Ljubljana, 31. januarja 2013 - V nadaljevanju 10. redne seje Državnega zbora RS je vodja Poslanske skupine SLS predstavil stališče do predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o referendumu in ljudski iniciativi.
Spoštovani predstavnik vlade, spoštovane kolegice in kolegi.
To novelo Zakona o referendumu in ljudski iniciativi obravnavamo vzporedno z napovedanimi ustavnimi referendumskimi spremembami ob tem, da se na tem mestu dotikamo nekaterih tehničnih stvari, ki so se v praksi izkazale za neprimerne in večkrat tudi podvržene političnemu taktiziranju in pa celo zlorabam.
V Slovenski ljudski strani referendum vidimo kot najvišji inštitut demokratičnega odločanja in kot najvišjo obliko neposredne demokracije, ki zagotavlja možnost in pravico državljanom, da se o posameznem vprašanju oziroma zakonu opredelijo tudi sami. Vendar je referendumsko odločanje tudi zelo resna zadeva in nikakor ni primerno, da se ta inštitut izkorišča oziroma da se ga zlorablja za uveljavljanje nekih zelo ozkih interesov. V Slovenski ljudski stranki nismo naklonjeni kakršnemukoli omejevanju demokratičnega opredeljevanja organiziranih posameznikov, vendar se nam zdi nujno, da uredimo tudi začetne formalnosti v postopku referendumskega odločanja in vse skupaj naredimo bolj pregledno, kot je to sedaj. Glede na to, da morajo biti podpisi, na podlagi katerih se razpiše referendum, overjeni na upravnih enotah, potem ne vidimo nobenega razloga, da ne bi temu kriteriju ustrezali tudi tisti podpisi, ki so potrebni za začetek samega postopka.
Kako neustrezna je današnja ureditev smo v zadnjem času videli tudi v praksi. Podpisi so zbrani na hitro, največkrat pa je pri posameznih podpisih problem s čitljivostjo, nikjer nimamo niti dokaza, da so podpisniki sploh seznanjeni s tem kar podpisujejo, niti ali čas njihovega podpisa sovpada z referendumsko pobudo. Torej, vrata za zlorabo tako imenovanega predreferendumskega postopka so na tak način na široko odprta. Eden izmed glavnih očitkov je, da bi ta zakon dodatno bremenil nekatere državne organe, predvsem zaposlene na upravnih enotah, toda tudi zdaj se zgodi, da postopek zbiranja podpisov na upravnih enotah steče pa potem podpisi niso zbrani v dovolj visokem številu. Skratka, iz tehničnega vidika v Slovenski ljudski stranki za izpeljavo tega zakona ne vidimo nobenih težav. Zato pa v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke podpiramo, da moram biti iz vsakega podpisa javno razvidno kdo ga je prispeval, kdaj ga je prispeval in da je povsem jasno seznanjen z namenom za katerega ga je prispeval, ob tem pa mora biti za zbiranje teh podpisov določeno tudi ustrezno časovno obdobje in ti podpisi se morajo všteti tudi v kvoto zahtevanih podpisov za razpis referenduma.
In sedaj še okoli predlaganega števila zbranih podpisov. Res je, 5000 podpisov ni majhna številka, vendar če je časovni rok za zbiranje 40.000 podpisov za razpis naknadnega zakonodajnega referenduma 35 dni, smo v Slovenski ljudski stranki prepričani, da če gre za resno pobudo, ki rešuje širši družbeni problem in ne samo ozkega političnega ali kakšnega drugega interesa, potem je vsekakor možno pridobiti tudi 5000 podpisov v 8-ih dneh.
Vlada je sicer upravičeno opozorila na nekaj tehničnih pomanjkljivosti zakona, predvsem glede poenotenja terminologije in potrebnega daljšega roka za uveljavitev zakona, vendar ocenjujem, da bi v nadaljnjih obravnavah lahko ta problem tudi z lahkoto rešili. Skratka, v Slovenski ljudski stranki ocenjujemo, da bi za začetek postopka zbiranja podpisov tudi vložitveni podpisi morali biti overjeni in to je po našem mnenju tudi bistvo tega zakona. Kajti samo na ta način je zelo jasno in brez dvomov izražena volja posameznega državljana. O tem kakšna je ustrezna številka in koliko časa naj bo na voljo za zbiranje teh podpisov je še vedno možno diskutirati in še vedno so možna določena odstopanja od trenutnega predloga. Vendar bi si v Slovenski ljudski stranki iskreno želeli, da se tudi to področje, s katerim imamo do sedaj slabe izkušnje, temeljiti uredi. Kot sem že omenil prej referendum je za razvito demokratično družbo vse preveč resna zadeva, da bi jo razvrednotili z neurejenimi postopki oziroma pogoji ob njegovem razpisu. Zato se v Slovenski ljudski stranki strinjamo, da je zakon primeren za nadaljnjo obravnavo in zato bomo tudi glasovali za nadaljevanje tega zakonodajnega postopka. Hvala lepa.