Ljubljana, 27. marec 2013 - V nadaljevanju 12. redne seje Državnega zbora RS je poslanec SLS Janez Ribič predstavil stališče Poslanske skupine SLS do predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o cestah. Več si lahko preberete v nadaljevanju.
Po le slabih dveh letih od uveljavitve nove prometne zakonodaje, med katere kot eden izmed ključnih sodi tudi Zakon o cestah in približno devetih mesecih od njegove prve novelacije, ki je zakon uskladila z evropsko zakonodajo, imamo na mizi že drugo novelo Zakona o cestah, ki pa je po svoji vsebini precej obširna.
Predlagane spremembe zakona, podobno kot spremembe ostalih prometnih zakonov, ki jih obravnavamo danes, v največji meri sledijo sklepu Vlade Republike Slovenije iz lanskega februarja, ki je ukinil Javno agencijo za varnost prometa in predvidel prenos njenih nalog na Direkcijo za ceste ter Ministrstvo za infrastrukturo in prostor.
Do tu vse lepo in prav, saj si je bivša vlada oz. koalicija, del katere je bila tudi Slovenska ljudska stranka, prizadevala za čim pametnejšo racionalizacijo delovanja državne uprave oz. javnega sektorja. Morda je nekoliko bolj problematičen drugi del zakonskih sprememb, pri katerih se postavlja vprašanje, ali so v trenutni situaciji, ko imamo ravno na področju, ki sodi v pristojnost ministra, pristojnega za promet, praznino. Novega ministra, kljub temu, da danes fizično resda predstavlja vlado, smo namreč izgubili po vsega petih dneh po začetku opravljanja funkcije, njegove zamenjave pa še niti na vidiku. Torej smo v nekakšnem vakuumu, v katerem niti ne vemo, kdo predlagani zakon sploh brani oz. kakšno je stališče nove vlade do predlaganih sprememb.
Predlagane spremembe se, poleg prenosa pristojnosti z Javne agencije za varnost prometa na Direkcijo za ceste, nanašajo še na poenostavitev postopka izdajanja tehničnih specifikacij in smernic pri gradnji, projektiranju in vzdrževanju javnih cest, kar naj bi bilo urejeno s podzakonskim aktom ministra; povečuje se odgovornost cestninskih nadzornikov na avtocestah, npr. zavarovanje kraja prometne nesreče; odpravlja se dovoljenje za uporabo cest pri investicijskih in vzdrževalnih delih s strani ministra oz. župana, pristojnost za odločanje o ustreznosti in uporabi ceste pa se v celoti prenaša na upravljavca ceste; predvidena pa je tudi restriktivnejša ureditev obveščanja in oglaševanja ob cestah.
Postavlja se vprašanje, ali so predlagane spremembe res ključne za povečanje varnosti na naših cestah, ali pa gre zgolj za kozmetične popravke zakonodaje, ki ne bodo prinesle pričakovanih učinkov. Še več: na tem področju lahko povzročijo še večjo zmedo. Ob dejstvu, da glede tega zakonskega predloga, kot tudi ostalih, ki jih obravnavamo v današnjem dnevu, praktično ni bilo javne razprave, v pripravo gradiva pa niso bili vključeni niti tisti strokovni organi, ki jih predlagane spremembe najbolj zadevajo, je vprašanje legitimnosti nadaljevanja zakonodajnega postopka o predlogu novele Zakona o cestah, po mnenju poslanske skupine Slovenske ljudske stranke, popolnoma na mestu.
V naši poslanski skupini torej menimo, da je sprejemanje tovrstnih sprememb v trenutni situaciji, ko niti nimamo pristojnega ministra s polnimi pooblastili in ko še ni zagotovljene podpore za ostale predloge zakonov s področja prometa, ki predvidevajo reorganizacijo in racionalizacijo, neprimerno.
Zato v poslanski skupini Slovenske ljudske stranke, tako kot pri prejšnji točki dnevnega reda, menimo, da bi bilo predlagani zakon najbolje umakniti iz zakonodajnega postopka, ponovno ovrednotiti, katere spremembe zakona so nujne in jih nato z nekoliko več preudarka ter predvsem sodelovanja s strokovno javnostjo pripraviti ter vložiti v Državni zbor.
Poslanka in poslanci Slovenske ljudske stranke torej ocenjujemo, da predlagana novela Zakona o cestah ni primerna za nadaljnjo obravnavo.