Ljubljana, 13.11.2012 - 20. nujna seja Državnega zbora; V imenu Poslanske skupine SLS je poslanec gospod Jakob Presečnik v stališču k prvi točki dnevnega reda 20. nujne seje Državnega zbora povedal, da v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke podpirajo predlog novega pokojninskega zakona, saj se s to zakonodajo že krepko zamuja, kar potrjujejo številne negativne posledice, ki se vse bolj kažejo. Poudaril je, da je predlog novega zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju eden od pomembnih zakonov, ki Slovenijo lahko pomaknejo naprej, korak bližje k izhodu iz krize, pa ne samo zaradi vzdržnosti pokojninske blagajne, tudi zaradi signala doma in v svetu, da smo sposobni sprejemati ustrezne strukturne reforme.
V stališču k predlogu zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, ZPIZ-2 je Presečnik še povedal_
" Spoštovani gospod minister, kolegice in kolegi! Naslov mojemu prispevku smo dali "Nujnost sprejetja ZPIZ- 2 čim prej".
Spoštovane kolegice, kolegi, vsi prisotni! Slovenija se je znašla na usodni točki odločitve. Odločamo o tem, ali bomo ukrepali ali pa še naprej čakali in še naprej drveli v prepad ter se zanašali in čakali na tuje posredovanje. Predlog novega zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju je eden od pomembnih zakonov, ki Slovenijo lahko pomaknejo naprej korak bližje k izhodu iz krize, pa ne samo zaradi vzdržnosti pokojninske blagajne, tudi zaradi signala doma in v svetu, da smo sposobni sprejemati ustrezne strukturne reforme.
V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke podpiramo predlog novega pokojninskega zakona, saj vemo, da s to zakonodajo že krepko zamujamo, kar potrjujejo številne negativne posledice, ki se vse bolj kažejo že sedaj. Pri pokojninski reformi gre za projekt najširšega interesa, ki bo vplival na vse generacije Slovenk in Slovencev, zato smo v poslanski skupini SLS vedno zagovarjali kako je pomembno, da se čim širša javnost vključi v oblikovanje končnega zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju. Kljub temu pa pričakujemo od vseh, da konstruktivno pristopimo k obravnavi in ne zavračamo sprejema zakona, mogoče zgolj iz nasprotovanja vladni koaliciji. V poslanski skupini Slovenske ljudske stranke pokojninsko reformo obravnavamo kot enega najpomembnejših projektov tega mandata, saj bi nadaljnje odlašanje v naslednjih letih nedvomno povzročilo še večje težave in zaplete. Ponovno poudarjamo tudi danes, da je nujno ukrepati, če se želimo izogniti situaciji, ko bo treba zmanjševati pokojnine. Z vsakim letom odlašanja reforme se tudi za bodoče upokojence pogoji slabšajo, saj se slabša in znižuje odmera višine pokojnine z vsakim letom, ko še odlašamo. Zaradi odlašanja je v predlogu zakona predviden nižji odmerni odstotek 78%, prej 80%,valorizacijskih količnik pa 0,732, prej 0,755. V poslanski skupini SLS menimo, da bi morali ukiniti nadaljnjo zlorabo inštituta valorizacijskega količnika, ki nepravično znižuje pokojnino mlajšim generacijam ter uvesti kakšen drug točkovni sistem, na primer z indeksiranjem na povprečno plačo, ki bi bolj pravično določal pokojnine bodočim upokojencem.
Na potrebne spremembe vpliva predvsem demografska slika in staranje prebivalcev ter daljše življenje in s tem daljši čas prejemanja pokojnine. Sposodil si bom citat vidnega strokovnjaka, dr. Matjaža Gamsa s posveta na to temo, ki je dejal_ "Študije kažejo, da bi morala biti pokojninska reforma uvedena pred petimi do desetimi leti, na tem trdno stojimo in tudi strokovnjaki so in tudi sam osebno sem tudi pisal že o tem v raznih medijih. Zakaj potem ni prišlo do hitrejše reakcije, zakaj smo morali čakati, da se tako zakomplicira?" Konec citata. Nesporno dejstvo je, da vzdržnost pokojninske blagajne na kratki rok rešimo le s hitrim sprejemom reforme, ki mora dvigniti starost ob upokojitvi najmanj za 3 leta. Dolgoročno v drugi fazi pokojninske reforme pa je nujno oblikovati oziroma nadgraditi sistem, da bo dolgoročno zagotavljal varne in višje pokojnine. Ukrepati moramo tudi na področju bolj aktivne demografske politike in posledično pozitivne družinske politike. S pozitivnimi ukrepi in z spodbudami, da se bodo mladi odločali za več otrok, saj dolgoročno le to reši socialne blagajne in kot kažejo raziskave tudi obstoj slovenskega naroda na sploh. Zato podpiramo, da kot osnovno načelo pokojninskega zakona ohranimo solidarnost in kot osnovo za pokojnine določimo zavarovalno oziroma pokojninsko dobo, torej dobo z vplačanimi prispevki.
