Spoštovani predsednik Republike Slovenije
gospod dr. Danilo Türk,
cenjeni predsednik Vlade gospod Janez Janša,
cenjeni predsednik Državnega sveta
gospod mag. Blaž Kavčič,
spoštovani predsednik Ustavnega sodišča
gospod dr. Ernest Petrič,
spoštovani predsednik Vrhovnega sodišča
gospod Branko Masleša,
cenjena ministrica in ministri,
spoštovane kolegice in kolegi poslanci,
cenjeni diplomatski zbor,
spoštovani visoki gostje,
državljanke in državljani!
Slovenska država praznuje svoj 21. rojstni dan. Dobri dve
desetletji sta minili hitro. Verjetno se še vsi spomnimo 26.
junija 1991 in tistega slovesnega ter napetega trenutka, ko je
na nabito polnem Trgu republike zadonela slovenska himna,
slovenska zastava pa je ponosno zaplapolala v večernem vetru.
Tistega dne je slovenska država postala resničnost!
Z letošnjim letom zaokrožujemo dveletno obdobje, v
katerem smo tudi v Državnem zboru obeležili vse vidnejše in
pomembnejše dogodke preteklih dveh desetletij, ki so nam
omogočili vzpostavitev suverene slovenske države. Spomnili
smo se sprejetja ključnih ustavnih dopolnil k republiški ustavi,
ki so nam zagotovili legalnost naših nadaljnjih korakov na
poti v samostojnost. S slavnostno sejo smo obeležili prve
demokratične večstrankarske volitve, s katerimi je v slovenski
politiki zavel nov, svež veter. Spomnili smo se sprejetja Zakona
o himni, s katerim smo dobili novo himno, katere temeljno
sporočilo simbolično poudarja, da imajo vsi narodi pravico
do svobode in samostojnosti ter da so svobodoljubje, sožitje,
edinost in sprava predpogoji za svobodo.
Spomnili smo se tudi ustanovitve Manevrske strukture narodne
zaščite, ki je z zavarovanjem in ubranitvijo osamosvojitvenega
procesa pomembno prispevala k uresničitvi samostojne
slovenske države. Prav tako smo obeležili obletnico sprejetja
ustavnega amandmaja, s katerim smo dobili nova državna
simbola, ki sta prestavljala dokončen prelom s prejšnjo
ureditvijo in nov začetek, in pa, seveda, tudi Temeljne ustavne
listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije,
s katero je Slovenija dokončno prekinila državnopravne
vezi s Socialistično federativno republiko Jugoslavijo in
se vzpostavila kot suverena država. Spomnili smo se tudi
znamenite Brionske deklaracije, ki je Sloveniji zagotovila
mir in evropsko ter mednarodno podporo pri utrjevanju
pozicije neodvisne in samostojne države. Nazadnje smo v nizu
častitljivih obletnic pozdravili 20. obletnico sprejetja Ustave
Republike Slovenije.
Letošnje leto, ki ga bomo zaokrožili z 20. obletnico Državnega
zbora, pa zaznamujejo predvsem 20-letnice vzpostavitve
diplomatskih odnosov s številnimi državami ter dokončnega
konstituiranja Republike Slovenije kot mednarodnopravnega
subjekta in enakopravne članice mednarodne skupnosti. S
tem je bilo Sloveniji dokončno priznano zasluženo mesto na
mednarodnem prizorišču.
Spoštovani,
snovanje in rojstvo neodvisne ter samostojne Republike
Slovenije ni bilo enostavno dejanje. Postavljanje naše države
je bil od samih temeljev naprej dolgotrajen, več stoletij
trajajoč proces. Potrebnega je bilo veliko časa, da je najprej iz
narodovega samozavedanja sploh vzniknila, kaj šele dozorela
želja po lastni državi.
