Ljubaljana, 16. maj 2013 - Poslanec SLS Janez Ribič je ministru za infrastrukturo in prostor Samu Omerzelu zastavil pisno posloansko vprašanje v zvezi s pripravo Pravilnika o čolnih in plavajočih napravah ter Pravilnika o opravljanju s čolni in o morebitnih aktivnostih ministrstva, ki bodo pripeljale do večje varnosti na področju pomorskega prometa.
Spoštovani gospod minister,
ob prevzemu nalog ministra za infrastrukturo in prostor ste se zavzeli za to, da boste vse sile usmerili v razvoj potrebne infrastrukture za ponoven gospodarski zagon Slovenije. Vendar se pri vsem tem nekoliko pozablja na odprta vprašanja iz preteklosti, in sicer kako zagotoviti boljšo prometno varnost z uveljavitvijo ter izvrševanjem preventivnih varnostnih ukrepov, saj represivni ukrepi nimajo več nobenih učinkov.
Kot pomembno področje na področju prometne varnosti štejemo tudi varnost ljudi na morju, ki je povezana z upravljavci plovil za šport in rekreacijo, kot tudi malih plovil, ki se uporabljajo v delovne in ribiške namene. Gre za plovila, ki jih danes imenujemo čolni in merijo v dolžino do 24 m. Pred sprejetjem Pravilnika o upravljanju s čolni je bil čoln dolg le 12 m, za vsa ostala plovila pa je bilo za njihovo upravljanje treba posedovati pooblastilo poročnika trgovske mornarice ali vsaj ladjevodje. Ta nomenklatura se je zamenjala s sprejetjem Konvencije STCW.
Izobraževanje pomorščakov na plovilih, ki se uporabljajo za prosti čas in razvedrilo, na mednarodni ravni ni enotno urejeno, saj Konvencija STCW tega področja posebej ne ureja. Raven znanja, ki ga morajo imeti upravljavci teh plovil, je zelo različna, žal večkrat nezadostna in pomanjkljiva, kar se posledično odraža v pogostih nepotrebnih težavah in nezgodah plovil že pri izvajanju običajnih plovbnih postopkov. Dnevno časopisje vsako leto v poletnih mesecih omeni veliko število nesreč, tudi takih z hudimi telesnimi poškodbami ali smrtnim izidom, ki se dogajajo največkrat zaradi neznanja, neizkušenosti in malomarnosti upravljalcev plovil. Zato smo v SLS trdno prepričani, da je treba v Republiki Sloveniji doseči določen višji nivo znanja in praktične usposobljenosti iz mornarskih veščin tudi takih oseb, ki se profesionalno ali vsakodnevno ne ukvarjajo s pomorstvom.
Skladno z obstoječo zakonodajo je izpit za voditelja čolna v Republiki Sloveniji sestavljen iz teoretičnega in praktičnega dela, vendar ne v smislu, da bi ta del izpita potekal dejansko na plovilu. Da bi praktični del izpita dejansko potekal na plovilu bi bilo potrebno pristopiti k spremembi zakonodaje, ki bi to problematiko ustrezno razrešila.
Že v prejšnjem mandatu, natančneje 9. marca 2011, so bila s strani poslanske skupine SLS takratnemu ministru dr. Vlačiču zastavljena naslednja vprašanja:
Ali bo Ministrstvo za promet RS_
– pripravilo spremembe in dopolnitve Pravilnika o upravljanju s čolni in plavajočih napravah ter Pravilnika o upravljanju s čolni?
– pripravilo program za teoretični in praktični del usposabljanja za voditelja čolna?
– določilo pogoje, ki jih mora izvajalec praktičnega dela usposabljanja izpolnjevati?
– pripravilo razpis za izbiro izvajalcev praktičnega dela?
Na omenjena vprašanja je bil s strani ministra dr. Vlačiča podan tudi odgovor, ki se v pretežnem delu sklicuje na točko 4.3.5 Resolucije o nacionalnem programu razvoja pomorstva Republike Slovenije (Uradni list RS, št 87/10) in s katerim v poslanski skupini SLS nismo bili zadovoljni. Od omenjenega odgovora je preteklo skoraj dve leti, kakšnih večjih aktivnosti, ki bi šle v smeri izboljšanja stanja, pa v tem času nismo zaznali.
Iz tega razloga vas, spoštovani gospod minister, sprašujem:
Ali Ministrstvo za infrastrukturo in prostor trenutno izvaja kakršnekoli aktivnosti ki bodo pripeljale do večje varnosti na področju pomorskega prometa in katere?
Ali je ministrstvo za infrastrukturo in prostor na področju usposabljanja že stopilo v kontakt z Ministrstvom za izobraževanje, znanost in šport, ki delno že izvaja usposabljanje bodočih inštruktorjev skupaj z Olimpijskim Komitejem Slovenije – OKS, Univerzo v Ljubljani - Fakulteto za Šport ter Jadralno zvezo Slovenije – JZS kot nosilcem programov?
Prav tako bi želel še odgovore na zgoraj navedena vprašanja, ki so bila že l. 2011 zastavljena takratnemu ministru za promet, dr. Vlačiču.
Za vaše odgovore se vam že vnaprej najlepše zahvaljujem!