za prav vsak ukrep, ki izhaja iz finančnih državnih spodbud v gospodarstvu, potrebuješ sveža sredstva. Sredstva so na voljo, tuje banke z veseljem posodijo, a pod kakšnimi pogoji? Po 6 % obrestni meri, danes za obresti plačamo sedemsto milijonov evrov, če se torej še dodatno zadolžimo še za nekaj milijard, koliko bomo potem plačevali – od 8 milijard evrov proračunskih prihodkov 1 milijardo obresti! Resnično, kdo tu verjame, da je to še vzdržno? Še bolj tvegana poteza je predlagano zvišanje davkov. Prihodkovne strani proračuna se ne da polniti kar tako, na silo. Zato vztrajamo pri tem, da je najprej treba urediti odhodkovno stran, ker tako ljudje kot podjetja dodatnih davčnih obremenitev ne morejo več prevzemati.
Toda, ko se je Vlada RS takoj ob nastopu funkcije odločila pregledati državno porabo in poskusila racionalizirati posamezne postavke, je naletela na oviro. Velika večina odhodkov državnega proračuna je zakonsko pogojenih. Če jih želimo spremeniti, moramo poseči tako v veljavno zakonodajo, kot tudi v trenutne pravice državljanov. Na maratonskih sejah so bili člani Odbora DZ RS za finance soglasni vsaj v eni stvari, in sicer, da se 800 milijonov evrov ne da privarčevati, brez da bi posegli v nekatere pravice. Res pa je, da v preteklosti konkretnejših poskusov poseganja v zakonodajo, povezanih z obveznostmi države do državljank in državljanov RS, praktično ni bilo. Dosedanji interventni ukrepi so sledili izključno omejevanju usklajevanja plač in pokojnin. Zadeve pa je bilo treba veliko bolj sistemsko preveriti, v kratkem času najti rezerve na vseh področij in v smeri, da bo breme kar najbolj pravično porazdeljeno, hkrati pa, da bodo minimalno prizadeti tisti z najnižjimi dohodki. Res je, spoštovani, to ni zakon za spodbujanje gospodarstva, to je zakon, ki je pogoj, da sploh pridobimo manevrski prostor, da lahko ukrepamo na področju gospodarstva. Brez tega zakona so roke politike zvezane, nimamo podlage, da bi sploh lahko karkoli privarčevali. V SLS bomo ta zakon seveda podprli.