Ljubljana, 24. 5. 213 - Poslanec SLS Franc Pukšič je Vladi Republike Slovenije naslovil Pisno poslansko vprašanje v zvezi z oškodovanjem državnega premoženja v družbi Adria Airways, d. d.
Spoštovani,
v zadnjih tednih je na dan prišlo razkritje, da so bili nekateri izmed vidnejših predstavnikov politike in gospodarstva od leta 2009 do 2011 deležni neobičajnih popustov ob nakupu letalskih vozovnic pri družbi Adria Airways, d. d. To sicer ne bi bilo nič nenavadnega, saj so popusti za posameznike, ki veliko letijo s posamezno letalsko družbo, nekaj povsem običajnega. Vendar gre pri tem običajno za nekaj odstotkov popusta pri ceni, ki si jo uporabnik storitve pridobi na podlagi večjega števila letov, ki jih je opravil z letalsko družbo.
Iz vseh podatkov, ki so dostopni do sedaj (dokumentirano razkritje vozovnic enega izmed posameznikov, podatki o rednih cenah v tistem obdobju, pojasnila uprave ipd. ) ni razvidno, da bi šlo za redne popuste v okviru pravil tako letalskega prevoznika, kot tudi zveze, v kateri sodeluje prevoznik - Star Alliance.
Pri določenih posameznikih, katerih podatki o letih so bili pred nedavnim razkriti tudi v občilih javnega obveščanja in med katerimi se nahaja tudi eden izmed ministrov sedanje Vlade RS, pa je šlo za izvenserijske vozovnice v ekonomskem in poslovnem razredu, ki so običajno namenjene zaposlenim v družbi Adria Airways, uslužbencem podjetij iz letalske dejavnosti in certificiranim agentom za prodajo vozovnic. Teh vozovnic (oznaka R in N) pa v prosti prodaji niti ni mogoče kupiti, zato ocenjujem, da je pri prodaji omenjenih vozovnic prišlo do hudih kršitev internih predpisov in resolucij Mednarodnega letalskega združenja (IATA). Število teh posameznikov, ki so pridobivali neobičajne popuste, je zaenkrat neznano, nakazuje pa se, da je bilo takšnih primerov mnogo več.
Še bolj zaskrbljujoče pa je dejstvo, da je pri prodaji teh vozovnic oz. podeljevanju neupravičenih popustov, prišlo do oškodovanja družbe, ki je danes v 69,86 odstotni lasti Republike Slovenije, kar pomeni, da je pri tem neposredno prišlo do oškodovanja javnih sredstev.
Spomnimo_
Gre za družbo Adria Airways, d. d., slovenskega nacionalnega prevoznika, ki je že ves čas v večinski lasti države, torej v lasti državljank in državljanov Republike Slovenije. Omenjena letalska družba, že od leta 2007 ni poslovala pozitivno. V letih 2009 do 2011, torej v obdobju, iz katerega naj bi izhajale sporne prodaje vozovnic, je podjetje ustvarilo skupno kar 89 milijonov evrov izgube.
Pri tem nikakor ni nepomemben podatek, da se je letih 2007-2011 prek državne pomoči pa tudi prek podjetji v državni lasti kot so KAD, PDP in NLB (konverzija terjatev) vložilo prek dokapitalizacij v podjetje Adria Airways kar 85,5 milijona evrov. Če vzamemo, da je bilo v tem obdobju v povprečju zaposlenih približno 840 tisoč prebivalcev Republike Slovenije, je vsak od njih samo za pokrivanje izgub našega nacionalnega prevoznika odštel okoli 100 evrov. Država je torej v zadnjih letih pobrala iz žepa vsakega zaposlenega državljana, ne da bi jih o tem kaj povprašala, vzela okoli 100 evrov in s tem pokrivala izgube v državnem letalskem prevozniku.
Če pogledamo samo primer dr. Gregorja Viranta, sedanjega ministra za notranje zadeve in javno upravo, ki je bil najbolj izpostavljen v omenjeni aferi, je samo v do sedaj predstavljenih podatkih v navedenem obdobju v popolnem neskladju z internimi pravili Adrije Airways, d. d. kupil vsaj dvajset vozovnic, ki so se od tedanje redne cene razlikovale med 300 in 1000 evri, odvisno od tega, ali je šlo za ekonomski ali poslovni razred. Iz tega lahko vsak državljan brez težav izračuna, da je samo v tem primeru prišlo do oškodovanja družbe Adria Airways, d. d. v višini prek 10.000 evrov, saj so bili vsi leti povsem zasebne narave. Glede na to, da je bilo podobnih primerov posameznikov po nekaterih navedbah več deset, oziroma se izkazuje celo bojazen, da je šlo za celotno mrežo privilegiranih uporabnikov teh storitev, upravičeno sklepamo, da je bilo finančno oškodovanje državnega nacionalnega prevoznika samo iz tega naslova ogromno.
Po mednarodnih standardih mora obravnava potnikov, ki ne sodijo v zgoraj omenjene kategorije povezane neposredno z letalskim prevoznikom potekati popolnoma enakovredno in po točno določenih pravilnikih , ki jih odobri nadzorni svet.
Vsako dodatno selektivno obravnavanje potnikov, ki niso neposredno povezani z družbo ali pa njihove ugodnosti ne izhajajo iz posebnih akcijskih popustov, nagradnih iger, ipd., bi morali dodatno opredeliti in odobriti lastniki družbe, v tem primeru neposredno nadzorni svet družbe, v katerem so predstavniki lastnikov družbe. Kolikor je znano iz javno dostopnih podatkov, nadzorniki tega niso nikoli storili.