Poslanska skupina SLS je podprla pokojninsko reformo tudi v preteklem obdobju. To se mi zdi pomembno poudariti. V poslanski skupini smo z glasovanjem "za" podprli pokojninsko reformo že, kot rečeno, v prejšnjem mandatu, ko je bil skrajni čas, da bi omilili sedanje kritično stanje javnih financ. Večino naših konstruktivnih predlogov, resnici na ljubo in pripomb je upošteval že prejšnji minister oziroma vlada, ki so tako že vključene tudi v sedanji predlog zakona, ki je ključne rešitve povzel po prejšnjem predlogu ZPIZ-2. Naj omenimo samo nekaj od takratnih predlogov_
1. Bonus materam ob upokojevanju za vsakega otroka,
2. bonus za obdobje obveznega služenja vojaškega roka,
3. nadalje- polna starostna pokojnina je v prehodnem obdobju pri starosti moški 60 let, 40 let dobe in ženske 60 let starosti in naš predlog je bil 38, je sicer zdaj 40 let dobe, brez odbitkov v prehodnem obdobju.
4. Bolj postopno zaostrovanje upokojitvenih pogojev v prehodnem obdobju.
5. Pokojninska doba se prizna delavcem, katerim podjetja niso plačala prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje.
6. Vsi prejemki se vštevajo v pokojninsko osnovo (nadure, božičnice, nagrade), vsi prejemki s plačanimi prispevki se vštevajo v pokojninsko osnovo.
7. Zavarovancem je omogočen elektronski vpogled v svoje podatke o pokojninski dobi, pokojninskih osnovah in ob izpolnitvi 58 let prejmejo obvestilo o izpolnjevanju pogojev za starostno in predčasno upokojitev in okvirni izračun pokojnine.
8. Tudi v prejšnjem predlogu smo uspeli z zmanjšanjem provizije za upravljanje skladov iz 1,5% na 1%.
9. Dosegli smo celo, da so se z amandmajem k prejšnjemu ZPIZ-u vrnile državne pokojnine prejemnikom in sicer, če ne bi padel zakon na referendumu, bi se državne pokojnine še naprej izplačevale, vsaj vsem tistim dotedanjim upravičencem, ki so imeli to pravico po 59. členu ZPIZ-1, kot ostali upokojenci, pa jim je že prej sprejeti socialni zakon enostavno to pravico odvzel. Šlo je takrat za okrog 15.000 upravičencev in njihova pokojnina je bila le, mislim da 189 evrov. Bila pa je le in marsikateri vdovi bi še veliko pomenila.
Tretji sklop, predlogi Poslanske skupine SLS za dopolnitev sedanjega ZPIZ-a.
Tudi pri oblikovanju predloga sedanje ZPIZ-2 smo poslanci SLS konstruktivno sodelovali ter dali nekaj bistvenih vsebinskih predlogov in nekaj tehničnih, za katere pričakujemo, da bodo v novem predlogu, v usklajevanju za novi predlog, ob drugi obravnavi tudi upoštevani.
1. Prvič, ureditev pričakovanih pravic trenutno brezposelnim in delavcem tik pred upokojitvijo brez malusov v prehodnem obdobju.
2. Drugič, znižanje upokojitvene starosti materam oziroma staršu, ki je uveljavljal starševsko nadomestilo glede na število otrok, progresivno kot je predlagano v zadnjem osnutku, in sicer je predlagano za 4 otroke, torej znižanje starosti s 60 na 57 let starosti ob upokojitvi.
3. Tretjič, menimo da je treba o tem še razpravljati in še usklajevati, materam pri upokojitvi priznati že dokupljeno dobo za čas, ko so zaradi otrok ostale doma.
4. Četrtič, med upravičence za dodano dobo upoštevati tudi obolele in preživele za rakom do 15 leta starosti, v primeru da imajo zaradi tega zdravstvene posledice.
5. Petič, čiščenje pokojninske blagajne naj bo pravično in enako za vse, zato preveriti dodatke, ki so iz naslova izjemnih pokojnin neupravičeno vključeni tudi v vdovske in družinske pokojnine ter popraviti nekatere pravice zaradi sprememb ZUJF.
6. Določiti, da se prenovi register poklicev oziroma dodatno oziroma poklicno zavarovanje in uskladi z dejanskimi poklici, ki še potrebujejo to poklicno dodatno zavarovanje. Uskladiti ta seznam tudi z delodajalci.
7. Sedmič, upoštevati pripombe družinske pobude glede črtanja določila o prenehanju pravice do družinske pokojnine zaradi sklenitve zakonske zveze, saj je tako zapisana določba diskriminatorna do zakoncev v primerjavi s tistimi, ki živijo v zunajzakonski skupnosti. To zagotovo je treba pošteno urediti.
8. Osmič in še en bolj tehnični predlog za razbremenitev gospodarstva- pri posredovanju podatkov o plačah in o zavarovalnih osnovah naj bo zavezanec za poročanje DURS. Predlagamo, da s tem določilom gremo že kar v sam zakon.
9. Devetič, podpiramo predlog Obrtne zbornice, da lahko mojstri domače in umetnostne obrti nadaljujejo delo tudi po upokojitvi, če nimajo naslednika, saj smo mi celo predlagali, da bi se to omogočilo vsem samostojnim podjetnikom.
10. Desetič, strinjamo se tudi, da je treba proučiti in popraviti razlikovanje pri posameznih pravicah glede na status, še posebej pri invalidninah in nadomestilu po poklicni rehabilitaciji tako za samozaposlene, kot za kmete.
Poslanci poslanske skupine Slovenske ljudske stranke bomo še naprej konstruktivno sodelovali pri oblikovanju dokončnega besedila ZPIZ 2 in ga zato seveda podpiramo, saj menimo, da je primeren za nadaljnjo obravnavo. Hvala lepa."