Slovenska zgodovinska pot od naroda do nacije je nedvomno
posebna, svojska. Naša osamosvojitvena pot se ni začela s
prelomnimi dogodki, kot so bili demokratično vrenje v Evropi,
zaostrovanje medrepubliških odnosov v Jugoslaviji in padec
berlinskega zidu v 80. letih prejšnjega stoletja. Čeprav so bili z
vidika osamosvajanja vse to nepogrešljivi in ključni dogodki,
smo Slovenke in Slovenci do tega časa prehodili že precej
daljšo pot.
Slovenke in Slovenci praktično vso svojo zgodovino nismo
razpolagali z lastno politično, kaj šele vojaško močjo. Zato smo
se tesno oklepali svoje pripadnosti – pripadnosti slovenskemu
narodu, ki se je vzpostavila in ohranila prav s pomočjo
slovenske kulture. Reformacija s Primožem Trubarjem
na čelu nam je v 16. stoletju najprej prinesla suverenost v
kulturnem smislu. Trubar je prebudil narodno zavest svojega
ljudstva in postavil temelje narodnega obstoja in narodovega
samozavedanja. Med slovensko etnično skupnostjo je sprožil
kulturno osamosvojitev. Zagotovil ji je mesto na zemljevidu
kulturnih narodov in s tem naredil prvi, usodni korak na dolgi
poti narodove kulturne ter politične samostojnosti. Trubarjevo
delo so kasneje nadaljevali mnogi veliki Slovenci, ki so z
utiranjem poti slovenskemu jeziku in narodovi kulturi nevede
vzporedno utirali pot tudi slovenski državnosti.
19. stoletje, ki še danes velja za stoletje narodov, je Slovencem
in slovenskemu ozemlju prineslo sedanje ime. Enotno
poimenovanje je kljub ozemeljski razdrobljenosti delovalo
izjemno povezovalno in kot takšno zbujalo ideje o združitvi
vsega slovenskega ozemlja v eno celoto. In prav ta drzna misel
je v revolucionarnem pomladnem letu 1848, ki je zdramilo
tudi Slovence, prerasla v prvi slovenski narodnopolitični
program Zedinjena Slovenija, ki naj bi prvič v zgodovini
združil slovensko narodno ozemlje. In čeprav ideja o lastni
državi takrat še ni bila prisotna, smo se kulturno okrepljeni in
narodno samozavestni pridružili marčni revoluciji. Čutili smo,
da smo zrel evropski narod! Kot narod smo želeli združitev
zgodovinsko razkosane slovenske dežele.
Spoštovani!
Čas, ko smo uresničevali svoje osamosvojitvene težnje, je
bil v Evropi čas velikih sprememb in prelomnih dogodkov.
Kljub temu in kljub dejstvu, da smo za mednarodno
priznanje izpolnjevali vse formalne pogoje, je kar nekaj
pomembnih držav članic mednarodne skupnosti nasprotovalo
našemu osamosvojitvenemu procesu in od nas zahtevalo,
da se odpovemo nerealni ideji o samostojnosti, kot so jo
poimenovali. Pravna podlaga, ki smo jo postavili, očitno ni
bila dovolj, zadostoval pa ni niti oborožen upor zoper agresijo
Jugoslovanske armade. Slovenska država je bila v težkem
položaju, grozilo nam je, da se znajdemo v popolni izolaciji.
Sloveniji prijateljske države, vključno z Vatikanom, še posebej
pa njihovi voditelji so kmalu spoznali, da je država Slovenija
realnost, in vrata na mednarodno prizorišče so se nam vendarle
odprla 15. januarja 1992, ko je Republiko Slovenijo priznala
Evropska skupnost.
22. maja istega leta, le slabo leto po razglasitvi samostojnosti
in le sedem mesecev po izteku moratorija, je z včlanitvijo v
Organizacijo združenih narodov Republika Slovenija zaključila
proces konstituiranja samostojne in neodvisne države.
Sprejem v svetovno univerzalno mednarodno organizacijo,
takrat za komaj nastalo Slovenijo ni pomenil le članstva kot
takšnega, ampak predvsem dokončno priznanje Republiki
Slovenije, da je enakopravna članica mednarodne skupnosti. S
članstvom v OZN smo dobili možnost sodelovanja na celotnem
mednarodnem prizorišču. Dobili smo priložnost, da k skupnim
prizadevanjem za boljši ter pravičnejši svet prispevamo svoj del
naporov in pomoči.
