Ljubljana, 26. september 2012 – »PS SLS bo obravnavan predlog Zakona o spremembi Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o dohodnini podprla,« je povedal poslanec SLS Roman Žveglič, ki je predstavil stališče PS SLS, ob tem pa je omenil tudi predloge SLS za izboljšave omenjenega zakona. Celotno stališče si lahko preberete v nadaljevanju.
Ponovno imamo pred seboj novelo Zakona o dohodnini, ki spreminja le eno prehodno določbo decembra 2010 sprejetega Zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o dohodnini. S 15. členom tega zakona se je namreč določilo prehodno obdobje, ki omogoča postopen prehod na polno obdavčitev dohodkov iz naslova plačil za ukrepe kmetijske politike in drugih državnih pomoči, izplačanih v povezavi s to dejavnostjo. Določeno je, da se za leti 2011 in 2012 v davčno osnovo od teh dohodkov všteva 50 % dejansko izplačanih zneskov, s čimer se zavezancem olajšuje prehod na nov način obdavčitve. Razloge za sprejetje predlaganega zakona, s kateri se prehodno obdobje podaljšuje še na leto 2013, so izpostavili kolegi pred menoj, zato jih sam ne bom ponavljal. Bi pa na tem mestu opozoril še na nekatera druga vprašanja s področja upravljanja osnovne kmetijske in gozdarske dejavnosti, ki bi morala po mnenju poslancev SLS biti izpostavljena pri naslednjih spremembah Zakona o dohodnini in je mimo grede pristojni minister z njim že seznanjen.
Kot prvo bi bilo treba prilagoditi 47. člen Zakona o dohodnini, ki določa obvezno ugotavljanje davčne osnove na podlagi računovodskih podatkov davčnih evidenc. V PS SLS menimo, da bi bilo treba, tako kot pri danes obravnavanem zakonu, podaljšati rok začetka ugotavljanja davčne osnove na podlagi računovodskih podatkov za dve leti do leta 2015. Razlogi za tovrstno spremembo so precej podobni tistim, zaradi katerih sprejemamo novelo, ki je pred nami. Torej, uveljavitev novele metoda ugotavljanja katastrskega dohodka v letu 2013 ter pričakovane spremembe v višini in strukturi ukrepov skupne kmetijske politike Evropske unije po letu 2013, se pravi od leta 2014 do 2020. Poleg navedenega v Sloveniji še nimamo prakse z vodenjem računovodstva za kmetije po pravilih sprememb in dopolnitev Slovenskih računovodskih standardov.
V PS SLS menimo, da bi s podaljšanjem roka kmetom olajšali obdobje prehoda na nov sistem ugotavljanja dohodkov, prav tako pa bi se jim izboljšale možnosti za pripravo na tovrstne spremembe. Glede obveznega knjigovodstva predlagamo še, da naj se kot osnova za vključitev v obvezno knjigovodstvo upošteva povprečni dohodek dveh let, drseče povprečje ali pa se določi, da obveznost nastane šele takrat, ko je prag presežen dve leti zapored, pri čemer naj se prag za obvezno ugotavljanje ustrezno dvigne. Dobrodošle bi bile tudi spremembe pri akontiranju dohodnine za sofinanciranje zavarovalnih premij, za zavarovanje kmetijske proizvodnje in ribištva, saj je trenutni postopek akontiranja dohodnine precej administrativno zapleten.
V PS SLS zato apeliramo na Ministrstvo za finance RS, da naše predloge vključijo v naslednjo spremembo Zakona o dohodnini. Prepričani smo, da bi se s tem kmetje lažje prilagodili novemu sistemu ugotavljanja dohodkov. Poleg tega pa bi jim bila zmanjšanja tudi administrativna bremena. Če gledamo, da administrativna bremena povsod znižujemo, jih za kmete z obveznim knjigovodstvom na novo uvajamo. Seveda mi tudi smatramo, da bi bilo treba te ukrepe kmetijske politike tudi drugače še obravnavati, kajti ti prihodki so seveda prihodki in niso dohodki, po naši veljavni zakonodaji so seveda avtomatsko dohodki. Jaz včasih povem, da je treba pri tem videti od tega denarja, koliko si nalil v traktor nafte, koliko je požrl bik in šele potem ugotavljati, koliko ostane kmetu. Sicer pa bomo danes obravnavano novelo Zakona o dohodnini v PS SLS podprli.