Ljubljana, 24. oktober 2012 - V nadaljevanju 7. redne seje Državnega zbora RS je poslanka SLS Jasmina Opec predstavila stališče poslanske skupine SLS do predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o lokalnih volitvah. Več si lahko preberete v nadaljevanju.
Lepo pozdravljeni vsi skupaj!
Prvi odstavek 19. člena Rimske pogodbe določa, da ima vsak državljan Evropske unije, ki prebiva v državi članici, nima pa njenega državljanstva, pravico v tej državi voliti in biti voljen na občinskih volitvah pod enakimi pogoji kakor državljan te države. S priključitvijo veliki družini, ki se imenuje Evropska unija smo se tudi v Sloveniji zavezali k spoštovanju skupnih pravil. S predlagano novelo Zakona o lokalnih volitvah se daje možnost uresničevanja volilne pravice vsem državljanom Evropske unije, ki so pridobili dovoljenje za stalno bivanje v Sloveniji kot tudi tistim, ki v Sloveniji prebivajo začasno, s čemer se slovenski pravni red v celoti prenašajo določbe direktive številka 94/80. Predpogoj za uresničevanje volilne pravice bo tako prijava tujca na konkreten naslov, ki se vodi na podlagi Zakona o prijavi prebivališča. V Slovenski ljudski stranki se zavedamo, da je volilna pravica ena izmed najpomembnejših človekovih pravic današnjega časa in da je zato izboljševanje pogojev za njeno uresničevanje tudi za posameznike iz drugih držav Evropske unije, ki prebivajo v Sloveniji, nimajo pa še slovenskega državljanstva, dober pokazatelj demokratičnosti družbe oziroma države. Kljub temu so se nam o predlagani ureditvi odprla vprašanja o nadzoru nad dvojno volilno pravico, torej možnosti, da posameznik uresničuje volilno pravico v državi stalnega in državi začasnega prebivališča kar bi lahko odprlo debate o enakosti izvrševanja volilne pravice z državljani Evropske unije, ki izvršujejo volilno pravico zgolj v eni državi in imajo volilno pravico izključno na podlagi stalnega prebivališča. Verjamem, da bo zagotovilo ministrstva, da so na evropski ravni vzpostavljeni posamezni mehanizmi na temu področju preprečevale vsakršne dvome o takšnih neenakostih.
S predlagano novelo zakona se spreminja še 45.a člen veljavnega zakona, ki ureja nadomestila članov občinskih volilnih komisij. Tako bodo predsedniki in tajniki občinskih volilnih komisij upravičeni do nadomestila v višini 50 % osnovne mesečne plače županov v posamezni občini, ko ta funkcijo opravlja poklicno. S tem se nadomestila volilnim organom lokalnih skupnosti približujejo nadomestila volilnim organom na državni ravni saj so do sedaj med tema dvema kategorijama veljala določena nesorazmerja.
Prevodna različica 3. člena predlaganega zakona je določila še znižanja nadomestila članov lokalnih volilnih odborov vendar se je z amandmajem, sprejetem na matičnem delovnem telesu ohranila ista višina nadomestila, torej v višini treh dnevnic za službeno pot v domovini kot je določeno z uredbo vlade. Prvotni predlog bi namreč razvrednotil delo v lokalnih volilnih odborih, saj je količina dela pri lokalnih volitvah bistveno večja kot na primer pri predsedniških volitvah. Hkrati pa se v Slovenski ljudski stranki zavedamo, da so demokratične volitve prvi in osnovni pogoj za vzpostavitev in delovanje demokratičnega sistema. V vsesplošni apatiji do političnega delovanja lahko s pretiranimi ukrepi v sistem izvajanja volitev povzročimo, da se nam ta demokratičnost začne krhati zato pazljivost pri tem ni odveč.
V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke ocenjujemo, da so predlagane rešitve kljub vsemu ustrezne zato bomo predlagani zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o lokalnih volitvah podprli.
Hvala.