Spoštovani visoki gostje, spoštovane državljanke in državljani,
nacionalni konsenz, ki smo ga zgradili v tistem negotovem času
osamosvajanja in že tolikokrat omenjena enotnost, sta nam
omogočila, da smo uresničili sanje. In tudi v preteklih dvajsetih
letih od osamosvojitve pa do danes smo večkrat dokazali, da
smo Slovenke in Slovenci sposobni prilagajanja in odzivanja na
nujne spremembe, ki jih terjajo spreminjajoče se mednarodne
okoliščine in globalizirani svet.
Veliko se zadnje čase govori o padcu socialne države. Toda, ali
sploh upoštevamo, da socialna država temelji na gospodarski
uspešnosti države in da so socialno najmočnejše države
ravno tiste, ki se ponašajo z najbolj tehnološko razvitimi,
najkonkurenčnejšimi gospodarstvi? Smo res tako daleč, da
bomo sami sebe prepričali, da smo sposobni odkriti povsem
nov koncept, kjer lahko vzdržujemo visoko raven socialne
države, ne da bi karkoli naredili za tisti sektor, ki pravzaprav
ustvarja naše bogastvo?
V zadnjih mesecih nam je uspelo narediti majhen, a izredno
pomemben korak. Dokazali smo, da lahko izstopimo iz kroga
nevzdržnega trošenja, da si lahko sami postavimo omejitve
in s tem dali signal celotnemu svetu, da še lahko računa
na slovensko finančno stabilnost. Prepričan sem, da brez
pridobitve manevrskega prostora v smislu varčevanja pri javni
porabi tudi ni mogoče izpeljati tega, pri čemer smo si pa vsi
enotni – spodbuditi naložbe in gospodarsko rast.
Toda vse investicije, pri katerih je prisoten tudi javni denar,
morajo biti zelo premišljene. Naše finančne možnosti so danes
tako omejene, da mora vsaka naložba prinašati korenito dodano
vrednost, prinašati konkurenčno prednost. Infrastrukturni
projekti, ki so pred nami, so nujni, in naša prednostna naloga
je, da jih izpeljemo čim prej. Ravno iz tega razloga bomo
potrebovali pomoč tudi v obliki tujih vlagateljev. In na tej
osnovi je priložnost tudi za ponovni zagon slovenskega
gradbenega sektorja in drugih delov gospodarstva.
Zaradi trenutne gospodarske situacije v Evropi je posledično
tudi naša država na prelomnici. Smo tik pred pomembno
odločitvijo, s kakšnim konceptom kreniti naprej. Ta odločitev
bo zaznamovala naslednja desetletja slovenske države. Nisem
prepričan, da je treba ustvariti povsem svoj gospodarski model,
saj imamo na desetine primerov držav, ki so se v minulem
desetletju tako ali drugače lotile sprememb. Vprašanje je
samo, ali bomo izbrali smer, ki so jo ubrali tisti, katerih ukrepi
že kažejo pozitivne rezultate, ali pa bomo v obupu iskali
alternativne rešitve. Odločitev je še zmeraj v naših rokah.
Glede na našo večstoletno zgodovino pa ni razloga za
pesimizem. Pri preboju iz krize ne gre za vprašanje naše
sposobnosti, ampak predvsem za vprašanje naše volje in naše
pripravljenosti za spremembe.
Naj bo zato, ne glede na trenutne okoliščine, dan državnosti
priložnost, da se vendarle spomnimo, da naša država ni
samoumevna in da je samostojna Republika Slovenija plod
skupnih prizadevanj in skupnih državotvornih dejanj, ki so nam
omogočila, da smo vendarle iz naroda prerasli v nacijo.
Hvala za pozornost in iskrene čestitke ob dnevu državnosti!