Ljubljana, 26. september 2012 – Stališče PS SLS do predloga Zakona o Slovenskem državnem holdingu je na današnji seji DZ RS predstavil vodja PS SLS Mihael Prevc. Celotno stališče si lahko preberete v nadaljevanju, predlog zakona pa bo PS SLS podprla, saj zagovarja združitev upravljanja premoženja pod eno streho.
V današnji predstavitvi stališča glede predloga Zakona o Slovenskem državnem holdingu verjetno ne bom mogel našteti vseh ekonomskih razlogov, zakaj državno premoženje upravljati centralizirano, bo pozneje v razpravi še dovolj priložnosti. Bistveni premik, ki ga vidimo v SLS, je, da predlog zakona prvič v zgodovini naše države predvideva tudi sprejetje dolgoročnejše strategije, kjer bo jasno in glasno opredeljeno, kaj želi država v nekem srednjeročnem obdobju početi s svojim premoženjem. Ta strategija mora biti osnovna smernica države, naj bo Vlada RS leva, desna ali sredinska. Praksa razvitih državah kaže, da se temeljnih strateških državnih usmeritev drži kdorkoli, ko pride na oblast. V Sloveniji pa, bodimo iskreni, ne vemo niti, kaj bomo jutri počeli s premoženjem države, kaj šele čez nekaj mesecev ali let. Danes ne bom govoril o bankah, to pride kmalu na vrsto, toda tukaj je še nešteto drugih državnih deležev, takole približno 175 družb naštejemo, kjer je država lastniško vpletena. Pristojno ministrstvo potrebuje en teden, da samo zbere podatke o državnem premoženju, KAD, SOD, PDP, AUKN, Modra zavarovalnica itd. Državno premoženje je raztreseno praktično vsepovsod na okoli.
Ravno to, kar imamo sedaj, in kar zagovarja del opozicije kot ustrezno stanje, je popolnoma nepregledna situacija. To je vsekakor najugodnejše okolje za tisoče različnih interesov in posledično prav toliko osebnih motivov za odmik od učinkovitega in kar najbolj optimiziranega ravnanja z lastnino državljank in državljanov RS. Kar pa je najhuje, kdo sploh lahko meri uspešnost ravnanja z državnim premoženjem pri neštetih strategijah, direktorjih, nadzornikih? Kako naj izvajamo primerjalne meritve, tudi s tujino, če pa si vsak direktor postavlja svoja merila? Zato v SLS zagovarjamo združitev upravljanja pod eno streho.
Pa poglejmo vse to v številkah. Če bi pri upravljanju državnega premoženja dosegli samo 3 % donos, bi to v proračun letno prineslo od 240 pa nekje do 360 milijonov evrov, če gledamo najbolj optimistično oceno vrednosti premoženja. Zato je tako pomembno sprejeti strategijo dolgoročne vizije, torej kaj upravljati in kaj prepustiti nekomu, ki bo to vodil bolje kot država. Reševanje bank je iz tega zakona izvzeto in ena izmed najbolj perečih dilem oziroma kritik zakona je na ta način odmaknjena. Prav tako obstajajo jasne varovalke in tukaj se tudi pozna intenzivno sodelovanje opozicije, da v prehodnem obdobju, torej do sprejetja strategije ne bo prihajalo do nikakršnih razprodaj državnega premoženja mimo Državnega zbora RS. Za državno premoženje v vsaki državi bi morala biti neposredno odgovorna vlada in državni zbor. Neposredno, brez skrivalnic. In točno to je ta holding. Ne preko raznih agencij za upravljanje, paradržavnih skladov, pa z menjavami uprav, nadzornikov in podobno.
Prevzemimo odgovornost in pokažimo, da se znamo odgovorno vesti do družbene lastnine. Konec koncev je pri predlaganem konceptu opravljanja tudi veliko lažje delo za nadzorne organe, za opozicijo, tudi uspešnost oziroma rezultate bo veliko lažje primerjati in tudi meriti. Za konec bi lahko povedal samo tole. Zakonski predlog, ki je pred nami, je zagotovo zakon, kjer smo bili priča najbolj intenzivnemu usklajevanju, tako predstavnikov koalicije kot opozicije in to na zelo strokovni ravni, ne politični. V delovni skupini za ta zakon je prav vsaka parlamentarna stranka imela predstavnika in v veliki večini je bil to strokovnjak iz ekonomskega in pravnega področja. Prav se mi zdi, da je tudi javno seznanjeno, da nismo ta zakon v osnovi pripravili in uskladili ne poslanci ne posamezne stranke, temveč skupina strokovnjakov in dobrih poznavalcev te problematike. V imenu SLS in po informacijah, ki jih imam, lahko rečem, da sta tako predstavnik socialnih demokratov kot tudi Pozitivne Slovenije izredno konstruktivno in strokovno pristopila k pripravi tega zakonskega predloga. Lahko rečemo, da nosi tudi ta zakon pečat opozicije. V SLS se za konstruktivnost zahvaljujemo, hkrati pa pričakujemo, da bo tako široke podpore deležen tudi ta zakon.