Pri odobravanju spornih vozovnic ima nedvomno največjo odgovornost takratna uprava družbe Adria Airways, d. d., v konkretnem primeru takratni direktor trženja v družbi Tomaž Kostanjšek, ime katerega je tudi navedeno na večini spornih letalskih vozovnic. Ker je po njegovem odhodu z mesta direktorja trženja pri navedenem posamezniku, sedanjem ministru, prišlo do občutne podražitve letalskih vozovnic, ki jih je le-ta kupoval, je mogoče upravičeno sklepati, da so bili prejšnji nakupi v neskladju z veljavnimi pravili, tudi v neskladju z načelom dobrega gospodarja, za kar bi morali odgovorne osebe kazensko in odškodninsko odgovarjati na sodiščih.
Glede na vse predstavljene podatke gre zaradi neodgovornega vodenja družbe v letih 2009 - 2011, če upoštevamo še ostale nepravilnosti, ki so jih izkazale dosedanje revizije in kontrole, za oškodovanje javnih sredstev v desetinah milijonov evrov. Še enkrat poudarim, da ne govorimo o zasebnem podjetju, ki za svoje poslovne odločitve odgovarja s svojim premoženjem, temveč o podjetju v pretežni lasti Republike Slovenije, ki je v tem primeru oškodovani subjekt.
Ker v sedanji Vladi RS sedi tudi minister, ki še posebej rad izpostavi svoje visoke moralne in etične standarde ter merila, a je hkrati objektivno odgovoren za preiskavo kaznivih dejanj zoper namerno oškodovanje javnih sredstev, me zanima naslednje_
1. Ali bo Vlada RS prek svojih pristojnih organov ukrepala v zvezi s sumi oškodovanja vrednosti javnega premoženja v državni družbi Adria Airways, d. d., do katerih je prišlo pri prodajah letalskih vozovnic določenim posameznikom v letih 2009, 2010 in 2011, ki so bili v neskladju z internimi predpisi in resolucijami Mednarodnega letalskega združenja (IATA)?
2. Ali bomo državljani končno dobili informacije, vsaj tiste, ki so sicer javnega značaja, o tem, kdo so bile tiste osebe (in njihovi družinski člani), ki so letele z državnim prevoznikom po ugodnejših cenah in kolikokrat so te ugodnosti izkoristile ter kakšni so zneski teh ugodnosti?
3. Nekatere nedavne notranje kontrole so poleg neobičajnih popustov pri vozovnicah pokazale tudi številne druge nepravilnosti (domnevno tudi nezaračunavanje čarterskih poletov, ogromna preplačila provizij za posrednike in pospeševalce prodaje, neracionalnost pri nakupu pogonskega goriva, idr. ) Ali je Vlada RS seznanjena s temi izsledki in koliko kazenskih ovadb je vloženih v zvezi z poslovanjem družbe Adria Airways, d. d. in v kateri fazi postopkov so preiskave?
4. Ali namerava Vlada RS zahtevati prek svojih pristojnih služb napotitev posebne kriminalistične skupine Nacionalnega preiskovalnega urada v Adrio Airways, d. d., ki bi preiskala poslovanje vsaj od leta 2007 naprej, saj je več kot očitno, da gre za eno največjih oškodovanj državnega premoženja v zadnjih letih?
5. Ker se glede na selektivne popuste posameznikom v omenjenem primeru pojavlja tudi sum na sistemsko korupcijo, me zanima ali bo tudi Vlada RS primer uradno posredovala Komisiji za preprečevanje korupcije RS in ji tako v zvezi s tem podelila vsa pooblastila za preiskavo?
6. Ker se omenjeno podjetje nahaja tudi na seznamu Vlade RS za prodajo državnih naložb, trenutno pa resnega ponudnika oz. kupca ni na vidiku, me zanima, ali ima Vlada RS, kot pooblaščenka za prodajo državnega premoženja namen vse nepravilnosti tudi razčistiti, ali pa bomo prodajali "mačka v žaklju" oziroma bomo zaradi nečistih poslov in nerazjasnjene situacije dobili toliko manjšo ali skorajda nično kupnino v proračun in s tem tudi uradno realizirali izgubo 85 milijonov evrov javnega denarja, ki je bil vložen preko zadnjih dokapitalizacij?
7. Ali je Vlada RS seznanjena s tem, da Evropska komisija preiskuje ali je bila finančna pomoč Adriji Airways, d. d., v letu 2011 podeljena v skladu s pravili EU, in da bo brez kazenskega pregona krivcev za sedanje finančno stanje zelo težko opravičiti tedanjo državno finančno intervencijo, Slovenijo pa lahko doleti tudi zahteva za vračilo sredstev?
8. Ali se bo Vlada RS v luči zagotavljanja popolne obveščenosti javnosti opredelila do odgovornosti člana ministrskega zbora dr. Gregorja Viranta, glede na to, da njegova predložena dokazila v zvezi s pridobivanji popustov za letalske vozovnice v letih 2009 - 2011 niso bila popolna, in od njega zahtevala dodatna pojasnila?
9. V luči izredno slabe izkušnje s poslovanjem omenjene družbe, me v povezavi s tem primerom za konec zanima tudi, kakšne ukrepe načrtuje Vlada RS na ravni korporativnega upravljanja podjetij v državni lasti, potem ko je zaustavila postopke za ustanovitev Slovenskega državnega holdinga, da v bodoče do takšnih blamaž in hkrati prevar davkoplačevalcev ne bi več prihajalo?