Ljubljana, 23. oktober 2012 - V nadaljevanju 7. redne seje Državnega zbora RS je poslanec SLS Roman Žveglič predstavil stališče Poslanske skupine SLS do predloga Zakona o spremembah Zakona za uravnoteženje javnih financ. Več si lahko preberete v nadaljevanju.
Spoštovani podpredsednik, kolegice in kolegi, še enkrat lep dober dan!
Za začetek bi rad nujno povedal naslednje. Tudi v Slovenski ljudski stranki smo že v poletnih mesecih opozorili, da resnično obstaja določena napaka o Zakonu o uravnoteženju javnih financ. Gre za tiste, ki so po takšnem ali drugačnem spletu okoliščin prebili del delovne dobe v drugih republikah. Tam so za tisto obdobje vplačevali prispevke za pokojnino in so bili povsem neopravičeno vključeni v ta krizni ukrep. Oni so prispevke plačali, tako ali drugače, vse ostalo je resnično problem držav in njihovih ureditev. Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve je že pripravilo popravke, ki jih je koalicija uskladila in bodo v nekaj dneh prišli v parlamentarni postopek. Gre za okvirno 8 tisoč ljudi. Zato bom sedaj govoril izključno o vseh ostalih rešitvah, ki jih predvideva ta opozicijska novela zakona, iz nadaljnje razprave pa bom izvzel tudi teh 8 tisoč državljanov, ki jim bomo napako popravili.
Govorimo o popravkih 143. člena Zakona o uravnoteženju javnih financ, vložena je že drugič. Gre za krizni zakon, za začasni ukrep kot prilagoditev na gospodarsko situacijo, tega nihče ne zanika. Posegel naj bi praktično v vse pore življenja, tudi v pokojnine, ki jih delno ali v celoti financira država, zato je izredno zanimivo, da izključno en in isti člen jedro vseh debat. So mogoče problematična določena znižanja porodniških dopustov, otroških dodatkov, študentskih pravic, ukinitev državnih pokojnin še iz časov prejšnje Vlade. Jaz po navadi rečem tako imenovane izbrisane kmečke gospodinje. Zmanjševanje socialnih pravic, najbolj šibkim v družini. Presenetljivo, da ne. Glavni problem v tej državi so pokojnine približno 3% upokojencev, ki so bili upokojeni pod posebnimi zakonodajnimi pogoji. Problem so torej tiste pokojnine, o katerih lahko večina Slovencev samo sanja, saj ne temeljijo na vplačilih prispevkih, vsaj ne v celoti. Kar je še toliko bolj zanimivo. Gre za izključno za pokojnine, ki so višje od 620 evrov. Torej po teh neumornih aktivnostih opozicije, po vlaganjih zakonov ter številnih poslanskih vprašanjih lahko presodimo, da je to eden izmed najpomembnejših problemov te države. Sedaj morate to dopovedati samo še 340 tisočim slovenskih upokojencev, ki so celo življenje garali v proizvodnji in v celotni dobi plačevali v pokojninsko blagajno, pa lahko danes v začetku meseca samo še sanjajo 620 evrov, da niti ne omenjan tistih posebnih pokojnin, ki presegajo tisoč evrov, še več. Nekateri smo s tem zakonom omejili na 1450 evrov, zato ker so se prej gibale okoli zneska 2 tisoč evrov. Lahko, da se vam zdi dva tisoč evrov primerna nagrada za določene posebne dosežke, tudi sam s tem ne bi imel problemov, seveda če bi bila država v odlični finančni kondiciji pa temu danes še zdaleč ni tako. Sprejeti smo morali ta krizni davek in znižanje sredstev smo porazdelili sorazmerno, torej na način, da znižanje ni prizadelo tistih s pokojninami nižjih od 622 evrov. Res je, določili smo tudi izjeme, izjeme o znižanju so določene osebe, ki jim državni proračun krije zgolj kratko obdobje pokojninske dobe, na primer pripadnikom teritorialne obrambe RS, ki bi bili zaradi 14 dnevne obrambe v nesorazmernem obsegu prikrajšani pri pokojnini oziroma tistih, katerih poseg v pokojnine ne bi pomenil nikakršnega finančnega učinka kot na primer če se ne motim gre po navedbah pristojnega ministra samo še za eno žrtev vojnega nasilja.
Velikokrat v koaliciji poslušamo kritike, da je treba vzeti tam kjer je, da naj se vzame tistim, ki imajo. Spoštovani, točno to je bilo s tem členom ZUJF-om narejeno. Sorazmerno glede na višino prihodka smo dobili več tistim, ki pač več imajo. 300 evrov se sliši ogromno, kajne, toda če govorimo o 1100 evrih po znižanju visoki pokojnini, to ni več številka, ki bi pomenila tako drastično odrekanje. Nenazadnje, moja mama ima manj kot 400 evrov pokojnine, tudi moj oče kot aktivni udeleženec vojne za Slovenijo ima 420 evrov pokojnine. Torej, na eni strani imamo tiste, ki so izpolnili pogoje za upokojitev na podlagi starosti ali delovno dobe in prejemajo pokojnino, ki jo pač prejemajo, dostikrat prenizko za človeka, ki je delal 40 let ali več, na drugi strani pa skupino ljudi, ki si je z leti pridobila določene dodatne pravice iz pokojnine in to v zelo visokem obsegu. Sedaj pa jaz sprašujem, kaj je alternativa v trenutni ureditvi? Linearno znižanje vseh pokojnin torej tistim ostalim 97 odstotkov upokojencev, torej vsem naj znižamo za 10 odstotkov, tudi tistim, ki imajo 400 evrov ali manj kot tudi tistemu, ki ima 1500 evrov. Kaj mislite, komu se bo to bolj spoznalo?
Spoštovani. Trudimo se na vse kriplje, da bi to državo postavili na noge, da bi naredili korake, ki bi jih morali že pred leti, da bi v red spravili totalno sesute javne finance, zato hvala opoziciji, da nam pri tem pomaga. Res pa je, da ta njihov predlog za opozicijo nima nobenih finančnih učinkov. Opozicijo, ki ta zakon predlaga, to ne stane nič. Stane pa državo, več kot 20 milijonov evrov na leto. S tem členom Zakona o uravnoteženju javnih financ nismo naredili nobenega novega socialnega problema, so pa nekateri občutili krizno stanje, v katerem se država nahaja. Niti slučajno niso edini, niti slučajno niso najbolj prizadeti.
V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke bomo glasovali proti temu zakonu. Raje bomo z reformami poskusili zagotoviti lepšo prihodnost za tisto množico upokojencev, ki se že danes težko prebijajo skozi mesec. Hvala lepa.